Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hyvä esimerkki siitä miten kallista nykyisellään tuo vienti Aasiaan voi ryssille olla. Kyseisen tankkerin lasti on seilannut ainakin 11 viikkoa merillä, välillä siirretty laivasta toiseenkin.

Jos päivähinta tankkerille on sen 125 k$ ja seilausta on jo 77 päivää, osan ajasta kaksi tankkeria vuokralla kun lasti siirtyi laivasta toiseen niin pyöristetään 80 päivään. Se tekee kymmenen miljoonaa.

Kun lastia on 700000 tynnyrillistä niin per tynnyri tulee kustannuksia 14.3 USD ja lasti on edelleen laivassa. Arvataan, että piakkoin se pääsisi purkamaan niin kulut kuljetuksesta 15 USD/bbl ja vakuutuksista sen 3 USD/bbl. Mikäli myyntihinta oli esimerkiksi 54 USD/bbl niin ei jää myyjälle kuin 36 USD/bbl. Merkittävä osa Venäjän tuotannosta on kannattavuusrajalla tuolla hinnalla etenkin kun huomioidaan ruplan nykyinen kurssi.

Lastin voi laittaa liikkeelle pakotteiden mukaiseen hintaan <45 USD/bbl ja siitä pois kuljetus ilman odotuksia sekä vakuutukset niin päätyy jotakuinkin samaan. Eli pakotteita kiertäen ryssä ei tienaa yhtään enempää vaan joissakin tapauksissa selkeästi vähemmän.

Tähän pisteeseen tilanne on haluttukin saada ja nyt ryssillä on vain lyhyitä tikkuja tarjolla.

 
Euroopan kaasun hinta on alimmillaan 20 kuukauteen ensimmäisenä talvena heti sen perään kun Ukraina laittoi verikaasuhanat kiinni. Siitäkin huolimatta, että talvi on alkanut kylmänä eikä varastoja edes täytetty. Tämä johtuu tietenkin siitä, että LNG purkukapasiteettia on jo tarpeeksi ja lisää vielä tulossa ensi vuonna reilusti. Lisäksi laivoja on valmistunut lisää, Euroopan sisäisiä siirtoyhteyksiä parannettu, energiankulutusta laskettu ja lasketaan edelleen, kaasuntuontia Norjasta, Azerbaidžanista ja Pohjois-Afrikasta saatu ylöspäin.

Hintafutuurit näyttävät vuodelle 2026 nykyistä tasoa tai lievää laskua, vuodelle 2027 noin kolmasosa pois ja vuodelle 2028 kaksi kolmasosaa pois nykytasosta. Toteutuessaan tuo kyllä sysää Euroopan taloutta kasvuun melkoisesti.

Ryssien energiasota karahti kiville melkoisen lahjakkaasti, maksavat kohta enemmän omasta kaasustaan kuin Eurooppa tuontikaasuista.

 
Veriöljyn hinta on alhaisin sitten sodan aloituksen ja edelleen on laskupainetta.

Tekee kyllä hyvää uuden vuoden alkavalle budjetille kun kaikki kulut ovat normaalit, mutta tulopuolelta uupuu jatkuvasti noin neljäsosa.

 
Vetää vähän naamaa virneeseen kun tätäkin uutista miettii syvällisemmin.

Ryssälässä polttoaineiden hintoja säännöstellään, jotta ne pysyisivät kuluttajille edullisina ja silti bensiini on 8 % kalliimpaa kuin USA:ssa, jossa markkinavoimat laittavat hinnat jiiriin.

Ja mikäli huomioidaan ostovoimaan suhteutettuna tuo hinta niin bensalitra on ryssälle noin viisi kertaa kalliimpaa kuin amerikkalaiselle. Revi siitä sitten globaalia kilpailukykyä maassa, jossa keskimääräiset ajomatkat ovat ylivoimaisesti pisimmät.

Aika vihkoon on mennyt energian käyttö aseena kun se kääntyi perkele itseä vastaan, no eiköhän kääpiönero keksi jotain oikein ovelaa kusettaakseen omaa kansaansa vielä vuoden tai kaksi.


Ja ilman palkkaa se vähäkin bensiini jää ostamatta. Yksi Venäjän suurimmista kaivoksista on jättänyt jo kaksi kuukautta palkkoja maksamatta. Työntekijät valittavat olojaan ja etteivät saa edes rahaa matkustaa pois, no kuka hullu sellaista antaisi kun eihän sitten kukaan matkusta takaisin työmaalle tekemään orja hommia ilmaiseksi.

Ovat soman sopan itselleen keittäneet, nyt kärvistelköön koko rahan edestä.

 
Viimeksi muokattu:
Hieman vaikeuttaa LNG vientiä se seikka, että tankkerit eivät pääse satamaan edes usean murtajan avustamana. Siinä on kulut kohdillaan ja mahdollisuus särkeä tankkeri kunnolla kun väkisin runtataan kovaa jäätä vasten. No ryssä on ryssä ja häviää mieluummin viiskymppisen että kaveri ei saa kymppiä.

 
Slovakia kaavailee korvaavansa ryssien verikaasun Azerbaidžanin kaasulla. Pakon edessä ja kirveleehän se, mutta hiekka uhkaa loppua tiimalasissa.

Sopimuksia ei vielä ole, mutta eipä noiden neuvottelujen päässä ole kuin yksi ratkaisu ja kyse on enemmänkin, että mihin hinta asettuu.


Unkari teki jo uuden sopimuksen azerikaasusta alkaen tammikuun alusta. Yksityiskohtia ja määriä ei tässä avata, mutta kaikki on periaatteessa ryssiltä pois.

 
Lukujen pitäisi periaatteessa nousta kun kaikki tuontitraktorit ja harvesterit ovat poissa markkinoilta, mutta sen sijaan valmistus ja myynti on sakannut niin pahasti, että tänä vuonna tehty 25 % leikkaus tuotantoon ei edes riittänyt vaan on silti syntynyt noin vuoden myymätön varasto harvestereita.

Kyllä noiden on vain pakko vähentää edelleen väkeä ja vaikka tuotanto puolittuisi niin sitä voi silti olla kysyntään nähden liikaa.

Maatalouden pitäisi olla yksi Venäjää kantavista tukijaloista oli geopoliittinen tilanne mikä tahansa, mutta näyttää että se jalka lahoaa aivan itsekseen pois.

 
Ryssien öljyn vienti on pahasti sakannut marraskuussa vaikka sitä yritettiin vauhdittaa isoilla alennuksilla. Maailman öljyntuotanto laski jonkin verran marraskuussa ja 80 % siitä laskusta kohdistui Venäjään ja Venezuelaan, sattumaa? Tuskimpa vain.

Uutisessa on myös toinen pidemmällä aikavälillä Venäjää kurittava trendi, joka ei muutu tai pysähdy vaikka sota loppuisi tänään. Maailman öljytuotteiden kulutus nousee mm. kerosiinin osalta, joka kattaa yli puolet kaikesta kasvusta ja vähenee jyrkästi polttoöljyjen (Fuel oil) kategoriassa. Venäjän jalostamoja, etenkin uusia on lanattu nyt toista vuotta huolella eivätkä he ennen sotaakaan olleet kerosiinin suhteen mitenkään suuria tekijöitä, sen sijaan erilaiset matalan jalostusasteen tuotteet kuten juuri fuel oil ovat olleet heille isoja vientituoteita dieselin ohella. Bensaa ja muita kevyitä jakeita on ollut vain vähän vietäväksi. Lisäksi kun Arabian niemimaalla lisätään sähköntuotantoa uusiutuvista (aurinko) ja kaasusta niin polttoöljyjä alkaa jäämään miljoonia tynnyreitä päivässä polttamatta, ne etsivät kyllä paikkansa maailmasta ja tuotantokustannukset Lähi-Idässä alittavat kirkkaasti sen mihin ryssä pystyy omilla lahoilla jalostamoillaan sekä tuhansia kilometrejä pidemmillä kuljetusmatkoillaan, joten mitäpä lottoatte kenen volyymit jää myymättä.

Kuilun reuna lähestyy askel askeleelta.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjä on myös pysyvästi menettämässä hiilen vientinsä Kiinaan ja Mongolia nousee siihen tilalle. Maat rakentavat uusia rautatieyhteyksiä ja muuta infraa, jotta Mongolia voisi tulevaisuudessa nostaa viennin jopa 165 miljoonaan tonniin vuodessa. Matka ja kulut ovat aina pienemmät kuin ryssillä, joten tuota kilpailua ne eivät tule häviämään nyt kun ovat saaneet pään kunnolla auki.

 
Venäjä on menettänyt tai kokonaan menettämässä Euroopan ja Kiinan välisen rautatierahdin kun Kazakstanin kautta kulkevan reitin kuljeusmäärät ovat jo kuusinkertaistuneet vuosien 2021 ja 2024 välillä ja edelleen rakennetaan uusia raiteita ja kokonaan uusia rajanylityspaikkoja lisätä volyymia. Samaahan tapahtuu myös Turkissa, joten reittejä tulee olemaan enemmän ja kapasiteettia runsaasti verrattuna nykyiseen. Aikanaan myös Ukrainan läpi Eurooppaan kulkeva rahti tulee lisääntymään ja vähentämään tarvetta käyttää ryssien rautateitä.

Euroopan intresseissä on kiertää Venäjä, mutta niin se näyttää olevan Kiinallakin. Kun tiedämme millaisessa ahdingossa Venäjän rautatiet ovat ja kuinka paljon siellä joudutaan nytkin nostamaan rahtitaksoja niin paluuta vanhaan ei ole. Investointirahaa korjata, laajentaa ja ylläpitää Siperian radan reittiä ei yksinkertaisesti vain ole eikä siellä kyllä oikein ole vapaata kapasiteettiakaan kun ryssä rahtaa omia tuotteitaan sekä tyhjiä vaunuja sekä temupaskaa konttikaupalla Kiinasta sekä ammuksia Pohjois-Koreasta. Se ei saa edes tyhjiä kontteja palautettua Kiinaan kun kukaan ei maksa siitä.

Itsepähän läksivät.

 
Kanadalaiset tuottajat ovat nostaneet öljyn tuotantoa jo pidemmän aikaa ja trendi jatkuu myös ensivuonna vaikka hinnat ovat matalia. Etenkin uuden putkilinjan tuoma mahdollisuus viedä öljyä Brittiläisen Kolumbian satamista globaaleille markkinoille on nostanut kaikkien toimijoiden kannattavuutta.


Myös Norjassa käynnistetään noin 400 miljoonan investointi uuden öljykentän käyttöönottoon Equinorin toimesta. Aikataulu on vuoden 2028 lopulla.


Australiassakin on myönnetty ensi kertaa seitsemään vuoteen uusia kaasunetsintälupia. Kulutuksen ja viennin ennakoidaan ylittävän tuotannon vuoden 2029 tienoilla, jolloin syntyy luonnollisesti tarve nostaa tuotantoa. Kaasunkulutus maassa ylipäätään on ollut laskussa, mutta LNG:n vienti voimakkaasti noussut.

 
Viimeksi muokattu:
Venäjä on menettänyt tai kokonaan menettämässä Euroopan ja Kiinan välisen rautatierahdin kun Kazakstanin kautta kulkevan reitin kuljeusmäärät ovat jo kuusinkertaistuneet vuosien 2021 ja 2024 välillä ja edelleen rakennetaan uusia raiteita ja kokonaan uusia rajanylityspaikkoja lisätä volyymia. Samaahan tapahtuu myös Turkissa, joten reittejä tulee olemaan enemmän ja kapasiteettia runsaasti verrattuna nykyiseen. Aikanaan myös Ukrainan läpi Eurooppaan kulkeva rahti tulee lisääntymään ja vähentämään tarvetta käyttää ryssien rautateitä.

Euroopan intresseissä on kiertää Venäjä, mutta niin se näyttää olevan Kiinallakin. Kun tiedämme millaisessa ahdingossa Venäjän rautatiet ovat ja kuinka paljon siellä joudutaan nytkin nostamaan rahtitaksoja niin paluuta vanhaan ei ole. Investointirahaa korjata, laajentaa ja ylläpitää Siperian radan reittiä ei yksinkertaisesti vain ole eikä siellä kyllä oikein ole vapaata kapasiteettiakaan kun ryssä rahtaa omia tuotteitaan sekä tyhjiä vaunuja sekä temupaskaa konttikaupalla Kiinasta sekä ammuksia Pohjois-Koreasta. Se ei saa edes tyhjiä kontteja palautettua Kiinaan kun kukaan ei maksa siitä.

Itsepähän läksivät.

Tästä näkee suoraan että Kiinan lyhyentähtäimen strategia on heikentää länttä ryssän tekemisten kautta. Mutta Kiinan iso, pitemmän aikavälin hanke on heikentää ryssää. Nämä saa yhdistettyä näppärästi kun myy ryssälle sopivalla kokoonpanolla tavaraa hyvällä katteella. Näin ryssä jaksaa sotia Ukrainassa mutta vuotaa kokoajan kiihtyvään tahtiin verta. Esimerkiksi nuo ratahankkeet menee juuri ryssän heikentämiseen pitkällä aikavälillä. Samoin murkulan toimitus pöö-korean kautta, tuon ansiosta ryssä saattoi keskittyä lentävien tuotantokykyyn. Nyt sitten ryssän ei kykene suurenskaalan kulutussotaan kranaattien osalta kun ne viimeiset valuutat käytettiin ruohonleikkuripommitehtaan rakentamiseen.

Käytännössä talouspakotteet ja öljynhinnanlasku vei ryssältä isojen kehityshankkeiden rahoituksen. Se on ihan sama onko kyseessä uusi aseteollisuuskompleksi vai kaasuputki Kiinaan niin rahoitus ei enää järjesty. Ainoa malli on sitten orjatyövoima, pakkotyö tai jokin muu työleiriratkaisu. Ostovoimaista rahaa ei riitä edes ulkoatuotaviin tarvikkeisiin noissa hankkeissa jos meinaa sotamateriaalin välttämättömyyden hankkia nykyvolyymillä.
 
Ryssä vetää Kummeli-huumorilla kun väittää, että voivat tehdä Ladan tehtailla BMW X5:sta paremman auton.

Suunnitelmatkin on vielä vähän kesken, joten arvon palstatoverit voivat pitää ostohousut vielä kaapissa.

 
Ryssä vetää Kummeli-huumorilla kun väittää, että voivat tehdä Ladan tehtailla BMW X5:sta paremman auton.

Suunnitelmatkin on vielä vähän kesken, joten arvon palstatoverit voivat pitää ostohousut vielä kaapissa.

Varmaan saisivat ainakin toimintavarmemman vehkeen ilman saastelaitteita tai adblue romuja.
Ajomukavuus olisi toki troikka-tasoa...
 
Back
Top