Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Moskovasta loppuvat taksiautot. Takseja pitäisi saada 50.000 autoa per vuosi uusia tai homma loppuu nopeasti.

Kuluvat turhasta ajosta. :)


 
HS:

”PAHIN mahdollinen näkymä on, että energiakriisi kaikkine seurauksineen aiheuttaa Euroopan demokratioissa vakavaa yhteiskunnallista eripuraa, poliittista kaaosta ja levottomuuksia.

Venäjältä johdetut trolliarmeijat tekevät kaikkensa lietsoakseen sosiaalisen median kanavissa tyytymättömyyden liekkejä.

Venäjälle energia onkin nyt pelottavan vaarallinen ase Eurooppaa vastaan.”

Ryssä pyrkii nostamaan esille kaikenlaisia uhkia ja pelkoja...suurelta osaltaan ne ovat valheellisia ja liioiteltuja..
- toki ryssän strategisiin suunnitelmiin on jo pitkään kuulunut monien Euroopan maiden sitoututtaminen venäjältä tuotavaan perusenergiaan.
- vaikka muutamissa maissa esim. maakaasun tuonnista jopa puolet tulee venäjältä, niin ryssän pakkotoimiin (kaasun viennin säännöstely, keskeytykset,) on kyetty vastaamaan korvaamalla toimituksia muualta. Myös kaasuvarastot on kyetty täytttämään tulevan talven varalta lähes täydellisesti (tässä vaiheessa Saksassakin jopa n. 90%:sti)
- lienee kuitenkin selvää että kaikkein eniten ryssän energiasta riippuvaiset maat joutuvat jonkin verran kärsimään haittaa ja jopa taloudellista tappiota ryssän toimista.
- tämä koskee kuitenkin vain tulevaa talvea..
- tilanne korjaantuu jatkossa venäjältä Eurooppaan tuotavien energia-, ym. raaka-aineiden tuonnin vähentyessä ja loppuessa kokonaan.

Sinällään Hesarikin voisi tuoda esille hieman painokkaammin että Suomi on katkaissut kaiken fossiilisen (kaasu, öljy, kivihiili) energiantuonnin venäjältä..jopa pelkän sähkön tuonti on lopetettu.
- ja nyt viimeisimmät uutiset kertoo että julkisyhteisöt (valtio, kunnat jne.) keskeyttää/lopettaa yhteistön Teboilin (= venäläinen Lukoil) kanssa.
- tottakai tähän kokonaisuuteen sisältyy, varsinkin perussähkön osalta, toimituksellisia riskejä. Se voi näkyä tulevana talvena sähkön hinnassa ja pahimmillaan jopa häiriöinä jakelussa.
- ikävä kyllä meillä, omat poliitikkomme, eivät toistaiseksi ole riittävästi ymmärtäneet oman huoltovarmuutemme ja omavaraisuuden merkitystä perusenergian tuotannon suhteen.
- jää nähtäväksi josko tilanne korjaantuu jatkossa.

Selvää kuitenkin on ettei Suomi voi tulevaisuudessa sitoutua sen paremmin venäläiseen kuin muualtakaan tulevaan perusenergiaan. Valtion tulee huolehtia siitä että jatkossa meillä on kaikissa olosuhteissa riittävä omavaraisuus.
- käytännössä lienee niin että jollei valtio ja energiateollisuus, sähkölaitokset jne. hoida omia toiminta-/palveluvelvotteitaan, kansalaiset tulevat tekemään omat ratkaisunsa.
- varsinkin omakotiasujille alkaa olla yhä enemmän tarjolla ratkaisuja joilla oman talouden sähköntarve saadaan katettua varsin suurelta osin, omilla ja varsinaisista sähköntoimittajista riippumattomilla ratkaisuilla.

Yksityistalouden kohdalla se voisi olla pitkässä juoksussa jopa paras ratkaisu, niin huoltovarmuuden kuin energiatuotannon hajautuksen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:
Moskovasta loppuvat taksiautot. Takseja pitäisi saada 50.000 autoa per vuosi uusia tai homma loppuu nopeasti.

Tässä onkin tulossa suuri haaste ryssän autoteollisuudelle..
Miksei taksikäytössä voisi kansalaisia palvella esimerkiksi kotimaiset Ladat (venäjällä Ziguli-merkkiset autot)?
- näin venäläisillä olisi myös taksin kyydissä erityisen isänmaallinen olo.

Ehkä laakereita jouduttaisiin vaihtelemaan hieman useammin, mutta eiköhän ryssä siihenkin tottuisi.
 
Tässä onkin tulossa suuri haaste ryssän autoteollisuudelle..
Miksei taksikäytössä voisi kansalaisia palvella esimerkiksi kotimaiset Ladat (venäjällä Ziguli-merkkiset autot)?
- näin venäläisillä olisi myös taksin kyydissä erityisen isänmaallinen olo.

Ehkä laakereita jouduttaisiin vaihtelemaan hieman useammin, mutta eiköhän ryssä siihenkin tottuisi.
Miksi venäläisten ylipäätään pitäisi nauttia taksimatkojen kaltaisesta ylellisyydestä? Moskovassa on toimiva metro- ja johdinautojen verkosto. Ajakoot niillä.
 
Tässä onkin tulossa suuri haaste ryssän autoteollisuudelle..
Miksei taksikäytössä voisi kansalaisia palvella esimerkiksi kotimaiset Ladat (venäjällä Ziguli-merkkiset autot)?
- näin venäläisillä olisi myös taksin kyydissä erityisen isänmaallinen olo.

Ehkä laakereita jouduttaisiin vaihtelemaan hieman useammin, mutta eiköhän ryssä siihenkin tottuisi.
Vielä neuvostoajan jälkeenkin jatkui käytäntö, jonka mukaan maksullisen kyydin sai antaa myös ns. siviiliautolla. Jossain kohtaa parikyt vuotta sitten tuo kiellettiin, mutta osaavat varmasti palata vanhaan käytäntöön.
 
En ole muissa medioissa nähnyt tätä uutista, ja FT:n artikkeli maksumuurin takana. Jos pitää paikkansa, niin nyt katsotaan peli päätyyn asti: Venäjä katkaissut kaasutoimitukset kunnes sanktioista luovuttu.

Loppuu sitten turha vatulointi. Putkessa on tulppa, eikä se siitä ihan kohta lähde. Toivottavasti ei ruveta käymään kauppaa.

Tästä jos ja kun selvitään, niin Euroopalla on edessään uusi aamukoitto. Ryssällä ei päivä sarasta kun koko talouden selkäranka katkaistu.
 
En ole muissa medioissa nähnyt tätä uutista, ja FT:n artikkeli maksumuurin takana. Jos pitää paikkansa, niin nyt katsotaan peli päätyyn asti: Venäjä katkaissut kaasutoimitukset kunnes sanktioista luovuttu.

Jaa-a, no eipä ole enää mitään syytä jarruttaa asetoimituksia, eiköhän Scholz kohta kysy Bideniltä, että kuinka paljon niitä Abramseja, Bradleytä ja F-16:ia on hillottuna. Saksan omathan ei edelleenkään jouda mihinkään...

Edit: Jos venäläinen mieluummin polttaa kaasunsa ilmassa tai sulkee toimivan kaasukentän kuin toimittaa sitä eurooppalaisille kuluttajille niin mielestäni se kertoo helvetin hyvin minkälaisen valtion ja kansan kanssa olemme tekemisissä. Täysin kiristykseen, lahjontaan ja muuhun voimankäyttöön perustuva yhteiskunta on perustuksiaan myöten mätö. Polttakoot mordorin tulia siellä paratiisissaan.
Eiköhän ne viisumitkin jouda kortille siihen saakka, että kaasu taas kulkee myös saksalaisten mielestä.
 
Viimeksi muokattu:
Loppuu sitten turha vatulointi. Putkessa on tulppa, eikä se siitä ihan kohta lähde. Toivottavasti ei ruveta käymään kauppaa.

Tästä jos ja kun selvitään, niin Euroopalla on edessään uusi aamukoitto. Ryssällä ei päivä sarasta kun koko talouden selkäranka katkaistu.
Kyllä tästä selvitään, Putlerin jätkähai on katsottu ja köykäiseksi havaittu. Slava Ukraini!
 
Kun ensin ollaan toistettu kyllästymiseen asti etteivät ne teidän surkeat pakotteenne toimi, niin nyt tämä "vi**u mä katkaisen kaasun teiltä ellette heti pura pakotteita" antaa kyllä vähän toisenlaisen viestin...

No siinähän katkoo, ensi keväänä on jo uudet toimittajat saaneet homman kuntoon ja osa on muutenkin siirtynyt pois kaasusta, niin Putleri saa haistella kaasuaan ihan itse. Joo myy Intiaan ja Kiinaan, niillä mailla onkin rahaa ostaa sitä samoilla summilla ja määrillä kuin mitä eurooppa teki...
 
Tässä onkin tulossa suuri haaste ryssän autoteollisuudelle..
Miksei taksikäytössä voisi kansalaisia palvella esimerkiksi kotimaiset Ladat (venäjällä Ziguli-merkkiset autot)?
- näin venäläisillä olisi myös taksin kyydissä erityisen isänmaallinen olo.

Ehkä laakereita jouduttaisiin vaihtelemaan hieman useammin, mutta eiköhän ryssä siihenkin tottuisi.

Apu on saapunut autotekniikan johtavasta maasta -Kiinasta!


Chinese cars set a new record in Russia, taking 25.9% of the car market in August this year. The best result was shown only by domestic cars with a market share of 38.7%.

The share of Chinese cars has been growing for five consecutive months, which many analysts predicted after the imposition of sanctions and the exit of many manufacturers from the market. If in January-March it was at the level of 9.5%, then in April it reached 12.6%, in May – 17%, in June – 21%, in July – 24.3%.

Four brands account for 93% of Chinese car sales. The leader is Haval, whose sales amounted to 3040 vehicles. Chery (2983 units) and Geely (2935 units) came second and third respectively, while Exeed took fourth place with a score of 1282 cars.

The most successful model in August was the Haval Jolion compact crossover, with sales of 2,055 units. The second and third places were taken by Geely Coolray (1599 units) and Chery Tiggo 7 Pro (1595 units).


 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Joko olisi aika katkaista lääkkeiden vienti ryssälään, syökööt omia taikapapujaan.

Kiina on lääkkeiden valmistuksen suurvalta. Jopa Yhdysvallat on erittäin riippuvainen Kiinasta, mutta ovat korjaamassa tilannetta. Muistaakseni, Jenkkilän lääkkeiden raaka-aineista lähes 100% oli Kiinasta, melkoinen osa myös itse lääkkeistä.

---

Euroopan tilanteeseen. Veikkaan, että Eurooppa alkaa jakaantumaan kahteen leiriin. Osa lähentyy ja alkaa kiinnittämään itseään yhä tiukemmin uuteen isäntään, eli Kiinaan. Veikkaan melkoista hyvesignalointia ja vihreää seinähulluuttu näihin valtioihin. Näiden valtioiden suhteet Yhdysvaltoihin tulee happanemaan.

Suomen tilanne on mielenkiintoisempi, ja voi hyvin olla että kuulumme siihen toiseen leiriin, jolla on läheisemmät suhteet Yhdysvaltoihin. Ymmärtää realiteetit, että ettemme noin vain voi sulkea fossiilisten käyttöä, ja Suomen teollisuus tukeutuu voimakkaammin Yhdysvaltoihin. Tämä voi olla jopa Suomen yhteiskunnan pelastus.


Edit: kuriositeettinä mainittakoon, että jopa Ukraina asemoituu siihen, mistä kana paskoo.

https://www.scmp.com › ... › World
Ukraine's Zelensky wants stronger ties with China and help rebuilding his war-torn country
 
Viimeksi muokattu:
En ole muissa medioissa nähnyt tätä uutista, ja FT:n artikkeli maksumuurin takana. Jos pitää paikkansa, niin nyt katsotaan peli päätyyn asti: Venäjä katkaissut kaasutoimitukset kunnes sanktioista luovuttu.
Nyt alkaa olla muissakin medioissa, sitaatin takana Venäjän tiedottaja Dmitri Peskov. Kiitos, Dmitri, nyt ei kenelläkään ole epäselvää kuka kaasukriisin takana on: Putler ja hänen aloittama sotansa.
 

Taitaa loppujen lopuksi sittenkin Suomesta tulla suurin EU maiden taloudellinen kärsijä tässä kaasu-kriisissä.

Aika outo tuo sopimus, että Fortumin eli Suomen ei lokakuun jälkeen enää tarvitse maksaa kaasunhinnan erotusta 90% toimitetusta kaasusta. Mutta eihän Venäjä mitään kaasua enää lokakuun jälkeen Saksaan toimita, onhan se aivan selvä homma. (Oli jo tuolloin kun neuvoteltiin). Ei ne neuvottelut Suomen osalta tainnut mennä oikein hyvin. Joka sinällään ei yllätä.

Paljonkohan tämä kaikki tulee oikeasti maksamaan ? 12, 15 miljardia vai jopa 25 miljardia ?

Suomen velkakuorma lähentelee 135 miljardia ja jo yli 59% bruttokansantuotteesta ! Vertailukohtana esim. Ruotsi 35% tai Tanska 33%. Suomi on todella vaikeassa paikassa tämän jatkuvan lisävelkaantumisen takia. Eikä nämä Uniperit yms tilannetta ainakaan helpota
 
Viimeksi muokattu:
Kiina on lääkkeiden valmistuksen suurvalta. Jopa Yhdysvallat on erittäin riippuvainen Kiinasta, mutta ovat korjaamassa tilannetta. Muistaakseni, Jenkkilän lääkkeiden raaka-aineista lähes 100% oli Kiinasta, melkoinen osa myös itse lääkkeistä.

---

Euroopan tilanteeseen. Veikkaan, että Eurooppa alkaa jakaantumaan kahteen leiriin. Osa lähentyy ja alkaa kiinnittämään itseään yhä tiukemmin uuteen isäntään, eli Kiinaan. Veikkaan melkoista hyvesignalointia ja vihreää seinähulluuttu näihin valtioihin. Näiden valtioiden suhteet Yhdysvaltoihin tulee happanemaan.

Suomen tilanne on mielenkiintoisempi, ja voi hyvin olla että kuulumme siihen toiseen leiriin, jolla on läheisemmät suhteet Yhdysvaltoihin. Ymmärtää realiteetit, että ettemme noin vain voi sulkea fossiilisten käyttöä, ja Suomen teollisuus tukeutuu voimakkaammin Yhdysvaltoihin. Tämä voi olla jopa Suomen yhteiskunnan pelastus.


Edit: kuriositeettinä mainittakoon, että jopa Ukraina asemoituu siihen, mistä kana paskoo.

https://www.scmp.com › ... › World
Ukraine's Zelensky wants stronger ties with China and help rebuilding his war-torn country
Siitä äskettäin olikin jossain mediassa juttua, että suomalaisten yritysten kannattaisi lähteä suuntaamaan Yhdysvaltojen markkinoille. Venäjä on ja tulee olemaan tyhjä kortti bisnesmielessä. Nyt olisi hyvä tilaisuus alkaa hakeutua USA:n markkinoille. Suomi on siellä hyvässä mielessä ehkä tunnetumpi kuin koskaan. Ei sinne helppo ole mennä, mutta ei mahdotontakaan.

Onkohan Zelenskyi haistanut tässä tilaisuuden hieman ravistella Kiinan ja Venäjän välejä. Venäjä on ja tulee pitkään olemaan hylkiövaltio, josta omien talousongelmiensa kanssa painiva ja huimasti velkaantunut Kiina ei voi saada kuin rajatusti hyötyä. Ukraina voisi taas olla bisnesmahdollisuus. Vaikka Kiinalla on suurvaltapoliittiset intressinsä Venäjän suuntaan, on talous Kiinalle vieläkin tärkeämpi asia. Jos talous sakkaa, katoaa ainoa asia, jota kommunistinen puolue on omalle maalleen enää pystynyt tarjoamaan: parantuvat taloudelliset olot. Keskiluokkaista kiinalaista kommunismi ei kiinnosta, mutta elintaso kiinnostaa.
 
Back
Top