Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Italialla ja Ranskalla oli kaasuvarasto suht hyvällä tasolla n 80 % joku aika sitten,
Jokaisella maalla tuppaa olemaan oma savottansa, saksalaisten pitäisi saada lng terminaalinsa
valmiiksi talveen mennessä.
Apuja sakemannit ovat toivoneet Euroopan suurimmasta kaasuesiintymästä
Groeningista josta riittäisi 3 vuodeksi koko germanialle. Tästä vaihtoehdosta ei pidetä hollantilaisten keskuudessa koska
koteja tuhoutui 2012 maanjäristyksissä.


Koska tämä on yhteisenä asian monimutkainen niin olen kuullut Hollantilaisen ministeri politiikon vitsailleen meidän Mykkäselle
asiasta että Nord Stream putkia voisi käyttää tulevaisuudessa vedyn kuljettamiseen.

Espanjan suunnalla oli Lng vastaanottoterminaali kapasiteettia 40 % euroopan tarpeesta tällä hetkellä mutta kaasuputkisto hanke ei ole edistynyt.
Puolan suunnalle valmistuu suunnitelmien mukaan lokakuuksi Baltic Pipe. Polskien kirouksena on kivihiili.

Suomi ja Italia olivat ensimmäisinä vuokraamassa "kelluvia vuokra kaasu terminaaleja" ja näiden onshore puitteet ovat työnalla paraikaa.
Helvetin mielenkiintoista sinänsä koska näitä terminaaleja täytetään useammasta pienemmästä aluksesta.

Tälläiset kansallisen tason kaasuvarasto kuulumiset:
 
Viimeksi muokattu:
Helvetin mielenkiintoista sinänsä koska näitä terminaaleja täytetään useammasta pienemmästä aluksista.
Voiko Exemplar käydä hakemassa silloin tällöin täyden lastin Euroopasta ja palata sen jälkeen Inkooseen kaasuttelemaan sitä hissukseen putkistoon?

edit: Kaivelin asiaa enemmän. Tarkoitus on ilmeisesti tankata alusta 1-4 kertaa kuussa ja yhden tankkauksen arvioidaan kestävän noin 30 tuntia. Luulisi, että kaasua kannattaa tuoda jotakuinkin samankokoisella laivalla, joita markkinoilla on muutenkin enemmän kuin noita pienempiä.
 
Viimeksi muokattu:

Taitaa loppujen lopuksi sittenkin Suomesta tulla suurin EU maiden taloudellinen kärsijä tässä kaasu-kriisissä.

Aika outo tuo sopimus, että Fortumin eli Suomen ei lokakuun jälkeen enää tarvitse maksaa kaasunhinnan erotusta 90% toimitetusta kaasusta. Mutta eihän Venäjä mitään kaasua enää lokakuun jälkeen Saksaan toimita, onhan se aivan selvä homma. (Oli jo tuolloin kun neuvoteltiin). Ei ne neuvottelut Suomen osalta tainut mennä oikein hyvin. Joka sinällään ei yllätä.

Paljonkohan tämä kaikki tulee oikeasti maksamaan ? 12, 15 miljardia vai jopa 25 miljardia ?

Suomen velkakuorma lähentelee 135 miljardia ja jo yli 59% bruttokansantuotteesta ! Vertailukohtana esim. Ruotsi 35% tai Tanska 33%. Suomi on todella vaikeassa paikassa tämän jatkuvan lisävelkaantumisen takia. Eikä nämä Uninperit yms tilannetta ainakaan helpota
Pieni Suomi on taas kokoaan suurempi ja kantaa lompakollaan 20 kertaa suuremman Saksan, Saksan itsensä sössimää huoltovarmuutta. Ei vittu.

Tosin tuossa artikkelissa sanotaan, että Fortumin osuus tappioista on rajattu enintään 7 miljardiin Saksan kaasutoimituksista. En kyllä edelleenkään ymmärrä millaiset helvatun sopimukset Uniper on mennyt tekemään kun mitään force majeure -lausekettako ei ole ja riski on jätetty 100% auki.

Olisi ehdottomasti pitänyt päästää tuo Uniper nurin heti ja pääomittaa Fortum niillä rahoilla, jotka nyt ”lainattiin” Uniperille, jotta saksalaiset saavat halpaa kaasua. Tappiot jatkuvat lokakuunkin jälkeen ja Fortumin pääomitus lienee joka tapauksessa edessä.
 
Pieni Suomi on taas kokoaan suurempi ja kantaa lompakollaan 20 kertaa suuremman Saksan, Saksan itsensä sössimää huoltovarmuutta. Ei vittu.

Tosin tuossa artikkelissa sanotaan, että Fortumin osuus tappioista on rajattu enintään 7 miljardiin Saksan kaasutoimituksista. En kyllä edelleenkään ymmärrä millaiset helvatun sopimukset Uniper on mennyt tekemään kun mitään force majeure -lausekettako ei ole ja riski on jätetty 100% auki.

Olisi ehdottomasti pitänyt päästää tuo Uniper nurin heti ja pääomittaa Fortum niillä rahoilla, jotka nyt ”lainattiin” Uniperille, jotta saksalaiset saavat halpaa kaasua. Tappiot jatkuvat lokakuunkin jälkeen ja Fortumin pääomitus lienee joka tapauksessa edessä.

Pitää ottaa huomioon tappiot myös siitä, että aikoinaan ostettiin Uniper 7 miljardilla (rahat saatiin sähköverkon myynnista😀) , josta nyt myytiin osuus pilkkahintaan:

"Osana Unity-ratkaisua Saksan valtio hankki Uniperista 30 prosentin osuuden 267 miljoonalla eurolla, ja Fortumin omistusosuus Uniperista laimeni 80 prosentista 56 prosenttiin. Saksan valtio osti osakkeita pilkkahintaan, sillä Fortum on maksanut Uniper-osuudestaan noin seitsemän miljardia euroa."


"Fortumin jättimäiset tappiot selittyvät Uniperin tappioilla: Uniper raportoi alkuvuodelta 12,4 miljardin tappiot."

Ja siis tuo 12 miljardia oli vasta alkuvuosi. Fortum omistaa edelleen siitä 56% eli joutuu maksamaan miljardeja lisää tappiosta vielä loppuvuoden osalta.

Eli jos Uniper tappioita tulee vuoden aikana yhteensä pelkästään vuoden 2022 aikana esim. 20 - 25 miljardia ja siitä on aikanaan maksettu 7 miljardia niin puhutaan 30 miljardin bisnes-mokasta. Aika taitavaa.

Jos Fortumille poliitikot olisi aikaan antanut ydinreaktoriluvan Loviisaan, ne verkkorahat olisi käytetty ydinvoimalan rakentamiseen. Lupaa ei myönnetty (haluttiin venäläinen voimala Pyhäjoelle).

Uniperia ei olisi ostettu, Suomella olisi yksi ydinvoimala lisää ja venäläisillä ei olisi Pyhäjoella romujaan. Ja olisi säästetty rahaa vielä kaiken päälle 15 -20 miljardia. Onkohan tämä sössimisen maailmanennätys ?
 
Onkohan tämä sössimisen maailmanennätys ?
On todennäköisesti.

Ja tuohon 15-20 miljardiin voitaneen lisätä vielä +5 miljardia Fortumin Venäjän toimintojen alaskirjauksesta, kunhan se päivä tulee, että nekin lopulta kansallistetaan.

Ja kuka tässä sössimisessä taas voitti? Venäjä ja Saksa. Eikö historia nyt jumakauta ole riittävän moneen kertaan todistanut, että niitä kahta kannattaa varoa niin erikseen kuin varsinkin yhdessä.

Tässä käy vielä niin, että kun Fortumilla ei enää rahkeet riitä Uniperiin, niin Saksan valtio ottaa sen haltuun ilmaiseksi ja kuin taikaiskusta aukeaa taas kaasuhanakin. Operaatiossa imettiin miljardeilla sujuvasti Suomen talous kuralle ja velka tappiin.

Missä valtiomme strategiat?
 

Taitaa loppujen lopuksi sittenkin Suomesta tulla suurin EU maiden taloudellinen kärsijä tässä kaasu-kriisissä.

Aika outo tuo sopimus, että Fortumin eli Suomen ei lokakuun jälkeen enää tarvitse maksaa kaasunhinnan erotusta 90% toimitetusta kaasusta. Mutta eihän Venäjä mitään kaasua enää lokakuun jälkeen Saksaan toimita, onhan se aivan selvä homma. (Oli jo tuolloin kun neuvoteltiin). Ei ne neuvottelut Suomen osalta tainnut mennä oikein hyvin. Joka sinällään ei yllätä.

Paljonkohan tämä kaikki tulee oikeasti maksamaan ? 12, 15 miljardia vai jopa 25 miljardia ?

Suomen velkakuorma lähentelee 135 miljardia ja jo yli 59% bruttokansantuotteesta ! Vertailukohtana esim. Ruotsi 35% tai Tanska 33%. Suomi on todella vaikeassa paikassa tämän jatkuvan lisävelkaantumisen takia. Eikä nämä Uniperit yms tilannetta ainakaan helpota
Suomen poliittinen johto hyväksyi ratkaisun 21. heinäkuuta pääministeri Sanna Marinin (sd) johdolla käydyssä sähköpostikokouksessa.
12. heinäkuuta päivätystä pöytäkirjasta ilmenee, että Fortum oli pyytänyt ”korkealta poliittiselta tasolta tukea tasa-arvoisemman neuvotteluaseman saavuttamiseksi ja sen varmistamiseksi, että Saksan delegaatiolla on todellinen neuvottelumandaatti”.
Uutissuomalaisen mukaan Saarikko ehdotti heinäkuussa Marinille ja Tuppuraiselle talouspoliittisen ministerivaliokunnan kokouksen järjestämistä Fortumin, sen tytäryhtiön Uniperin ja Saksan valtion välillä käydyistä neuvotteluista, mutta kokousta ei järjestetty.

On kyllä surullista seurattavaa. Marinia ei kiinnosta Suomen talous pätkääkään, biletys menee kaiken edelle. Todella synkät ajat edessä.
 
Jos Fortumille poliitikot olisi aikaan antanut ydinreaktoriluvan Loviisaan, ne verkkorahat olisi käytetty ydinvoimalan rakentamiseen. Lupaa ei myönnetty (haluttiin venäläinen voimala Pyhäjoelle).
Alun perin yhteistyökumppanina piti olla E.ON, joka kuitenkin vetäytyi. Laitos olisi kai tullut lännen suunnalta, mutta yhtiössä piti olla ydinvoimaosaamista, ja tietysti rahaa.

Sitte alko ryssiminen.
 

Öljynviejämaat supistavat öljyn tuotantoaan​

Laajennettu Opec+ perustelee Saudi-Arabian ja Venäjän johdolla päätöstä raakaöljyn hinnan laskulla. Historiallisesti katsoen hinnat ovat edelleen hyvin korkeat.

ÖLJYNVIEJÄMAIDEN järjestö Opec ja muut johtavat öljynviejät supistavat öljyn tuotantoaan maltillisesti 100 000 tynnyrillä päivässä lokakuusta alkaen. Laajennettu Opec+ perustelee Saudi-Arabian ja Venäjän johdolla päätöstä raakaöljyn hinnan laskulla.

Raakaöljyn hinta on pudonnut alle 100 dollariin tynnyriltä käytyään maaliskuussa lähes 140 dollarissa maaliskuussa Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Hinnan laskun taustalla ovat pelot taantumasta Euroopassa ja Yhdysvalloissa.


Pohjanmeren viitelaadun Brentin hinta oli iltapäivällä 96,46 dollaria ja Yhdysvaltain viitelaadun West Texas Intermediaten 89,79 dollaria tynnyriltä. Molempien laatujen hinnat olivat noin 3,5 prosentin nousussa.

Historiallisesti katsoen nämäkin hinnat ovat erittäin korkeita. Brent maksoi huhtikuussa 2020 hieman päälle 20 dollaria tynnyriltä. Ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan Brentin hinta oli viime vuoden joulukuussa 65 dollarin tasolla.

IS
 
Suomen tilanne on mielenkiintoisempi, ja voi hyvin olla että kuulumme siihen toiseen leiriin, jolla on läheisemmät suhteet Yhdysvaltoihin. Ymmärtää realiteetit, että ettemme noin vain voi sulkea fossiilisten käyttöä, ja Suomen teollisuus tukeutuu voimakkaammin Yhdysvaltoihin. Tämä voi olla jopa Suomen yhteiskunnan pelastus.
Suomen suurimmat kauppakumppanit ovat aina olleet Saksa ja Ruotsi. Näiden kahden perässä on ollut perinteisesti venäjä sekä uusimpana nousijana Kiina.
- Venäjän osuus Suomen tuonnista ja viennistä tulee jatkossa romahtamaan...raaka-aineiden ja sähkön tuonti lopahtaa lähes kokonaan. Myös vienti venäjälle tulee vähenemään.
- mahdollisesti Kiina säilyttää asemaansa nousevana suurena kauppakumppaneista..

Yhdysvallat, Britannia, Hollanti sekä monet keskieuroopan valtiot ovat myös merkittäviä vienti ja tuontimaita Suomelle. Tuskinpa näiden osalta tulee suurempia muutoksia jatkossakaan. Ehkä tulevaisuudessa kauppa lisääntyy myös Viron, Baltian, Puolen ja kenties Ukrainan kanssa..
- kaikkiaan EU alue on Suomelle merkittävin kauppakumppani sekä samalla myös ikäänkuin "ponnistuslautana" muuallekin.

Suomi tullee luopumaan varsin suurelta osalta, ainakin uusiutumattomista fossiileista polttoaineista tämän vuosikymmenen aikana. Vaikka kemianteollisuus toki käyttää jonkin verran hiilivetyjä raaka-aineinaan.

Todennäköisesti Suomen teollisuus ei tule varsinaisesti tukeutumaan USA:an vaikka hyvin todennäköisesti pohjoisamerikkaan (niin Jenkkeihin kuin Kanadaankin) on luvassa uutta teollista yhteistyötä varsinkin F-35 hankintaan liittyvien vastakauppojen muodossa jne.

Tuskinpa tässä kokonaisuudesa mitään järisyttävän suuria muutoksia on tulossa..muuta kuin ryssän osalta.
 

Öljynviejämaat supistavat öljyn tuotantoaan

ÖLJYNVIEJÄMAIDEN järjestö Opec ja muut johtavat öljynviejät supistavat öljyn tuotantoaan maltillisesti 100 000 tynnyrillä päivässä lokakuusta alkaen. Laajennettu Opec+ perustelee Saudi-Arabian ja Venäjän johdolla päätöstä raakaöljyn hinnan laskulla.
Jää nähtäväksi mikä merkitys tällä on öljyn hintaan tulevaisuudessa.
- Euroopassa on jo tehty päätöksiä uusiutumattomien hiilivetyjen käytön vähentämisestä seuraavien kymmenen vuoden aikana..
- nämä päätökset saattavat hyvinkin toimia kompensoivasti tuotantovähennyksien vaikutukseen.

Toisekseen, jää nähtäväksi miten nämä päätökset tulevat toteutumaan käytännössä.

Länsimaiden pakotteet vaikuttavat kuitenkin siihen että Venäjän joutunee etsimään uusia ostajia=asiakkaita omalle tuotannolleen.
- tuskinpa muut öljyntuottajat haluavat menettää vanhoja hyviä asiakkaitaan.
- se saattaa johtaa jonkinlaiseen "turbulenssiin" markkinoilla ja vaikuttaa tietysti myös hintoihin.

Toisekseen ryssä on hyökkäyssotansa (ja sitä seuranneiden pakotteiden) myötä jossain määrin pelannut itseään hieman ikävään asemaan energiantoimittajana.
- se voi aiheuttaa ryssälle ja ryssän asiakkaille kaikenlaista ylimääräistä harmia logistiikassa ja/tai esim. maksuliikenteessä jne.
 
Jää nähtäväksi mikä merkitys tällä on öljyn hintaan tulevaisuudessa.
- Euroopassa on jo tehty päätöksiä uusiutumattomien hiilivetyjen käytön vähentämisestä seuraavien kymmenen vuoden aikana..
- nämä päätökset saattavat hyvinkin toimia kompensoivasti tuotantovähennyksien vaikutukseen.

Toisekseen, jää nähtäväksi miten nämä päätökset tulevat toteutumaan käytännössä.

Länsimaiden pakotteet vaikuttavat kuitenkin siihen että Venäjän joutunee etsimään uusia ostajia=asiakkaita omalle tuotannolleen.
- tuskinpa muut öljyntuottajat haluavat menettää vanhoja hyviä asiakkaitaan.
- se saattaa johtaa jonkinlaiseen "turbulenssiin" markkinoilla ja vaikuttaa tietysti myös hintoihin.

Toisekseen ryssä on hyökkäyssotansa (ja sitä seuranneiden pakotteiden) myötä jossain määrin pelannut itseään hieman ikävään asemaan energiantoimittajana.
- se voi aiheuttaa ryssälle ja ryssän asiakkaille kaikenlaista ylimääräistä harmia logistiikassa ja/tai esim. maksuliikenteessä jne.
Käänteisesti nämähän nimenomaan kannustavat investoimaan uusiutuviin ja ydinvoimaan (pienreaktorit etenkin), koska fossiilisten hintaa pidetään keinotekoisesti korkealla.

Vai joko menossa endgame? Huomaavat, että volyymit laskemassa, joten yksikköhinta pitää hiivata vastaavasti kohti taivaita jotta kate säilyy samana.
 
Saksa on monella tavalla paska maa, poliitikkokaarti on isolta osin rähmällään Venäjään päin. Siellä ei kuitenkaan kaikki ole mätää, yritysjohtajien vastuulla on isoja asioita, ei vähimpänä tuhannet ja kymmenet tuhannet saksalaiset työpaikat. Ei Saksassa ole istuttu peukalo ahterissa tämän energiakriisin osalta, mutta kaikkien asioiden suhteen ei kannata tulla julkisuuteen ennen kuin asiat on varmoja.

Tässä alla olevassa jutussa on pieniä maistiaisia siitä millä toimenpiteillä Euroopan teollisuusjättiläinen yrittää henkitoreissaan säilyttää asemansa kiristyvässä kilpailussa. Tiukkaa tulee olemaan mutta kun selviävät tästä talvesta niin siellä ei enää taakse katsota.

NY Times artikkeli Saksan tilanteesta
 
Tässä alla olevassa jutussa on pieniä maistiaisia siitä millä toimenpiteillä Euroopan teollisuusjättiläinen yrittää henkitoreissaan säilyttää asemansa kiristyvässä kilpailussa. Tiukkaa tulee olemaan mutta kun selviävät tästä talvesta niin siellä ei enää taakse katsota.

NY Times artikkeli Saksan tilanteesta


Liikaa (tahallaan?) keskitytään energiaan. Euroopan Unioni on myös muilla tavoin riippuvainen Venäjästä. Merkittävä osa, keskeisten teollisuuden alojen raaka-aineista, tulee Venäjältä.

---

Itse ajattelen niin, että koko homma oli rakennettu savijaloille, eivätkä ne kestä irtaantumista Venäjästä/Kiinasta. Sen takia sitä ei myöskään tapahdu.

Tuolla twitterissä kiertää juttu, että komissio haluaa ottaa käyttöön Neuvostoliittolaisen keskussuunnittelun. Eli Venäjään hirttäytyneiden ja ilmaspsykoottisille annetaan vapaat oikeudet määritellä mitä yritykset valmistavat. Tämähän sopii kuin nenä päähän, mitä tulee "ilmastokriisiin". Pienenä kevennyksenä mainittakoon: tämä koskisi myös EU:n ulkopuolisia yrityksiä, jotka tekevät kauppaa Unionin markkina-alueella.


 
Liikaa (tahallaan?) keskitytään energiaan. Euroopan Unioni on myös muilla tavoin riippuvainen Venäjästä. Merkittävä osa, keskeisten teollisuuden alojen raaka-aineista, tulee Venäjältä.

---

Itse ajattelen niin, että koko homma oli rakennettu savijaloille, eivätkä ne kestä irtaantumista Venäjästä/Kiinasta. Sen takia sitä ei myöskään tapahdu.

Tuolla twitterissä kiertää juttu, että komissio haluaa ottaa käyttöön Neuvostoliittolaisen keskussuunnittelun. Eli Venäjään hirttäytyneiden ja ilmaspsykoottisille annetaan vapaat oikeudet määritellä mitä yritykset valmistavat. Tämähän sopii kuin nenä päähän, mitä tulee "ilmastokriisiin". Pienenä kevennyksenä mainittakoon: tämä koskisi myös EU:n ulkopuolisia yrityksiä, jotka tekevät kauppaa Unionin markkina-alueella.


Missä teollisuuden raaka-aineissa olemme liian riippuvaisia Venäjästä ja jos olemme niin paljonko on Venäjältä tuleva osuus suhteessa kokonaiskulutukseen EU alueella? Minun silmiini ja korviini näyttää, että kaikessa muussa irtaantuminen on jo tapahtunut tai tapahtumassa, energia tulee viimeisenä.
 
[/QUOTE]
Missä teollisuuden raaka-aineissa olemme liian riippuvaisia Venäjästä ja jos olemme niin paljonko on Venäjältä tuleva osuus suhteessa kokonaiskulutukseen EU alueella? Minun silmiini ja korviini näyttää, että kaikessa muussa irtaantuminen on jo tapahtunut tai tapahtumassa, energia tulee viimeisenä.

Esimerkiksi Airbus on itkenyt, ettei saa asettaa pakotteita venäläiselle titaanille. Eikä niitä asetettukaan. On muitakin.

Tietysti myönnän, että Kiinasta saa tarvittaessa titaanit(kin).
 
Fortumin pääomitus lienee joka tapauksessa edessä.

No tämähän tapahtui nopeammin kuin nopeasti. Juuri ilmoitetun 10 miljardin sähköyhtiötuen lisäksi +2,35 miljardia hätälainaa Fortumille samaan käyttötarkoitukseen kuin 10 miljardin aiempi paketti. Eikä Fortumin osalta tule jäämään tähän. Bottoms up!

Ministeri Tuppurainen Fortumin jättilainasta: Järjestely ei kuulu hallituksen päättämään hätärahapakettiin​

  • Fortum tiedotti aamulla, että valtio on tänään päättänyt järjestää valtionyhtiö Fortumille siltarahoituksen valtion sijoitusyhtiö Solidiumin kautta.
  • Tuppurainen selvensi päivällä eduskunnassa, että kyse on eri lainajärjestelystä kuin energiayhtiöille tarjottava lainapaketti, josta hallitus tiedotti sunnuntaina.
  • Eduskunta saa tiistaina eteensä hallituksen esittämän, sähköntuottajille tarkoitetun 10 miljardin euron hätärahoituspaketin.

 
No tämähän tapahtui nopeammin kuin nopeasti. Juuri ilmoitetun 10 miljardin sähköyhtiötuen lisäksi +2,35 miljardia hätälainaa Fortumille samaan käyttötarkoitukseen kuin 10 miljardin aiempi paketti. Eikä Fortumin osalta tule jäämään tähän. Bottoms up!




Kyllä tällaiseen aina rahaa löytyy ...
 

Esimerkiksi Airbus on itkenyt, ettei saa asettaa pakotteita venäläiselle titaanille. Eikä niitä asetettukaan. On muitakin.

Tietysti myönnän, että Kiinasta saa tarvittaessa titaanit(kin).
[/QUOTE]

Huolellisesti kierrättäen titaanin lentokoneista ja muista lähteistä eurooppalainen teollisuus voi valmistaa saman määrän lentokoneita kuin aikaisemmin jopa halvemmalla kuin nykyisin, se vain on ollut helpompaa ostaa titaania markkinoilta kuin vaivautua tarkastelemaan niitä ongelmakohtia joita tehokas materiaalin kierrätys vaatii. Siihen vielä mennään eikä haittaa ollenkaan, että eurooppalainen teollisuus on jo nyt pakon edessä siihen matkalla. Ei ole välttämätöntä saada sitä Venäjältä.
 
Pitäisi varmaan, mutta kun autokauppiaskin tietää selkäytimessään ruplan todellisen arvon niin täytyy se nyt ainakin yrittää hilata sitä hintaa ylös muiden mukana, jos joku vaikka maksaisi.

Edit: Sekin kertoo jotain että noita Toyotoja on edelleen myynnissä, Toyotahan lopetti Venäjä-toiminnat jo maaliskuun alussa. Joko epävirallinen maahantuonti toimii tai Toyotalta perään jäänyt varasto ei ole mennyt kovin hyvin kaupaksi...
 
Back
Top