Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Israel on myös nostanut maakaasun tuotantoa ja vientiä n. 13 % viime vuonna ja myös reippaasti öljyn tuotantoaan (yli 53 %) vaikka se ei mikään suuri öljyn tuottaja olekaan. Sen maakaasun tuotanto kattaa kuitenkin kokonaan oman kulutuksen, Jordanian kulutuksen sekä valtaosan Egyptin kulutuksesta ja jää vielä jonkin verran vientiinkin Eurooppaan Egyptin LNG sataman kautta.

Ovat helmikuussa tehneet 2.4 miljardin dollarin investointipäätöksen, jolla lähes tuplataan nykyinen maakaasun tuotanto. Laajennuksen ensimmäinen vaihe olisi tuotannossa jo ensi vuonna. Koko kenttä on otettu käyttöön 2019, joten melkoista vauhtia on pitänyt tuotannon nostamisessa.



Taustalla on tämä 2022 tehty sopimus, jossa kaikki muut hyötyvät paitsi ryssä.




Verikaasulle ei oikein jää tilausta jos huomioidaan, että Norja on napannut siitä volyymista leijonan osan, Tanska on alkanut jälleen tuottaa kaasua itselleen ja Euroopan verkkoon, Puola ja Unkari samoin ja Pohjois-Afrikan maiden putkien siirtoa edelleen nostetaan kohti maksimia. Romanian valtava Neptun Deep kenttä avaa tuotannon 2027 ja sieltä yksin voi tulla saman verran kuin Norjasta. Samaan aikaan LNG sopimusten myötä Israel, USA ja monet muut maat jakavat sen lopun kulutuksesta ja Turkki haluaa myös osansa markkinoista vähintään kilpailuttaen ryssiä ja azereita vastakkain välittäjän roolissa.
 
Viimeksi muokattu:
Turkin maakaasutuotannon nousu on tavallaan Venäjän maakaasun myynnin loppu, ei ihan kokonaan mutta todella merkittävissä määrin.

Kannattaa katsoa noita numeroita.

Turkki löysi maakaasua Mustalta mereltä omalta talousalueeltaan 2020, siitä 32 kuukautta myöhemmin kaasukenttä on aloittanut tuotannon.

Nyt kaasua tuotetaan 7 miljoonaa kuutiometriä päivässä.
Maaliskuun loppuun mennessä se nousee 9.5 miljoonaan.
Ensi vuoden puoliväliin mennessä Turkki vie kentälle FSPO yksikön, joka tuplaa tuotannon ja vuoteen 2028 mennessä heillä on tarkoitus olla kaasun suhteen omavarainen.

Tuo nykyinen raakaöljyn tuotanto on noin 12 % kulutuksesta, mutta nouseva kaasukondensaatin tuotanto tuo myös volyymia jalostamoille ja leikkaa tuonnin tarvetta tulevaisuudessa merkittävästi.

 
Youtubesta löydettyä:

Urals öljyn hinta helmikuussa oli 59,88 - 60,76 $ (tammikuussa 65,88 - 66,49). Pakotteet puree. Jotkut nettisivut ovat lakanneet päivittämästä Uralsin hintaa 25.2. lähtien.

Hyvinvointirahaston likviidi osuus 1.3. oli 3.39 TR. Vuoden alussa oli 3,75. Tuosta ektrapoloiden näyttäisi että riittäisi vuoden lopun yli, mutta videolla kerrottiin että jäljellä oleva on vähemmän kuin viime vuoden budjettivaje. Onhan tässä muitakin liikkuvia osia, esim jäähtyvä talous jolloin veroja kertyy vähemmän ja rahastosta täytyy ottaa enemmän. Eli ei voi tehdä tarkaa ennustetta.
 
ryssä on pidättänyt tulliinsa tuhansia kiinalaisia, ryssälän kautta kulkevia kontteja matkalla länteen. Koska elektroninen tai mekaaninen kaksikäyttötuote.

Shanghailainen huolitsija kertoo lopettaneensa ryssälän kautta kaikki kuljetukset marraskuussa. ryssäläiset maahantuojat tuskailevat, koska nyt osa huolitsijoista ei toimita vaikeasti ennustettavan takavarikkoriskin vuoksi edes ryssäläiseen määränpäähän.

Kiina avaa tässä kuussa uuden maareitin Eurooppaan Turkmenistanin, Kazakhstanin, Iranin ja Turkin läpi - ryssän ohittaen. kyivpost

Pienistä puroista; nyt ryssäläinen logistiikka-ala ottaa osumaa.
 
Kovaa peliä Neuvostoliitossa 👍, Trump lätkäisi kovan kortin ryssille. Diilin saamista dump haikalee kovasti.


Venäjän keskuspankki ja muut venäläiset pankit on nyt lopulta suljettu Yhdysvaltojen maksuliikennejärjestelmän ulkopuolelle.
Yhdysvaltojen hallinto tarkastelee tällä hetkellä, kuinka Venäjän öljyjätteihin asetettuja pakotteita voisi kiristää.


 
Viimeksi muokattu:
EU:ssa sopu Venäjään kohdistuvien henkilöpakotteiden jatkosta, listalta poistettu ihmisiä Unkarin toiveesta
EU on saanut sovittua Venäjään kohdistuvien henkilöpakotteiden jatkosta puolella vuodella, kertoo korkea-arvoinen EU-lähde STT:lle.

Listalta on poistettu henkilöitä Unkarin toiveesta. STT:n tietojen muukaan Unkari vastusti pakotteiden jatkamista pitkin viikkoa.

Pakotteet olisivat umpeutuneet lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, jos sopua ei olisi saatu aikaan.

Nyt sovitulla pakotelistalla on ollut yli 1 900 henkilöä ja yli 500 yritystä.

STT/YLE

 
Kovaa peliä Neuvostoliitossa 👍, Trump lätkäisi kovan kortin ryssille. Diilin saamista dump haikalee kovasti.


Venäjän keskuspankki ja muut venäläiset pankit on nyt lopulta suljettu Yhdysvaltojen maksuliikennejärjestelmän ulkopuolelle.
Yhdysvaltojen hallinto tarkastelee tällä hetkellä, kuinka Venäjän öljyjätteihin asetettuja pakotteita voisi kiristää.


Katos vaan, ”ei huono!” Erikoista, että ei ole laajemmin uutisoitu. Hienoa, että Trumpin hallinnolta löytyy myös keppiä Zenäjän suuntaan.
 
Paljon puhutusta mahdollisesta jenkkien Ukraina tuon korvaamisesta EU rahalla.
Siinä ei mitään uutta, mielenkiintoinen taulukko prosentteina kuinka iso osuus jenkeillä on ollut kaluston toimituksissa.
1742117591181.webp
 
UK-tiedustelukatsaus tietää, että sotaa priorisoivien rahoitusongelmien vuoksi ryssälän terveydenhuollosta on suljettu 160 julkista sairaalaa.

Pienistä kaupungeista on vähennetty terveydenhuoltopalveluita. Lisäksi puolen miljoonan sotaramman hoito vie resursseja siviili-sote:lta. Julkisten sairaanhoitopalveluiden uskotaan yhä heikentyvän tänä vuonna.

1742210915095.webp
 
Hyvin menee mutta menköön, Gazprom ilmottanu viime vuoden tuloksesta. Turpaan ei tullu kun 1.078 biljoonaa ruplaa eli tänhetkisellä kurssilla about 12.7 miljardia taalaa. Laitetaan se Kuralsin hinta sinne 50 taalan pintaan ja lukemat tänä vuonna tuskin näyttää ainakaan paremmalta.


 
Hyvin menee mutta menköön, Gazprom ilmottanu viime vuoden tuloksesta. Turpaan ei tullu kun 1.078 biljoonaa ruplaa eli tänhetkisellä kurssilla about 12.7 miljardia taalaa. Laitetaan se Kuralsin hinta sinne 50 taalan pintaan ja lukemat tänä vuonna tuskin näyttää ainakaan paremmalta.


Tämä firma teki ensimmäisen negatiivisen tuloksen 20 vuoteen vuonna 2023, reilu puoli triljoonaa ruplaa. Vielä 2021 he tekivät 2 vielä triljoonaa voittoa.

Tämä tappio on juurikin oikean rahan vaje Euroopan suunnasta. Mädäntyköön omaan sotkuunsa. Pakotteet eivät pure, tiedättehän.
 
Pelkästään Kuzbassin alueella 9 hiilikaivosta on pysäyttänyt toimintansa, tuskin tilanne on yhtään parempi muuallakaan.


Tästä aikeesta olikin aiemmin, mutta Turkki on myös siirtynyt sanoista tekoihin. Sen suurin jalostamo ei osta venäläistä öljyä ellei se ole pakotteiden hinnoittelun mukaista ja sen myötä volyymit ryssälästä ovatkin laskeneet ja korvautuneet mm. Brasiliasta lähtöisin olevalla öljyllä.



Gazpromin tilanteesta olikin juttua, Kiinaan menevän kaasun hinta laskee vuosittain, kaikki kulut nousevat tasaisesti, Euroopan viennin sakkaus näkyy hyvin tässä kuvassa.

20250319_065721.webp

 
Valuttatulojen väheneminen ja rahastojen ehtyminen pitäisi näkyä taloudessa. Suorin vaikutusmekanismi on yritysten vaikeudet palkanmaksussa. Palkanmaksun lopettaminen kun on se ensisijainen toimenpide ryssälässä ja se on suurimmalle osalla ihan ok. Asiaan kun on totuttu. Käytännössä tämä näkyy kulutuksen vähenemisenä ja taasen näkyy logistiikkamarkkinan pienenemisenä. Junarahdista onkin nähty alenevia lukuja ja sama rekkaliikenteessä.

Viimevuoden loppupuolelle asti tämä on saatu paikattua rahastoilla jotenenergiaviennin pienenevät tulot eivät ole näkyneet. Sota on rahoitettu lainalla ja setelipainolla. Mutta nyt tuo tie on käyty loppuun ja vatnikin paremmatkin työpaikat on vaarassa. Esimerkkinä gaspromin jätti-irtisanomiset. Kun vatnikilta on ruplat loppu niin siihen pysähtyy se ostaminenkin.

Kuluttajan ostokäyttäytymisessa tulojen huvetessa säästöjärjestys on isommista pienempiin. Asuntokauppa ja rakennusteollisuus jo lakkautettiin. Autokauppa hyytyi ja nyt alkaa tulla kulutustavaroiden kanssa hyytymistä. Sitähän tuo kumipyörälogistiikka pääosin on, eli kauppaan tulevaa tavaraa. Energia tuolla kulkee putkissa ja piuhoissa. Teollisuuden isot volyymit rautateillä.

Vuotta 2025 on jo etukäteen katsottu ryssälle mielenkiintoiseksi talouden kannalta. Ja siltähän tuo nyt alkaa näyttääkkin.

Linkki rekkaliikenteeseen, napattu ryssälän uutiset ketjusta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...to-uhkaa/1ff3c227-9314-4b55-b373-6a5aabe24343
 
Valuttatulojen väheneminen ja rahastojen ehtyminen pitäisi näkyä taloudessa. Suorin vaikutusmekanismi on yritysten vaikeudet palkanmaksussa. Palkanmaksun lopettaminen kun on se ensisijainen toimenpide ryssälässä ja se on suurimmalle osalla ihan ok. Asiaan kun on totuttu. Käytännössä tämä näkyy kulutuksen vähenemisenä ja taasen näkyy logistiikkamarkkinan pienenemisenä. Junarahdista onkin nähty alenevia lukuja ja sama rekkaliikenteessä.

Viimevuoden loppupuolelle asti tämä on saatu paikattua rahastoilla jotenenergiaviennin pienenevät tulot eivät ole näkyneet. Sota on rahoitettu lainalla ja setelipainolla. Mutta nyt tuo tie on käyty loppuun ja vatnikin paremmatkin työpaikat on vaarassa. Esimerkkinä gaspromin jätti-irtisanomiset. Kun vatnikilta on ruplat loppu niin siihen pysähtyy se ostaminenkin.

Kuluttajan ostokäyttäytymisessa tulojen huvetessa säästöjärjestys on isommista pienempiin. Asuntokauppa ja rakennusteollisuus jo lakkautettiin. Autokauppa hyytyi ja nyt alkaa tulla kulutustavaroiden kanssa hyytymistä. Sitähän tuo kumipyörälogistiikka pääosin on, eli kauppaan tulevaa tavaraa. Energia tuolla kulkee putkissa ja piuhoissa. Teollisuuden isot volyymit rautateillä.

Vuotta 2025 on jo etukäteen katsottu ryssälle mielenkiintoiseksi talouden kannalta. Ja siltähän tuo nyt alkaa näyttääkkin.

Linkki rekkaliikenteeseen, napattu ryssälän uutiset ketjusta:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...to-uhkaa/1ff3c227-9314-4b55-b373-6a5aabe24343

Maassa, jossa kuljetusetäisyydet ovat maailman suurimmat, juuri kenelläkään ei ole rahaa edes perustarpeisiin, on saatu jatkuvalla laiminlyönnillä rautatieliikenne sellaiseen tilaan, että se ei ilman vuosikymmenen jatkuvaa panostusta tule edes entiselleen saati kehity, on maailman kallein kumipyörärahti kehitysmaita muistuttavalla kalustolla sekä polttoaineilla ja eläkeikäisillä rahtareilla. Kuulostaa voittavalta yhdistelmältä kun vielä huomioidaan, että lentokaluston tila on vielä heikompi ja pahenee edelleen nopeasti kaluston kuluessa.
 
Maassa, jossa kuljetusetäisyydet ovat maailman suurimmat, juuri kenelläkään ei ole rahaa edes perustarpeisiin, on saatu jatkuvalla laiminlyönnillä rautatieliikenne sellaiseen tilaan, että se ei ilman vuosikymmenen jatkuvaa panostusta tule edes entiselleen saati kehity, on maailman kallein kumipyörärahti kehitysmaita muistuttavalla kalustolla sekä polttoaineilla ja eläkeikäisillä rahtareilla. Kuulostaa voittavalta yhdistelmältä kun vielä huomioidaan, että lentokaluston tila on vielä heikompi ja pahenee edelleen nopeasti kaluston kuluessa.
Sitä saa, mitä tilaa. Ryssien ongelmat paisuvat koko ajan. Infrastruktuuri hajoaa käsiin joka puolella. Kaikki, mikä yleensä vaatii huolenpitoa ja huoltoa hajoaa kiihtyvään tahtiin. Kun perivenäläinen tapa on muutenkin laiminlyödä säännölliset huollot aina sähkö- ja kaasuverkosta aina autoihin ja asuntoihin niin lisää ongelmia tulee ja paljon.
 
Kuluttajan ostokäyttäytymisessa tulojen huvetessa säästöjärjestys on isommista pienempiin. Asuntokauppa ja rakennusteollisuus jo lakkautettiin. Autokauppa hyytyi ja nyt alkaa tulla kulutustavaroiden kanssa hyytymistä. Sitähän tuo kumipyörälogistiikka pääosin on, eli kauppaan tulevaa tavaraa. Energia tuolla kulkee putkissa ja piuhoissa. Teollisuuden isot volyymit rautateillä.

Venäjällä myös kulutustavaraa ja monia muita pienempiä tavaraeriä kulkee suurelta osin rautateillä. Valtavista etäisyyksistä, läntistä tasoa selvästi huonommasta maantieverkosta ja autokalustosta sekä maantieliikenteen turvattomuudesta johtuen kumipyöräkuljetusten rooli on siellä paljon pienempi kuin mitä lännessä.
 
Back
Top