Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En tuijottaisi liikaa liikevoittoa, koska kirjanpitokikkailuilla tytäryhtiön tulos saadaan näyttämään juuri sellaiselta kuin halutaankin. Eli niin kuin itsekin sanot, emoyhtiönä toimiva öljyfirma käärii voitot (kirjanpidon mukaan).
Sama kuin Carunan kanssa. Emo yhtiö "lainannut" rahaa. Verot maksetaan lyhennysten jälkeen. No jaa, lyhennykset oli niin kovat, että ei kassaan jäänyt mitään ja ei tarvii maksaa veroja.
 
Kun katsoo Teboilin talouslukuja niin ottajia tälle pisnekselle tuskin löytyy. Liikevaihton on ollut jo pitkään 1-2 miljardin välissä vuositasolla ja liikevoitto miljoonan kahtapuolen paitsi nyt viimeaikoina pahasti pakkasella. Kilpailun takia polttoainemyynti on Suomessa nollakatebisnestä. Käytännössä öljyn jalostaja on se joka käärii voitot.

Teboilin olemassaololle on siis todennäköisesti jokin muu syy Suomessa kuin liikevoitto, jokainen voi sitten miettiä mikä se on. Kauppiaat sitten ilmeisesti tekee ihan ok tulosta kahvila ja huoltamoliiketoiminnalla. Ilman kilpailukykyistä polttoainetoimijaa nuo bisnekset loppuu. Muille polttoaineketjuille Teboilin poistuminen on hyvä juttu, todennäköisesti polttoaineiden hinnat nousee ainakin paikallisesti.

Teboilin myötä Suomesta katoaa ne 80 huoltamo/kahvilaa, työntekijöitä niillä lienee 5-10/toimipiste eli tässä tulenee sen 500-1000 työtöntä lisää. Päälle sitten ne kymmenet yrittäjät joiden bisnes tekee konkurssin.

Oma arvaus on kyllä se että lännestä löytyy ryssäperäistäbisnestä rahaa jolla Teboil myydään. Vaikea nähdä muita halukkaita jatkajia/ostajia. Ilman vahvaa öljy-yhtiötaustaa täällä on mahdoton tehdä polttoainehankintaa hinnalla jolla pärjää kilpailussa.
Eikös Teboilin omistuskuvio Lukoilin kanssa ollut kanavoitu mm. sveitsiläisen Lukoil-yhtiön kautta.. Kun tuommoinen yritys tekee tappiollisia tilinpäätöksiä, numeroiden takana saattaa olla muitakin tekijöitä kuin vain kannattavuusongelmat; veikkaisin että frankkarit, jotka julkisuudessa olleiden puheiden mukaan a) ovat tiukassa sopimussuhteessa b) eivät omista mitään pa- ja öljytuotemyyntiin liittyvää infraa, maksavat päämiehelle - tässä TB - näistä vuokraa/lisenssimaksua. Tämä vuokraustoiminta olisi tällöin irrallaan Suomessa toimivan yhtiön liikevaihdosta, ja tuloutettaisiin suoraan Sveitsiin - jossa .. yllätys .. niistä ei tarvitse maksaa veroa. En tiedä toimiiko TB näin, mutta tiedän että on joitakin muita vastaavalla tavalla toimivia kansainvälisiä yhtiöitä, joiden myynnistä vastaa paikallinen lisenssinhaltija-verkosto, joissa paikallisen pääyhtiön pitääkin tehdä nollatulosta eikä pakkaselle meneminenkään ole synti - toisin kuin jos tekee vahvan positiivisen tuloksen, siitä saattaa saada sekä tj että talousjohto kenkää. Lisenssinhaltijat tekevät hyvää bisnestä ja liikemerkin omistava paikallinen Oy siis nollaa tai pakkasta. Verkoston voitot sen sijaan menevät suoraan ulkomaiselle yhtiölle, joka ei maksa latiakaan veroa.

Tebiksellä on erinomainen jakelu- ja liikepaikkaverkosto, kaikki liiketoiminnan edellyttämä teknologia paikallaan, ja todennäköisesti tiukat lissarisopimukset paikallisten TB-yrittäjien kanssa. Kaikki nämä ovat arvokkaita ostettavia, kunhan sopiva, mahdollisesti ulkomainen, ostaja löytyy. Suurin ongelma tuossa lienee itse transaktion suorittaminen siten, että se itsessään ei ole sanktioiden kohteena. En ihmettelisi jos tuo liiketoiminta ei kutittaisi muutamankin ulkomaisen yhtiön ahneita sormia. Vastaavasti tämä saattaa olla myös käänteisesti suomalaisten yhtiöiden intresseissä - pitää ulkopuoliset ulkona. Kuka sitä enemmän kilpailua haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Tebiksellä on erinomainen jakelu- ja liikepaikkaverkosto, kaikki liiketoiminnan edellyttämä teknlogia paikallaan, ja todennäköisesti tiukat lissarisopimukset paikallisten TB-yrittäjien kanssa. Kaikki nämä ovat arvokkaita ostettavia, kunhan sopiva, mahdollisesti ulkomainen, ostaja löytyy. Suurin ongelma tuossa lienee itse transaktion suorittaminen siten, että se itsessään ei ole sanktioiden kohteena.
Verrokkia voi hakea vaikka Hartwall-areenasta. Ei ihan nopeaan kauppaa syntynyt.
En ihmettelisi jos tuo liiketoiminta ei kutittaisi muutamankin ulkomaisen yhtiön ahneita sormia. Vastaavasti tämä saattaa olla myös käänteisesti suomalaisten yhtiöiden intresseissä - pitää ulkopuoliset ulkona. Kuka sitä enemään kilpailua haluaa.
Ei se kovin vahvalta näytä kun miettii koko pohjolasta lähteneitä kansainvälisiä öljyjättejä. Esso ja Shell ovat jättäneet kaikki pohjoismaat. Ruotsin ja Norjan jätti jopa Statoil ja aiemmin Q8.

Saksalainen Aral oli historiallisista syistä hieno jatkaja Teboille eli paluu saksalaiseksi, mutta ei varmasti tule tapahtumaan.

Raskaanliikenteen jakelijana Teboililla on vahva verkko - kuten maanpuolustuspalstalla hyvin tiedetään - ja sillä puolella kysyntää tulee olemaan vielä pitkään.
 
Verrokkia voi hakea vaikka Hartwall-areenasta. Ei ihan nopeaan kauppaa syntynyt.

Ei se kovin vahvalta näytä kun miettii koko pohjolasta lähteneitä kansainvälisiä öljyjättejä. Esso ja Shell ovat jättäneet kaikki pohjoismaat. Ruotsin ja Norjan jätti jopa Statoil ja aiemmin Q8.

Saksalainen Aral oli historiallisista syistä hieno jatkaja Teboille eli paluu saksalaiseksi, mutta ei varmasti tule tapahtumaan.

Raskaanliikenteen jakelijana Teboililla on vahva verkko - kuten maanpuolustuspalstalla hyvin tiedetään - ja sillä puolella kysyntää tulee olemaan vielä pitkään.
Niinpä ehkä, toki HW areenassa ei ehkä myyntiin liittyvät asiat olleet muutenkaan aivan yksinkertaisia.

Statoilhan myi liiketoiminnan CircleK:lle samoin kuin Shell pohjoismaissa St1:lle. Samoin Q8 löi hynttyyt yhteen ja muodosti OKQ8 Ruotsiin, joten kyllä toki voi sanoa että ovat jättäneet, tai ehkäpä maailma vain muuttuu ja yhtiöt muuttavat ja fokusoivat liiketoimintaansa. Kyllähän noilla kolmella on varsin vahva asema pohjoismaisessa käyttövoimajakelussa.

Muitakin isoja on ollut; PB ja Gulf kyllä on ovat vetäytyneet jakeluasemaliiketoiminnasta, molemmat päätyivät enemmän tai vähemmän Unionille joskus 70-80 lukujen vaihteessa. Esso totesi markkinan liian hankalaksi ja myi .. lähinnä ABC:lle, vähän St1:lle. Neste on järjestellyt omiaan, mm. Keskon Kesoil sen jälkeen kun Finnoil ex E-öljy ja Union on oli sulautettu Nesteeseen.
Kyllä tällä hetkellä Teboililla on ollut hyvä asema jakeluasemissa, hyviä liikepaikkoja ja vahva D-asema verkosto. Mutta omistus on karmea. Ja tulevaisuus on lyhyt, ... ellei tule nopeita peliliikkeitä.
 
Indonesia ei ole mikään järin suuri öljyn tuottaja, mutta niin vain sielläkin nousee tuotanto. Lokakuun tahti on yli 600000 tynnyriä päivässä ja ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008 valtiollisen tavoitteen yläpuolella ja vuosikymmenen loppuun mennessä tavoitteena on miljoonan tynnyrin päivävauhti, joka olisi noin 40 % korkeampi kuin nyt saavutettu taso.


 
Eikös Teboilin omistuskuvio Lukoilin kanssa ollut kanavoitu mm. sveitsiläisen Lukoil-yhtiön kautta.. Kun tuommoinen yritys tekee tappiollisia tilinpäätöksiä, numeroiden takana saattaa olla muitakin tekijöitä kuin vain kannattavuusongelmat; veikkaisin että frankkarit, jotka julkisuudessa olleiden puheiden mukaan a) ovat tiukassa sopimussuhteessa b) eivät omista mitään pa- ja öljytuotemyyntiin liittyvää infraa, maksavat päämiehelle - tässä TB - näistä vuokraa/lisenssimaksua. Tämä vuokraustoiminta olisi tällöin irrallaan Suomessa toimivan yhtiön liikevaihdosta, ja tuloutettaisiin suoraan Sveitsiin - jossa .. yllätys .. niistä ei tarvitse maksaa veroa. En tiedä toimiiko TB näin, mutta tiedän että on joitakin muita vastaavalla tavalla toimivia kansainvälisiä yhtiöitä, joiden myynnistä vastaa paikallinen lisenssinhaltija-verkosto, joissa paikallisen pääyhtiön pitääkin tehdä nollatulosta eikä pakkaselle meneminenkään ole synti - toisin kuin jos tekee vahvan positiivisen tuloksen, siitä saattaa saada sekä tj että talousjohto kenkää. Lisenssinhaltijat tekevät hyvää bisnestä ja liikemerkin omistava paikallinen Oy siis nollaa tai pakkasta. Verkoston voitot sen sijaan menevät suoraan ulkomaiselle yhtiölle, joka ei maksa latiakaan veroa.

Tebiksellä on erinomainen jakelu- ja liikepaikkaverkosto, kaikki liiketoiminnan edellyttämä teknologia paikallaan, ja todennäköisesti tiukat lissarisopimukset paikallisten TB-yrittäjien kanssa. Kaikki nämä ovat arvokkaita ostettavia, kunhan sopiva, mahdollisesti ulkomainen, ostaja löytyy. Suurin ongelma tuossa lienee itse transaktion suorittaminen siten, että se itsessään ei ole sanktioiden kohteena. En ihmettelisi jos tuo liiketoiminta ei kutittaisi muutamankin ulkomaisen yhtiön ahneita sormia. Vastaavasti tämä saattaa olla myös käänteisesti suomalaisten yhtiöiden intresseissä - pitää ulkopuoliset ulkona. Kuka sitä enemmän kilpailua haluaa.
Teboililla taitaa tällä hetkellä olla niin paljon velkaa polttoaineista, että Neste voi hakea sen konkurssiin, jos se ajautuu maksukyvyttömyyteen. Sen kauttahan se pakkohuutokaupataan, ja koska pakotteet eivät suoraan koske Teboilia, lakkaavat ne vaikuttamasta, jos omistaja vaihtuu.
 
Nyt ryssät sanovat sen itsekin, mikä on näkynyt jo vuosia ulospäin.

Työvoiman erittäin nopea väheneminen (noin miljoona vuodessa mikäli huomioidaan sodassakin kuolleet, pysyvästi vammautuneet sekä kadonneet) johtaa tuottavuuden laskuun ja se tapahtuu Venäjällä niillä aloilla, jotka ovat sen taloutta pitkään kannatelleet: maa- ja metsätalous, logistiikka, raskas teollisuus, kaivannaisteollisuus sekä lopulta öljy- ja kaasubisneskin alueilla, joissa kentät ehtyvät ja resurssit eivät riitä uusien avaamiseen. Myös monet korkeasti teknistä osaamista vaativat alat ovat jatkuvassa työvoimapulassa eikä nykyinen koulutusjärjestelmä tule siihen tuomaan minkäänlaista helpotusta, koska budjeteista leikataan jatkuvasti ja sotilaiksi menee sitä osaa nuoresta väestöstä, joka pitäisi kouluttaa niihin teknisiin ammatteihin ja tehtäviin.

Kun entisten NL alusmaiden talous kasvaa Venäjää paremmin ja ne pääsevät jatkossa hyödyntämään omia luonnonvarojaan tehokkaammin on ulkomaisen työvoiman houkutteleminen nykyistä vaikeampaa.

Venäjän rautateillä on se noin 700000 työntekijää, miettikää että maan työmarkkinoilta poistuu joka vuosi vielä tuotakin enemmän porukkaa ja joiltain osin laatukin heikkenee samalla. Karuimmin tuo tietenkin iskee niille harvaan asutuille alueille, jossa väestön keski-ikä on jo valmiiksi korkea.

 
Kun Venäjän öljyteollisuus alkaa kontata niin heti on hyeenat haaskalla. Irak haluaa lisätä raakaöljyn tuotantoaan yli miljoonalla tynnyrillä päivässä vielä tämän vuoden aikana ja päästä yli 6 miljoonan tynnyrin lukemiin 2029 mennessä. Jännä nähdä miten OPEC tätä yrittää hoitaa, vähän semmoista pärekaton kulottamista, että saattaa lähteä lapasesta.

 
Lukoil on myymässä omistuksiaan, eikö näitten osto ole yhtä mahdotonta kuin bensan myyminenkin?


Niin vaan paskottiin suomalaisten perustama yhtiö. Olin jotenkin luulossa, että TB olisi ollut brittien perustama, mutta taustalta löytyykin suomalainen merikapteeni. Jokuäly:

TB:n perustaminen ja tausta
  • Perustamisvuosi: 1934
  • Perustaja: Mauritz Skogström, suomalainen merikapteeni
  • Muut perustajat: Kaksi liikemiestä, joiden nimiä ei yleisesti mainita lähteissä
  • Yhtiön nimi: Trustivapaa Bensiini Oy (ruotsiksi Trustfri Bensin Ab)
  • Tavoite: Tarjota vaihtoehto suurille öljykartelleille – "trustivapaa" viittasi riippumattomuuteen kansainvälisistä öljytrusteista
  • 1940-luvulla TB kasvoi voimakkaasti ja tarvitsi lisää pääomaa.
  • Vuonna 1948 yhtiön omistaja Göran Ehrnrooth ja toimitusjohtaja Rafael Rahikainen hakivat kansainvälisiä ostotarjouksia.
  • TB myytiin Neuvostoliiton valtiolliselle öljy-yhtiölle V/O Sojuznefteexportille, ja myöhemmin yhtiö sai nimen Teboil.
 
Niin vaan paskottiin suomalaisten perustama yhtiö. Olin jotenkin luulossa, että TB olisi ollut brittien perustama, mutta taustalta löytyykin suomalainen merikapteeni. Jokuäly:

TB:n perustaminen ja tausta
  • Perustamisvuosi: 1934
  • Perustaja: Mauritz Skogström, suomalainen merikapteeni
  • Muut perustajat: Kaksi liikemiestä, joiden nimiä ei yleisesti mainita lähteissä
  • Yhtiön nimi: Trustivapaa Bensiini Oy (ruotsiksi Trustfri Bensin Ab)
  • Tavoite: Tarjota vaihtoehto suurille öljykartelleille – "trustivapaa" viittasi riippumattomuuteen kansainvälisistä öljytrusteista
  • 1940-luvulla TB kasvoi voimakkaasti ja tarvitsi lisää pääomaa.
  • Vuonna 1948 yhtiön omistaja Göran Ehrnrooth ja toimitusjohtaja Rafael Rahikainen hakivat kansainvälisiä ostotarjouksia.
  • TB myytiin Neuvostoliiton valtiolliselle öljy-yhtiölle V/O Sojuznefteexportille, ja myöhemmin yhtiö sai nimen Teboil.
No, nythän sen voisi ostaa halvalla takaisin (y)
 
Orban saanee sellaista konsultaatiota nyt öljyn ja kaasun hankintaan, että huomaa pian löytävänsä Venäjän tarjonnalle runsaasti vaihtoehtoja.

 
"Tajusin, että Venäjä tuntee heti tuskan": Bessent kutsui Dmitrieviä propagandistiksi, joka valehtelee pakotteista

Yhdysvaltain valtiovarainministeri Scott Bessent kutsui ohjelmassa Face the Nation Vladimir Putinin neuvottelijaa Dmitrieviä "propagandistiksi", joka vääristää totuutta amerikkalaisten pakotteiden vaikutuksista.

Bessentin mukaan, päinvastoin kuin Dmitriev väittää pakotteiden olevan "merkityksettömiä", niiden vaikutus on jo selkeästi nähtävissä: Intia on täysin lopettanut venäläisen öljyn ostamisen ja kiinalaiset öljynjalostamot ovat keskeyttäneet toimitukset.

Yhdysvaltain valtiovarainministeri korosti, että Venäjän talous kärsii taantumasta ja yli 20 prosentin inflaatiosta, ja uudet rajoitukset iskevät vakavasti tuloihin, jotka rahoittavat Kremlin sotatoimia.

"Ja, Margaret (Brennan, Face the Nation -ohjelman juontaja), aiotteko todella julkaista sen, mitä venäläinen propagandisti sanoo? Mitä muuta hän voisi sanoa?", Bessent huomautti."
 
Kirgisialla on noin kuukaudeksi polttoaineita ja vaalit myös noin kuukauden päästä. Onko käynnissä ryssämyönteisen hallituksen lähtölaskenta samalla kun polttoaineen hintakäyrä näyttää jääkiekkomailalta.



Venäjän yksi harvinaisista erikoisteräksen, mm. ruostumattomien terästen tuottajista, on laittamassa pillit pussiin vuodenvaihteessa ja kenkii väkensä kilometritehtaalle. Tyypillisin asiakaskunta on puolustusvälineteollisuus, mutta nyt ei ole tilauksia.


Kreikkalaisten tankkerit eivät enää siirrä ryssien öljyä ilmeisten riskien vuoksi ja tällöin harmaan laivaston kuljetusten hinta per kuljetus on noussut parhaimmillaan useita miljoonia.

 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Ihmisen muisti on valitettavan lyhyt.
Nyt lapsen iässä olevat ovat aikuisia 25 v kuluttua ja uusina päättäjinä katsovat sen tilanteen pohjalta uudet bisnesmahdollisuudet.
Historiaahan ei nykynuoret lue. Eikä sitä saa tiktokista 😁

.
Omat kaksospojat vähän vajaa 1,5 vuotta ja voit olla varma, että oppivat minne ilmansuuntaan se raha on parempi mennä jos ei pysy kotimaassa.
 
Lukoil on myymässä omistuksiaan, eikö näitten osto ole yhtä mahdotonta kuin bensan myyminenkin?


Jos pakotteet on voimassa niin myynnille voi hakea lupaa. Ilmeisesti EU on tulkinnut tilannetta niin että pakotteet astuu voimaan ensikuun 21 päivä. Tätä ennen pakenkit ja monet muuta tahot ei tee yhteistyötä koska UK pakotteet on voimassa. Liiketoimintakauppa onnistunee siis ennen 21.11. Ostavan tahon kannattaa keskustella viranomaisten kanssa tai sitten kauppa pitää tehdä jossain Dubaissa tai muualla missä on pankkeja joiden ei tarvitse kuunnella USA:n tai UK:n touhuja.

Onnistuihan se Hartwall Areenankin kauppa. Rahat tosin jäätyi tuolloin pakotteiden alaiselle tilille ulosottolaitoksen hellässä huomassa.

Lukoilin omistusten myynti länsimaissa on sillätavalla positiivinen juttu että noiden firmojen poistumisen myötä myös niiden kautta tehtävä poliittinen korruptio loppuu. Kaikenlaiset putki paavot ja srööderit jää ilman palkintohillotolppapaikkoja kun ei ole hyväpalkkaisia hallituspaikkoja enää lännessä tarjolla.
 
Back
Top