Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ryssä kulkee nyt todella ohutta nuoraa myöten kun sekä Turkki, Intia että Kiina kaikki vähentävät öljyn hankintaa Venäjältä. Unkaria ja Slovakiaa pusketaan tekemään sama homma tavalla tai toisella ja Unkari onkin jo pieniä määriä hankkinut muualta.

Mielenkiintoista seurata miten homma etenee. OPEC päätti eilen, että joulukuussa edelleen vähennetään rajoituksia sen saman 137000 tynnyriä päivässä, mutta tammikuusta eteenpäin pitävät taukoa kapasiteettimuutoksissa, taustalla uhka ylituotantotilanteesta ja sen aiheuttamasta jyrkästä hintojen laskusta.


 
Viimeksi muokattu:
Jalostamoiskut ovat merkittävästi vähentäneet Venäjän rikintuotantoa ja Venäjä kielsi rikinviennin. Venäjä kuuluu mailman viiden suurimman rikinvalmistajan joukkoon, mutta nyt se joutuu tuomaan rikkiä lannoitteiden valmistamiseksi. Rikin tärkein lähde on maakaasu ja öljy.

The government has temporarily banned the export of sulfur needed to create fertilizers.​


Russia has imposed a temporary ban on the export of liquid, granulated, and lump sulfur. This raw material is necessary for the creation of mineral fertilizers. The restrictions are necessary to "ensure the country's food security" by maintaining fertilizer production volumes, the government press service reported.

The restrictions do not apply to raw material supplies to EAEU member states, as well as to Abkhazia and South Ossetia. Sulfur can also be shipped abroad for humanitarian aid, as part of international transit shipments, and to Russian organizations on the Svalbard archipelago in Norway. The government subcommittee on safeguard measures in foreign trade insisted on the import ban.

Despite its own large-scale production, Russia has begun importing sulfur. The first batch was purchased by a mineral fertilizer manufacturer. The market is linking this to a reduction in oil and gas refining volumes, as well as rising prices for this type of chemical raw material, which could make imports more attractive.
https://www.kommersant.ru/doc/8179290
 
Unkaria ja Slovakiaa pusketaan tekemään sama homma tavalla tai toisella ja Unkari onkin jo pieniä määriä hankkinut muualta.
Näille kahdelle ketaleelle pitäisi ensin kaikki venäläisen energian putket ja kuljetukset katkaista. Ja EU voisi sitten varotoimena katkaista myös kaikki maitse tapahtuvat öljy- tai kaasukuljetukset ellei Unkarin tai Slovakian tekemiä tilauksia ole tehtynä virallisena EU:n hallinnon kautta. Oltaisiin nopeasti tilanteessa jossa EU:n tuki Ukrainalle olisikin yksimielistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kreikka avaa tänään uuden kaasunpumppausaseman, joka mahdollistaa suuremmat volyymit Romaniaan, Bulgariaan, Moldovaan sekä Ukrainaan etelän suunnasta.

Hienosti laittoi Putler päänsä silmukkaan sotansa kanssa, mitään peruutusvaihdetta ei ole jos ryssät eivät keksi aikakonetta.


Turkki jatkaa pesäeron tekemistä Venäjän kanssa, noin miljardilla per kuukausi on jo vähentynyt öljyn hankinta sieltä ja tuleva näyttää vielä paremmalta. Kaasussa myös reippaasti laskeva trendi ja uuteen ydinvoimalaitokseen ei ilmeisesti Rosatomia haluta millään lailla mukaan.

Melkein naurattaa tuo Turkin touhu, kun pakotteet alkoivat lännessä iskeä päälle niin he ikuisina opportunisteina ottivat ryssien lännestä pakenevat rahat vastaan ja kun suurinpiirtein kaikki mitä irti lähtee on imuroitu niin on aika kenkäistä ryssät omalle puolelleen maleksimasta ja palata liiketoimintaan lännen kanssa.

On liittolaisena melkoinen venkula, varmasti vihollisena pahimmasta päästä.

 
Viimeksi muokattu:
Nigeria kaavailee tuottavansa 2 miljoonaa tynnyriä päivässä vuonna 2027 ja yli 3 miljoonaa vuonna 2030.


Arabiemiiraattien tuotanto on myös reippaassa kasvussa ja sieltä tulee ainakin puolisen miljoonaa tynnyriä lisää kapasiteettia vuoteen 2027 mennessä joskin nyt on vielä osa tyhjäkäynnillä OPEC kiintiöiden vuoksi.

 
Tältä se näyttää kun kohtalaisen suuri toimiala eli Venäjän autoteollisuus tekee kuolemaa hitaasti mutta varmasti.

Kotimainen tuotanto ei ole subventoitunakaan kannattavaa Kiinan tuottamia halpismerkkejä vastaan, joita ei välttämättä pysty edes korjaamaan tai varaosien elinkaari on merkittävästi lyhyempi kuin keskimääräinen auton elinkaari Venäjällä (eli 15-25 vuotta). Lisäksi merkkien kirjo alkaa olla sitä luokkaa, että harvaan löytyy osaamista sekä osia edes kaikista kaupungeista maaseudusta puhumattakaan. Siellä on vanhaa länsikalustoa joiden varaosat on pakotteiden vuoksi kortilla, kotimaiset mallit joihin saanee ihan hyvin kaikkea ja sitten laaja kirjo kaikkea aasialaista mallistoa, jonka elinkaari on yleensä lyhyt eikä varmasti venäläisiä varten tehdä osia enempää kuin Kiinassa tai muualla Aasiassa on tarpeen.

Kaikenlainen Venäjällä tapahtuva kehitystyö on jäissä, parhaatkin yritelmät on vain noloja kopiointeja joita edes paikalliset eivät halua ostaa eikä nykyisellään monella ole enää rahaakaan. Ensivuonna myyntiluvut todennäköisesti sakkaavat vielä rajummin kun rahavirta ylipäätään pienenee ja väkeä irtisanotaan vähän jokapuolella.

 
Pakotteiden kiertämisestä:

Mitäköhän hämärää ne siellä Teboililla nyt säätävät? Bensa-automaattien rahat menevät jotenkin ulkomaiden kautta Teboilin tilille, kiertäen pakotteita jollain tapaa. Polttoainetta toimitetaan asemille jostain, yön hämärissä.
Luuleeko ne siellä Teboilin johdossa, että firma on jo Gunvorin omistuksessa? Sitä se ei vielä missään tapauksessa ole, vaan se on yhä pakotteiden alainen.

Kyllä on todella ryssäläiset keinot firmalla käytössään. Oli käskyttäjänä sitten Gunvor tai joku muu. Suomen maaperällä.

 
Pakotteiden kiertämisestä:

Mitäköhän hämärää ne siellä Teboililla nyt säätävät? Bensa-automaattien rahat menevät jotenkin ulkomaiden kautta Teboilin tilille, kiertäen pakotteita jollain tapaa. Polttoainetta toimitetaan asemille jostain, yön hämärissä.
Luuleeko ne siellä Teboilin johdossa, että firma on jo Gunvorin omistuksessa? Sitä se ei vielä missään tapauksessa ole, vaan se on yhä pakotteiden alainen.

Kyllä on todella ryssäläiset keinot firmalla käytössään. Oli käskyttäjänä sitten Gunvor tai joku muu. Suomen maaperällä.

Eiköhän ryssä osaa harmaan rahaliikenteen. Jossain on vain sopiva pöytälaatikkofirma mihin ne korttimaksut nyt tilittyy. Myynti Teboilin nimissä niin valmisteverot ja alvit jää tilijäädytyksen takia tilittämättä. Teboililla on omia säiliöautoja, ne on niitä valkoiseksi maalattuja tai teipattuja. Polttoaineellekkin on kuulemma varmuusvarastot jossain, eli ne nyt ainakin myydään tyhjiksi kun kate on kohdillaan.

Käytännössä siis Teboilista puristetaan nyt kaikki irtoava irti ja valtio saa sitten velkoa tyhjää konkurssipesää. Rahat siirtyy parin veroparatiisin kautta tehokkaasti pestynä kateisiin. Tekijät nauraa sitten voudille Pietarissa.
 
^ Kannatan tuota, että polttoaineen tankkaajatkin joutuisivat pakotteiden alle.
Kuka tahnsa noita korttimaksutapahtumia valvookin. Mitä kautta ne oikeasti menevät? Jos joku Suomalainen systeemi, niin maksajan kortti välittömästi estoon. Ei saa enää ostettua mitään sillä kortilla.

E: Jos Teboil on oikeasti kiertänyt nuo maksujärjestelmät ja kytkenyt automaattinsa johonkin ulkomaiseen (esim Kypros) järjestelmään, nin sittenhän se on todella, TODELLA hämärä ja ryssäläinen teko.

E2: Koska Lukoil on pakotelistalla, niin on myös Teboil. Ja silloin Teboilin pankkitilienkin pitäisi olla sulkujen takana. Ei tollasesta automaatista pitäisi liikkua mitään rahaa Teboilille jos automaatin maksuliikenne menee jonkun kotimaassa toimivan maksunvälittäjän (esim Paytrail/Nets) kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Teboil-kauppiaiden nokkamies huutaa apuun Suomen Pankkia ja Finanssivalvontaa:


– Teboil-liikepaikkojen polttoaineen jakelu ja rahaliikenne ovat häiriintyneet pahoin, ja on pelättävissä, että liiketoiminta joudutaan kokonaan asemilla keskeyttämään, mikäli tilanne ei lähipäivinä korjaannu, Teboil-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Mikko Raitinpää kertoo tiedotteessa.

Konkurssia pukkaa mutta se lienee pakotteiden tarkoituskin.
 
Viimeksi muokattu:
Teboil-kauppiaiden nokkamies huutaa apuun Suomen Pankkia ja Finanssivalvontaa:


– Teboil-liikepaikkojen polttoaineen jakelu ja rahaliikenne ovat häiriintyneet pahoin, ja on pelättävissä, että liiketoiminta joudutaan kokonaan asemilla keskeyttämään, mikäli tilanne ei lähipäivinä korjaannu, Teboil-Kauppiaat ry:n puheenjohtaja Mikko Raitinpää kertoo tiedotteessa.

Konkurssia pukkaa mutta lienee pakotteiden tarkoituskin.
Olen pahoillani jos Teboil-yrittäjät menettävät työpaikkoja. Mutta Ukrainassa menetetään ihmishenkiä. Antaa vaan mennä koko Teboil nurin.
 
Viimeksi muokattu:
Ryssälässä sekoitellaan kerosiinia dieseliin jotta saadaan tarpeeksi talvidieseliä, no se johtaa tietenkin siihen että kerosiinia ei ole tarpeeksi. Ja niille jotka ovat yrittäneet uskotella että dieseliä olisi tarpeeksi niin tuo sekoittelu kertoo, että ei sitäkään ole. Pitää jatkaa jollakin eli puutetta alkaa olemaan vähän kaikissa polttoainelajikkeissa. Vielä muutama jalostamo liekkeihin niin hyvä tulee kun korjaus talvella on merkittävästi hankalampaa ja nyt kun Lukoil ja Rosneftkin ovat pakotteiden piirissä niin varaosien saanti yms. edelleen vaikeampaa.

 
Ryssälässä sekoitellaan kerosiinia dieseliin jotta saadaan tarpeeksi talvidieseliä, no se johtaa tietenkin siihen että kerosiinia ei ole tarpeeksi. Ja niille jotka ovat yrittäneet uskotella että dieseliä olisi tarpeeksi niin tuo sekoittelu kertoo, että ei sitäkään ole. Pitää jatkaa jollakin eli puutetta alkaa olemaan vähän kaikissa polttoainelajikkeissa. Vielä muutama jalostamo liekkeihin niin hyvä tulee kun korjaus talvella on merkittävästi hankalampaa ja nyt kun Lukoil ja Rosneftkin ovat pakotteiden piirissä niin varaosien saanti yms. edelleen vaikeampaa.

Kerosiinipula ei välttämättä näy, kun lennot jää muutenkin lentämättä, kun lentokoneet ei toimi.
 
Ryssälässä sekoitellaan kerosiinia dieseliin jotta saadaan tarpeeksi talvidieseliä, no se johtaa tietenkin siihen että kerosiinia ei ole tarpeeksi. Ja niille jotka ovat yrittäneet uskotella että dieseliä olisi tarpeeksi niin tuo sekoittelu kertoo, että ei sitäkään ole. Pitää jatkaa jollakin eli puutetta alkaa olemaan vähän kaikissa polttoainelajikkeissa. Vielä muutama jalostamo liekkeihin niin hyvä tulee kun korjaus talvella on merkittävästi hankalampaa ja nyt kun Lukoil ja Rosneftkin ovat pakotteiden piirissä niin varaosien saanti yms. edelleen vaikeampaa.

Arvelen että z talvilaatu on ollut sitä jo aiemminkin. Haju on ainakin sama mitä itse ja pari kaveria ollaan haisteltu. Ei silti, hyvin on palanut koneessa, aikoinaan.
 
Back
Top