Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän terästuotanto putoaa tänä vuonna noin kolme miljoonaa tonnia. Vientiä on yritetty piristää poistamalla vientitullit, mutta kotimainen kysyntä sakkaa niin pahasti, että sekään ei riitä. Ensivuonna erilaiset tuontitullikäytännöt mm. Europpaan rajoittavat vientimääriä jyrkästi tähän vuoteen verrattuna, joten mitään pelastusrengasta ei ole näköpiirissä, ehkä pikemminkin betoniporsas.



 
IEA:n mukaan ryssien kaasun vienti ei tule koskaan palaamaan sotaa edeltäneeseen volyymiin eikä siitä saatavaan tuloon. Tuhosivat ihan omakätisesti parhaimman bisneksensä.

No sitä sanotaankin ryssimiseksi ihan syystä.


Norjalaiset sen sijaan vain lisäävät investointeja vielä ensi vuonnakin ottaakseen vahvemman ja paremman otteen venäläisiltä vapautuneesta markkinasta.

 
Päivän ryssälehdistökatsauksesta: Neljäsosalla kuljetusyrityksistä lainanhoito myöhässä ja lähes 7000:lla konkurssiuhka. Siviilituotanto hyytyy.

From today’s Russian papers: “Nearly 7,000 transport companies in Russia on the verge of bankruptcy”, “A record one in four companies have overdue loans”, “Decline in civilian sectors of industry.”​

 
Tässä on lisätietoja siitä Valkoisessa talossa olleesta Keski-Aasian maiden tapaamisesta. Ryssillä on vähän päänsärkyä tuon asian suhteen kun sekä Kiina että USA tekevät alueella uusia kavereita eikä Venäjällä ole millään muotoa mahdollisuuksia vastata. Alueen maat myös tekevät entistä enemmän keskinäistä yhteistyötä mikä sekin on vastoin Kremlin tavoitteita. Ote lipsuu pahasti kun jumittuu sotimaan vuosikausiksi.

Sentään Trumpin hallinnossakin ollaan välillä hereillä. Euroopassa ei vieläkään olla, paitsi Stubb, joka juuri kävi tekemässä periaatteellisesti merkittävän ja taloudellisestikin jonkin verran tuottoisan valtiovierailun Kazakhstaniin.

Ihan kaikille yhtään järkeville globaalin etelän maille on vaan näytettävä, että me lännessäkin ollaan kivoja kavereita ja valmiita molemminpuolisesti hyödylliseen yhteistyöhön.
 
IEA:n mukaan ryssien kaasun vienti ei tule koskaan palaamaan sotaa edeltäneeseen volyymiin eikä siitä saatavaan tuloon. Tuhosivat ihan omakätisesti parhaimman bisneksensä.

No sitä sanotaankin ryssimiseksi ihan syystä.


Norjalaiset sen sijaan vain lisäävät investointeja vielä ensi vuonnakin ottaakseen vahvemman ja paremman otteen venäläisiltä vapautuneesta markkinasta.

Ja sitä muuta hyvää bisnestä Venäjällä ei sitten olekaan. Vienti pois lukien fossiiliset on vain vähän enemmän kuin Suomella vaikka heitä on 25x enemmän väkeä.
 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

Jos tuon luvun uskoo sellaisenaan niin sitten uskoo varmasti Joulupukkiinkin.

Ennen sotaa Venäjä vei noin puolet valmistamastaan dieselistä ja tekoälyn löytämien lukujen mukaan 20-30 % bensiinistä. Nyt sitten on ollut täysi polttoaineiden vientikielto heinäkuun lopulta lähtien (siis vähintään 20 % bensiinistä ja 40 % dieselistä jää kotimarkkinoilla) ja tuontia on alettu tekemään sekä Valko-Venäjältä että Kiinasta. Ja näistä toimista huolimatta sekä huomioiden, että kaikilla mailla, myös ryssillä on jonkinlaiset varastot olemassa väliaikaisia kulutushuippuja tai tuotantokatkoksia varten, on lähes koko maassa esiintynyt polttoaineiden jakeluhäiriöitä, hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja ja on siirrytty säännöstelyyn, jossa myydään bensaa kortilla joitain kymmeniä litroja per asiakas.

Ulkomaiset rekat eivät tule etelästä Venäjän rajan ylitse kun eivät tiedä voivatko tankata siellä.

Mikäli markkinoilta puuttuis vain 3 % niin mitään noista erityisistä toimista ei tarvitsisi tehdä eikä mitään jakeluhäiriöitä kyllä näkyisi.

Vaikuttaa Kremlin syöttämältä luvulta, mutta sitä ei voida kiistää etteivätkö he ota käyttämättömänä ollutta kapasiteettia nyt ajoon, ne vain näkyvät sitten satelliiteissa kuumana ja tulevat saamaan huomiota osakseen jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja ne ovat olleet jostain oikeasta syystä vajaa käytöllä, tekemisen kustannukset, tuotteen laatu tai laitteiston tekninen kunto voi olla ajanut pysäyttämään käytön, mikä ei itsestään parane vaikka laitos uudestaan laitetaankin jotain tuottamaan.
 
Jos tuon luvun uskoo sellaisenaan niin sitten uskoo varmasti Joulupukkiinkin.

Ennen sotaa Venäjä vei noin puolet valmistamastaan dieselistä ja tekoälyn löytämien lukujen mukaan 20-30 % bensiinistä. Nyt sitten on ollut täysi polttoaineiden vientikielto heinäkuun lopulta lähtien (siis vähintään 20 % bensiinistä ja 40 % dieselistä jää kotimarkkinoilla) ja tuontia on alettu tekemään sekä Valko-Venäjältä että Kiinasta. Ja näistä toimista huolimatta sekä huomioiden, että kaikilla mailla, myös ryssillä on jonkinlaiset varastot olemassa väliaikaisia kulutushuippuja tai tuotantokatkoksia varten, on lähes koko maassa esiintynyt polttoaineiden jakeluhäiriöitä, hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja ja on siirrytty säännöstelyyn, jossa myydään bensaa kortilla joitain kymmeniä litroja per asiakas.

Ulkomaiset rekat eivät tule etelästä Venäjän rajan ylitse kun eivät tiedä voivatko tankata siellä.

Mikäli markkinoilta puuttuis vain 3 % niin mitään noista erityisistä toimista ei tarvitsisi tehdä eikä mitään jakeluhäiriöitä kyllä näkyisi.

Vaikuttaa Kremlin syöttämältä luvulta, mutta sitä ei voida kiistää etteivätkö he ota käyttämättömänä ollutta kapasiteettia nyt ajoon, ne vain näkyvät sitten satelliiteissa kuumana ja tulevat saamaan huomiota osakseen jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja ne ovat olleet jostain oikeasta syystä vajaa käytöllä, tekemisen kustannukset, tuotteen laatu tai laitteiston tekninen kunto voi olla ajanut pysäyttämään käytön, mikä ei itsestään parane vaikka laitos uudestaan laitetaankin jotain tuottamaan.
Tähän voi sen verran kommentoida että ryssän taatusti ajanut moderneja länsitekniikalla ehostettuja jalostulinjoja ihan varmasti täydellä kapasiteetilla noin aina. Kaiken ylijäämän kun voi viedä hyvällä valuuttahinnalla ja korruptioplussalla. Se myös tidetään että ryssä ei mitään romuta ellei ole pakko. Näin se neukkulan jäämistökapasiteetti on siellä samalla jalostamon neliökilometrejä kattavalla kentällä edelleen pystyssä. Kyllä niistä igori ja sergei hitsaa ja teippaa toimivaa kapasiteettia. Asia erikseen on sitten mitä tuollaisen käyttö maksaa resursseina ja mitä sieltä tulee ulos laadullisesti. Tärkein pointti on että kyllä nuokin neukkupömpelit sitten sitä dronea uskoo.

Jalostamoja ryssälässä on paljon ja niitä on pitkinpoikin maata joten kapasiteetin tuhoaminen vie aikaa. Mutta se tärkein juttu tässä on että niiden rakentaminen takaisin kuntoon vie vielä pitemmän aikaa. Eikä se igor ja sergei määräänsä enempää ehdi hitsaamaan, jää sitten tankkia tai kaukolämpöputkea hitsaamatta. Jalostamot on sikäli kivoja kohteita että putleri pitää huolen korjausresurssien riittävyydestä ja ne on tasan tarkkaan poissa jostain muualta.
 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

On tainnut Peskov taas antaa lausunnon, että lännen pakotteet tai Ukrainan iskut eivät tunnu missään. Hienoa, sittenhän Ukrainan pitää jatkaa iskujaan ja lännen tiukentaa pakotteita niin, että ne aidosti tuntuvat!
 
On tainnut Peskov taas antaa lausunnon, että lännen pakotteet tai Ukrainan iskut eivät tunnu missään.

Yleisen medialukemisen kokemuksen, Venäjää koskevan 180-asteen näkökulmasta, eikös Peskovin lausunto tarkoita " ollaan ihan vitun kusessa näiden iskujen ja pakotteiden takia" ?

Näin mulle on opetettu kremliä lukemaan.

.
 
Back
Top