Lännen taloussota Venäjälle ja sen seuraukset

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heinrich
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäjän terästuotanto putoaa tänä vuonna noin kolme miljoonaa tonnia. Vientiä on yritetty piristää poistamalla vientitullit, mutta kotimainen kysyntä sakkaa niin pahasti, että sekään ei riitä. Ensivuonna erilaiset tuontitullikäytännöt mm. Europpaan rajoittavat vientimääriä jyrkästi tähän vuoteen verrattuna, joten mitään pelastusrengasta ei ole näköpiirissä, ehkä pikemminkin betoniporsas.



 
IEA:n mukaan ryssien kaasun vienti ei tule koskaan palaamaan sotaa edeltäneeseen volyymiin eikä siitä saatavaan tuloon. Tuhosivat ihan omakätisesti parhaimman bisneksensä.

No sitä sanotaankin ryssimiseksi ihan syystä.


Norjalaiset sen sijaan vain lisäävät investointeja vielä ensi vuonnakin ottaakseen vahvemman ja paremman otteen venäläisiltä vapautuneesta markkinasta.

 
Päivän ryssälehdistökatsauksesta: Neljäsosalla kuljetusyrityksistä lainanhoito myöhässä ja lähes 7000:lla konkurssiuhka. Siviilituotanto hyytyy.

From today’s Russian papers: “Nearly 7,000 transport companies in Russia on the verge of bankruptcy”, “A record one in four companies have overdue loans”, “Decline in civilian sectors of industry.”​

 
Tässä on lisätietoja siitä Valkoisessa talossa olleesta Keski-Aasian maiden tapaamisesta. Ryssillä on vähän päänsärkyä tuon asian suhteen kun sekä Kiina että USA tekevät alueella uusia kavereita eikä Venäjällä ole millään muotoa mahdollisuuksia vastata. Alueen maat myös tekevät entistä enemmän keskinäistä yhteistyötä mikä sekin on vastoin Kremlin tavoitteita. Ote lipsuu pahasti kun jumittuu sotimaan vuosikausiksi.

Sentään Trumpin hallinnossakin ollaan välillä hereillä. Euroopassa ei vieläkään olla, paitsi Stubb, joka juuri kävi tekemässä periaatteellisesti merkittävän ja taloudellisestikin jonkin verran tuottoisan valtiovierailun Kazakhstaniin.

Ihan kaikille yhtään järkeville globaalin etelän maille on vaan näytettävä, että me lännessäkin ollaan kivoja kavereita ja valmiita molemminpuolisesti hyödylliseen yhteistyöhön.
 
IEA:n mukaan ryssien kaasun vienti ei tule koskaan palaamaan sotaa edeltäneeseen volyymiin eikä siitä saatavaan tuloon. Tuhosivat ihan omakätisesti parhaimman bisneksensä.

No sitä sanotaankin ryssimiseksi ihan syystä.


Norjalaiset sen sijaan vain lisäävät investointeja vielä ensi vuonnakin ottaakseen vahvemman ja paremman otteen venäläisiltä vapautuneesta markkinasta.

Ja sitä muuta hyvää bisnestä Venäjällä ei sitten olekaan. Vienti pois lukien fossiiliset on vain vähän enemmän kuin Suomella vaikka heitä on 25x enemmän väkeä.
 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

Jos tuon luvun uskoo sellaisenaan niin sitten uskoo varmasti Joulupukkiinkin.

Ennen sotaa Venäjä vei noin puolet valmistamastaan dieselistä ja tekoälyn löytämien lukujen mukaan 20-30 % bensiinistä. Nyt sitten on ollut täysi polttoaineiden vientikielto heinäkuun lopulta lähtien (siis vähintään 20 % bensiinistä ja 40 % dieselistä jää kotimarkkinoilla) ja tuontia on alettu tekemään sekä Valko-Venäjältä että Kiinasta. Ja näistä toimista huolimatta sekä huomioiden, että kaikilla mailla, myös ryssillä on jonkinlaiset varastot olemassa väliaikaisia kulutushuippuja tai tuotantokatkoksia varten, on lähes koko maassa esiintynyt polttoaineiden jakeluhäiriöitä, hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja ja on siirrytty säännöstelyyn, jossa myydään bensaa kortilla joitain kymmeniä litroja per asiakas.

Ulkomaiset rekat eivät tule etelästä Venäjän rajan ylitse kun eivät tiedä voivatko tankata siellä.

Mikäli markkinoilta puuttuis vain 3 % niin mitään noista erityisistä toimista ei tarvitsisi tehdä eikä mitään jakeluhäiriöitä kyllä näkyisi.

Vaikuttaa Kremlin syöttämältä luvulta, mutta sitä ei voida kiistää etteivätkö he ota käyttämättömänä ollutta kapasiteettia nyt ajoon, ne vain näkyvät sitten satelliiteissa kuumana ja tulevat saamaan huomiota osakseen jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja ne ovat olleet jostain oikeasta syystä vajaa käytöllä, tekemisen kustannukset, tuotteen laatu tai laitteiston tekninen kunto voi olla ajanut pysäyttämään käytön, mikä ei itsestään parane vaikka laitos uudestaan laitetaankin jotain tuottamaan.
 
Jos tuon luvun uskoo sellaisenaan niin sitten uskoo varmasti Joulupukkiinkin.

Ennen sotaa Venäjä vei noin puolet valmistamastaan dieselistä ja tekoälyn löytämien lukujen mukaan 20-30 % bensiinistä. Nyt sitten on ollut täysi polttoaineiden vientikielto heinäkuun lopulta lähtien (siis vähintään 20 % bensiinistä ja 40 % dieselistä jää kotimarkkinoilla) ja tuontia on alettu tekemään sekä Valko-Venäjältä että Kiinasta. Ja näistä toimista huolimatta sekä huomioiden, että kaikilla mailla, myös ryssillä on jonkinlaiset varastot olemassa väliaikaisia kulutushuippuja tai tuotantokatkoksia varten, on lähes koko maassa esiintynyt polttoaineiden jakeluhäiriöitä, hinnat ovat nousseet kymmeniä prosentteja ja on siirrytty säännöstelyyn, jossa myydään bensaa kortilla joitain kymmeniä litroja per asiakas.

Ulkomaiset rekat eivät tule etelästä Venäjän rajan ylitse kun eivät tiedä voivatko tankata siellä.

Mikäli markkinoilta puuttuis vain 3 % niin mitään noista erityisistä toimista ei tarvitsisi tehdä eikä mitään jakeluhäiriöitä kyllä näkyisi.

Vaikuttaa Kremlin syöttämältä luvulta, mutta sitä ei voida kiistää etteivätkö he ota käyttämättömänä ollutta kapasiteettia nyt ajoon, ne vain näkyvät sitten satelliiteissa kuumana ja tulevat saamaan huomiota osakseen jossain myöhemmässä vaiheessa. Ja ne ovat olleet jostain oikeasta syystä vajaa käytöllä, tekemisen kustannukset, tuotteen laatu tai laitteiston tekninen kunto voi olla ajanut pysäyttämään käytön, mikä ei itsestään parane vaikka laitos uudestaan laitetaankin jotain tuottamaan.
Tähän voi sen verran kommentoida että ryssän taatusti ajanut moderneja länsitekniikalla ehostettuja jalostulinjoja ihan varmasti täydellä kapasiteetilla noin aina. Kaiken ylijäämän kun voi viedä hyvällä valuuttahinnalla ja korruptioplussalla. Se myös tidetään että ryssä ei mitään romuta ellei ole pakko. Näin se neukkulan jäämistökapasiteetti on siellä samalla jalostamon neliökilometrejä kattavalla kentällä edelleen pystyssä. Kyllä niistä igori ja sergei hitsaa ja teippaa toimivaa kapasiteettia. Asia erikseen on sitten mitä tuollaisen käyttö maksaa resursseina ja mitä sieltä tulee ulos laadullisesti. Tärkein pointti on että kyllä nuokin neukkupömpelit sitten sitä dronea uskoo.

Jalostamoja ryssälässä on paljon ja niitä on pitkinpoikin maata joten kapasiteetin tuhoaminen vie aikaa. Mutta se tärkein juttu tässä on että niiden rakentaminen takaisin kuntoon vie vielä pitemmän aikaa. Eikä se igor ja sergei määräänsä enempää ehdi hitsaamaan, jää sitten tankkia tai kaukolämpöputkea hitsaamatta. Jalostamot on sikäli kivoja kohteita että putleri pitää huolen korjausresurssien riittävyydestä ja ne on tasan tarkkaan poissa jostain muualta.
 
Ukrainan drone-iskuista huolimatta venäjän öljynjalostuksen määrä on tänä vuonna vain 3% vähemmän kuin viime vuonna. Jalostamot toimivat Venäjällä vajaalla kapasiteetilla, joten korjausten aikana on löytynyt jalostamoja muualta joita käyttää.

On tainnut Peskov taas antaa lausunnon, että lännen pakotteet tai Ukrainan iskut eivät tunnu missään. Hienoa, sittenhän Ukrainan pitää jatkaa iskujaan ja lännen tiukentaa pakotteita niin, että ne aidosti tuntuvat!
 
On tainnut Peskov taas antaa lausunnon, että lännen pakotteet tai Ukrainan iskut eivät tunnu missään.

Yleisen medialukemisen kokemuksen, Venäjää koskevan 180-asteen näkökulmasta, eikös Peskovin lausunto tarkoita " ollaan ihan vitun kusessa näiden iskujen ja pakotteiden takia" ?

Näin mulle on opetettu kremliä lukemaan.

.
 
Tässä yksi konkreettinen osoitus, miten pakotteet toimivat. Sovcomflot on saatu painettua tappiolliseksi kun sen laivasto on pakotteiden piirissä eikä juuri kukaan ota kuljetuksia siltä tai laivoja vastaan satamissa minkä lisäksi venäläisten raha vuotaa eurooppalaisten tankkerilaivaston omistajien taskuun kun öljy lopulta siirtyy niiden toimesta kunhan hinta on alle asetetun katon. Syö siis kahdella tapaa venäläisten yritystoimintaa rotan lailla.


Juttua ei pääse kokonaan lukemaan, mutta tuosta selviää kuitenkin että Venäjän konttiliikenne on vähentynyt ensimmäisen 10 kk aikana vajaa 6 % edellisen vuoden dataan verrattuna. Kertoo sen mihin suuntaan talous on ylipäätään menossa, mitään sotatalouden ruokkimaa kasvutarinaa on turha lässyttää kun numerot kertovat mitä isossa kuvassa tapahtuu.

 
Slovakian kaasuyhtiö on joutunut luopumaan kahdesta kolmasosasta verikaasutuonnista. Ei toki mielellään vaan koska kapasiteettia ilman Ukrainan putkea ei vain ole sekä Unkarille että Slovakialle. Voi kyynel.

 
Kova on usko aatteeseen Tuusniemen Teboil-kauppiaalla.

Ei sanaakaan Venäjästä tai Putinista, tai edes Trumpista, mutta Orpon syytä kaikki!

Tuusniemen Teboil-yrittäjä avautuu hankalasta tilanteestaan – "Pääministeri Orpo voisi kumppaneineen jalkautua tänne maaseudulle" | Savo | Savon Sanomat

 
Viimeksi muokattu:
Kova on usko aatteeseen Tuusniemen Teboil-kauppiaalla.

Ei sanaakaan Venäjästä tai Putinista, mutta Orpon syytä kaikki!
Aate tuosta tulee mieleen. Miulla on yksi pitkän linjan tuttava joka piti Neste K-markettia, mutta sitten sai 10 vuotta kertomansa mukaan todella hyvän tarjouksen ryhtyä VT6 varrella olevan Teboilin kauppiaaksi. Ei koskaan keskusteltu asiasta, ei ole itäänpäin kallellaan, veikkaan että teki diilin pirun kanssa eikä tämä päästä irti.
 
Nyt olisi veribensatrokareiden viimeinen hetki vaihtaa leiriä:


Teboilin kadotessa kartalta Suomeen jää vielä useita ketjuja, esimerkiksi Neste, St1, Abc ja Seo.
 
Tuon Mustan meren öljysataman liikenteen pysähtyminen tulee olemaan ryssille todella suuri menetys. Käytännössä korvaavaa kapasiteettia ei ole tuossa mittakaavassa missään ja se vähä mitä on vapaana löytyy paljon pohjoisempaa Itämereltä tai Murmanskista. Sieltä taas on tuhansia kilometrejä enemmän matkaa Kiinaan, Intiaan tai ylipäätään Aasiaan missä venäläisten öljyä vielä ostetaan, sama vieläpä molempiin suuntiin, mikä nostaa vientikustannuksia merkittävästi.

Vaikka satama tulisi osittain kuntoonkin niin riski Ukrainan uudelle iskulle on ilmeinen, mikä tulee vaikuttamaan Novorossyiskiin tulevien laivojen vakuutusmaksuihin eikä sinne jatkossa välttämättä tulekaan kuin harmaan laivaston tankkerit tällaisten seurauksena.



Novorossyisk vielä. Nostan tämän itse sodan 5 merkittävimmän iskun joukkoon. Laittamatta näitä tärkeysjärjestykseen sen kummemmin.

1. Moskva
2. Krimin silta
3. Hämähäkin verkko
4. Novorossyiskin öljyterminaali
5. palstalaiset saa ehdottaa

Joku noista twiitin alatwiiteistä muuten nostaa esiin sen tosiasian, että örkkien Mustan meren laivaston jäänteet ovat ankkurissa ei kovinkaan kaukana tuolta öljysatamasta. Ainakin ne Kalibrin kantajat voitaisiin sieltä siivota pois.

 
Venäjällä on edelleen haaveita tuon Power of Siberia 2 kaasuputkensa suhteen ja Kiina roikuttaa heitä löysässä hirressä. Gazprom on alkanut tekemään omaan lukuunsa esisuunnittelua, joka voi maksaa 5-10 % kokonaiskustannuksista eli jotain 1-3 miljardia euroa. Toki ei kannata olettaakaan, että gazpromilaiset tekevät viimeisen päälle tarkoin noita hommia kun eiköhän siinä ole kuitenkin kyse konkurssikypsän yrityksen pesänputsauksesta eli ollaan tekevinään jotain helvetin isoa ja kallista, minkä kautta laskutetaan kassa tyhjäksi ja otetaan hillittömästi uutta velkaa kaikilta jotka vain myöntävät sitä. Putkihanke on sille loistava kulissi.

Vastaava kuvio on toistunut Venäjällä vähintään riittävän monta kertaa, että sen osaa jo ennustaa. Kiinalaiset seuraavat sivusta ja mikäli vähänkään valmista tulee niin varastavat suunnitelmat ilmaiseksi, jotta ryssä ei ainakaan koskaan niitä tule myymään heille. Tai jos tulee niin voivat todeta, että jotain sellaista on vaikea myydä mitä heillä jo on.

Hankkeella olisi jokin tulevaisuus mikäli osat olisivat toisinpäin, että Kiina voimakkaasti ajaisi hanketta ja ryssät olisivat siitä hiljaa, mutta näin päin sillä ei ole mitään muuta kuin roolia kuin toimia sumuverhona oligarkkien ryöstelylle Kremlin siunauksella.

 
Venäjällä on edelleen haaveita tuon Power of Siberia 2 kaasuputkensa suhteen ja Kiina roikuttaa heitä löysässä hirressä. Gazprom on alkanut tekemään omaan lukuunsa esisuunnittelua, joka voi maksaa 5-10 % kokonaiskustannuksista eli jotain 1-3 miljardia euroa. Toki ei kannata olettaakaan, että gazpromilaiset tekevät viimeisen päälle tarkoin noita hommia kun eiköhän siinä ole kuitenkin kyse konkurssikypsän yrityksen pesänputsauksesta eli ollaan tekevinään jotain helvetin isoa ja kallista, minkä kautta laskutetaan kassa tyhjäksi ja otetaan hillittömästi uutta velkaa kaikilta jotka vain myöntävät sitä. Putkihanke on sille loistava kulissi.

Vastaava kuvio on toistunut Venäjällä vähintään riittävän monta kertaa, että sen osaa jo ennustaa. Kiinalaiset seuraavat sivusta ja mikäli vähänkään valmista tulee niin varastavat suunnitelmat ilmaiseksi, jotta ryssä ei ainakaan koskaan niitä tule myymään heille. Tai jos tulee niin voivat todeta, että jotain sellaista on vaikea myydä mitä heillä jo on.

Hankkeella olisi jokin tulevaisuus mikäli osat olisivat toisinpäin, että Kiina voimakkaasti ajaisi hanketta ja ryssät olisivat siitä hiljaa, mutta näin päin sillä ei ole mitään muuta kuin roolia kuin toimia sumuverhona oligarkkien ryöstelylle Kremlin siunauksella.

No tässähän mennään ihan suunnitelman mukaan, eli Kiina on kertonut ryssälle että saa sen putken rakentaa siihen rajalle, kyllä he sitten voivat kaasua ostaa polkuhintaan. Nykyisellä kaasun hinnalla tuo putki ei tule koskaan maksamaan itseään takaisin ja se kaasun hinta ei ole ainakaan ylöspäin menossa nykyisellä Kiinan kulutuksen kehityksellä.
 
Venäjän vähittäiskauppa ilman ruokatuotteita on laskenut jo 7 kvartaalia peräkkäin, tämän vuoden kolmannen kvartaalin lasku viime vuoteen verrattuna on 7 % mikä vastaa aikahyvin sitä vajaan 6 % pudotusta konttirahtien määrässä vuosien välillä.

Työttömyyttä on luvassa kaupan alalle kun sama jatkuu koska ei tuohon ole mitään muutosta tulossa nyt kun öljyrahakin alkaa vähentyä taloudesta.

 
Työttömyyttä on luvassa kaupan alalle kun sama jatkuu koska ei tuohon ole mitään muutosta tulossa nyt kun öljyrahakin alkaa ....

Eikös natsi-saksankin pohjana ollut erittäin huono taloustilanne ja suurtyöttömyys? Siitä oli hyvä ponnistaa kansa ryhtiin ja sota-moodiin.

Sama kai se ryssällekin on että millä oma talous tuhotaan, jos lopputuloksella kuitenkin omat natsit marssii kremlin tahdissa naapureiden kimppuun?
Kremlin näkökulmasta joko tai....kumpikin käy.

.
 
Back
Top