Läskit pois

Läskit kuriin


  • Äänestäjiä yhteensä
    116

Mustang

Kersantti
Hmm, toisaalta tehossakin on kyllä huomioitava se, että lopputeholta 200 wattia ei synny lihasten aktiini-myosiinisäikeiden liikkeestä laisinkaan ilman häviöitä, joten kyllä siihen, että kuntopyörään saa 200 wattia näkyviin, kuluu enemmän energiaa.

Pidempikestoisissa kuormittavissa liikuntasuorituksissa (n. 1 tunti) on myös huomioitava se, että se lisää seuraavan vuorokauden perusaineenvaihduntaa jopa kaksinkertaiseksi. Tämän takia säännöllinen liikkuminen onkin niin hyvästä.
Arvostan tätä kommenttia ja sen asiantuntemusta erittäin kovasti. Ylös, ulos ja lenkille!
 

J0h1F

Kenraali
Arvostan tätä kommenttia ja sen asiantuntemusta erittäin kovasti. Ylös, ulos ja lenkille!
Etsiskelin vähän netistä, ja löysin tällaisen taulukon tuntikohtaiselle energiankulutukselle:

Kuntopyörä, 30-50 W, kevyt rasitus 260 kcal
Kuntopyörä, 90-100 W, kohtalainen rasitus 504 kcal
Kuntopyörä, 101-160 W, voimakas rasitus 653 kcal
Kuntopyörä, 161-200 W, voimakas rasitus 816 kcal
Kuntopyörä, 201-270 W, hyvin voimakas rasitus 1038 kcal
 

Mustang

Kersantti
Olisi hauska tietää mihin tuo taulukko perustuu. 200 wattiahan tarkoittaa 172 kilokalorin hyötytehoa. Noista luvuista saadaan hyötysuhteeksi 17-21% eli valtaosa energiasta menisi johonkin muuhun kuin sen pyörän polkemiseen... vähän epäilyttää!
 

Mustang

Kersantti
No, kyllä se liikunta sitten kuluttaa energiaa ja kannattaa siinäkin mielessä. Esim. 500 kcal/h vastaa noiden taulukoiden mukaan melko kevyttä liikuntaa.
 

J0h1F

Kenraali
Lihasten hyötysuhde on todella huono ja arvioitu tavanomaisissa työskentelytilanteissa olevan noin 20-30%:

https://www.theseus.fi/bitstream/ha...a_Romppainen_Matti.pdf?sequence=1&isAllowed=y (sivu 12)
Aivan niin, sehän perustuu siihen, että lihassolujen aktiini- ja myosiinisäikeet tekevät jatkuvaa edestakaista liikettä, ja sen voimakkuudella säädetään sitä, kuinka kovasti lihas supistuu (säikeet ovat paikallaan vain täysin rentoutuneessa lihaksessa tai kuolonkankeudessa, jossa energian loppuminen estää säikeiden irrottumisen supistustilasta). Tästä syystä siis myös kovasti rasittunut lihas alkaa vapista, kun sen kyky hallita supistusta alkaa heikentyä energian vähetessä. Lihasten kasvu on nimenomaan näiden vaurioiden korjaamisesta seuraavaa, sillä korjausmekanismi luo ylimääräisiä säikeitä jonkin aikaa korjattuaan olemassaolevat vauriot.


Tämän takia siis @Mustang lihasten hyötysuhde on huono, mutta niiden koordinaatio onnistuu hyvinkin tarkasti. Kaikki lihastyö siis todellisuudessa on lihaksen sisäistä edestakaista liikettä.
 

Mustang

Kersantti
Mielekiintoista asiaa, @J0h1F. Lihassäikeet ovat siis yhteen kasvaneista lihassoluista muodostuneita. Linkin mukaan ihmisellä on myös myosatelliittisoluja, jotka eivät ole kiinnittyneet lihassäikeisiin, vaan ovat säikeiden välissä. Muistan kuulleeni väitteen, että ihmisellä on vakiomäärä lihassoluja. Liekö totta? Voisiko olla näin, että myosatelliittien lukumäärä asettaa ylärajan lihaksen kasvulle? Kun kaikki myosatelliitit on käytetty, lihas ei voi enää kasvaa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Myocyte#Development
 

J0h1F

Kenraali
Mielekiintoista asiaa, @J0h1F. Lihassäikeet ovat siis yhteen kasvaneista lihassoluista muodostuneita. Linkin mukaan ihmisellä on myös myosatelliittisoluja, jotka eivät ole kiinnittyneet lihassäikeisiin, vaan ovat säikeiden välissä. Muistan kuulleeni väitteen, että ihmisellä on vakiomäärä lihassoluja. Liekö totta? Voisiko olla näin, että myosatelliittien lukumäärä asettaa ylärajan lihaksen kasvulle? Kun kaikki myosatelliitit on käytetty, lihas ei voi enää kasvaa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Myocyte#Development
Lihaksen rakenne on varsin monimutkainen sen näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta - nuo aktiini-myosiinisäikeet siis ovat solujen sisällä, solut muodostavat lihassäikeitä ja säikeet kimppuja jne. En muista kasvumekanismia kokonaisuudessaan täysin tarkkaan, mutta periaatteessa muistaakseni nimenomaan solujen sisäisten aktiini-myosiinisäikeiden kasvulle ei ole teoreettista rajaa. Käytännön raja tietenkin on ihan elimistön jaksamisessa, lihasten energiansaannissa, proteiininsaannissa ym.
 
Viimeksi muokattu:

Rauhantekijä

Respected Leader
Kuten kaikki huomaavat, lumet alkaa pikkuhiljaa poistua ja marssibaanat ovat valmiina.

Meinaatteko reserviläiset maata kotona vai onko mielessä omaehtoinen "etämarssi" vähintään 10 kg kantamuksella, vaikka Varusteleka ei sitä nimenomaisesti julistaisikaan?
Marssia saa nimittäin muutenkin kuin vain kerran vuodessa. Siinä läski palaa kun toistaa !

Disclaimer.
Kysymys on osoitettu niille alle 178 cm pituisille reserviläisille, joiden vatsanympärys on 110cm 100cm tai enemmän.
.
 
Viimeksi muokattu:

Solidsnake

Ylipäällikkö
Kuten kaikki huomaavat, lumet alkaa pikkuhiljaa poistua ja marssibaanat ovat valmiina.

Meinaatteko reserviläiset maata kotona vai onko mielessä omaehtoinen "etämarssi" vähintään 10 kg kantamuksella, vaikka Varusteleka ei sitä nimenomaisesti julistaisikaan?
Marssia saa nimittäin muutenkin kuin vain kerran vuodessa. Siinä läski palaa kun toistaa !

Disclaimer.
Kysymys on osoitettu niille alle 178 cm pituisille reserviläisille, joiden vatsanympärys on 110cm tai enemmän.
.
Entäs jossei kuulu viiteryhmään :cool:
 

Patu

Eversti
Kuten kaikki huomaavat, lumet alkaa pikkuhiljaa poistua ja marssibaanat ovat valmiina.

Meinaatteko reserviläiset maata kotona vai onko mielessä omaehtoinen "etämarssi" vähintään 10 kg kantamuksella, vaikka Varusteleka ei sitä nimenomaisesti julistaisikaan?
Marssia saa nimittäin muutenkin kuin vain kerran vuodessa. Siinä läski palaa kun toistaa !

Disclaimer.
Kysymys on osoitettu niille alle 178 cm pituisille reserviläisille, joiden vatsanympärys on 110cm tai enemmän.
Kuulun kohderyhmään, mutta en minä marssimaan lähde, tylsää hommaa. Polkupyörän kaivan kohta varastosta ja tavoitteena on päästä sillä 500 km kauemmas kuin viime kesänä.
 
Top