Laatujuomatopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Jahas, nyt alkoi tässä ketjussa "laatujuomien analysointi" :D
Mä olin maistiaisissa eilen ... ja hiukan maistissakin ... :D

Balvenie16.jpg

Balvenie 16yo Triple Cask
Tuoksu: Mieto ja tasaisen pehmeä, vaniljaa ja toffeeta
Maku: Pehmeän lämpöinen, makeahko, sekoitus hedelmäistä vaniljaa, kestää pitkään. Oikeaa enkelten juomaa. Tätä juotavaksi!
93/100

@STI_Tactical9mm - Hei 'juppipistooli', paljonko tasta flindasta joutuisi poistamaan, jos on Suomessa edes myynnissa? Toi sun mainitsema Talisker on mun favourite, tuttu saari kun siella on se Black Cuillin solo traverse jota pidetaan edelleen kovimpana trekkina Briteissa (jai kesken meikalaisella loppuvaiheessa, syy totaalinen henkinen hajoaminen ja Taliskerin tehtaan ilmestyminen lansirannalla nakokenttaan, mika piristi!)

https://en.wikipedia.org/wiki/Cuillin

.... herasin siita tehtaan parkkikselta sitten makuupussissa seuraavana aamuna mutta se on toinen tarina :):)

ps. suosittelen masokisteille tuota projektina, kauniit maisemat ja menee kylla jos on mennakseen...

mutta soolona vahan niinkuin vaatii projektihenkea... tama erityisesti. Virheisiin ei ole varaa, mutta ei toi viela kiipeilya ole... britit kutsuu sita nimella 'scrambling', I call it 'SURVIVING'...!

IMG_0569.jpg

Piti tehdä hiukan syvempää vertailua Kilchoman (2005) vs. Teerenpeli (2002) mutta tuli niin yksipuoleinen ensinmainitulle, n. 100-0, joten ei siitä sen enempää. Vaikka mahdollisuuksien mukaan suosin soumilaista tuotetta, niin viskien osalla täytyy sanoa ettei sillä saralla vaan ole osaamista. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa ....

Minä olen tässä viimeaikoina nautiskellut väkevistä lähinnä Sheriffiä ja tätä:

Chivas-Regal-Aged-12-.jpg

Pitäisi oikeastaan ostaa tuota lisää, vaikka Tallinnan-lautalla pullon hinta on huikea 47€, kun verrokiksi ottaa sen, että Budapestin lentokentältä litran sai 25 (sic!) eurolla.

Pstsialla on ihan OK juomat, kyllä tuota kannattaa maistella jos kohtuuhintaan saa.
Jos satut löytämään Chivasin 18-vuotiasta järkevään hintaan, kokeile sitä myös.
On mielestäni vielä makoisampaa.
https://www.thewhiskyexchange.com/P-449.aspx
Se 25-vuotias alkaa olla jo suolaisen hintaista, ainakin mulle...

IMG_0569.jpg

Piti tehdä hiukan syvempää vertailua Kilchoman (2005) vs. Teerenpeli (2002) mutta tuli niin yksipuoleinen ensinmainitulle, n. 100-0, joten ei siitä sen enempää. Vaikka mahdollisuuksien mukaan suosin soumilaista tuotetta, niin viskien osalla täytyy sanoa ettei sillä saralla vaan ole osaamista. Ehkä sitten joskus tulevaisuudessa ....
Ahaa, sittenhän ei ole ihme, ettei se Teerenpeli-viski oikein natsannut minun suuhuni. Kokeilin sitä tässä syksyllä..ja siirryin nopeasti oluisiin takaisin.

Pstsialla on ihan OK juomat, kyllä tuota kannattaa maistella jos kohtuuhintaan saa.
Jos satut löytämään Chivasin 18-vuotiasta järkevään hintaan, kokeile sitä myös.
On mielestäni vielä makoisampaa.
https://www.thewhiskyexchange.com/P-449.aspx
Se 25-vuotias alkaa olla jo suolaisen hintaista, ainakin mulle...
Aamureippailuilu satamaan ja pullon hinta putosi 38 euroon. Mukaan tarttui myös litran Koskenkorva hintaan 12,20 sekä 6 laatikkoa A.Le Coqia hintaan 10,90€ (ei panttimaksua, koska laivalta) sekä muita mietoja juomia yhteensä 10 laatikkoa ja kassillinen viinejä. Suomessa kaljalaatikko sitten maksaa sen 25€ ja puolen litran Kossu enemmän kuin Tallinnassa litra. Valtio vetää kyllä aika paljon välistä...

.....sekä 6 laatikkoa A.Le Coqia hintaan 10,90€ ...

eh...olihan sitten GOLD eikä sitä tavallista valkoista purkkia ? Itse suosin maun takia vain Goldia. Sileäpintaisesta tölkistä sama kama edullisemmin kuin pakotetusta peltitölkistä. Ollaan tarkkana ;)

Suomen alkossa on tuontina onneksi kunnon saksalaista olutta.
Saksalaista lageria Munchenista kun juo tulee mieleen kysymys miltä se maistuu?

No miltäpä pitää oluen maistua? Mallasta,hiivaa ja vettä. Sitten pannaan niin perkeleesti ja lopputulos on puhdas olut. On muuten hyvää.

Tummista oluista omaan makuun paras on Old engine oil skotlannista. Saa Alkosta nykyisin.
Vanhaa kelttiläistä reseptiä mukaillen tehty olut on erityisen hauska kaataa tuoppiin,koska sitä kaataa ihan kuin öljyä.

Vaikka oluista tykkäänkin pidän oluiden harrastajia sokeriaddiktisina hörhöinä joilla on paha rihmastokasvusto pötsissä liiallisesta hiivasta. Jos jonkinlaisia oluita ne suosittelee,mutta ei niitä selvinpäin juo.
Tanskassa pantu Tuborg on niin hyvää,että aina välillä hyppään junaan ja menen köpikseen sitä litkimään. Ei muuten ole samaa kamaa mitä linsenssillä täällä tehty. Nykyisin sitä tuodaankin kun rahtikulut ovat niin pienet, mutta Tanskalainen Tuborigin juoja ei ikinä joisi oluttaan tölkistä. Suomalaista olutta taas on pakko juoda tölkistä koska liuenneet alumiinihiukkaset antaa potkua.,Meillä suomessa käytetään oluistamme nimitystä Kuraa. Eikä se ole välttämättä negatiivinen sana.
Kuraa ostin juuri itsekin lavan.

Suomalainen olutkulttuuri rakentuu Kura-käsitteen ympärille. Prismassa tuodaan lavoilla Koffia keskelle lattiaa useita lastauslavallisia. Jos kaupunginosassa on Prisma sen asukkaat juo koffia. Ne ottaa siitä keskeltä lattiaa korit ja kärryt täyteen. Se on suomalainen olutkulttuuri. Ei pienpanimoiden pötsit.

Suomen alkossa on tuontina onneksi kunnon saksalaista olutta. Saksalaista lageria Munchenista kun juo tulee mieleen kysymys miltä se maistuu?
No kyllähän se erilaiselle maistuu. Itse miellän asian siten että suomalainen olut on sellaista janojuomaa ja saksalainen makujuomaa. Makuasioitahan nämä lopulta ovat , että ei minun mielipide mikään totuus ole. Korkeintaan toisen kotipaikan (Baijeri) sävyttämää :)

Vanhaa kelttiläistä reseptiä mukaillen tehty olut on erityisen hauska kaataa tuoppiin,koska sitä kaataa ihan kuin öljyä.
Kyllä Baltian öljykin maistuu. Erityisen hyvää ja pehmeää öljyä on Aldaris Porter, sieltä Alkosta alahyllyltä vaan hakee ja nauttii.

Meillä suomessa käytetään oluistamme nimitystä Kuraa. Eikä se ole välttämättä negatiivinen sana.
Kuraa tai ei, mutta ihan tavallinen supermarket setti A Le Coq Gold kyllä sammuttaa janon hyvin. On näissä makueroja kuitenkin. Mutta sitä Kekkonen olutta en uudelleen osta - ei ole laatujuomaa.

Tama mahtunee tanne, vaikka ehka kuuluisi mussutuksiin... Bostonin mies tulee Suomeen hengailemaan Jasper Paakkosen ja muiden A-luokan kalamiesten kanssa ja kay lapi Isanmaan juomatarjonnan parhaimmistoa..

En nyt tiedä, sopiiko tämä aine "laatujoumatopikkiin", mutta mielenkiintoisen flindan näin paikallisessa kaupassa.

En juurikaan tiukkaa viinaa juo, mutta ostin pois kokoelmaani.

Edith: Pullo ja sisältö ovat takaetiketin tietojen mukaan kopio Mannerheimin 75-vuotispäivän annosviinasta vuodelta 1942.

Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä, sopiiko tämä aine "laatujoumatopikkiin", mutta mielenkiintoisen flindan näin paikallisessa kaupassa.

Jep. Tuli valikoimaan kesäkuussa 2015. Joissain harvoissa alkoissa sitä löytyy yksittäin hyllystä mutta muuten pitää tilata ja tilattuna minimi on 12 pullon laatikko. No tietysti mulla on sellainen tuolla varastosta ja siitä on upeeta lipastaa pakastimeen seuraava kun edellinen loppuu. Aivan loistava laatujuoma - parempaa kuin votkat ja Marskin ryyppy.

Jep. Tuli valikoimaan kesäkuussa 2015. Joissain harvoissa alkoissa sitä löytyy yksittäin hyllystä mutta muuten pitää tilata ja tilattuna minimi on 12 pullon laatikko. No tietysti mulla on sellainen tuolla varastosta ja siitä on upeeta lipastaa pakastimeen seuraava kun edellinen loppuu. Aivan loistava laatujuoma - parempaa kuin votkat ja Marskin ryyppy.

Osaatko yhtään sanoa että jos tuota joutuu tilaamaan, niin miten kauan menee toimituksessa ? Meinaan vaan että alkaa itsenäisyyspäivä lähestyä.

Back