Laatujuomatopiikki

TÄYSIN offtopic mutta maailman paras GIN tulee Napuelta... ainakin Fremenin suomalais-brittiläisen suulakituntuman mukaan :)!

Napue Gin Bottling Note
The "Adventurous Rye Rye Gentlemen" at the Kyrö Distillery in Isokyrö, Finland produce the small batch Napue Gin using rye grain and the finest botanicals which give off a nose rich in meadow sweet, citrus, cumin and juniper. To follow it up, the palate develops subtle leafy and refreshing menthol notes. Top work, you adventurous Rye Rye Gentlemen!

Looking for a great gin for a G&T? Napue Gin was the inaugural winner of the IWSC Gin & Tonic Trophy in 2015!

https://www.alko.fi/en/products/112536/Kyr-Napue-Gin

Fremen suosittelee lämpimästi, ja jäisiä puolukoita GT:hen sekä rosmariinioksa, hyvä Suomi!

http://kyrodistillery.com
Veli Fremenin vanhan viestin innoittamana räpsy omasta pakastelokerosta:
IMG_20190326_233914.jpg

Sen verran täytyy saivarrella, että oikeaoppisesti Napue G&T:hen laitetaan karpaloita, ei puolukoita.
(Pro tip: ei kannata pilata laatutavaraa huonolla tonicilla, esimerkiksi Fever Tree on erinomainen valinta, ja ihan eri planeetalta kuin Schweppes.)

Tuo Koskue on erityisen hyvää lämmitetyn omenamehun kanssa talvipakkasilla nautittuna.

Molemmat omissa kategorioissaan maailman parhaiksi gineiksi valittuja.

Iltapaukkua nauttiessa tulee mukava lisäfiilis siitä, että tukee samalla kotimaista pienyritystä.
 
Ainakin jos tekee viileitä juomasekoituksia, kuten G&T tai rommikolaa niin on suotavaa että viinaksetkin ovat viilennettyjä - ei tosin aivan välttämätöntä.

Itse olen tykännyt juoda totia eli kuumaa teetä + hunajaa + rommi tai viskiä. Tuohon ei luonnollisesti viileitä viinoja vaan huoneenlämpöisiä.
 
Ainakin jos tekee viileitä juomasekoituksia, kuten G&T tai rommikolaa niin on suotavaa että viinaksetkin ovat viilennettyjä
Tämä. Juoma on kylmempää, ja jääpalat sulavat juoman sekaan hitaammin.

Viskit ja konjakit sitten eri juttu.
 
Tämä. Juoma on kylmempää, ja jääpalat sulavat juoman sekaan hitaammin.

Niin ja se alkoholin kuten ginin maku ei pääse oikeuksiinsa. Yksinkertaista mitä kylmempää alkoholi on sitä vähemmän se maistuu,

Miksi ostaa kyrö distillerin tuotteita, jos on tarkoitus juoda jääkylmänä? Jos haluaa juoda superkylmiä gin tonickeja, niin siinä voi hyvin käyttää vaikka Finsbury giniä tai vaikka Super Alkon muovipullossa myytäviä halpiksia.

Jos jäiden sulaminen on ongelma, niin tee pienempiä paukkuja. Esimerkiksi itse teen usein lyhyeeseen lasiin G&T:n 4 cl giniä ja sellaiset 12 cl tonicia. Yleensä suomessa GT rakennetaan pitkään lasiin ja mikseriä laitetaan aivan liikaa.
 
Minä ostin tuon (Keisari 66) kun se oli uusi, erittäin hyvä ja nautinnollinen. Muutamat seuraavat tölkit olivatkin täyttä paskaa. Oli flättiä, ei humalan puraisua, oluessa oli jotain ihme hiutaleita. Sen jälkeen en ole moneen vuoteen uskaltanut sitä ostaakaan. Mutta nytkö se siis on taas kunnossa?

Ei ole kunnossa.

Ovat muuttaneet reseptiä tai tuotantoprosessissa on joku ongelma.

Tosiaan ei humalan puraisua ja maakellarimainen maku.

Itselläni oli tilanne jossa oli samanaikaisesti hallusssa eri tuotantoeriä Keisari 66:sta. Vanhyt hyviä ja uudet huonoja.

Kaverilla oli tuota kaapissa marraskuussa 2018 ja samaa paskaa näyttävät purkittavan.
 
Ei jumalauta, laatuviinaa ja pakastimessa! Viinat juodaan huonenlämpöisenä!
Elä tyrkytä tapojas!
No en kuuna päivänä joisi votkaa pöytälämpimänä. Kyllä sellainen pakastinkylmä huurteinen snapsi on hyvää. Koskee siis vain viina ja votkaa.

(Viski on sen verran hienoa ainetta jotta siihen ei parane sotkea mitään eikä vaihtaa lämpötilojakaan.)
.
 
No en kuuna päivänä joisi votkaa pöytälämpimänä.
Et ole päässsyt maistamaan laadukasta venäläistä vodkaa sitten?
Kuten esim:

1000002774_01.ashx

Jouluvapaalla (reilu viikko) minulla meni tuota pullollinen kun joka päivä herkutteli ja otti ruokaryypyt.
 
Et ole päässsyt maistamaan laadukasta venäläistä vodkaa sitten?
Kuten esim:

1000002774_01.ashx

Jouluvapaalla (reilu viikko) minulla meni tuota pullollinen kun joka päivä herkutteli ja otti ruokaryypyt.

Herman30 on nyt asian ytimessä, vaikka veli venäläinen ei ihan kaikkea osaa viimeisen päälle valmistaa, niin votkoo se naapuri osaa kyllä tehdä. Platinium on kyllä lämpimänäkin kun linnunmaitoa maistelisi. Vahva suositus täältä! Uhratkaa toverit hyvät siinä alkon kassalla muutama euro enemmän, ja unohtakaa ne pakastetut viinakset.
 
Niin ja se alkoholin kuten ginin maku ei pääse oikeuksiinsa. Yksinkertaista mitä kylmempää alkoholi on sitä vähemmän se maistuu,

Miksi ostaa kyrö distillerin tuotteita, jos on tarkoitus juoda jääkylmänä? Jos haluaa juoda superkylmiä gin tonickeja, niin siinä voi hyvin käyttää vaikka Finsbury giniä tai vaikka Super Alkon muovipullossa myytäviä halpiksia.

Jos jäiden sulaminen on ongelma, niin tee pienempiä paukkuja. Esimerkiksi itse teen usein lyhyeeseen lasiin G&T:n 4 cl giniä ja sellaiset 12 cl tonicia. Yleensä suomessa GT rakennetaan pitkään lasiin ja mikseriä laitetaan aivan liikaa.
On noita tullut testailtua eri tavoilla. Lasit ja gini pakkaseen noin 2 tuntia ennen nauttimista on tapa, jonka olen itse havainnut omaan makuun parhaaksi. 4 cl giniä ja 10 cl tonic-vettä. Jokainen toki tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.
 
Sanotaan nyt vielä tähän että meikä ei harrasta sekoitettuja viinoja eli drinkkejä. Vodkaa en muuten juo kuin ruuan kyytipojaksi suunnilleen kerran/pari vuodessa. Viski ei maistu ja konjakkiakaan en ole maistanut yli vuoteen. Olut on se joka menee eniten.
 
Sanotaan nyt vielä tähän että meikä ei harrasta sekoitettuja viinoja eli drinkkejä. Vodkaa en muuten juo kuin ruuan kyytipojaksi suunnilleen kerran/pari vuodessa. Viski ei maistu ja konjakkiakaan en ole maistanut yli vuoteen. Olut on se joka menee eniten.
Se on totta että viina viinana jos on sitä juodakseen (y) myönnän että joskus itsekin juon drinkkejä, mutta ne kerrat voi laskea kyllä 2 ja viiden välillä vuodessa :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän nyt drinkit menee. Vodka Russian, halpis wiskit kuten Glen Scanlan Xtra Colan kanssa, se ei ole niin hiton makeata kuin Cokis yms ja siihen vielä siivu sitruunaa... tosin syytä tarkistaa, että kotona on vähintaa 5 pakettia Rennietä...
Tai kunnon "flunssalääke". Eli kuumaa kaakaota 3dl, 1,5dl Minttu Peppermint vodka ja sit iso loraus banaanilikööriä.
 
Väkevät ja laatu ovat oma taiteen lajinsa. K-vitamiinia eli konjakkia otan tarvittaessa, mutta vain lääkkeeksi. ;)

Pistetään jäniskevennystä varsinaisen laatukeskustelun lomaan. Oheisten oluiden laatuun en ota kantaa, mutta alkoholia näistäkin kipenen verran löytyy.

1. Joka miehellä pitää olla oma olut ja mies on sitä mitä hän juo. Tämä olkoon vaikka viikonlopun saunakalja allekirjoittaneelle.
A3188EC1-7514-440F-AF42-5541A2EB3E0B.jpeg

2. Lahjahevosen suuhun ei käy katsominen. Ohessa hiljattain saatu 8,5 -volttinen muistaminen. Tämä varataan erikoistilannetta varten ja nautitaan oikeanlaisesta olutlasista.
4AD6B2D5-883E-4AC5-827E-EA056061D1B9.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Onkos täällä kukaan kokeillut Halla-Ahon juhlajuomaa?

 
Back
Top