Laivue 2020

Tätä olen yrittänyt teille kertoa. Kaikki riippuu näistä jenkkien suurista varustamoista. Täällä käy vitun huonosti jos mennään pahimman skennaarion mukaan.
Merkitys on huomattavasti vähäisempi kuin luulet. Vain murto-osa risteilijän arvosta todellisuudessa tuo lisäarvoa Suomeen: suuri osa komponenteista tulee ulkomailta, terästä myöten. Työläiset ovat ulkomailta, ja he elävät Suomessa melko spartalaista elämää eivätkä kuluta täällä kuin minimin ja kantavat alipalkkansa kotimaihinsa viikonloppuisin. Voitot saksalainen telakkayhtiö vie Saksaan, investoinneistakin vain murto-osa jää Suomeen jne jne jne...

Ehkä risteilijän miljardista eurosta n. 200 - 300 miljoonaa jää Suomeen. Niitä valmistuu yksi tai kaksi vuodessa, eli 200 - 600 miljoonaa euroa on kyseessä. Suomen BKT on n. 276 000 000 000€. Kyse on siis aika pienestä jutusta loppujen lopuksi. Vaikka Turun telakka sulkeutuisi, ei sitä juuri huomaisi. Jo nyt systeemi on viritetty niin, ettei se Turun seudun taloutta vauhtiin ole saanut, yhä enemmän ja enemmän on Turun keskustassa "laudat ikkunoissa".
 
Kuulostaa silta, etta Rauman projektit saadaan, ei vain turvattua, mutta ehka jopa 'turpo' niissa paalle?
Merkitys on huomattavasti vähäisempi kuin luulet. Vain murto-osa risteilijän arvosta todellisuudessa tuo lisäarvoa Suomeen: suuri osa komponenteista tulee ulkomailta, terästä myöten. Työläiset ovat ulkomailta, ja he elävät Suomessa melko spartalaista elämää eivätkä kuluta täällä kuin minimin ja kantavat alipalkkansa kotimaihinsa viikonloppuisin. Voitot saksalainen telakkayhtiö vie Saksaan, investoinneistakin vain murto-osa jää Suomeen jne jne jne...
 
Merkitys on huomattavasti vähäisempi kuin luulet. Vain murto-osa risteilijän arvosta todellisuudessa tuo lisäarvoa Suomeen: suuri osa komponenteista tulee ulkomailta, terästä myöten. Työläiset ovat ulkomailta, ja he elävät Suomessa melko spartalaista elämää eivätkä kuluta täällä kuin minimin ja kantavat alipalkkansa kotimaihinsa viikonloppuisin. Voitot saksalainen telakkayhtiö vie Saksaan, investoinneistakin vain murto-osa jää Suomeen jne jne jne...

Ehkä risteilijän miljardista eurosta n. 200 - 300 miljoonaa jää Suomeen. Niitä valmistuu yksi tai kaksi vuodessa, eli 200 - 600 miljoonaa euroa on kyseessä. Suomen BKT on n. 276 000 000 000€. Kyse on siis aika pienestä jutusta loppujen lopuksi. Vaikka Turun telakka sulkeutuisi, ei sitä juuri huomaisi. Jo nyt systeemi on viritetty niin, ettei se Turun seudun taloutta vauhtiin ole saanut, yhä enemmän ja enemmän on Turun keskustassa "laudat ikkunoissa".
Puhutaan eri asioista. Täällä on firmoja joiden liikevaihto satoja miljoonia eivätkä tee mitään vaikkapa Turun telakalle, vaan ympäri maailman. Aluksia telakoidaan säännöllisesti ja paikkoja uusitaan. Nyt kun varustamot romuttavat vanhemmasta päästä aluksia, niin tätä työnsarkaa ei ole samalla tavalla. Suomalaiset insinöörit nuo duunit suunnittelee, johtaa, aikatauluttaa. Näitä on tuhansia Suomessa. Tällä hetkellä lomautettuna isolta osin.
 
Nuoriso ei taida muistaa, mutta läpi 90-luvun Turun telakka rypi jatkuvissa ongelmissa ja omistajat vaihtuivat tiuhaan. Kun telakka lopulta onnistuttiin koplaamaan länsimaisilla kirjanpitokäytännöillä konkurssissa olleilta korealaisilta (100 miljoonan lainan kerjääminen valtiolta ja siihen liittyvä mediapeli) saksalaisille valtion avustuksella, saavutettiin nykyisen kaltainen vakaus. Jos Meyerin perhe onnistuu pitämään telakan pinnalla (pun intended) läpi pahimman risteilyalan kriisin sitten toisen maailmanpalon, voi heille nostaa käden lippaan. (Ok, ehkä vähän off topicia, mutta itse ainakin luotan siihen, että 1700-luvulta asti tähän päivään jatkanut telakkayhtiö kestää tämänkin ja pitää myös Turun toiminnassa.)
 
Puhutaan eri asioista. Täällä on firmoja joiden liikevaihto satoja miljoonia eivätkä tee mitään vaikkapa Turun telakalle, vaan ympäri maailman. Aluksia telakoidaan säännöllisesti ja paikkoja uusitaan. Nyt kun varustamot romuttavat vanhemmasta päästä aluksia, niin tätä työnsarkaa ei ole samalla tavalla. Suomalaiset insinöörit nuo duunit suunnittelee, johtaa, aikatauluttaa. Näitä on tuhansia Suomessa. Tällä hetkellä lomautettuna isolta osin.
Se on kyllä totta, että koko sektorilla on näin. Toisaalta luulisi, että aluksien huoltotöitä olisi ollut juuri nyt hyvä tehdä? Voi tietenkin alkaa olla, että kaikki on jo tehty..
 
Vaikka Turun telakka sulkeutuisi, ei sitä juuri huomaisi.
...paitsi että ajan myötä meiltä katoaisi laivanrakennusosaaminen, joka luo pohjan mahdollisuudelle myydä suunnittelua ulkomaille. Toimivat kotimaiset telakat ovat merkittävä osa sitä kokonaisuutta, joka mahdollistaa Suomen meriteollisuuden pysymisen maailman huipulla myös tulevaisuudessa. Telakat. Monikossa.

Toki laivanrakennus ei täällä kannata jos kapeakatseisesti tuijotetaan telakan loppuriviä, mutta suurin osa rahasta kulkee telakan läpi alihankkijoille.

Niin, ja sitä laivanrakennusterästä valmistetaan myös Raahen terästehtaalla.
 
...paitsi että ajan myötä meiltä katoaisi laivanrakennusosaaminen, joka luo pohjan mahdollisuudelle myydä suunnittelua ulkomaille. Toimivat kotimaiset telakat ovat merkittävä osa sitä kokonaisuutta, joka mahdollistaa Suomen meriteollisuuden pysymisen maailman huipulla myös tulevaisuudessa. Telakat. Monikossa.
Tuo on kyllä totta. Pidemmällä ja laajemmalla katsannolla vaikutukset alkaa tuntumaan. En kyllä usko, että telakka mihinkään häviää. Mutta se pitäisi kyllä saada pyörimään suomalaisin voimin.
 
Miksi? Ekosysteemi on se, jolla (vahan risteilylaivaa pienemmat) laivaston purkitkin tehdaan.
 
Nythän meillä on pitkästä aikaa isohko telakka kotimaisessa omistuksessa. Valitettavasti tällä foorumilla Rauman telakalle lähinnä naureskellaan.

Jos taas viittasit lattiatason haalariporukkaan, niin telakoiden mukaan ammattitaitoista työvoimaa on varsin vaikea löytää Suomesta. Turun telakallahan on oma koulutuslaitoksensakin, joka ainakin ennen korona-aikaa suolsi tasaiseen tahtiin ulos uusia työntekijöitä.
 
Nyt jos tuo
tällä foorumilla Rauman telakalle lähinnä naureskellaan.

Jos taas viittasit lattiatason haalariporukkaan, niin telakoiden mukaan ammattitaitoista työvoimaa on varsin vaikea löytää Suomesta. Turun telakallahan on oma koulutuslaitoksensakin, joka ainakin ennen korona-aikaa suolsi tasaiseen tahtiin ulos uusia työntekijöitä.
oli vastaus minulle (eika jolle-kulle muulle),
NIIN tekstihan vain selitti, mita EKOSYSTEEMILLA teollisuudenaloista puhuttaessa tarkoitetaan.
- network effects (nehan ovat lahinna rahassa mitattavia, eli mita voidaan tehda, koska selkanoja loytyy (alihankkijoissa tai kumppaneissa)
- ja sitten viela erikseen tuo erikoisosaaminen "haalaritasolla" myos, jotta toiminnan 'ylos-skaalaus' on ylipaataan mahdollista
 
Tämän ja illan MOT:n jälkeen ei pitäisi enää mietityttää miksi Suomi pyrkii Laivueella turvaamaan meriliikennettä eikä enää jatka FAC-tyyppisten (Hamina) ohjuskiiturien hankintaa.

Suomen huoltovarmuusmalli perustuu pitkälti siihen, että puuttuvia tarvikkeita voidaan kriisin tullen hankkia ulkomailta. Huoltovarmuudesta väitöskirjan tehnyt lippueamiraali Bo Österlund varoittaa, että merikuljetusketjun toiminta ei kuitenkaan ole sataprosenttisen varma kaikissa oloissa.

– Yli kahdeksankymmentä prosenttia ulkomaankaupasta tulee meritse tai lähtee meritse. Mitä tapahtuu, jos meillä ei tätä reittiä ole käytössä? Yhden konttilaivan lasti vaatii tuhat rekkaa, eikä niitä kaikkia voi Ruotsin kautta ajaa – tämä on mahdoton yhtälö, hän sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Niin. Pikemminkin ihmetyttää ettei täyskäännöstä suomettumisen ajan merivoimapolitiikasta tehty jo 1990-luvulla. Se maihinnousuntorjunta-ajatus (vaikkei täysin poissuljettu Venäjänkään taholta) oli puhtaasti YYA-ajan ja NL:n masinoima. Ajatus oli tietenkin se, että Nato (Saksa) olisi tekemässä Suomeen maihinnousun... Ajatuksenakin jo järjetön, mutta NL:n strategit jumiutuivat hyvin 1910- ja 1930-luvuille, samoin kuin käy usein Suomessakin. :-( Kyseessä oli vuoden 1974 merisymposiumin jälkeen viritetty uhkamalli.

Nyt ollaan jo terveemmällä pohjalla, luomassa merisotavoimaa eikä pelkkää rannikkopuolustusta. LV2020 on hyvä ALKU, mutta paljon tarvitsee tehdä seuraavien 15 vuoden aikana ja jokainen poistuva vanha alusluokka tai suorituskyky tulisi korvata saman ideologian mukaan. Se johtaa siihen, että vuoden 2035 jälkeen Suomella on oikea Laivasto. Näin pitkäjännitteistä hommaa se on.
 
Kyllä. Etenkin elektronisella puolella Israel on ilmeisesti erittäin kehittynyt, joten jos meille myydään samoilla kyvyillä varustettu versio kuin Israel itse käyttää, niin sillä saralla pitäisi olla ehdottomasti maailman parasta. Siinä uhrataan supersoonisuus (oletettavasti), mutta merivoimissa ollaan varmasti arvioitu ylivoima elektronisella alueella tärkeämmäksi Venäjän sotakonetta vastaan kuin raaka nopeus. Ottaen huomioon että Venäjä itsekin on tuolla elektronisella puolella yksi parhaista. Eipä tosin muut kilpailussa olleet nekään tarjonneet yliääninopeuksia.

Eri asia on sitten tietysti se, että on arvioitu Israelilla olevan kaksi eri versiota ohjuksesta. Käytännössä kaksi eri ohjusta siis.

Meille taitaa tulla se pidempikantamainen vaihtoehto, mikäli niitä eri versioita nyt edes on. Joka tapauksessa Gb 5 kehitettiin Harpoonin seuraajaksi, ja ed uudet kehitysversiot jätettiin rannalle. Mitä merivoimien Dolphin-luokka tulee jatkossa käyttämään, niin sitä en tiedä.
 
Piti oikein kirjautua kommentoimaan huoltovarmuusasiaa. Nimittäin asiaahan Österlund puhuu. Ei meillä ole olemassa mitään valtiollista hankinta- ja kuljetusketjua jonka varaan voi kriisitilanteessa laskea. Tuonti ja vienti on yksityisen sektorin käsissä joka toimii niin kauan kuin se tuottaa tulosta ja riski pysyy hallinnassa. Naiivi virkamieskunta ymmärtää tästä yhtä vähän kuin Energiavirasto sähkönsiirtofirmojen bisneslogiikasta. Eikä hankintaketjuja suunnitella huoltovarmoiksi vaan tehokkaiksi. Tehokas on usein yhtä kuin huoltoepävarma.

Seuraava kriisi saattaa hyvinkin lähteä liikkeelle Venäjän ja lännen eskalaatiokierteestä Itämeren alueella. Alku voi olla tahallista tai tahatonta tai vähän kumpaakin. Jossain putoaa lentokone, toisaalla uppoaa laiva. Retoriikka kovenee ja suorituskykyjä keskitetään alueelle. Venäjä alivoimaisena osapuolena pyrkii tasoittamaan kenttää eristämällä Suomea ja Baltiaa lännestä. Jonkinasteinen merisaarto on tässä tilanteessa todennäköinen uhkakuva. Mikä varustamo laittaa laivansa ja miehistön vaaralle alttiiksi, kun väylillä on miinoja ja merellä vaanivat sukellusveneet?

Mikä on Suomen kriisinsietokyky, kun kauppojen hyllyt tyhjenevät, tehtaat seisovat ja polttoainetta säännöstellään?
 
"Mikä on Suomen kriisinsietokyky, kun kauppojen hyllyt tyhjenevät, tehtaat seisovat ja polttoainetta säännöstellään?"

Hyvin huono. Jo Corona-rajoitteista kansa on ihan paskana, vaikkei juuri muuta ole tapahtunut, kuin ettei baariin tai kulttuuritapahtumiin/ -tilaisuuksiin pääse ja tiettyä kokoontumista on rajoitettu. Ruokaa ja kaikkea on enemmän kuin jaksetaan kuluttaa, autolla voi ajella lompakon mukaan ihan vapaasti (no, kallista se on) ja muutenkin ulkomaanmatkailua lukuunottamatta kaikki on lähes ennallaan. Mutta kansa on jo ihan "rikki". Olen tässä miettinyt, että mitähän se olisi, jos sota olisi pukannut päälle...
 
virkamieskunta ymmärtää tästä yhtä vähän kuin Energiavirasto sähkönsiirtofirmojen bisneslogiikasta. Eikä hankintaketjuja suunnitella huoltovarmoiksi vaan tehokkaiksi. Tehokas on usein yhtä kuin huoltoepävarma.
JIT!
Vai tavasinko just' niin vaarin
 
"Mikä on Suomen kriisinsietokyky, kun kauppojen hyllyt tyhjenevät, tehtaat seisovat ja polttoainetta säännöstellään?"

Hyvin huono. Jo Corona-rajoitteista kansa on ihan paskana, vaikkei juuri muuta ole tapahtunut, kuin ettei baariin tai kulttuuritapahtumiin/ -tilaisuuksiin pääse ja tiettyä kokoontumista on rajoitettu. Ruokaa ja kaikkea on enemmän kuin jaksetaan kuluttaa, autolla voi ajella lompakon mukaan ihan vapaasti (no, kallista se on) ja muutenkin ulkomaanmatkailua lukuunottamatta kaikki on lähes ennallaan. Mutta kansa on jo ihan "rikki". Olen tässä miettinyt, että mitähän se olisi, jos sota olisi pukannut päälle...
Venäjällä taas ainakin väitetysti kansa on karaistunut siihen, että sähköä, vettä ja lämpöä ei aina normaalistikaan tule, ja myös erilaiset viranomaisten toteuttamat rajoitukset ovat normaalitila, joten se sietänee melko hyvin ne olot mitä sota lännen kanssa tuo tullessaan. Venäjällä kansaa on myös jo pitkään media kautta psyykattu siihen, että sota odottaa kulman takana. :rolleyes:
 
Venäjällä taas ainakin väitetysti kansa on karaistunut siihen, että sähköä, vettä ja lämpöä ei aina normaalistikaan tule, ja myös erilaiset viranomaisten toteuttamat rajoitukset ovat normaalitila, joten se sietänee melko hyvin ne olot mitä sota lännen kanssa tuo tullessaan. Venäjällä kansaa on myös jo pitkään media kautta psyykattu siihen, että sota odottaa kulman takana. :rolleyes:

Näinhän se menee. Suomessa on pullamössönuoriso ja venäjällä karaistuneita karhuja. Yleensä nämä jutut on suosittuja ainakin naavapartojen parissa. "Vielä meidän nuoruudessa oli kunnollista!" :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Back
Top