Merkitys on huomattavasti vähäisempi kuin luulet. Vain murto-osa risteilijän arvosta todellisuudessa tuo lisäarvoa Suomeen: suuri osa komponenteista tulee ulkomailta, terästä myöten. Työläiset ovat ulkomailta, ja he elävät Suomessa melko spartalaista elämää eivätkä kuluta täällä kuin minimin ja kantavat alipalkkansa kotimaihinsa viikonloppuisin. Voitot saksalainen telakkayhtiö vie Saksaan, investoinneistakin vain murto-osa jää Suomeen jne jne jne...Tätä olen yrittänyt teille kertoa. Kaikki riippuu näistä jenkkien suurista varustamoista. Täällä käy vitun huonosti jos mennään pahimman skennaarion mukaan.
Ehkä risteilijän miljardista eurosta n. 200 - 300 miljoonaa jää Suomeen. Niitä valmistuu yksi tai kaksi vuodessa, eli 200 - 600 miljoonaa euroa on kyseessä. Suomen BKT on n. 276 000 000 000€. Kyse on siis aika pienestä jutusta loppujen lopuksi. Vaikka Turun telakka sulkeutuisi, ei sitä juuri huomaisi. Jo nyt systeemi on viritetty niin, ettei se Turun seudun taloutta vauhtiin ole saanut, yhä enemmän ja enemmän on Turun keskustassa "laudat ikkunoissa".