Tokihan niitä laivojakaan ei vielä ole. Mutta vientiluvat on tuolle määrälle. Toivottavasti niitä tilataan lisää ennen kuin ensimmäinenkään runko on vedessä. Toki jos taistelunjohtojärjestelmät integroidaan niin Mk41:hän pystyy ampumaan vaikka mitä ohjuksia. CAMM olisi ihan ok lisätäyte ja menee myös 4-päkkinä siiloon. SM-6 olisi miehekäs, mutta vie kokonaisen siilon ja tulenjohto ei riitä hyödyntämään puoliakaan sen kantamasta...
Olen se pessimistimulkku mikä olen, joten totean, että tuo on ainakin ollut toiveajattelua. Kukaan ei halua säätää moneen kertaan samaa byrokratiaa, kun yhdellä sopimuksella voi tilata sen minkä tarvitsee.
Koska nyt joku alkaa ulista tavaran vanhenemisesta yhdellä rysäyksellä, niin voihan ne toimitukset hajauttaa. Ihan normi juttu kaikissa isommissa kaupoissa - tavara voidaan hyvin tilata kerralla, vaikka kalujen toimitukset jakautuisivat pitkällekin ajanjaksolle. F-35:tkin ostetaan yhdellä lapulla.
On toki esitetty toinen toistaan jännempiä teorioita: "ESSM:t piti tilata, jotta saatiin integraatiot käyntiin - todellinen ohjusvaranto ostetaan sitten myöhemmin uusinta ja parasta versiota." Mutta se ei ole järkevää. DSCA-lapussa oli 68 ohjusta, mikäli oikein muistan. Se on ihan helvetin paljon integraatioon - ja varauskalustoksi taas masentavan vähän. Tai ei niin vähän, kun muistaa rahoitustodellisuuden, jossa elämme.
Oletettavasti SM-2:t, SM-6:t, CAMM:t jne. eivät myöskään kuulu suunnitelmiin. Jos kuuluisi, nekin olisi jo tilattu, jotta integraatiot saadaan käyntiin. Eikä CAMM nyt ainakaan olisi järkevä - se kortti on varmasti katsottu evaluaatiossa, jonka ESSM vei. (Jos huoltovarmuussyistä haluaa euro-ohjuksen, niin Aster 30 olisi ainakin minulle mielekkäämpi - se tarjoaisi myös uusia suorituskykyjä toisin kuin CAMM-integraatio.)
Alkuun palatakseni, toiveajattelijat saattavat vielä päästä näyttämään minulle pitkää nenää. Ei optimistien itsensä, vaan Venäjän ja rautarouva-Marinin tähden. Mikäli PV saa merkittävästi lisärahaa kevään aikana, niin varmasti tiettyjä tahoja merivoimissa kiihottaa ajatus järeämmän ohjuksen tilaamisesta ja "kontrahtimodifikaatiosta" taistelunjohtojärjestelmän toimittajan kanssa.