Laivue 2020

Noh, UAV on parempi kuin ei mitään. En ole eri mieltä hekojen tarpeellisuudesta, mutta olen pessimistinen että niitä priorisoitaisiin tarpeeksi puolustushallinnossa. Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ei varmaan paljoa alle miljardin onnistu? Myöskään kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
 
Viimeksi muokattu:
Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ja kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
Norjalla jäi 14 yli. Pohjautuu samaan kopteriin, joka Suomella jo käytössä huoltoinfroineen ja päivineen. Lisäksi juuri kyseiselle modifikaatiolle on huoltokokemusta Patrian toimesta. Suomi on onnistunut maamallia käyttämään menestyksekkäästi, joten uskon henkilökohtaisesti merimallinkin käyvän ja kukkuvan. Ruotsi on jo integroinut jollain tasolla meidän käytössä olevan torpedon omaan varianttiinsa, joten aivan nollista ei tarvitsisi lähteä.

Jos lähdetään hakemaan kokonaan uutta kopterimallia, niin ei tulevilla määrärahojen nostoilla ja nykyisillä tarpeilla käyttöönoton hinta voi olla mikään ylitsepääsemätön asia. Hyvin tuo onnistuu about kaikilta itseänsä kunnioittavilta laivastoilta.
 
Noh, UAV on parempi kuin ei mitään. En ole eri mieltä hekojen tarpeellisuudesta, mutta olen pessimistinen että niitä priorisoitaisiin tarpeeksi puolustushallinnossa. Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ei varmaan paljoa alle miljardin onnistu? Myöskään kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
Seahawk 6 kpl eikä projekti ole T47 integroinnista huolimatta lähelläkään miljardia. Koneiden hinta ehkä maksimissaan 80 milj/kpl aseineen eli se olisi 500 M. Sitten T47 integrointi, ehkä 50 miljoonaa ja 100 miljoonaa vielä kaikkeen muuhun, alle 700.
NH90 6 kpl ehkä saman verran jos uusia ostaa, mutta nyt on käytettyjä halvalla tarjolla. Saabin systeemi on jo Ruotsissa integroitu koneeseen pl linkki, joten ehkä 100 miljoonaa jälleen kuluja. Tämä vaihtoehto ehkä reilusti alle 500 M.
Ei tämä rahasta ole kiinni, ymmärrys jos puuttuu, sille ei voi mitään.
 
Juuri Norjan ja Ruotsin koptereita tarkoitin huonoilla kokemuksilla, vaikka viimeisimmät Ruotsista kuuluneet jutut antoivat ymmärtää että siellä ei ehkä lopulta ollakaan luopumassa ASW-variantista, päätöstä odotellaan sen suhteen.

Molempien hekot on käsittääkseni aika uniikkeja variantteja, ja yhtenevyys Suomen käyttämän konfiguraation kanssa ei välttämättä hirveän iso ole. Jos puhutaan 4-6 kopterin lautasta, niin voipi olla että käytettävyys ja ylläpitokustannukset olisi yhtä kehnot tai vielä huonommat kuin alkuperäisillä käyttäjämailla.

NH90 NFH käy sinänsä ihan hyvin kaupaksi, Saksalla ja Espanjalla on isot tilaukset sisällä tai loppumetreillä ja ainakin Hollannille on tulossa lisätilausta. TTH:sta luopunut Belgiakin päivittää vähäiset NFT-hekonsa ja ovat ilmeisesti ihan tyytyväisiä niihin, ne onkin integroitu Hollannin huoltoinfraan toisin kuin TTH oli. Norjan ja mahdollisesti Ruotsin koneiden raadoille voi olla ihan hyvin kysyntää.

Jos NH-linjalle mentäisiin ja jos käytettyjen suora hankinta ei jostain syystä käy, Saksan ja Espanjan konfiguraatioon pohjautuminen voisi kannattaa, tai sitten mitä olen itse joskus lobannut, eli otetaan 4 kpl Maavoimien koptereista aihioiksi, ja modifioidaan niihin NFH-kyvykkyys.
 
Back
Top