Juuri Norjan ja Ruotsin koptereita tarkoitin huonoilla kokemuksilla, vaikka viimeisimmät Ruotsista kuuluneet jutut antoivat ymmärtää että siellä ei ehkä lopulta ollakaan luopumassa ASW-variantista, päätöstä odotellaan sen suhteen.
Molempien hekot on käsittääkseni aika uniikkeja variantteja, ja yhtenevyys Suomen käyttämän konfiguraation kanssa ei välttämättä hirveän iso ole. Jos puhutaan 4-6 kopterin lautasta, niin voipi olla että käytettävyys ja ylläpitokustannukset olisi yhtä kehnot tai vielä huonommat kuin alkuperäisillä käyttäjämailla.
NH90 NFH käy sinänsä ihan hyvin kaupaksi, Saksalla ja Espanjalla on isot tilaukset sisällä tai loppumetreillä ja ainakin Hollannille on tulossa lisätilausta. TTH:sta luopunut Belgiakin päivittää vähäiset NFT-hekonsa ja ovat ilmeisesti ihan tyytyväisiä niihin, ne onkin integroitu Hollannin huoltoinfraan toisin kuin TTH oli. Norjan ja mahdollisesti Ruotsin koneiden raadoille voi olla ihan hyvin kysyntää.
Jos NH-linjalle mentäisiin ja jos käytettyjen suora hankinta ei jostain syystä käy, Saksan ja Espanjan konfiguraatioon pohjautuminen voisi kannattaa, tai sitten mitä olen itse joskus lobannut, eli otetaan 4 kpl Maavoimien koptereista aihioiksi, ja modifioidaan niihin NFH-kyvykkyys.