Laivue 2020

Noh, UAV on parempi kuin ei mitään. En ole eri mieltä hekojen tarpeellisuudesta, mutta olen pessimistinen että niitä priorisoitaisiin tarpeeksi puolustushallinnossa. Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ei varmaan paljoa alle miljardin onnistu? Myöskään kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
 
Viimeksi muokattu:
Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ja kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
Norjalla jäi 14 yli. Pohjautuu samaan kopteriin, joka Suomella jo käytössä huoltoinfroineen ja päivineen. Lisäksi juuri kyseiselle modifikaatiolle on huoltokokemusta Patrian toimesta. Suomi on onnistunut maamallia käyttämään menestyksekkäästi, joten uskon henkilökohtaisesti merimallinkin käyvän ja kukkuvan. Ruotsi on jo integroinut jollain tasolla meidän käytössä olevan torpedon omaan varianttiinsa, joten aivan nollista ei tarvitsisi lähteä.

Jos lähdetään hakemaan kokonaan uutta kopterimallia, niin ei tulevilla määrärahojen nostoilla ja nykyisillä tarpeilla käyttöönoton hinta voi olla mikään ylitsepääsemätön asia. Hyvin tuo onnistuu about kaikilta itseänsä kunnioittavilta laivastoilta.
 
Noh, UAV on parempi kuin ei mitään. En ole eri mieltä hekojen tarpeellisuudesta, mutta olen pessimistinen että niitä priorisoitaisiin tarpeeksi puolustushallinnossa. Uuden miehitetyn helikopterimallin käyttöönotto kuulostaa suolaiselta hinnan suhteen, ei varmaan paljoa alle miljardin onnistu? Myöskään kokemukset NH90:n suhteen eivät lupaa hyvää siihen pohjautuvasta mallista. Joka tapauksessa T47 pitäisi integroida ja koko roska rahoittaa, ehkä joku yhteisprojekti Ruotsin kanssa olisi mahdollinen?
Seahawk 6 kpl eikä projekti ole T47 integroinnista huolimatta lähelläkään miljardia. Koneiden hinta ehkä maksimissaan 80 milj/kpl aseineen eli se olisi 500 M. Sitten T47 integrointi, ehkä 50 miljoonaa ja 100 miljoonaa vielä kaikkeen muuhun, alle 700.
NH90 6 kpl ehkä saman verran jos uusia ostaa, mutta nyt on käytettyjä halvalla tarjolla. Saabin systeemi on jo Ruotsissa integroitu koneeseen pl linkki, joten ehkä 100 miljoonaa jälleen kuluja. Tämä vaihtoehto ehkä reilusti alle 500 M.
Ei tämä rahasta ole kiinni, ymmärrys jos puuttuu, sille ei voi mitään.
 
Juuri Norjan ja Ruotsin koptereita tarkoitin huonoilla kokemuksilla, vaikka viimeisimmät Ruotsista kuuluneet jutut antoivat ymmärtää että siellä ei ehkä lopulta ollakaan luopumassa ASW-variantista, päätöstä odotellaan sen suhteen.

Molempien hekot on käsittääkseni aika uniikkeja variantteja, ja yhtenevyys Suomen käyttämän konfiguraation kanssa ei välttämättä hirveän iso ole. Jos puhutaan 4-6 kopterin lautasta, niin voipi olla että käytettävyys ja ylläpitokustannukset olisi yhtä kehnot tai vielä huonommat kuin alkuperäisillä käyttäjämailla.

NH90 NFH käy sinänsä ihan hyvin kaupaksi, Saksalla ja Espanjalla on isot tilaukset sisällä tai loppumetreillä ja ainakin Hollannille on tulossa lisätilausta. TTH:sta luopunut Belgiakin päivittää vähäiset NFT-hekonsa ja ovat ilmeisesti ihan tyytyväisiä niihin, ne onkin integroitu Hollannin huoltoinfraan toisin kuin TTH oli. Norjan ja mahdollisesti Ruotsin koneiden raadoille voi olla ihan hyvin kysyntää.

Jos NH-linjalle mentäisiin ja jos käytettyjen suora hankinta ei jostain syystä käy, Saksan ja Espanjan konfiguraatioon pohjautuminen voisi kannattaa, tai sitten mitä olen itse joskus lobannut, eli otetaan 4 kpl Maavoimien koptereista aihioiksi, ja modifioidaan niihin NFH-kyvykkyys.
 
Juuri Norjan ja Ruotsin koptereita tarkoitin huonoilla kokemuksilla, vaikka viimeisimmät Ruotsista kuuluneet jutut antoivat ymmärtää että siellä ei ehkä lopulta ollakaan luopumassa ASW-variantista, päätöstä odotellaan sen suhteen.

Molempien hekot on käsittääkseni aika uniikkeja variantteja, ja yhtenevyys Suomen käyttämän konfiguraation kanssa ei välttämättä hirveän iso ole. Jos puhutaan 4-6 kopterin lautasta, niin voipi olla että käytettävyys ja ylläpitokustannukset olisi yhtä kehnot tai vielä huonommat kuin alkuperäisillä käyttäjämailla.

NH90 NFH käy sinänsä ihan hyvin kaupaksi, Saksalla ja Espanjalla on isot tilaukset sisällä tai loppumetreillä ja ainakin Hollannille on tulossa lisätilausta. TTH:sta luopunut Belgiakin päivittää vähäiset NFT-hekonsa ja ovat ilmeisesti ihan tyytyväisiä niihin, ne onkin integroitu Hollannin huoltoinfraan toisin kuin TTH oli. Norjan ja mahdollisesti Ruotsin koneiden raadoille voi olla ihan hyvin kysyntää.

Jos NH-linjalle mentäisiin ja jos käytettyjen suora hankinta ei jostain syystä käy, Saksan ja Espanjan konfiguraatioon pohjautuminen voisi kannattaa, tai sitten mitä olen itse joskus lobannut, eli otetaan 4 kpl Maavoimien koptereista aihioiksi, ja modifioidaan niihin NFH-kyvykkyys.
Viimeinen vaihtoehto olisi takuulla edullisin ratkaisu. Ruotsinkin suto-kone on siis modattu TTH. Siinä on Saabin järjestelmä, joka on vielpä integroitu NH:n järjestelmään, sisältää sono-poijut, VDS:n ja torpedot. Ainoa ongelma lienee linkki, jostain kuulemani mukaan siihen integroitiin jo kuolemassa oleva Link-11, joten se pitää modata Link-22:seksi. Tai, kyllä Link-16:kin riittää merellä.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri Norjan ja Ruotsin koptereita tarkoitin huonoilla kokemuksilla, vaikka viimeisimmät Ruotsista kuuluneet jutut antoivat ymmärtää että siellä ei ehkä lopulta ollakaan luopumassa ASW-variantista, päätöstä odotellaan sen suhteen.

Molempien hekot on käsittääkseni aika uniikkeja variantteja, ja yhtenevyys Suomen käyttämän konfiguraation kanssa ei välttämättä hirveän iso ole. Jos puhutaan 4-6 kopterin lautasta, niin voipi olla että käytettävyys ja ylläpitokustannukset olisi yhtä kehnot tai vielä huonommat kuin alkuperäisillä käyttäjämailla.

NH90 NFH käy sinänsä ihan hyvin kaupaksi, Saksalla ja Espanjalla on isot tilaukset sisällä tai loppumetreillä ja ainakin Hollannille on tulossa lisätilausta. TTH:sta luopunut Belgiakin päivittää vähäiset NFT-hekonsa ja ovat ilmeisesti ihan tyytyväisiä niihin, ne onkin integroitu Hollannin huoltoinfraan toisin kuin TTH oli. Norjan ja mahdollisesti Ruotsin koneiden raadoille voi olla ihan hyvin kysyntää.

Jos NH-linjalle mentäisiin ja jos käytettyjen suora hankinta ei jostain syystä käy, Saksan ja Espanjan konfiguraatioon pohjautuminen voisi kannattaa, tai sitten mitä olen itse joskus lobannut, eli otetaan 4 kpl Maavoimien koptereista aihioiksi, ja modifioidaan niihin NFH-kyvykkyys.
Maavoimat voi asettua poikkiteloin, jos heiltä meinaa ottaa koptereita.
 
Maavoimat voi asettua poikkiteloin, jos heiltä meinaa ottaa koptereita.
Maavoimat tekee niin kuin pääesikunta käskee.
Suoraan sanottuna, en ole ikinä ymmärtänyt miten ihmeessä nämä koneet on priorisoitu alueelle, missä todellisuudessa joukon, jonka ne kantaa, saa siirrettyä busseilla nopeammin. Ja samaan aikaan aivan elintärkeä suorituskyky, joka on kaikkien maailman modernien laivastojen kokoonpanossa, on täysin laiminlyöty.

Koneista saadaan merellä miljoona kertaa suurempi hyöty merellä kuin maalla.
 
Maavoimat tekee niin kuin pääesikunta käskee.
Suoraan sanottuna, en ole ikinä ymmärtänyt miten ihmeessä nämä koneet on priorisoitu alueelle, missä todellisuudessa joukon, jonka ne kantaa, saa siirrettyä busseilla nopeammin. Ja samaan aikaan aivan elintärkeä suorituskyky, joka on kaikkien maailman modernien laivastojen kokoonpanossa, on täysin laiminlyöty.

Koneista saadaan merellä miljoona kertaa suurempi hyöty merellä kuin maalla.
Pääesikunnan määräystäpä ei tuolla ylempänä mainittu.

Eikö noin yleisesti ottaen ole parempi hankkia lisää kalustoa kuin pelata nollasummapeliä? Eikä merivoimilta puutu sutokoptereita siksi, että maavoimilla on kuljetuskoptereita. Tai yhteisiähän kopterit ovat, mutta maavoimat operoi niitä. Myös merivoimien kuljetustehtävissä.

Meritoimintakopterien tarpeesta en ole lainkaan eri mieltä.
 
Pääesikunnan määräystäpä ei tuolla ylempänä mainittu.

Eikö noin yleisesti ottaen ole parempi hankkia lisää kalustoa kuin pelata nollasummapeliä? Eikä merivoimilta puutu sutokoptereita siksi, että maavoimilla on kuljetuskoptereita. Tai yhteisiähän kopterit ovat, mutta maavoimat operoi niitä. Myös merivoimien kuljetustehtävissä.

Meritoimintakopterien tarpeesta en ole lainkaan eri mieltä.
Eikö hiukan pienempi helikopteri kuin NH90 riittää laivoille?
Kuitenkin hangaari on pienen oloinen, joissain keskusteluissa muistelen mainitun sen olevan tarkoitettu enneminkin drone kalustolle.
 
Eikö hiukan pienempi helikopteri kuin NH90 riittää laivoille?
Kuitenkin hangaari on pienen oloinen, joissain keskusteluissa muistelen mainitun sen olevan tarkoitettu enneminkin drone kalustolle.
Hangaari on sopiva kyllä. Pienempi kone ei kanna kaikkea mitä pitää: sonopoijulaukaisin ja ainakin 20 poijua, VDS ja kaksi torpedoa, laiteräkit ja operointikonsolit 2 kpl. Siinä alkaa jo tuollainen 10 tonnin keskiraskas konekin olemaan tiukoilla. Muistellaanpa miten Lynx:t on korvautuneet lännessä juuri tuon luokan tai jopa isommillakin koneilla (Tanska).
Niitä keskusteluja joissa keskustelijat ei tiedä mitään, ei kannata ottaa niin vakavasti. Kun katsoo laivaa nyt Raumalla (kuvia netissä) niin näkee, että hangaari on vähintään NH90:sen kokoiselle koneelle. Samoin lentokansi on sitä kokoluokkaa.
 
Eikö hiukan pienempi helikopteri kuin NH90 riittää laivoille?
Kuitenkin hangaari on pienen oloinen, joissain keskusteluissa muistelen mainitun sen olevan tarkoitettu enneminkin drone kalustolle.
Minusta hangaari vaikuttaa ihan normaalikokoiselta, ja muutenkin sen mitoittaminen yhtään pienemmäksi kuin de facto standardikokoon eli keskiraskaan helikopterin kuten NH-90 ottavaksi olisi anteeksiantamatonta omiin muroihin kusemista. Aivan typerää olisi noin rajoittaa mahdollisuuksia ottaa alukselle esimerkiksi liittolaismaan helikopteri huoltoporukoineen, jos sellaista jossain operaatiossa tarvitaan. Lisäksi merelläkin helikoptereilla on paljon sellaisia tehtäviä, jotka jo nykyinen NH-90TTH pystyy täysin suorittamaan. Muistattehan, että jokainen koskaan valmistettu NH-90 on teknisesti meritoimintakelpoinen! Eli ruostesuojaukset yms. ovat vakiovarusteita. Eli voidaan katsoa niinkin, että meillä on jo 20 Pohjanmaa-luokalle kelvollista helikopteria rivissä. Toki hydrauliset roottorin ja puomin taittomekanismit olisivat avuksi pienellä kannella kopteria operoitaessa, ja lentäjät sekä huoltoväki tarvitsevat koulutuksen, mutta ne ovat pienempiä murheita. SUTO-kyky tietysti jää syvyyspommien kierittämiseen rampilta koordinaattipisteessä. Vai saisiko ne ripustettua samoihin telineisiin mihin lisäpolttoainesäiliöt kiinnitetään, varmaankin säiliöiden sijaan?

Mutta pointtina siis se, että mikäli korvetteja ei ole turhaan ruunattu liian pienellä hangaarilla, niin helikopterien ns. nollavaihtoehto vaatii vain henkilöstön kouluttamista. Se riittää alustarkastusosastojen kuljettamiseen, pintadroonien jahtamiseen, ja moneen muuhun hommaan mihin riittää se, että näkee jotain mitä ampua dillonilla.
 
Minusta hangaari vaikuttaa ihan normaalikokoiselta, ja muutenkin sen mitoittaminen yhtään pienemmäksi kuin de facto standardikokoon eli keskiraskaan helikopterin kuten NH-90 ottavaksi olisi anteeksiantamatonta omiin muroihin kusemista. Aivan typerää olisi noin rajoittaa mahdollisuuksia ottaa alukselle esimerkiksi liittolaismaan helikopteri huoltoporukoineen, jos sellaista jossain operaatiossa tarvitaan. Lisäksi merelläkin helikoptereilla on paljon sellaisia tehtäviä, jotka jo nykyinen NH-90TTH pystyy täysin suorittamaan. Muistattehan, että jokainen koskaan valmistettu NH-90 on teknisesti meritoimintakelpoinen! Eli ruostesuojaukset yms. ovat vakiovarusteita. Eli voidaan katsoa niinkin, että meillä on jo 20 Pohjanmaa-luokalle kelvollista helikopteria rivissä. Toki hydrauliset roottorin ja puomin taittomekanismit olisivat avuksi pienellä kannella kopteria operoitaessa, ja lentäjät sekä huoltoväki tarvitsevat koulutuksen, mutta ne ovat pienempiä murheita. SUTO-kyky tietysti jää syvyyspommien kierittämiseen rampilta koordinaattipisteessä. Vai saisiko ne ripustettua samoihin telineisiin mihin lisäpolttoainesäiliöt kiinnitetään, varmaankin säiliöiden sijaan?

Mutta pointtina siis se, että mikäli korvetteja ei ole turhaan ruunattu liian pienellä hangaarilla, niin helikopterien ns. nollavaihtoehto vaatii vain henkilöstön kouluttamista. Se riittää alustarkastusosastojen kuljettamiseen, pintadroonien jahtamiseen, ja moneen muuhun hommaan mihin riittää se, että näkee jotain mitä ampua dillonilla.
Kyllä hangaari on sille, ei siinä muuta vaihtoehtoa ole.
 
Back
Top