Minusta hangaari vaikuttaa ihan normaalikokoiselta, ja muutenkin sen mitoittaminen yhtään pienemmäksi kuin de facto standardikokoon eli keskiraskaan helikopterin kuten NH-90 ottavaksi olisi anteeksiantamatonta omiin muroihin kusemista. Aivan typerää olisi noin rajoittaa mahdollisuuksia ottaa alukselle esimerkiksi liittolaismaan helikopteri huoltoporukoineen, jos sellaista jossain operaatiossa tarvitaan. Lisäksi merelläkin helikoptereilla on paljon sellaisia tehtäviä, jotka jo nykyinen NH-90TTH pystyy täysin suorittamaan. Muistattehan, että jokainen koskaan valmistettu NH-90 on teknisesti meritoimintakelpoinen! Eli ruostesuojaukset yms. ovat vakiovarusteita. Eli voidaan katsoa niinkin, että meillä on jo 20 Pohjanmaa-luokalle kelvollista helikopteria rivissä. Toki hydrauliset roottorin ja puomin taittomekanismit olisivat avuksi pienellä kannella kopteria operoitaessa, ja lentäjät sekä huoltoväki tarvitsevat koulutuksen, mutta ne ovat pienempiä murheita. SUTO-kyky tietysti jää syvyyspommien kierittämiseen rampilta koordinaattipisteessä. Vai saisiko ne ripustettua samoihin telineisiin mihin lisäpolttoainesäiliöt kiinnitetään, varmaankin säiliöiden sijaan?
Mutta pointtina siis se, että mikäli korvetteja ei ole turhaan ruunattu liian pienellä hangaarilla, niin helikopterien ns. nollavaihtoehto vaatii vain henkilöstön kouluttamista. Se riittää alustarkastusosastojen kuljettamiseen, pintadroonien jahtamiseen, ja moneen muuhun hommaan mihin riittää se, että näkee jotain mitä ampua dillonilla.