Laivue 2020

Tämä taitaa tarkoittaa sitä, että ensimmäisen kölin alla on vettä.

Ei, vaan vesillelaskua juuri valmistellaan:
Ensimmäisen aluksen runko valmistui joulukuussa ja alusta valmistellaan parhaillaan vesillelaskua varten.
 
Kyllä se ensimmäinen fregatti on jo päässyt veteen Raumalla. Odottaa kuiva-altaalla Saabin maston asennusta.


Vesillelaskutilaisuus sitten maston kanssa. Käy näköjään nopeasti.

Vesillelaskutilaisuus järjestettäneen myöhemmin tässä kuussa.
 
Otetaanpas kuva korvregatista veden varassa talteen. Todella kiusoittelevasti matalalta keulan suunalta otettu, ettei vahingossakaan näe onko keulakannella, saatika perän puolessa, mitään yllätyksiä odottamassa.

1747218609541.webp
 
Otetaanpas kuva korvregatista veden varassa talteen. Todella kiusoittelevasti matalalta keulan suunalta otettu, ettei vahingossakaan näe onko keulakannella, saatika perän puolessa, mitään yllätyksiä odottamassa.
Olen tähän myös kiinnittänyt huomiota, että kaikki kuvat on otettu alaviistosta ja mitään kansirakennelmia ei ole paljastettu missään vaiheessa.
 
Ei, vaan vesillelaskua juuri valmistellaan:

Ylen uutisessa puhutaan nimenomaan toisen korvetin kölinlaskusta. Kölinlasku ja vesillelasku ovat kaksi erillistä, paljolti seremoniallista, laivaprojektin tapahtumaa.

"Modernissa" kölinlaskussa laivan ensimmäinen runkolohko lasketaan telakka-altaaseen.

1747225458585.webp


Kölinlaskuperinne lienee peräisin puulaiva-aikakaudelta, kuvassa "aito" kölinlasku.

1747225782777.webp


Vielä Finnlinesin sivuilta hyvä selostus laivanrakennuksen merkkihetkistä.

 
Ylen uutisessa puhutaan nimenomaan toisen korvetin kölinlaskusta. Kölinlasku ja vesillelasku ovat kaksi erillistä, paljolti seremoniallista, laivaprojektin tapahtumaa.

"Modernissa" kölinlaskussa laivan ensimmäinen runkolohko lasketaan telakka-altaaseen.

Katso liite: 121777


Kölinlaskuperinne lienee peräisin puulaiva-aikakaudelta, kuvassa "aito" kölinlasku.

Katso liite: 121778


Vielä Finnlinesin sivuilta hyvä selostus laivanrakennuksen merkkihetkistä.

Kyseisessä uutisessa puhutaan myös ensimmäisen aluksen vesillelaskun valmistelusta, kuten siitä ottamassani suorassa lainauksessa oli. Sieltä sen voi käydä ihan itse kukin lukemassa.
 
Niin, mitään salaistahan siellä ei ole. Se lienee jo kaikille selvää.

Ei tälläisen aluksen salaisuudet ulospäin näy. Ei edes sisällä kävellessä.
Näimpä. Moneen ulkomaiseen laivaan järjestetään ihan yleisön tutustumisia ja itsekkin tullut mm. visbyssä käytyä. Mitään sellaista ei noissa näy josta ei laivojen kanssa tekemisissä (rakenteellisia asioita) voisi päätellä ulkopuolelta riittävällä tarkkuudella ja sisällä ovat aika perus laivoja niiltä osin ainakin mitkä yleisölle ovat avoimia. Suomessa salataan osaamista ja montaa muuta asiaa vähän salaamisen ilosta. suomessa on monesti kuullut puhuttavan, että osaaminen ei oikein riittäisi määrittelemään mikä on salaista ja mikä ei niin varmuuden vuoksi salataan sitten kaikki.
 
Näimpä. Moneen ulkomaiseen laivaan järjestetään ihan yleisön tutustumisia ja itsekkin tullut mm. visbyssä käytyä. Mitään sellaista ei noissa näy josta ei laivojen kanssa tekemisissä (rakenteellisia asioita) voisi päätellä ulkopuolelta riittävällä tarkkuudella ja sisällä ovat aika perus laivoja niiltä osin ainakin mitkä yleisölle ovat avoimia. Suomessa salataan osaamista ja montaa muuta asiaa vähän salaamisen ilosta. suomessa on monesti kuullut puhuttavan, että osaaminen ei oikein riittäisi määrittelemään mikä on salaista ja mikä ei niin varmuuden vuoksi salataan sitten kaikki.
Samaa salaamisen ilosta salaamista harrastetaan mm. muutamien venäläisperäisten asejärjestelmien osalta. Joissa ei varmasti ole mitään sellaista seikkaa, joka ei olisi tiedossa järjestelmien valmistajalla.
 
Samaa salaamisen ilosta salaamista harrastetaan mm. muutamien venäläisperäisten asejärjestelmien osalta. Joissa ei varmasti ole mitään sellaista seikkaa, joka ei olisi tiedossa järjestelmien valmistajalla.

Asekauppasopimuksiin liittyy usein salassapitosäädöksiä. Kyse ei siis ole vain siitä, mitä vihollinen tietää meidän kalustostamme, vaan myös siitä, mitä joku asemyyjän vihollinen voisi saada kauttamme tietoonsa. Tämähän siinä MH17-keississäkin ahdisti Suomea luovuttaa tietoja Hollannin viranomaisille.
 
Asekauppasopimuksiin liittyy usein salassapitosäädöksiä. Kyse ei siis ole vain siitä, mitä vihollinen tietää meidän kalustostamme, vaan myös siitä, mitä joku asemyyjän vihollinen voisi saada kauttamme tietoonsa. Tämähän siinä MH17-keississäkin ahdisti Suomea luovuttaa tietoja Hollannin viranomaisille.
Epäilen, että esimerkiksi PKM:n tai ITKK:n osalta on tehty mitään salassapitosopimuksia. :D
 
Toisaalta salaisia asioita voi päätellä esim. hinnoista. ESSM:ien maksimimäärä vuoden 2018 vientiluvassa oli 68. Kaupan hinta oli 83 miljoonaa euroa. ESSM:in hinta Yhdysvaltain laivastolle oli vuonna 2021 $1,8 miljoonaa. Yleensä ulkomaalainen ostaja saa maksaa 50% lisää kunnollisesta sotateknologiasta, joten noiden tietojen perusteella ESSM:ejä on ostettu noin 36 – 8 per alus ja koko laivastolle 4 harjoituslaukausta.
 
Näimpä. Moneen ulkomaiseen laivaan järjestetään ihan yleisön tutustumisia ja itsekkin tullut mm. visbyssä käytyä. Mitään sellaista ei noissa näy josta ei laivojen kanssa tekemisissä (rakenteellisia asioita) voisi päätellä ulkopuolelta riittävällä tarkkuudella ja sisällä ovat aika perus laivoja niiltä osin ainakin mitkä yleisölle ovat avoimia. Suomessa salataan osaamista ja montaa muuta asiaa vähän salaamisen ilosta. suomessa on monesti kuullut puhuttavan, että osaaminen ei oikein riittäisi määrittelemään mikä on salaista ja mikä ei niin varmuuden vuoksi salataan sitten kaikki.
Osittain tuossa haetaan sitä että mahdollinen vuoto ehkä tapahtuisi ja paljastuisi jo vähemmän kriittisellä tasolla. Salaamista ikään kuin harjoitellaan ja koetellaan.
 
Toisaalta salaisia asioita voi päätellä esim. hinnoista. ESSM:ien maksimimäärä vuoden 2018 vientiluvassa oli 68. Kaupan hinta oli 83 miljoonaa euroa. ESSM:in hinta Yhdysvaltain laivastolle oli vuonna 2021 $1,8 miljoonaa. Yleensä ulkomaalainen ostaja saa maksaa 50% lisää kunnollisesta sotateknologiasta, joten noiden tietojen perusteella ESSM:ejä on ostettu noin 36 – 8 per alus ja koko laivastolle 4 harjoituslaukausta.
FMS kaupassa maksetaan sama hinta kuin US ja vain kohtuulliset hallinnolliset kulut kuten kuljetukseen liittyvät kulut. Hinta ei nouse 50% kuten väität.
 
Toisaalta salaisia asioita voi päätellä esim. hinnoista. ESSM:ien maksimimäärä vuoden 2018 vientiluvassa oli 68. Kaupan hinta oli 83 miljoonaa euroa. ESSM:in hinta Yhdysvaltain laivastolle oli vuonna 2021 $1,8 miljoonaa. Yleensä ulkomaalainen ostaja saa maksaa 50% lisää kunnollisesta sotateknologiasta, joten noiden tietojen perusteella ESSM:ejä on ostettu noin 36 – 8 per alus ja koko laivastolle 4 harjoituslaukausta.
Voi päätellä, mutta ei kannata luottaa siihen että päätelmä olisi noin heikoilla lähtötiedoilla kohdallaan, tai edes lähellä. Ja mikä luku onkin, niin merkitystä sillä ei hankinnan tässä vaiheessa ole.

Siilot pitää olla täynnä noin kymmenen vuotta vientiluvan jälkeen ja ohjuksen alatyyppikin ehti jo vaihtua. Lisääkin ehditään hankkia. Lisäksi vientiluvissa esitetyt summat ovat 50-200% todellisista. Ainoa varma tieto on ettei määrää saa ylittää.
 
Back
Top