Laivue 2020

Ehkä tuon tarkoituksena on että savupiippuun lentävä mini kamikazedrone tai kranaatti räjähtäisi tuossa L-mutkassa rungon ulkopuolella?
Aikamoinen oletus. When everything else fails ja putki pelastaa. Tuo peittää 10/360 astetta lähestymissektoreista.
 
Kyrsii kun muuten hienon laivan fokus kohdistuu nyt tuohon mysteeripiippuun ja sen logiikkaan.

Vituttaa jos valmiiksi jos sen suunnitteluratkaisuun on joku työturvallisuusviraston virkakyösti päässyt vaikuttamaan ja antanut määräyksen, että pakokaasujen poistopaikka ei saa olla 347cm lähempänä pisintä mahdollista kuviteltavissa olevaa 223cm työskentelijää lähempänä missään olosuhteissa ja tulos on tuossa. Ehkä joku tulee kertomaan, että tuo itse asiassa optimaaliratkaisu syystä ja toisesta. Tai mikä se ylipäätänsä on lopulta.
 
Aikamoinen oletus. When everything else fails ja putki pelastaa. Tuo peittää 10/360 astetta lähestymissektoreista.
Taskudrone ei tule merellä taistelussa vaan satamassa sabotöörin toimesta. L-mutkien lisääminen on nykyään ihan normaalia kohteensuojausta.
 
Hienosti tuo näytti vesille menevän.

Asia kun olis voinut tehdä Korealaiseen tapaan.
Jolloin kaadetaan laiva ja jätetään keula maihin jolloin vain perä on vedessä. Samalla täytetään perä vedellä.

Katso liite: 122001

Tuosta ei telakan johto selviä hengissä... Ja vaurioita ei korjata 10 päivässä. Ei edes 10 kuukaudessa, jos lainkaan. Itse arvelen, että on hylky, romumetallia.
 
Kyrsii kun muuten hienon laivan fokus kohdistuu nyt tuohon mysteeripiippuun ja sen logiikkaan.

Vituttaa jos valmiiksi jos sen suunnitteluratkaisuun on joku työturvallisuusviraston virkakyösti päässyt vaikuttamaan ja antanut määräyksen, että pakokaasujen poistopaikka ei saa olla 347cm lähempänä pisintä mahdollista kuviteltavissa olevaa 223cm työskentelijää lähempänä missään olosuhteissa ja tulos on tuossa. Ehkä joku tulee kertomaan, että tuo itse asiassa optimaaliratkaisu syystä ja toisesta. Tai mikä se ylipäätänsä on lopulta.
Tuollainen ikävä mahdollisuus on aina olemassa. On vaikea uskoa, että tuollainen virkakyösti tajuaisi mitään siitä, mikä on sota-aluksen suunnittelussa prioriteettijärjestys, vaan se saattaa vieläkin tehdä alusta "rauhanajana lätäkköleikkiin ja varusmiesten kodiksi" sen sijaan, että prioriteettina olisi menestyminen merisodassa. Sen verran surullisia havaintoja näistä on vuosien mittaan.
 
Kaunis siluetti ja rakenne pilattu tuollaisella putkella joka olisi varmasti voitu tehdä tornin myötäiseksi ja integroida tornin sivuun tai taakse.
 
Kaunis siluetti ja rakenne pilattu tuollaisella putkella joka olisi varmasti voitu tehdä tornin myötäiseksi ja integroida tornin sivuun tai taakse.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, minusta tuon tötterön ympäriltä puuttuu vielä rakenteita, ei tuo oo mikään nykyaikainen muotoiltu kylki jos tuollaiseksi jää.
 
Voitaisiinko palata väittelyyn korvetti vs. fregatti?
 
Eikös se ole selvää että fregatti se on. Jos P-Korea tekee 5000 tonnin hävittäjän niin kyllä suomen 4000+ tonnin korvetti on silloin fregatti sen suuremmitta mutinoitta. Olisivat vaan keksineet tuolle pystyssä olevalle kullille jonkun vähemmän näkyvän paikan niin tarvitsisi katsoa miten pieni yksityiskohta mutta näkyvällä paikalla "pilaa" koko purkin visuaalisen ilmeen.

Täytyy vain esitellä ja keskittyä tuohon tyyrpuurin puoleen ja hokea että purkki on kaunis myös toiselta puolen :D Eikä siellä ole mitään vehjettä muistuttavaa seisomassa
 
Viimeksi muokattu:
Voitaisiinko palata väittelyyn korvetti vs. fregatti?
Onko asiasta enää mitään väiteltävää? Kaikki asiasta "tietävät" tajuavat kyllä aluksen vastaavan suorituskyvyltään ja kooltaan fregattia, sekä nekin suorituskyvyt mitkä puuttuvat esimerkiksi perinteisestä "AAW fregatista", korvautuvat täysin uniikilla miinanlasku ja jäissäkulku -kyvyillä.

Tähän kun lisää alustan potentiaalin mahd. suorituskykyjen kasvatus/lisäämis -näkökulmasta (koko, monitoimitilat, erinomainen sensoripaketti) niin ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.

Olivat vaan keksineet tuolle pystyssä olevalle kullille jonkun vähemmän näkyvän paikan niin tarvitsisi katsoa miten pieni yksityiskohta mutta näkyvällä paikalla "pilaa" koko purkin visuaalisen ilmeen.
Mielestäni tulisi nyt ihan rauhassa katsoa A) onko kyseinen uloke pysyvä ratkaisu, sekä B) mikä sen todellinen tarkoitus on. Nolo tilanne foorumilaisille, kun kulli onkin jokin "supersuorituskyky" joka haluttiin heivata helvettiin vain visuaalisen ilmeen vuoksi. Olisi varmaan pitänyt ostaa Freedom-lkaa ja kysyä öljyprinsseiltä vinkkejä, mikäli aluksen hyvyyttä arvioidaan tippaakaan ulkonäköperusteisesti ;)
 
Onko asiasta enää mitään väiteltävää? Kaikki asiasta "tietävät" tajuavat kyllä aluksen vastaavan suorituskyvyltään ja kooltaan fregattia, sekä nekin suorituskyvyt mitkä puuttuvat esimerkiksi perinteisestä "AAW fregatista", korvautuvat täysin uniikilla miinanlasku ja jäissäkulku -kyvyillä.

Tähän kun lisää alustan potentiaalin mahd. suorituskykyjen kasvatus/lisäämis -näkökulmasta (koko, monitoimitilat, erinomainen sensoripaketti) niin ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.


Mielestäni tulisi nyt ihan rauhassa katsoa A) onko kyseinen uloke pysyvä ratkaisu, sekä B) mikä sen todellinen tarkoitus on. Nolo tilanne foorumilaisille, kun kulli onkin jokin "supersuorituskyky" joka haluttiin heivata helvettiin vain visuaalisen ilmeen vuoksi. Olisi varmaan pitänyt ostaa Freedom-lkaa ja kysyä öljyprinsseiltä vinkkejä, mikäli aluksen hyvyyttä arvioidaan tippaakaan ulkonäköperusteisesti ;)
Eikös sitä sanota, että silmänruoka on puoliruokaa ;) Kyllähän visuaalisuudella on suuri merkitys. Kyllä tuo niin paljon näyttää pysyvältä ratkaisulta ja osalta pakokaasujen poistojärjestelmää, että vaikea ajatella, että olisi tilapäinen (Miksi?) tai jokin muu. Sensorina paikka olisi outo (vain toisella puolen jolloin 180 astetta jää piiloon ja varmaan enemmänkin kun tuohon eteen tulee vielä tutkakupu tms.)

Nykyäänhän on suosittua erilaiset savukaasujen käsittelyjärjestelmät jotka puhdistavat niistä kaikenlaista pois.
 
Eikös se ole selvää että fregatti se on. Jos P-Korea tekee 5000 tonnin hävittäjän niin kyllä suomen 4000+ tonnin korvetti on silloin fregatti sen suuremmitta mutinoitta. Olisivat vaan keksineet tuolle pystyssä olevalle kullille jonkun vähemmän näkyvän paikan niin tarvitsisi katsoa miten pieni yksityiskohta mutta näkyvällä paikalla "pilaa" koko purkin visuaalisen ilmeen.

Täytyy vain esitellä ja keskittyä tuohon tyyrpuurin puoleen ja hokea että purkki on kaunis myös toiselta puolen :D Eikä siellä ole mitään vehjettä muistuttavaa seisomassa
Takavuosina kirjoitit nälkäkurjesta, joka joutuu lymyämään saariston suojassa. No, sellaista ei synytynyt, niin nyt täytyy kritisoida mastonjuuren kotelointia... Onko tämä ainoastaan periaate, että jotain moitittavaa pitää aina olla?
 
Kyllähän tuo aika silmiinpistävä on tuossa profiilissa. Osassa FREMM fregateissa kanssa mastossa pakoputket, toki symmetriset niin ei pistä silmään niin pahasti. Liekkö alkuperäinen idea ollut ohjata pakokaasut keskitetysti tuonne yhteen paikkaan ja sitten tullut mutkia matkaan. Tähänkin sitten varmaan saadaan vastaus sitten jos/kun joku näistä seisoo Aurajoen rannalla ja ei ole enää punaleimaa papereissa :unsure:
 

Liitteet

  • 499876794_1512476630075257_6642663666821144812_n.webp
    499876794_1512476630075257_6642663666821144812_n.webp
    315.3 KB · Luettu: 57
  • 499268356_1511573390165581_4597964953653657596_n.webp
    499268356_1511573390165581_4597964953653657596_n.webp
    332.4 KB · Luettu: 57
  • Nave_Bergamini_2.webp
    Nave_Bergamini_2.webp
    143.5 KB · Luettu: 57
Takavuosina kirjoitit nälkäkurjesta, joka joutuu lymyämään saariston suojassa. No, sellaista ei synytynyt, niin nyt täytyy kritisoida mastonjuuren kotelointia... Onko tämä ainoastaan periaate, että jotain moitittavaa pitää aina olla?
Olen saanut yllättyä positiivisesti. Ei suomalaisia hankintoja seuranneena voinut olla olenkaan varma mitä sieltä tulee ja missä mitta kaavassa. Liittoutuminen yksin jo muutti alusten käyttöperiaatetta aika merkittävästi ja tuo ei takavuosina ollut edes tiedossa tai kun aluksia hankittiin. Eli toiminta ympäristö on muuttunut niistä ajoista aika lailla kokonaan ja silloin on hyvä päivittää myös omia ajatuksia ja mielipiteitä. Muutos on ollut melkoinen voisi sanoa; läpi koko Suomen turvallisuuskentän.

Mitä tulee kritisointiin niin ei kyse ole periaatteesta eikä ilkeydestä. Lähinnä siitä, että omaan silmään tuollaiset ulokkeet "sattuu" muutoin virtaviivaisessa ja kauniissa aluksessa. Rikkoo symmetriaa. Mitä tulee moitittavuuteen niin sitä nyt löytyy varmasti joka asiasta ja se on keino parantaa asioita. Ei siksi että voi virheestä syyttää jotain vaan siksi että on vaihtoehtoja ja tapoja toimia tai tehdä toisin. Edelleenkin tuolta takakanneta puuttuu se konetykki tms. jolla pudotella kohti tulevaa. Tuo omasuojassa oleva reikä vaikuttaa myös alusten käyttöön tositilanteessa. Olisi hyvä jos tuo paikattaisiin kun nyt ei tunnu rahasta ainakaan kiinni olevan.
 
Onko asiasta enää mitään väiteltävää? Kaikki asiasta "tietävät" tajuavat kyllä aluksen vastaavan suorituskyvyltään ja kooltaan fregattia, sekä nekin suorituskyvyt mitkä puuttuvat esimerkiksi perinteisestä "AAW fregatista", korvautuvat täysin uniikilla miinanlasku ja jäissäkulku -kyvyillä.

Tähän kun lisää alustan potentiaalin mahd. suorituskykyjen kasvatus/lisäämis -näkökulmasta (koko, monitoimitilat, erinomainen sensoripaketti) niin ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.


Mielestäni tulisi nyt ihan rauhassa katsoa A) onko kyseinen uloke pysyvä ratkaisu, sekä B) mikä sen todellinen tarkoitus on. Nolo tilanne foorumilaisille, kun kulli onkin jokin "supersuorituskyky" joka haluttiin heivata helvettiin vain visuaalisen ilmeen vuoksi. Olisi varmaan pitänyt ostaa Freedom-lkaa ja kysyä öljyprinsseiltä vinkkejä, mikäli aluksen hyvyyttä arvioidaan tippaakaan ulkonäköperusteisesti ;)
Olisi kiva tietää, mitä suorituskykyjä puuttuu verrattuna esim:
Meko-200?
Tamandare-luokka?
Type-23?
Nansen-luokka?
Bhumibol Adulyade -luokka? verrattuna...

Tietenkin jossain on jotain enemmän ja toista asiaa vähemmän, mutta noin yleisesti?
 
Olen saanut yllättyä positiivisesti. Ei suomalaisia hankintoja seuranneena voinut olla olenkaan varma mitä sieltä tulee ja missä mitta kaavassa. Liittoutuminen yksin jo muutti alusten käyttöperiaatetta aika merkittävästi ja tuo ei takavuosina ollut edes tiedossa tai kun aluksia hankittiin. Eli toiminta ympäristö on muuttunut niistä ajoista aika lailla kokonaan ja silloin on hyvä päivittää myös omia ajatuksia ja mielipiteitä. Muutos on ollut melkoinen voisi sanoa; läpi koko Suomen turvallisuuskentän.

Mitä tulee kritisointiin niin ei kyse ole periaatteesta eikä ilkeydestä. Lähinnä siitä, että omaan silmään tuollaiset ulokkeet "sattuu" muutoin virtaviivaisessa ja kauniissa aluksessa. Rikkoo symmetriaa. Mitä tulee moitittavuuteen niin sitä nyt löytyy varmasti joka asiasta ja se on keino parantaa asioita. Ei siksi että voi virheestä syyttää jotain vaan siksi että on vaihtoehtoja ja tapoja toimia tai tehdä toisin. Edelleenkin tuolta takakanneta puuttuu se konetykki tms. jolla pudotella kohti tulevaa. Tuo omasuojassa oleva reikä vaikuttaa myös alusten käyttöön tositilanteessa. Olisi hyvä jos tuo paikattaisiin kun nyt ei tunnu rahasta ainakaan kiinni olevan.
Niin, faktahan on se, että tässä on siis vaadittu joku visionääri, joka on nähnyt tämän jo yli 10 v sitten. Tai, oikeastaan jo 15 vuotta sitten. Semmoinen on tälläisten asioiden kehitys- ja suunnittelukaari.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top