Lakkautettavat varuskunnat selviämässä

koponen kirjoitti:
Luulisi että näistä kaupunkivaruskunnista olisi tehty ja esitetty luopumishyötylaskelmat niin että valtion hyöty voitaisiin jotenkin kanavoida pehmentämään muutoksia. Vai onko ne pidetty pimeässä, etteivät häiritse yleisten syiden vuoksi tehtäviä päätöksiä?

Jos PV:lle ei osoiteta mitään hyvää siitä että grynderit pääsevät hippasille, on turha argumentoida sijaintien perusteella. Samapa tuo hyötyykö joku muu... Kiusallaan lakkautetaan Sevettijärveltä niin ei ainakaan nuo pirun luonnonvara-alan hipit pääse hyötymään...

Sellaista hyvää voisi olla tarjolla, että Pv armahdetaan vuosikymmenien päähän jatkuvasta vuokrasopimuksesta, mikäli he saavat päättäjät uskomaan, että alue on muuten hyödynnettävissä, vaikka sotilaat laittavatkin lapun luukulle?
 
baikal kirjoitti:
Hande kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Hennalan varuskunta Lahdessa on Santahaminan ja Haminan ohella niin harvoja joiden alue on oikeasti niin lähellä kaupungin keskustaa että se menee ns. kuumille kiville siviilimarkkinoilla. Parola ei ole H.Linnan keskustaa nähnyytkään, siellähän se on peltojen keskellä ja jopa Parolan "keskustaan" on hyvä hajurako...

Hennala lähtee 90% todennäköisyydellä, koulutus keskitetään suuriin yksiköihin (kuten on julkisuudessa jo ilmoitettukkin). Hennalan pienen varuskunnan toiminnot ovat kalustoltaan/tiloiltaa kevyitä ja ne on todella helppo siirtää minkätahansa isomman varuskunnan yhteyteen siltä osin kuin tarpeellista jatkossa enää on...

Jos panssareita Parolasta aletaan siirtämään, niin ehdottomasti Vekaralle ja sitten tämän vuosikymmen suurimmalle kalustohankkinnalle, eli ItO2012:kin pitäisi löytyää vielä uusi koti... Vaikkei varuskunnilla maata puolustetakkaan, nin ei ole strategisesti kovin fiksua siirtää tärkeitä/raskaita järjestelmiä aivan tolkuttoman kauas niiden SA-käyttöympäristöstä. Mitä tahanasa raskasta kalustoa käyttävää joukko-osastoa siirrettäessä on aina muistettava että vastaaotto päästä on löydyttävä niille tilat tai sitten joudutaan investoimaan uuteen infraan mikä ei osu yksiin säästötarpeen kanssa.

Olen jo aikaisemmin tuonnut esiin, että lakkautuksia kannattaa miettiä pitkälle siltä kantilta minkä varuskunnan kouluttamat SA-joukot/kalusto on poistolistalla/merkittävästi hävenemässä, eihän sen helpompaa/halvempaa lakkautusta ole kuin porukka josta ei tarvi siirtää juuri mitään yhtään mihinkään...

Niinisaloa ei kannattaisi lakkauttaa juurikin niiden harjoitusmaastojen takia, herää tosin kysymys täytyykö varsinkin raskaammalla epäsuoralla joka tapauksessa käydä ampumassa ainakin osa ammunnoista Rovajärvellä? Ja tykistön vahvuus on tosiaa puoliintunut aika lyhyessä ajassa...

Noh, eihän tässä kovin montaa viikkoa tarvi enää vartoa...

Ehkä maa-aluetta ei kannata ajatella pelkästään omakotitontteina. Parola on kuitenkin merkittävästi paremmassa paikassa kuin Niinisalo esim. liikenneyhteyksien kannalta. Se on totta, että mitään uutta Westendiä siitä tuskin kehittyy.

Tarvitaanko Parolassa jatkossa panssarikoulutusta? Tst-osastot reserviin, kalusto varastoon Niinisaloon ja tarvittaessa liikkeelle kertausharjoituksiin. Eiköhän se kehitystyön kärki ole Vekaralla ja Parolan pumput alkavat lähestyä saattohoitovaihetta.

Ilmatorjunta alkaa pärjätä hyvin niukoilla tiloilla, kun Sergei piakkoin jää pois varusmieskoulutuksesta. Niinisalo on täysin mahdollinen vaihtoehto ja sinne mahtuisi tarvittaessa myös Crotale-koulutus. Joukkojen ilmatorjunta koulittaisiin sitten Vekaralla.

En näe uutta rakennuskantaakaan minään ongelmana edes kustannusten puolella, jos rakennetaan lähinnä varasto- tai koulutushalleja ja maapohja on valmiiksi olemassa. Tuossa ei synny kokonaisuuden kannalta merkittäviä kustannuksia.

Edit: näppihäröjä...


Sori, karkasi vahvennus vähän käsistä. No, tämähän on aivan selvää.

No tämä on ihan teidän oma visio, sen sijaan tukuittain muita SA-joukkoja lakkaa 2015 mennessä olemasta ihan PV ilmoituksen mukaisesti... Että ohjautuisiko ne varuskuntien lakkautukset/siirrot ehkä kumminkin ennemmin niihin yksiköihin kuin jäljelle jääviä kouluttaviin...

Kuten todettua, kohtahan se nähdään!
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
No tämä on ihan teidän oma visio, sen sijaan tukuittain muita SA-joukkoja lakkaa 2015 mennessä olemasta ihan PV ilmoituksen mukaisesti... Että ohjautuisiko ne varuskuntien lakkautukset/siirrot ehkä kumminkin ennemmin niihin yksiköihin kuin jäljelle jääviä kouluttaviin...

Pohjois-karjalan prikaatihan on juuri poistuvan JPr:n kouluttaja. Jääkäriprikaati olisi toinen, mutta Lappia ei ehkä aiota kokonaan tyhjentää.

Eikö ihan julkisuudessakin ole esitetty, että joukkoa voidaan viimeinen kymmenen vuotta ylläpitää kertausharjoituksin. Jos tst-osastot aiotaan poistaa vaikkapa 2025, niin ne voisi siirtää sivuun vm-koulutuksesta 2015. vaiheilla.

Tykistöä on leikattu kovalla kädellä ja it:stä poistuvat kaikkein miesvaltaisimmat välineet. On ihan todellinen syy odottaa leikkauksia niin tykistöön, ilmatorjuntaan, jalkaväkeen kuin ps-joukkoihinkin. Meri- ja ilmavoimatkin ottavat varmasti jossain laajuudessa osaa.

ihan mielenkiintoista nähdä mitä myllystä tulee ulos, vaihtoehtoisia malleja on todella monta.
 
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...
 
Tvälups kirjoitti:
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...

Entäs sitten? Kouluttajat ja varusmiehet menevät sinne minne käsketään vieden mukanaan uuden tst-tavankin.

Eikä niitä varuskuntia heti ensi kuussa suljeta. Kyse on kuukausien ja osittain varmaan yli vuoden projekteista. Itse oli kokemassa Ylämyllyn varuskunnan alasajon, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut.
 
skärdis kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...

Entäs sitten? Kouluttajat ja varusmiehet menevät sinne minne käsketään vieden mukanaan uuden tst-tavankin.

Eikä niitä varuskuntia heti ensi kuussa suljeta. Kyse on kuukausien ja osittain varmaan yli vuoden projekteista. Itse oli kokemassa Ylämyllyn varuskunnan alasajon, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut.

Kyllä se voi kertoa jotain ns. uuden tst-tavan tosiolevuudesta ja painoarvosta realityssa. Tai ainakin sen volyymista. eiks jeh.
 
baikal kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...

Entäs sitten? Kouluttajat ja varusmiehet menevät sinne minne käsketään vieden mukanaan uuden tst-tavankin.

Eikä niitä varuskuntia heti ensi kuussa suljeta. Kyse on kuukausien ja osittain varmaan yli vuoden projekteista. Itse oli kokemassa Ylämyllyn varuskunnan alasajon, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut.

Kyllä se voi kertoa jotain ns. uuden tst-tavan tosiolevuudesta ja painoarvosta realityssa. Tai ainakin sen volyymista. eiks jeh.

Millä tapaa?

Kyllähän KAIPR:n suurvaruskunnassa osa perusyksiköistä voi antaa erilaista tst-koulutusta kuin toiset yksiköt. Ei jääkärikomppanian rivimiehen koulutuksen kannalta ole pätkänkään merkitystä sillä, mitä kranaatinheitinkomppaniassa tai sissikomppaniassa annetaan.
 
Hande kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
No tämä on ihan teidän oma visio, sen sijaan tukuittain muita SA-joukkoja lakkaa 2015 mennessä olemasta ihan PV ilmoituksen mukaisesti... Että ohjautuisiko ne varuskuntien lakkautukset/siirrot ehkä kumminkin ennemmin niihin yksiköihin kuin jäljelle jääviä kouluttaviin...

Pohjois-karjalan prikaatihan on juuri poistuvan JPr:n kouluttaja. Jääkäriprikaati olisi toinen, mutta Lappia ei ehkä aiota kokonaan tyhjentää.

Eikö ihan julkisuudessakin ole esitetty, että joukkoa voidaan viimeinen kymmenen vuotta ylläpitää kertausharjoituksin. Jos tst-osastot aiotaan poistaa vaikkapa 2025, niin ne voisi siirtää sivuun vm-koulutuksesta 2015. vaiheilla.

Tykistöä on leikattu kovalla kädellä ja it:stä poistuvat kaikkein miesvaltaisimmat välineet. On ihan todellinen syy odottaa leikkauksia niin tykistöön, ilmatorjuntaan, jalkaväkeen kuin ps-joukkoihinkin. Meri- ja ilmavoimatkin ottavat varmasti jossain laajuudessa osaa.

ihan mielenkiintoista nähdä mitä myllystä tulee ulos, vaihtoehtoisia malleja on todella monta.

Kaiken a ja o on se mitkä SA-yhtymät on ilmoitettu poistuviksi, eli kaikki Jpr90 ja JvPr sekä iso määrä erillisiä pataljoonia ja pienempiä osastoja, toki osa näistä korvataan alueellisilla tst-osastoilla, mutta vain osa. Ylijohdon joukoissa poistot kohdistunevat pioneeri ja huolto puoleen. Näiden kaikkien mukana menee luonnollisesti paljon epäsuoraa ja miesvaltaista sergei tason ilmatorjuntaa. Nyt käydään käsiksi rakenteisiin joissa on tuetettu koulutusta nimenomaan näille joukoille, ei niihin rakenteisiin jotka ehkä joskus ensivuosikymmenellä mahdollisesti ovat seuraavan vähennyskierroksen kohteena.

Mek. tai moot. tst-osastoja ei todellakaan ole ilmoitettu lakkautettaviksi, joten en näe mitään syytä miksi niiden koulutukseen kajottaisiin. Päinvastoin niiden kalustoa on ihan komentajan kalvoja myöten ilmoitettu olevan modauslistalla/ostettu täydennystä Ruotsista.

ps. en edelleenkään ymmärrä tiettyjen henkilöiden ajatuksen juoksua/antipatiaa, toisaalla vaaditaan T-72:sia takaisin ruotuun ja toisaalla halutaan päästä vähistä nykyisistäkin panssareista mahdollisemman nopeasti eroon... :lanssi:
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Kaiken a ja o on se mitkä SA-yhtymät on ilmoitettu poistuviksi, eli kaikki Jpr90 ja JvPr sekä iso määrä erillisiä pataljoonia ja pienempiä osastoja, toki osa näistä korvataan alueellisilla tst-osastoilla, mutta vain osa. Ylijohdon joukoissa poistot kohdistunevat pioneeri ja huolto puoleen. Näiden kaikkien mukana menee luonnollisesti paljon epäsuoraa ja miesvaltaista sergei tason ilmatorjuntaa. Nyt käydään käsiksi rakenteisiin joissa on tuetettu koulutusta nimenomaan näille joukoille, ei niihin rakenteisiin jotka ehkä joskus ensivuosikymmenellä mahdollisesti ovat seuraavan vähennyskierroksen kohteena.

Mek. tai moot. tst-osastoja ei todellakaan ole ilmoitettu lakkautettaviksi, joten en näe mitään syytä miksi niiden koulutukseen kajottaisiin. Päinvastoin niiden kalustoa on ihan komentajan kalvoja myöten ilmoitettu olevan modauslistalla/ostettu täydennystä Ruotsista.

ps. en edelleenkään ymmärrä tiettyjen henkilöiden ajatuksen juoksua/antipatiaa, toisaalla vaaditaan T-72:sia takaisin ruotuun ja toisaalla halutaan päästä vähistä nykyisistäkin panssareista mahdollisemman nopeasti eroon... :lanssi:

Alueellisia joukkojahan koluttetaan tälläkin hetkellä valmiusprikaateissa, kun niiden oman sa-kokoonpanon koulutuksessa pidetään useamman vuoden paussi. Kun huomioidaan, että em. prikaatien panoksesta 60-70% suunnataan pitkässä juoksussa alueellisiin joukkoihin ja lisätään päälle jatkosijoitettavat valmiusprikaatin miehet, niin homma on paketissa. Kolmella jalkaväen varuskunnalla pärjätään hyvin ja Jääkäriprikaatikin on vielä rikkana rokassa.

En minäkään usko Parolan tst-osastojen poistuvan ihan tuolla aikataululla. Koulutusta voidaan kuitenkin edelleen supistaa ja tilanne olisi ihanteellinen, mikäli Niinisalossa olisi pieni koulutuskokoonpano, jonka päätehtävänä olisivat kertausharjoitukset ja siinä sivussa pysyteltäisiin lämpimänä kouluttamalla varusmiehiä joukon jatkoksi.

Oletko muuten huomannut, että sinulla on hetkittäin lievää vakavampia vaikeuksia erottaa muiden tekstistä mitä nämä a/ toivovat ja b/ olettavat tulevan tapahtumaan. (ja tähän vaikka sellainen ambulanssihymiö)
 
skärdis kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...

Entäs sitten? Kouluttajat ja varusmiehet menevät sinne minne käsketään vieden mukanaan uuden tst-tavankin.

Se vain, että siirtyykö kouluttajat? Eikös nyt ole uhkailtu jopa henkilöstön irtisanomisilla? Varusmiesten siirtäminen kesken koulutuskauden on valitettavaa, mutta merkityksetöntä kokonaisuuden kannalta.

skärdis kirjoitti:
Eikä niitä varuskuntia heti ensi kuussa suljeta. Kyse on kuukausien ja osittain varmaan yli vuoden projekteista. Itse oli kokemassa Ylämyllyn varuskunnan alasajon, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut.

PKarPsto siirrettiin Ylämyllyltä, et tarkoittane tätä?
JoeP:n lakkautus ja siirto taas ei ole oikein verrannollinen varuskunnan lakkauttamiseen, koska JoeP oli osa PKarPr:a ja maantieteellisestikään siirto ei rasittanut henkilökuntaa mm. asuinpaikkakunnan vaihtumisen suhteen.

Itse olen ollut jokusen lakkauttamisen todistamassa ja lähinnä haaskalintuna noutanut lakkautettavasta joukko-osastosta materiaalia. Väitän, että kyllä siinä tapahtuu paljonkin erityistä. Tosin varusmies ja khk kokee asiat melkoisesti eri tavoin.

baikal kirjoitti:
Kyllä se voi kertoa jotain ns. uuden tst-tavan tosiolevuudesta ja painoarvosta realityssa. Tai ainakin sen volyymista. eiks jeh.

Veli baikalin kanssa puntaroimma samaa...
 
Tvälups kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Tvälups kirjoitti:
PKARPR oli tämän uuden hajautetun tst-tavan pilottikoulutus joukko-osasto...

Entäs sitten? Kouluttajat ja varusmiehet menevät sinne minne käsketään vieden mukanaan uuden tst-tavankin.

Se vain, että siirtyykö kouluttajat? Eikös nyt ole uhkailtu jopa henkilöstön irtisanomisilla?

Jos ajatellaan joensuulaista upseeria, niin kai se johonkin leivän perässä lähdettävä, jos aikoo sotilaana jatkaa. Irtisanomisilla tosiaankin uhkailtiin, mutta enpä usko laajamittaiseen kouluttajatehtävissä olevien irtisanomisiin.

Tuo mystinen uusi tst-oppi on tietysti meille reserviläisille tuntematon asia, mutta ei kai se niin radikaali voi olla, etteikö kainuulainen ammattiupseeri osaisi toimia sen mukaisesti käskyn saatuaan.


Tvälups kirjoitti:
skärdis kirjoitti:
Eikä niitä varuskuntia heti ensi kuussa suljeta. Kyse on kuukausien ja osittain varmaan yli vuoden projekteista. Itse oli kokemassa Ylämyllyn varuskunnan alasajon, eikä siinä mitään erityistä tapahtunut.

PKarPsto siirrettiin Ylämyllyltä, et tarkoittane tätä?
JoeP:n lakkautus ja siirto taas ei ole oikein verrannollinen varuskunnan lakkauttamiseen, koska JoeP oli osa PKarPr:a ja maantieteellisestikään siirto ei rasittanut henkilökuntaa mm. asuinpaikkakunnan vaihtumisen suhteen.

Kyllä, juuri noin. Tykkimiehet olivat lähteneet jo reilusti aikaisemmin Niinisaloon.

Iso osa Ylämyllyn kantapeikoista oli tuolloin vanhoja tykkimiehiä eli eivät olleet lähteneet patteriston matkaan.

Tvälups kirjoitti:
Itse olen ollut jokusen lakkauttamisen todistamassa ja lähinnä haaskalintuna noutanut lakkautettavasta joukko-osastosta materiaalia. Väitän, että kyllä siinä tapahtuu paljonkin erityistä. Tosin varusmies ja khk kokee asiat melkoisesti eri tavoin.

Minä olin viikon komennuksella sitä varuskuntaa tyhjentämässä ja pakkaamassa erilaisten "haaskalintujen" rekkoja.

Sotilaskotiyhditykset (Ylämylly vs. Kontioranta) ottivat oikein kovasti yhteen ja tavarat laitettiin mieluummin kaatopaikalle kuin annettiin Kontiorantaan. Sodeyhdityksen lahjoituksena saamat autot lähtivät melkoisen räpätyksen saattamina Kauhavalle.
 
Miten sinä skärdis olet oikein kirnunnut nämä laatikkopalikat ihan perseilleen? Jos on minulla välillä vaikeuksia lievien vahventamisten kanssa niin tämä on jo jotain.

Ns. uuden taistelutavan volyymi kokonaisuudessa on se, skärdis, jota minä olen pohtinut. Minulla on omat käsitykseni siitä mitä tuleman pitää ja olen pariin kertaan vikuutellutkin näitä käsityksiäni. Jolloin Ohjustaja on vyöryttänyt päälleni kokonaisen panssariarmeijan vasta-argumentteja ja liuta muita keskustelijoita on antanut mölykuoroapua siinä sivussa.

Mielestäni ette nyt, arvon veljet, tajua vielä tämän uudistuksen mittasuhteita ja niiden vaikuttavuutta paketin näkymiin pitemmällä aikavälillä kuin kolme vuotta.
 
baikal kirjoitti:
Ns. uuden taistelutavan volyymi kokonaisuudessa on se, skärdis, jota minä olen pohtinut. Minulla on omat käsitykseni siitä mitä tuleman pitää ja olen pariin kertaan vikuutellutkin näitä käsityksiäni. Jolloin Ohjustaja on vyöryttänyt päälleni kokonaisen panssariarmeijan vasta-argumentteja ja liuta muita keskustelijoita on antanut mölykuoroapua siinä sivussa.

Mielestäni ette nyt, arvon veljet, tajua vielä tämän uudistuksen mittasuhteita ja niiden vaikuttavuutta paketin näkymiin pitemmällä aikavälillä kuin kolme vuotta.

Hyppäät mielestäni pahasti asioiden edelle.
Minusta tässä korjataan nyt nimenomaan varuskuntarakenteita pv ilmoittamien uusien SA-joukkojen mukaiseksi, se ilmoitus tuli tuutista ulos jo vuosia sitten, mutta koulutusrakenteelle, esikunnille yms. ei tehty silloin läheskään kaikkea mitä olisi pitänyt.

Ainakin puolet nyt edessä olevista toimenpiteistä olisi voitu toteuttaa jo viime kierrokselle. Fakta kun on se että todella iso läjä joukkoja lähtee luiskaan seuraavan 5-vuoden sisällä mutta silti niihin on koulutettu miehistöä täydellä volyymillä tähän päivään asti ja se jatkuu vielä väkisinkin kait pari vuotta! Iso osa kalustostakin on jo poistettu, mutta koulutus ja esikuntarakenteet ovat saaneet jatkaa lähes entisellään. Tästä on seurausta tämä iso rytinä nyt.

Jos jotkut eivät ole tajunneet tämän asian mittasuhteita niin ne ovat ne ketkä eivät ole sisäistäneet pv:n, jo mainitsemaani aikaa sitten julkisuuteen tullutta listausta uusista/jäljelle jäävistä SA-joukoista. Ja se lista on sellainen ettei siihen kuulu enää 500 000 rynkkyä, 2000 tykistö asetta jne. Minulle se oli päivän selvää heti kun sain tuon listan käteeni, iso osa porukasta ei jostain syytä tahdo uskoa sitä todeksi, ei sitten millään...

Uusi alueellisten joukkojen tst-tapa on myös mielestäni saannut melko mystisiä piirteitä... Olen selkeästi ollut havaitsevinani että tuon tulevan tst-tavan seurauksena täällä on nostettu aluueelliset joukot ikäänkuin Suomen keihäänkärjeksi ja että lopulta kaikki muut joukot väistyvät niiden tieltä... Tuotakaan en ymmärrä koska pv on selkeästi sanonut että jatkossa joukot jakautuvat edelleen operatiivisiin, alueellisiin ja paikallisiin.

Jpr05:set ja mekanisoidut joukot eivät poistu kuviosta mihinkään, jos itävaunuista luovutaan, niin se tapahtuu joskus 2020->, se ei ole tämän lakkautuskierroksen asia. Aluueelliset joukot ovat edelleen vain "alueellisia" joukkoja eikä niiden varustelu tule koskaan yltämään operatiivisten tasolle vähääkään laajemmassa mittakaavassa. Supistamalla alueellisten joukkojen määrää saadaan ne sentään edes siedettävästi varustetuksi tälle vuosituhannelle + tällä uudella organisoinnilla/tst-tavalla niistä aikaisempaa enemmän irti.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Jos jotkut eivät ole tajunneet tämän asian mittasuhteita niin ne ovat ne ketkä eivät ole sisäistäneet pv:n, jo mainitsemaani aikaa sitten julkisuuteen tullutta listausta uusista/jäljelle jäävistä SA-joukoista. Ja se lista on sellainen ettei siihen kuulu enää 500 000 rynkkyä, 2000 tykistö asetta jne. Minulle se oli päivän selvää heti kun sain tuon listan käteeni, iso osa porukasta ei jostain syytä tahdo uskoa sitä todeksi, ei sitten millään...

Uusi alueellisten joukkojen tst-tapa on myös mielestäni saannut melko mystisiä piirteitä... Olen selkeästi ollut havaitsevinani että tuon tulevan tst-tavan seurauksena täällä on nostettu aluueelliset joukot ikäänkuin Suomen keihäänkärjeksi ja että lopulta kaikki muut joukot väistyvät niiden tieltä... Tuotakaan en ymmärrä koska pv on selkeästi sanonut että jatkossa joukot jakautuvat edelleen operatiivisiin, alueellisiin ja paikallisiin.

Jpr05:set ja mekanisoidut joukot eivät poistu kuviosta mihinkään, jos itävanuista luovutaan, niin se tapahtuu joskus 2020-luvulla, se ei ole tämän lakkautuskierroksen asia. Aluueelliset joukot ovat edelleen vain "alueellisia" joukkoja eikä niiden varustelu tule koskaan yltämään operatiivisten tasolle vähääkään laajemmassa mittakaavassa. Supistamalla alueellisten joukkojen määrää saadaan ne sentään edes siedettävästi varustetuksi tälle vuosituhannelle + tällä uudella organisoinnilla/tst-tavalla niistä aikaisempaa enemmän irti.

Mitä muutoksen mittakaavaan tulee, niin ei se aina ole pelkästään ymmärryksestä kiinni, jos ei hyväksy mitä ylhäältä valmiiksi pureskeltuna annetaan. Ei kai vaihtoehtoisista malleista keskusteleminen sentään kiellettyä ole?

Ja uuden tst-tavanhan on mainittu tulevan käyttöön myös operatiivisissa joukoissa, eli ei tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole.

Aika näyttää, onko alueellisten joukkojen kehittäminen tällä kertaa todellinen hanke vai pelkkää propagandaa? Se ei ainakaan lupaa hyvää, että jo vuosia ennen hankkeen käynnistymistä aletaan selitellä miksei se tule toteutumaan...
 
Hande kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Jos jotkut eivät ole tajunneet tämän asian mittasuhteita niin ne ovat ne ketkä eivät ole sisäistäneet pv:n, jo mainitsemaani aikaa sitten julkisuuteen tullutta listausta uusista/jäljelle jäävistä SA-joukoista. Ja se lista on sellainen ettei siihen kuulu enää 500 000 rynkkyä, 2000 tykistö asetta jne. Minulle se oli päivän selvää heti kun sain tuon listan käteeni, iso osa porukasta ei jostain syytä tahdo uskoa sitä todeksi, ei sitten millään...

Uusi alueellisten joukkojen tst-tapa on myös mielestäni saannut melko mystisiä piirteitä... Olen selkeästi ollut havaitsevinani että tuon tulevan tst-tavan seurauksena täällä on nostettu aluueelliset joukot ikäänkuin Suomen keihäänkärjeksi ja että lopulta kaikki muut joukot väistyvät niiden tieltä... Tuotakaan en ymmärrä koska pv on selkeästi sanonut että jatkossa joukot jakautuvat edelleen operatiivisiin, alueellisiin ja paikallisiin.

Jpr05:set ja mekanisoidut joukot eivät poistu kuviosta mihinkään, jos itävanuista luovutaan, niin se tapahtuu joskus 2020-luvulla, se ei ole tämän lakkautuskierroksen asia. Aluueelliset joukot ovat edelleen vain "alueellisia" joukkoja eikä niiden varustelu tule koskaan yltämään operatiivisten tasolle vähääkään laajemmassa mittakaavassa. Supistamalla alueellisten joukkojen määrää saadaan ne sentään edes siedettävästi varustetuksi tälle vuosituhannelle + tällä uudella organisoinnilla/tst-tavalla niistä aikaisempaa enemmän irti.

Mitä muutoksen mittakaavaan tulee, niin ei se aina ole pelkästään ymmärryksestä kiinni, jos ei hyväksy mitä ylhäältä valmiiksi pureskeltuna annetaan. Ei kai vaihtoehtoisista malleista keskusteleminen sentään kiellettyä ole?

Ja uuden tst-tavanhan on mainittu tulevan käyttöön myös operatiivisissa joukoissa, eli ei tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole.

Aika näyttää, onko alueellisten joukkojen kehittäminen tällä kertaa todellinen hanke vai pelkkää propagandaa? Se ei ainakaan lupaa hyvää, että jo vuosia ennen hankkeen käynnistymistä aletaan selitellä miksei se tule toteutumaan...

Tarkoitan sitä, että muutoksen vaikuttavuus ei taida nyt "eräille" aueta laisin. Ja sitä, että osa meistä osallistujista ei satasella vakuutu ihan kaikesta.

Tähän liittyy Klenbergin: "jostain mistälie ei pidä luopua"-otsikon alle viritettyä Totuutta. Kuka ymmärtää tämänkin miten haluaa, ei siinä mitään.
 
Hande kirjoitti:
Mitä muutoksen mittakaavaan tulee, niin ei se aina ole pelkästään ymmärryksestä kiinni, jos ei hyväksy mitä ylhäältä valmiiksi pureskeltuna annetaan. Ei kai vaihtoehtoisista malleista keskusteleminen sentään kiellettyä ole?

Aika näyttää, onko alueellisten joukkojen kehittäminen tällä kertaa todellinen hanke vai pelkkää propagandaa? Se ei ainakaan lupaa hyvää, että jo vuosia ennen hankkeen käynnistymistä aletaan selitellä miksei se tule toteutumaan...

Alueellisia joukkoja on luvattu kehittää jo reilut 20 vuotta. 90-luvun alun leikkausten piti olla väliaikaisia sekä laman että Hornet-hankitojen vuoksi. Sen jälkeen on tullut aina vaan uusia lykkäyksiä, milloin koptereiden, milloin minkäkin verukkeen nojalla.
 
baikal kirjoitti:
Tarkoitan sitä, että muutoksen vaikuttavuus ei taida nyt "eräille" aueta laisin. Ja sitä, että osa meistä osallistujista ei satasella vakuutu ihan kaikesta.

Tähän liittyy Klenbergin: "jostain mistälie ei pidä luopua"-otsikon alle viritettyä Totuutta. Kuka ymmärtää tämänkin miten haluaa, ei siinä mitään.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Keskustelussa ja julkisissa tiedoissa on ollut kaikkea muuta paitsi konkretiaa. Ans kattoo mihin vielä päädytään?
 
skärdis kirjoitti:
Alueellisia joukkoja on luvattu kehittää jo reilut 20 vuotta. 90-luvun alun leikkausten piti olla väliaikaisia sekä laman että Hornet-hankitojen vuoksi. Sen jälkeen on tullut aina vaan uusia lykkäyksiä, milloin koptereiden, milloin minkäkin verukkeen nojalla.

Luottamus ei tosiaan ole ihan tapissa. Alueelliset joukot ovat meillä olleet toiseksi tärkein rahoituskohde tärkeimmän ollessa mikä tahansa muu rahareikä.
 
Back
Top