Lamput ja muut valaisimet

Jos aitoja tuikkuja haluaa, niin Supernovasta löytyy vielä Kuopion kaupungin VSS-varaston jäämistönä.
https://www.supernova.fi/product/4344/vss-auri-taskulamppu-kayttamaton
"Aurin runko on peltiä ja se toimii isolla vanhanaikaisella litteällä paristolla. Lamppu eroaa monista muista peltirunkoisista lampuista sen valokeilaa tehostavan kupumaisen lasiluupin ansiosta. Tätä Auri-merkittyä lamppua valmistettiin vuosien 1941-1970 -välillä ja se oli erinomaisen laadukas ja suosittu käsivalaisin. Aurit valmisti ja suunnitteli Helsinkiläisen levyseppämestarin Gabriel Wilhelm Sohlbergin omistama G. W. Sohlberg Oy ja lamppuja tuotettiin monilla hauskoilla kuorilla. Aureja valmistettiin mm. Finnair ja Disney-kuorilla ja vuoden 1952 olympialaiset saivat myös oman design Aurinsa. Näiden lamppujen komean kissapakkauksen suunnitteli graafikko Erik Bruun.

Aureja löytyi lastistamme kolmessa kuosissa: hopeanvärinen, punainen ja sininen. Värikuvaus koskee siis lampun keskiosan väriä ja kaikki mallit näette esimerkkikuvistamme. Punaisissa ja sinisissä Aureissa on lampin päädyt maalattu valkoisiksi ja hopeisissa lampun päädyt ovat siniset.

Kaikki Aurit täysin käyttämättömiä, mutta ikänsä takia lampun pahvipakkauksessa voi olla minimaalista varastonuhjua/-ruttua ja lampun polttimon lanka voi olla hapettunut. Lampun pinnassa voi olla myös pientä pintanaarmua pitkästä varastoinnista johtuen."
EDIT: VSS- läjästä on ilmeisesti kaivettu lisää lamppuja myyntiin.
https://www.supernova.fi/product/4589/vssdrr-artas-taskulamput-kayttamattomia
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ei taida mitään muuta positiivista kuin retro-look..
Joo, eihän tuollaista kukaan mihinkään vakavaan käyttöön. Mutta ihan fiilistelymielessä...

Eikä ne ole kaukana ne ajat, kun 60 lumenia oli "sokaisevan kirkas" valokeila. Mikäli ihmisen evoluutiossa ei ole merkittävää degeneraatiota tapahtunut tässä muutaman vuosikymmenen aikana, niin kyllä tuolla fikkarilla pitäisi nähdä vähintään sama kuin mitä LAPD SWAT näki -86 Los Angelesin olympialaisten aikaan senaikaisilla Surefire P6:lla. Kyllä sillä varmaan vähintään sen verran näkee, että voi lähteä etsimään joulukoristeita pimeältä ullakolta.
 
Kuinka moni muistaa.....oi niitä aikoja. Noita saa retrona taas ja pitääpä muistaa investoida yksi uunin kulmalle. :rolleyes:

611368.jpg
Moro. Joo, tällainen löytyy mökin saunakammarin hyllystä, käytän myöhään syksyllä. kun pitää kellarista hakea saunajuomaa vieraille. Paristoja ei vaan enää löydy joka ruokakaupan hyllystä.
 
Moro. Mielenkiinnolla seurannut jäsenten hankintoja. Pari huomiota näistä.
Tuo jäsen @Herman30 mainitsema Zebralight. Olet ilmeisesti hankkinut jostain ulkomaisesta verkkokaupasta, en ole suomalaiseen myyjään vielä törmännyt. Itse melkein kaikki laadukkaammat valot hankkinut www. valostore.fi kaupasta. En ole niin tarkkaan hintatasoa verrannut ulkomaisiin.
Käsittääkseni kaikki nämä yo. mainitut tunnetut merkit, Olight, Fenix, Nitecore, Led Lenser, Surefire ym. ovat saman hintaluokan vehkeissä aikas saman vertaisia. En ole esim. jäsen @DM kaltaista hajoamista kuullut omilta kaverilta, sulla on vaan ollut paska säkä. Kaikkihan nämä jossain vaiheessa hajoaa.

Tuo jäsen @YTJ n listaus oli aika mielenkiintoinen. Sulla nää valot ilmeisesti on työkaluja ja siten vaatimustasokin norm. käyttäjää korkeampi. Onko nää työnantajan antamia vai oletko ihan omalla rahalla investoinut? Eikun mainitsithan Sinä tuosta. Sorry. Itse pitänyt otsalamppua aina kätevämpänä, jää molemmat kädet käyttöön. Onko noissa ammattihommissa jokin spec homma, jossa taskulamppua voi pitää parempana?
Se, mitä mielenkiinnolla ketjun avauksessa odotin. Kukaan ei ole maininnut mainosjohtaja Petzl:ä. Omasta mielestäni ylimainostettu ja ylihinnoiteltu merkki.

Jäsen @baikal kirjoitti:
Tällä hetkellä kannettava valoteho on säälittävä. Taitaa olla yksi elossa oleva ledlamppu, tosin melko hyvä sellainen. Otsalamppu on elinkaarensa loppuvaiheessa ja melko vanhanaikainen sekin, syö patteria kuin härkä ja valo on kuin keltaista sumua.
Mielenkiinnolla luen kommentteja ja kokemuksia ihan tavis taskulampuista, joissa patteri piisaa ja antaa kohtuullista valoa.

Moro. Köpistele sinne paikalliseen Motonettiin tai Tokmannille ja osta melkein mikä tahansa taskari, väitän että valoteho on jatkossa ainakin tyydyttävä, jopa hyvä. Hintaa näille ei merkkituotteille tulee jopa 10 - 20 euroa.

Jäsen @YTJ kirjoitti:
Eikä ne ole kaukana ne ajat, kun 60 lumenia oli "sokaisevan kirkas" valokeila.

Joo, tuossa omassa Lumonite suunnistuslampussa valoteho 3200 lumenia. Pimeässä metsässä näkee jopa suunnistaa.
 
Moro. Tästä Vaatteet ja varusteet-ketjusta. Pari uutta säiettä tässä availlut. Se pointti mitä ajan takaa. Omat valinnat ja varusteet on vuosien ja jopa vuosikymmenien aikana muokkautuneet, kerron omista ratkaisuista ja haluan tietää muiden näkemyksiä. Jos ne ovat omasta mielestäni parempia kuin nykyiset omat, voin muuttaa mieltäni. Tämä lähestymistapa vain on hieman raskas ja tuo vastaajille vastuuntuntoa ja rehellisyyttä kertoa omista valinnoistaan. Ei ole hauska huomata jos oma, kalliskin hankinta oli aivan persiistä. Tuo villa/sarka keskustelu vain pikkaisen masensi, kun yksi osa porukkaa lyttäsi täysin eikä antanut oikeastaan mitään konkreettista vastaan. Mielestäni ei näin. Omista valinnoista pitää antaa rehellinen palaute; mitä hyvää, mitä huonoa. Jotkut voivat oppia näistä. Olen jo tästä valaisimet-keskustelusta oppinut.
 
@samovaari Ei se aina tarvitse henkilökohtaisesti ottaa jos joku käyttää toisenlaisia vermeitä/kamppeita ja kertoo siitä. Tietty kertomistapakin vaikuttaa mutta ei kait näitä nyt niin vakavasti kannata ottaa.

Aikaisemmin tuli käytettyä jos jonkinlaista halpaa ja huonoa. Halvat lamput olivat aina sitten rikki eli sökö tai joutuivat hukkaan kun niistä ei tarvinnut halpoina niin välittää. Alkoi kyrsimään sitten moinen meininki ja paremmilla lampuilla ollaan menty siitä lähtien. Parit Led Lenserit P7:t ovat käytössä hyviksi havaittu. Toisella taitaa olla ikää joku 4-5 vuotta ja hyvin rokkaa edelleen. Toinen on uudempi mutta hyvä on sekin. En tiedä onko Led Lenser nyt niin ns. laatumerkki mutta minulla hyvin toimineet. Led Lenserin otsalamppu ei nyt kyllä niin hyvä ollut vaan meni jo melko uutena rikki kun se patterikotelosta tuleva johto meni poikki. Eikä mennyt edes takuuseen perskeles.

Samovaarin mainitsema Petzl on nyt käytössä otsalamppuna. Malli on Tactikka kun piti firman hommiin saada joku missä on punainen valo ja tuossa sellainen on. Taitaa olla nyt pari vuotta ollut käytössä ja toiminut kyllä ihan jees. Patteritkin kestää ihan riittävästi.

Vuoden verran on töissä ollut Lumoniten Compass. Hyvä on ollut myös, saa rintataskusta roikkumaan klipsilla ja valaisee riittävän näkyvästi eteen kun on ns. kulmalappu. Ihan kätevä lataussysteemi ja autossakin onnistuu lataus. Itseasiassa, pääasiassa siellä sitä tuleekin ladattua eniten. Akkulampun hankinta hieman epäilytti tälläistä patteriuskovaista mutta olipas turha huoli. Pitänee ottaa otsalamppuversiona talvella jollekin vaellukselle mukaan ja katsoa miten akku kestää pitempää käyttöä ja ns. metsäolosuhteita. Tämä on myös nykyään EDC lamppuni mutta suunnitelmissa on kyllä hommata joku vähän pienempi jokapäiväiseen käyttöön.

Autiotuvissa käytössä kruunukynttilöitä. Joo, ehkäpä vanhanaikaista mutta jotain noissa kynttilöissä nyt vaan on... Isommalla porukalla telttaillessa on tullut tyydyttyä siihen valaisuun mitä järjestävä seura tarjoaa. Ehkäpä myös jonkinlainen telttalamppu olisi myös paikallaan mutta ilman ainakin toistaiseksi ollaan menty.

Btw, nyt on niin monta uutta ketjua auki, että tämä alkaa kohta näyttämään ihan vaellusnetiltä :D
 
Btw, nyt on niin monta uutta ketjua auki, että tämä alkaa kohta näyttämään ihan vaellusnetiltä :D
Moro. No siihen suuntaanhan minä olen tätä yrittänyt viedä.;) Kerrohan nyt vielä yksärillä tuo v-netin nicci, niin voidaan yhdessä jutella.
Enkä minä nyt niin henk.kohtaisesti ja vakavasti tuota aiempaa keskustelua ottanut, tai silloin otin, oli sen verran väsyä reissun jälkeen kehossa ja mielessä. Ja sitten tuo lähestymistapa, sitä en ollenkaan sulattanut. Täytyyhän näihin keskusteluihin jotain dramatiikkaa saada. Ignore-tilakin on jo poistettu.:D
Tuo Petzl Tactikka? Olet ollut ilmeisen tyytyväinen. Minulla eniten risoi noissa Petzl valaisimissa tuo paristojen vaihto, aivan persiistä. Kynnet siinä melkein lohkeili, sinänsä ihan hyviä valaisimia, hinnakkaita tosin. No jos firma maksaa.
Käsittääkseni Led Lenser ja Lumonite ovat ihan laadukkaita merkkejä, sama juttu kun Vag-konsernin autoissa, voit saada laadukkaan, tai tosi huonolla onnella ns. maanantaikappaleen.
Kynttilät tuvilla on aivan jees, luovat ihan oman tunnelman. Olen pyrkinyt aina tuvalla yöpyessä jättämään yhden täysikokoisen kynttilän tuleville.
 
@samovaari
Kerroppas lisää käyttökokemuksia tuosta Lumolightistasi. Valostoren sivuilla on hyvät mittausraportit, korreloiko ne käytännön kanssa kuinka hyvin?

Olisiko valosta puolisokealle yleisvaloksi pienemmillä tehotiloilla jos ei huomioida painoa(mikä ei ole itselle kynnys, kun on tottunut erillisvirtalähteellisiin lamppuihin)

Hiplailin lamppua keväällä Valostoressa, mutta jäi lähinnä sen vuoksi kun työkypärään ei oikein ollut silloin järkeviä kiinnitystapoja(visiirillinen kypärä)...
 
Varustevyöllä Olight M23, josta vanhempi M22 siirtyi Battle belttiin.
Lyhyessä aseessa Streamlight TLG 4G, sopivasti valoa sisätilaan, ei liikaa ja vihreä laser tietysti :)
Kypärässä tai rintaan siirrettävänä Petzl Strix IR, kaikista kypärävaloista sen takia, että monipuoliset teho ja väri vaihtoehdot. IR ledit on myös suht tehokkaat. Kypärässä myös S&S kiina strobo kopio.
Sit varusteissa läjä valotikkuja ja pari S&S V-lite kiinakopiota.
Pitkässä aseessa ei mitään tällä hetkellä, odotellaan työnantajan ratkaisua.
Kotona yleisvalona R40, jossa on aivan liian herkkä kytkin. Syttyy taskussa itsestään. Koirankusetus yms otsavalona on Lumonite Compass v2 tjsp. +kasa halpoja 3kpl 10€ yms led taskulamppuja.
 
Zebralight. Olet ilmeisesti hankkinut jostain ulkomaisesta verkkokaupasta, en ole suomalaiseen myyjään vielä törmännyt.
Zebralightin omasta nettikaupasta ostin. Taitaa olla lähemmäs, ellei jopa yli, 10 v sitten. Minun omistamaa mallia ei enää valmisteta. Silloin ei vielä ollut Valostore tai en ainakkaan tiennyt sen olemassaolosta. Se miksi halusin kyseisen valaisinmallin oli että siinä on ns kuutamomoodi. Nyt en muista tarkkaa lukua mutta voisi olla 3 lumen, sillä näkee lukea pimeässä häiritsemättä muita.
 
Omat valinnat ja varusteet on vuosien ja jopa vuosikymmenien aikana muokkautuneet, kerron omista ratkaisuista ja haluan tietää muiden näkemyksiä.
...
Tuo villa/sarka keskustelu vain pikkaisen masensi, kun yksi osa porukkaa lyttäsi täysin eikä antanut oikeastaan mitään konkreettista vastaan. Mielestäni ei näin. Omista valinnoista pitää antaa rehellinen palaute; mitä hyvää, mitä huonoa. Jotkut voivat oppia näistä.
Jep, näissähän on ongelmana mm se, että jos ei tunneta keskustelijoita, ei voida tietää, minkälaisella asiantuntemuksella kukakin puhuu. Jollakulla on vain pikkuisen kokemusta jostain, mutta omaa valintaa/varusteita/whatever rummutetaan maailman parhaana, vaikka ei tiedetä onko se edes kylän paras. (Tällä en viittaa mihinkään tiettyyn tämän foorumin keskusteluihin tai keskustelijoihin.)

Esimerkkinä yksi tuttavani hankki ensimmäisen älypuhelimensa, ja kehui maasta taivaisiin sen puhelimen ominaisuuksia, jotka olivat kuitenkin älypuhelinten perusominaisuuksia. Näppäinpuhelimiin tottuneeseen tekivät kyllä vaikutuksen. No, olin harkinnut ostavani saman puhelimen, johon tämä tuttavani oli päätynyt. Tuttavani kehui puhelinta maasta taivaaseen, joten ajattelin että tuskin se kovin huono ainakaan on, ja kun siinä oli sellaisia ominaisuuksia joista olin kiinnostunut jo ennen tuttavani puhelinhankintaa, niin päädyin valitettavasti sitten hankkimaan ko puhelimen. No, onneksi rahalla saa uusia luureja joten en jäänyt loppuiäkseni huonon luurin vangiksi. Mutta tämä esimerkki osoittaa, että hyvää tarkoittavatkin kehut saattavat olla haitallisia, jos kehujalla ei ole riittävää vertailupohjaa. Eikä siinä, olen itsekin osallistunut jollakin foorumilla maiharikeskusteluun vaikka minulla ei ollut paljoakaan kokemusta monen eri valmistajan maihareista. Toki tuolloin toin esille oman kokemuspohjani suppeuden.

Sitten on tietenkin myös se epäilemättä inhimillinen piirre, että omia valintoja pyritään puolustelemaan ulkopuolisille. Tämä lienee tuttua esimerkiksi eri automerkkejä vertailtaessa. Harva haluaa myöntää, että on tehnyt huonon hankinnan, varskinkaan jos se oli kallis. Mielestäni onkin vähän turhaa lähteä epäilemään kirjoittajien objektiivisuutta vain sillä perusteella, että kehutaan tai haukutaan jotain tuotetta; varsinkin mikäli näkemyksille on jotain perusteluita. Se on kuitenkin selvää, että eri ihmiset haluavat tuotteilta eri asioita; muutenhan kaikki valmistajat tekisivät vain kopioiota toistensa tuotteista jotka täyttäisivät mahdollisimman hyvin nämä tietyt, kiveen hakatut kriteerit.

Parasta on, jos keskustelija pystyy objektiivisesti arvioimaan tuotetta, ja kertomaan siitä sekä hyviä että huonoja puolia. Varmasti kaikissa tuotteissa kuitenkin on sekä jotain hyvää että huonoa (tai vähintään kehittämisen varaa), oli kyseessä kuinka paska tai huippu tavara tahansa. Näkisin, että mitä enemmän perspektiiviä arvostelijalla on, sitä paremmin osaa löytää näitä eri puolia tuotteista, eikä homma mene vain yhden lauseen "tää on tosi hyvä" -tyyppisten kehujen jakamiseksi, joista ei ole oikeastaan mitään hyötyä kenellekään, ja saattaa olla itse asiassa jopa haittaa.
 
Tuo jäsen @YTJ n listaus oli aika mielenkiintoinen. Sulla nää valot ilmeisesti on työkaluja ja siten vaatimustasokin norm. käyttäjää korkeampi. Onko nää työnantajan antamia vai oletko ihan omalla rahalla investoinut? Eikun mainitsithan Sinä tuosta. Sorry. Itse pitänyt otsalamppua aina kätevämpänä, jää molemmat kädet käyttöön. Onko noissa ammattihommissa jokin spec homma, jossa taskulamppua voi pitää parempana?
Joo, valot on työkaluja. Kerran järjestelmäkameraa hankkiessani kysyin myyjältä, että mikä olisi hyvä järkkäri harrastajakäyttöön. Myyjä tokaisi naurahtaen, että usein harrastajat vaativat enemmän kuin ammattilaiset. Eli joo, lamput ovat työkaluja, mutta en harrasta taskulamppuja joten vaatimustaso ei ole yhtä kova kuin kunnon flashoholicilla (taskulamppuharrastajien suosimalta candlepowerforumilta tuttu termi).

Suurin osa kaluista on siis itse hankittuja. Työnantajalta on saatu pari, mutta esim se kypärävalo ei ole mielestäni kovin hyvä, vaikka onkin monta kertaa kalliimpi kuin se itse hankkimani kypärävalo. Toki jos ei tarvitsisi katsoa hintaa, niin voi olla että ostaisin nykyisten keskihintaisten kiinalaisten sijasta moninkertaisesti kalliimpia ja hieman parempia lamppuja. Mutta nuo nyt käyttämäni ovat mielestäni hyviä kuluttajahintaisia työkaluja, ja tuollaisesta alle satasen hintaluokasta kun siirrytään ylöspäin, niin aika nopeasti tulee vastaan point on diminishing returns, eli täytyy laittaa aika paljon lisää rahaa, että laatu paranee pikkuisen. Omalla rahalla ostavalle ei-harrastajalle nuo ovat mielestäni hyviä vastineita rahalle, laatu on hyvää ja suorituskyky (ja muut ominaisuudet) on riittävä. Varsinkin kun lampputekniikka kehittyy samalla tavalla kuin tietokoneet: vaikka nyt ostaisi parhaan mahdollisen, niin vuoden päästä on tullut jo paljon parempia, ja taas pitää kaivaa kuvetta jos haluaa pysyä kilpajuoksussa kärjessä.

Itse en ole otsalamppua varsinaisesti käytellyt töissä; kädessä pidettävä valaisin on varsin hyvä. Esimerkiksi en halua pitää otsalamppua koko ajan päässä, joten missä vaiheessa sen laittaisi päähän? Tietenkin on tilanteita, joissa tällaiseen valmisteluun on hyvinkin aikaa. Mutta otsalamppu osoittaa lähtökohtaisesti sinne, minne itse katsoo, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu. Esimerkiksi jos puhutat jotakuta, niin samalla valaiset tätä henkilöä lampulla silmiin, mikä ei ole sosiaalisissa tilanteissa välttämättä hyvä juttu. Varmaan otsalampun kulmaakin voi säätää, mutta käsivalaisimessa se on paljon helpompaa. Sitten jos ollaan jossain esteen takana suojassa, niin otsalamppu helposti valaisee sitä edessä olevaa estettä ja häikäisee minua itseäni, kun käsivalaisimen voi helpommin suunnata esteen ohi. Kyllä meilläkin jotkut käyttävät otsavalaisinta, ja joissakin tilanteissa varmaan ovatkin hyviä, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia. Varsinkaan, kun minulla on se rintapielessä oleva kulmalamppu, jolla hoituu suuri osa erilaisista hallinnollisista hommista (esim lukeminen, kirjoittaminen, lähialueen valaisu jne) ilman että täytyy erikseen ottaa lamppua esille mistään; puhumattakaan että sitä rupeaisi virittelemään päähän. Voi tietenkin olla, että jos kokeilisin otsalamppua, niin huomaisin sen käytännöllisyyden ja päätyisin itsekin hankkimaan taas yhden lampun lisää...
 
Moro. Tuo on kyllä hyvä. Voisin hankkia seuraavaksi vaellusvalaisimeksi. Yksi mutta. En pidä tuosta pään yii menevästä hihnasta, saako sen pois?

Saa. Pujottelua vähän vaatii.

Huom, sekä valaisin että akkuosa painavat jonkun verran. Pysyy toki päässä pelkästään ohimonauhallakin, mutta päälakinauhan hyvä puoli on se, että kun se kantaa painoa niin sitten voi jättää "vanteen" löysälle. Mistä kukin tykkää :)


Fenix_HP25R.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kerroppas lisää käyttökokemuksia tuosta Lumolightistasi. Valostoren sivuilla on hyvät mittausraportit, korreloiko ne käytännön kanssa kuinka hyvin?

Olisiko valosta puolisokealle yleisvaloksi pienemmillä tehotiloilla jos ei huomioida painoa(mikä ei ole itselle kynnys, kun on tottunut erillisvirtalähteellisiin lamppuihin)

Hiplailin lamppua keväällä Valostoressa, mutta jäi lähinnä sen vuoksi kun työkypärään ei oikein ollut silloin järkeviä kiinnitystapoja(visiirillinen kypärä)...
Moro. Mielestäni Valostoren käyrät vastaavat todellisuutta. Täysteholla kantomatka on n. 250m, saattaa olla vähän pitempikin. Valaisukeila on selvästi leveämpi kuin olin tottunut, keskustassa on kirkkaampi alue mutta ei sellainen selvärajainen, vaan nuo kolme lediä hajoittavat valon pehmeästi. On ilmeisesti optiikassa erilaiset hionnat. Mitattu huipputeho on enemmänkin, kuin tuo mallimerkintä ilmoittaa. (3100lumen).
Täysteholla tuo akun kesto on tuo luvattu pari tuntia. Pienimmällä teholla joka oli muistaakseni 100 lumenia, yleisvalona tuo kestää varmaan useita vuorokausia yhtämittaista polttoa. Ja sitten SE juttu, mihinkä tässä tykästyin. Valaisimessa on sen verran älykkyyttä, että kun akku alkaa hiipumaan, laite automaattisesti pudottaa tehon pienemmäksi ja taas pienemmäksi kunnes lopussa valaistusta on vain sen verran, että metsästä pääsee pois, ehkä jotain 40 - 50 lumenia.
Käsittääkseni tuohon on erilaisia adaptereja useamman mallisiin kypäräkiinnityksiin tai vaikka pyörän ohjaustankoon, en ole tarvinnut.
Alussa mulla akku oli niskapannassa mutta oli hieman takapainoinen ja hankin akkua varten liivin, jonka taskussa tuo akku kulkee.
Täysteholla tuo lämpiää aika paljon mutta ei kuitenkaan polttavan kuumaksi. Jäähdytys kuitenkin ilmeisesti toimii, koska valotehossa ei ole näkyvää heilahtelua.
Rohkenisin sanoa, että monen 10 - 15 vuotta vanhan auton kaukovalot kalpenee.
 
Joo, valot on työkaluja. Kerran järjestelmäkameraa hankkiessani kysyin myyjältä, että mikä olisi hyvä järkkäri harrastajakäyttöön. Myyjä tokaisi naurahtaen, että usein harrastajat vaativat enemmän kuin ammattilaiset. Eli joo, lamput ovat työkaluja, mutta en harrasta taskulamppuja joten vaatimustaso ei ole yhtä kova kuin kunnon flashoholicilla (taskulamppuharrastajien suosimalta candlepowerforumilta tuttu termi).

Suurin osa kaluista on siis itse hankittuja. Työnantajalta on saatu pari, mutta esim se kypärävalo ei ole mielestäni kovin hyvä, vaikka onkin monta kertaa kalliimpi kuin se itse hankkimani kypärävalo. Toki jos ei tarvitsisi katsoa hintaa, niin voi olla että ostaisin nykyisten keskihintaisten kiinalaisten sijasta moninkertaisesti kalliimpia ja hieman parempia lamppuja. Mutta nuo nyt käyttämäni ovat mielestäni hyviä kuluttajahintaisia työkaluja, ja tuollaisesta alle satasen hintaluokasta kun siirrytään ylöspäin, niin aika nopeasti tulee vastaan point on diminishing returns, eli täytyy laittaa aika paljon lisää rahaa, että laatu paranee pikkuisen. Omalla rahalla ostavalle ei-harrastajalle nuo ovat mielestäni hyviä vastineita rahalle, laatu on hyvää ja suorituskyky (ja muut ominaisuudet) on riittävä. Varsinkin kun lampputekniikka kehittyy samalla tavalla kuin tietokoneet: vaikka nyt ostaisi parhaan mahdollisen, niin vuoden päästä on tullut jo paljon parempia, ja taas pitää kaivaa kuvetta jos haluaa pysyä kilpajuoksussa kärjessä.

Itse en ole otsalamppua varsinaisesti käytellyt töissä; kädessä pidettävä valaisin on varsin hyvä. Esimerkiksi en halua pitää otsalamppua koko ajan päässä, joten missä vaiheessa sen laittaisi päähän? Tietenkin on tilanteita, joissa tällaiseen valmisteluun on hyvinkin aikaa. Mutta otsalamppu osoittaa lähtökohtaisesti sinne, minne itse katsoo, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu. Esimerkiksi jos puhutat jotakuta, niin samalla valaiset tätä henkilöä lampulla silmiin, mikä ei ole sosiaalisissa tilanteissa välttämättä hyvä juttu. Varmaan otsalampun kulmaakin voi säätää, mutta käsivalaisimessa se on paljon helpompaa. Sitten jos ollaan jossain esteen takana suojassa, niin otsalamppu helposti valaisee sitä edessä olevaa estettä ja häikäisee minua itseäni, kun käsivalaisimen voi helpommin suunnata esteen ohi. Kyllä meilläkin jotkut käyttävät otsavalaisinta, ja joissakin tilanteissa varmaan ovatkin hyviä, mutta en ole nähnyt tarpeelliseksi hankkia. Varsinkaan, kun minulla on se rintapielessä oleva kulmalamppu, jolla hoituu suuri osa erilaisista hallinnollisista hommista (esim lukeminen, kirjoittaminen, lähialueen valaisu jne) ilman että täytyy erikseen ottaa lamppua esille mistään; puhumattakaan että sitä rupeaisi virittelemään päähän. Voi tietenkin olla, että jos kokeilisin otsalamppua, niin huomaisin sen käytännöllisyyden ja päätyisin itsekin hankkimaan taas yhden lampun lisää...
Moro. Hyviä perusteluja. Tällainen lähestymistapa on juuri sitä, mitä kuulutin tuossa aiemmin.:salut:
 
Moro. No siihen suuntaanhan minä olen tätä yrittänyt viedä.;) Kerrohan nyt vielä yksärillä tuo v-netin nicci, niin voidaan yhdessä jutella.
Enkä minä nyt niin henk.kohtaisesti ja vakavasti tuota aiempaa keskustelua ottanut, tai silloin otin, oli sen verran väsyä reissun jälkeen kehossa ja mielessä. Ja sitten tuo lähestymistapa, sitä en ollenkaan sulattanut. Täytyyhän näihin keskusteluihin jotain dramatiikkaa saada. Ignore-tilakin on jo poistettu.:D
Tuo Petzl Tactikka? Olet ollut ilmeisen tyytyväinen. Minulla eniten risoi noissa Petzl valaisimissa tuo paristojen vaihto, aivan persiistä. Kynnet siinä melkein lohkeili, sinänsä ihan hyviä valaisimia, hinnakkaita tosin. No jos firma maksaa.
Käsittääkseni Led Lenser ja Lumonite ovat ihan laadukkaita merkkejä, sama juttu kun Vag-konsernin autoissa, voit saada laadukkaan, tai tosi huonolla onnella ns. maanantaikappaleen.
Kynttilät tuvilla on aivan jees, luovat ihan oman tunnelman. Olen pyrkinyt aina tuvalla yöpyessä jättämään yhden täysikokoisen kynttilän tuleville.

En ole enää vuosikausiin vaellusnettiin kirjoitellut, lueskellut sentään jonkun verran. Ei se paristojen vaihto mielestäni Tactikkaan vaikeata ole, aukeaa ihan näppärästi ja 3xAAA pattereita vaan sisään & vot. Kotelo ei kyllä kaikkein vesitiivimmältä näytä mutta eipä ole ollut minkäänsorttinen ongelma ainakaan vielä. Varmaan jonkun muunkin merkkinen toimisi vallan mainiosti, tuli nyt vaan tuon merkkinen laitettua. Tuossa on myös hyvänä se, että valon saa myös vilkkumaan(kaikissa otsalampuissa ei taida saada). Hyvä turvallisuusfeature jossakin iltalennolla kun muut haulikoitsijat näkevät missä se punainen(saa myös sinisen/vihreän päälle) valo vilkkuu. Eivät ainakaan sitten kovin pahasti silmille päin räiski.
 
Back
Top