Lapset kotona epidemian vuoksi

Minulla 6. ja 8. luokkalaiset kotona. Viime viikon muutama etäpäivä olivat melko sekavia, kun ohjeita tuli Wilman pääsivun läksymerkinnöissä, Wilman viesteissä ja Google classroomsissa, jonne vanhemmat eivät edes pääse. Eivät lapset kaikkea noita huomanneet, eivätkä myöskään vanhemmat. Tässä tilanteessa ymmärrettävää, tällä viikolla ohjeet tulevat ilmeisesti selkeämmin.

Lisäongelmaa on aiheuttanut se, että lapset eivät ole tottuneet työskentelemään tietokoneella. Onhan niitä vähän koulussa käytelty mutta on aivan eri asia sitten kun pitää yksikseen kotona käyttää. Olen itse kotona ja pystynyt auttamaan, mutta näin ei ole suinkaan kaikkien lasten osalta. On mm. pyydetty palauttamaan tehtäviä valokuvina Classroomin kautta, eikä lapsi ollut koskaan edes kiinnittänyt kännykkää tietokoneeseen. Joka ei tietenkään mennyt heittämällä vaan vaati vähän säätöä. Maanantaina on koe samalla periaatteella. Vaaditaan nyt opettajilta ymmärrystä tämmöisten ongelmien suhteen.

Tässä tilanteessa ei etäopetukselle ole vaihtoehtoa. Tilanne luonnollisesti jyrkentää tasoeroja oppilaiden välillä. Tunnolliset ja ahkerat, ja ne jotka saavat apua kotoa pärjäävät tilanteessa. Sitten tulee olemaan niitä, jotka jäävät pahasti jälkeen, ja niitä joille koti ei ole muutenkaan mukava paikka. Kevään päättönumeroihin tarvitaan lempeää kättä.
 
Minulla 6. ja 8. luokkalaiset kotona. Viime viikon muutama etäpäivä olivat melko sekavia, kun ohjeita tuli Wilman pääsivun läksymerkinnöissä, Wilman viesteissä ja Google classroomsissa, jonne vanhemmat eivät edes pääse. Eivät lapset kaikkea noita huomanneet, eivätkä myöskään vanhemmat. Tässä tilanteessa ymmärrettävää, tällä viikolla ohjeet tulevat ilmeisesti selkeämmin.

Lisäongelmaa on aiheuttanut se, että lapset eivät ole tottuneet työskentelemään tietokoneella. Onhan niitä vähän koulussa käytelty mutta on aivan eri asia sitten kun pitää yksikseen kotona käyttää. Olen itse kotona ja pystynyt auttamaan, mutta näin ei ole suinkaan kaikkien lasten osalta. On mm. pyydetty palauttamaan tehtäviä valokuvina Classroomin kautta, eikä lapsi ollut koskaan edes kiinnittänyt kännykkää tietokoneeseen. Joka ei tietenkään mennyt heittämällä vaan vaati vähän säätöä. Maanantaina on koe samalla periaatteella. Vaaditaan nyt opettajilta ymmärrystä tämmöisten ongelmien suhteen.

Tässä tilanteessa ei etäopetukselle ole vaihtoehtoa. Tilanne luonnollisesti jyrkentää tasoeroja oppilaiden välillä. Tunnolliset ja ahkerat, ja ne jotka saavat apua kotoa pärjäävät tilanteessa. Sitten tulee olemaan niitä, jotka jäävät pahasti jälkeen, ja niitä joille koti ei ole muutenkaan mukava paikka. Kevään päättönumeroihin tarvitaan lempeää kättä.
Melkoiselle osalle opettajistakin tämä on opettelua. Tämä on kuitenkin homma, josta meille maksetaan ja mielestäni viimeistään tämän viikon aikana jokaisen opettajan on pystytttävä ottamaan homma hanskaan.

Nyt ei kuitenkaan tarvita lempeää kättä etenkään päättönumeroihin, vaan opettajilta todellista toimeen tarttumista ja maattitaidon osoittamista ja oppilailta vastuunottoa omasta opiskelusta. Meiltä lähtee normaalivuosinakin jo ihan tarpeeksi peruskoulusta oppilaita, joiden tieto- ja taitotaso on nolla tai hyvin lähellä sitä. Valitettavasti kuitenkin osa opettajista lähtee ihan varmasti tuolle kriteerien pudottamisen tielle.

Nyt sekä opettajien että oppilaiden/kotien pitäisi ymmärtää, että homman voi hoitaa monella tavalla ja etsiä ne tavat jotka itselle/omaan oppiaineeseen/omille oppilaille toimivat parhaiten.
 
Uskotko että koulu jatkuu kesäkuulle?
Suoraan sanottuna en usko.

Kun tähän etäopetukseen lähdettiin näin laajamittaisesti ja voimaperäisesti, niin siitä jatkamisesta ei ole mitään hyötyä vaan ne kuusi päivää ovat pelkkää sluibailua koululla. Päinvastoin tuolla viestittäisiin, että ei uskota etäopetukseen.

Lisäksi lähtökohtaisesti kuusi työpäivää kesäkuussa tarkoittaisi kuuden päivän palkanmaksua lisää opettajille. Meillä on kesäkuussa jo kesäkeskeytys menossa, eli silloin meille maksetaan jo aiemmin kertynyttä palkkaa, joka on pidätetty muiden kuukausien palkasta (yksinkertaistaen). Kestääkö kuntien perse tässä tilanteessa vielä tuonkin?

Mutta ei näitä tietenkään järjellä ratkaista, vaan mikä tahansa ratkaisu on mahdollinen.
 
Uskotteko, että syyslukukausi alkaa normaalisti lähiopetuksella?
No jos se tautipiikki on ennustetulla tavalla keväällä, niin varmasti alkaa. Tämän pitäisi olla poikkeus, ei normi.

Jos syksykin alkaa etäopetuksella, niin veikkaan että silloin ollaan sen verran kovassa kriisissä, ettei koulunkäynti ole enää kenenkään ongelmalistalla kovin korkealla. [SARKASMI]Meikäläinenkin varmaan lähinnä vahtii pirun isoa (uutta) pottumaata ja ammuskelee perunavarkaita, milloin ei ole hakemassa metsästä isoa lihaa suolatiinuihin.[/SARKASMI]
 
Meillä onneksi alkanut yllättävän hyvin, digi jutut opettajille ja oppilaille tuttuja. Tehtäviä on kyllä paljon,mutta täytyy kai olla, että vastaa oppimäärää koulussa.
Onneksi koululainen ei ole joutunut olemaan pitkiä aikoja yksin, ja yksinkin tehtävät oli edennyt.
Paljon vastuuta joutuu pieni ihminen ottamaan tulevaisuudestaan, valitettavasti kaikki ei taida jaksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Meillä ei etäkökeita järjestetä, koska ei voi tietää kuka sen tekee. Muutenkin itsellä vaikeaa ettei kerro vastauksia, vaan koittaa opettaa toinen huomaamaan itse.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Meillä onneksi alkanut yllättävän hyvin, digi jutut opettajille ja oppilaille tuttuja. Tehtäviä on kyllä paljon,mutta täytyy kai olla, että vastaa oppimäärää koulussa.
Onneksi koululainen ei ole joutunut olemaan pitkiä aikoja yksin, ja yksinkin tehtävät oli edennyt.
Paljon vastuuta joutuu pieni ihminen ottamaan tulevaisuudestaan, valitettavasti kaikki ei taida jaksaa.
Tehtävien määrä lisääntyy, koska normaalilla oppitunnilla on niin paljon kaikkea inhimmillistä kanssakäymistä, joka täyttää sitä. Nyt sitten opettajat on paiseessa, kun eivät oikein tiedä, miten se täytetään. Sopivat videot Youtubesta olisi kaikkein paras ratkaisu tähän. Niitä saisi oppilas sitten kelata niin monta kertaa kuin tarvitsee. Enkä siis tarkoita mitään "Katsotaan vähän piirrettyjä"-ratkaisua, vaan netissä on todella paljon ihan asiavideoita, etenkin matematiikkaan ja äidinkieleen liittyen.
 
Tässä tilanteessa ei etäopetukselle ole vaihtoehtoa. Tilanne luonnollisesti jyrkentää tasoeroja oppilaiden välillä. Tunnolliset ja ahkerat, ja ne jotka saavat apua kotoa pärjäävät tilanteessa.

Eivät ne tunnolliset ja ahkerat välttämättä pärjää jos opetus on huonosti järjestetty ja opettajat huonoja.

Meillä yksi lapsi on alemmalla asteella, missä opetus sun muu on hyvää. Saivat tehtävät ja tekivät ne. Fiksulle ja ahkeralle ei ongelmia. Opettajille jää aikaa auttaa niitä muita.

Vanhempi lapsi on toisessa koulussa jossa kaikki tehdään aina päin vittua. Tunnin alussa pitää ilmoittautua puhelinlähimölinään. Apinoiden planeettalaiset räkänokkajätkät viettävät oppitunnin huutelemalla ja puhaltelemalla kännyjen mikkeihin. Yksi opettaja antaa koodit, joilla ei voi kirjautua sisään jonnekin ja kirjaa lapsen siltä tunnilta poissaolevaksi kun tuskastunut lapsi ei onnistu kirjautumaan. Ainoa ohje on että "pitää onnistua" kun opettajan antama koodi ei toimi. Mutta tää opettaja on ymmärtääkseni muutenkin vähän sellainen "koulukiusaaja opettajana" -tapaus. Nälvii, vittuilee, ilkeilee silmätikuilleen...

Nyt sitten nämä laiskojen ja tyhmien oppilaiden vanhemmat ovat painostaneet tämän hyvin toimivan koulun samaan apinoiden planeetta -touhuun missä se täysin toimimaton koulu seilaa.

...tu.

Tuntuu siltä, että lahjakkaiden ja ahkerien lasten vanhemmilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ilmoittaa lapset poissaoleviksi ja pyytää että saavat tehtävät itsenäisesti tekemistä varten. Sillä puhelinperseilymeiningillä ei synny mitään muuta kuin aistiylikuormituksessa hajoavia lapsia.

Jos mä joutuisin itse kärsimään edes tunnin sitä apinoiden planeetta -puhelinmölinää, niin lopettaisin luultavasti kaiken ääneen perustuvan kanssakäymisen koulun suuntaan.
 
Meillä ei etäkökeita järjestetä, koska ei voi tietää kuka sen tekee.

Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ihan perseestä.

Etäopetuksessa kokeet ovat se keino millä voi seurata oppimista ja omaksumista - etenkin jos on joku helvetin puhelinmölinään perustuva opetusyhteys joka estää opiskelun ja oppimisen lähes täydellisesti.

Lapset ovat kodeissaan karanteenissa. Tuskin ne palkkaa sinne mitään itseään fiksumpia tyyppejä kokeita täyttämään.
 
Sopivat videot Youtubesta olisi kaikkein paras ratkaisu tähän. Niitä saisi oppilas sitten kelata niin monta kertaa kuin tarvitsee.

Koulukirjojen yhteyteen pitäisi muutenkin tehdä Tuubiin pistetyt video-opetustunnit, joita esim. poissa olevat jne. voisivat katsoa siellä missä ovat.

Asian voi ajatella niin päin, että on vaikea keksiä yhtään hyvää syytä sille, että sellaisia ei ole. Raha ei kelpaa syyksi koska video-opetus on vapaasti skaalautuvana paljon lähiopetusta halvempaa.
 
Koulukirjojen yhteyteen pitäisi muutenkin tehdä Tuubiin pistetyt video-opetustunnit, joita esim. poissa olevat jne. voisivat katsoa siellä missä ovat.

Asian voi ajatella niin päin, että on vaikea keksiä yhtään hyvää syytä sille, että sellaisia ei ole. Raha ei kelpaa syyksi koska video-opetus on vapaasti skaalautuvana paljon lähiopetusta halvempaa.
Jonkun pitää maksaa niistä videoiden tekemisistä. Aika harva ottaa tätä harrastuksena ja tekee noita omalla ajalla itse, kuten minä.
 
Uskotteko, että syyslukukausi alkaa normaalisti lähiopetuksella?

Toinen aalto lukukauden lopussa, niin siinä kävi 50-luvullakin, muutama kuukausikohan oli väliä. Olisivatko tuumailleet THL:llä että rysäytetään yhdellä aallolla laumasuoja jolloin ei ole kahta härdelliä. Vain yksi iso.
 
Etäopetuksessa kokeet ovat se keino millä voi seurata oppimista ja omaksumista - etenkin jos on joku helvetin puhelinmölinään perustuva opetusyhteys joka estää opiskelun ja oppimisen lähes täydellisesti.

Opettajalla ei ole välineitä vaientaa mölinää. Pitäisi olla ohjelma jolla annetaan puheenvuorot kun oppilas viittaa (tai chattaa).
 
Opettajalla ei ole välineitä vaientaa mölinää. Pitäisi olla ohjelma jolla annetaan puheenvuorot kun oppilas viittaa (tai chattaa).

Kun ei ole keinoja vaientaa mölinää ja se luokkien apinakaarti tietää asian, niin ei pitäisi velvoittaa oppilaita olemaan läsnä tilanteessa joka estää oppimisen ja opiskelun.

Se etämölinä toimii ainoastaan kouluikäisten epäpäiväkotina, ei etäkouluna.

Hyvä systeemi olisi sellainen missä oppilas saa tehtävät, tekee ja palauttaa ne ja saa arvosanan tehtävien arvostelun perusteella. Jos tarvitsee apua, niin pyytää. Ellei, niin saa olla rauhassa "opetukselta".

Ja ehdottomasti luokalle jääminen takaisin. Eli jos kodit eivät välitä siitä että kakara oppii, niin välittäisivät ehkä edes luokalle jäämisen stigman välttämisestä.
 
Jonkun pitää maksaa niistä videoiden tekemisistä. Aika harva ottaa tätä harrastuksena ja tekee noita omalla ajalla itse, kuten minä.
Tietysti.

Joku maksaa jo mielipuolisen paljon opettajista, siitä, että on pienet luokkakoot, kaiken maailman avustajista ja apuopettajista....

Jos hyvän video-oppitunnin tekeminen maksaa tuntia kohti tuplaten sen, minkä lähiopetustunti per työtekijä, niin maanlaajuisesti summa jää superpieneksi.

Samalla säästettäisiin monessa muussa kohtaa moninkertaisesti enemmän.
 
Näitä (Kurzgesagt – In a Nutshell ) voisi joku suomennella enemmän. Kaverin puolesta pyydän.

 
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ihan perseestä.

Etäopetuksessa kokeet ovat se keino millä voi seurata oppimista ja omaksumista - etenkin jos on joku helvetin puhelinmölinään perustuva opetusyhteys joka estää opiskelun ja oppimisen lähes täydellisesti.

Lapset ovat kodeissaan karanteenissa. Tuskin ne palkkaa sinne mitään itseään fiksumpia tyyppejä kokeita täyttämään.

Ei tarvitse palkata, kun voi ihan perinteisesti luntata, ja monet vanhemmatkin ovat ikävä kyllä valmiita huijaamaan. En tiedä isommista, mutta alakoululaisille on monentasoisia tehäviä.
 
Näitä (Kurzgesagt – In a Nutshell ) voisi joku suomennella enemmän. Kaverin puolesta pyydän.

Youtube-videon suomentaneena sanoittaisko, että on vähän aikaa viepää ja jos tekijällä ei ole suomenkielisiä kavereita, voi tekstiä jäädä kokonaan ilmestymättä...
 
Back
Top