Laskelma käyrän nostamisesta nousuun.

Asia voidaan toki hoitaa useammallakin tavalla. Ekana tietty oma tuotanto, sitä myöten kovat investoinnit ja riittääkö siltikään resurssit. Toinen tapa on sitten pitää R&D ja pieni tuotantomäärä kotona ja ulkoistaa massatuotanto lisensseillä. Epäillen vahvasti mahdollisuuksia saada miljardiluokan liikevaihto Suomessa pelkästään omalla sähköautotuotannolla. Auton valmistus on liukuhihnahommaa, siinä mielessä hyvinkin bulkkitavaraa... Hinta sitten sen mukainen...

Varmaan lainsäätäjästä hieman kiinni..jos työtön laitetaan 3 kuukaudeksi autotehtaaseen 2 000 euron kuukausipalkalla ruuvaamaan moottoreita kiinni ja liittämään akunjohtoja ilman valtavaa lakisääteistä sossuvelvoitetta homma voisi toimiakin.
 
Näin viime viikolla Jenkeissä tuon Teslan pohjalevyn. Työnjälki osissa, jotka jäävät kuluttajalta piiloon, oli yllättävän "karua" - tuntui, että osia oli lainattu muista autoista, leikattu palasiksi ja "jatkettu" hitsaamalla väliin sopivankokoista alumiiniprofiilia.

Aikovat muuten Meksikon ja Arizonan rajapintaa laittaa pystyyn 5 miljardin Li-Ion akkutehtaan....joten ainakaan akut ei maksa enempää kuin nytkään.
Boeing 787 ( samat Yausan akut ) koneessa oli syttynyt ko.akut tuleen taannoin...onneksi kentällä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, jep. Polkastaan kokonainen teollisuudenala tyhjästä? Saksa, UK ja Italia niillä sentään on heritage lukuisita moottoriurheilukilpailuista (meillä onneksi kuljettajista), legendat, selvä profiili ja brändi. Tuotekehitys vuosikymmenten mittainen. Ruutia takana niin paljon, että löytyy vipuvartta lobbaamaan Unionin kokoista instanssia.

Voin sanoa nyt jo, ihan perskarvojen asennon perusteella täysin varmasti, että Suomella ei ole absoluuttisesti yhtään mitään jakoa tossa pelissä. Vain joku niche-tuote voi menestyä jos tuuri (=intohimo tekemiseen ja edellytykset toiminnalle) on helvetillinen. TÄÄ ON SALETTI FAKTA.

Ai eikö meillä Uudessakaupungissa olekaan autotehtaita ?

Kyllä 3 miljoonan myydyn auton määrä on niche...á 50 donaa gibalekkin antaa vain pienen 150 mrd euron liikevaihdon...mutta 20 vuodessa se tekee jo 3 triljoonaa, joka kyllä ainakin mun lompakossa jo tuntuisi ihan kivalta.

Se itseasiassa antaisi jokaiselle suomalaisellekin tasaisesti jaettuna 600 000 euroa selvää rahaa..maistuisi varmaan mummollekin. No puhuin liikevaihdosta...mutta jokatapauksessa liikettä puntteihin..tosin kaikki vastustaa huikeita autovisioita kotimaisesta duramold komposiitista ja area ruled filosofiasta auton aerodynamiikassa...saa nähdä tajuaako joku jossakin että 15 tonnin hintaan valmistettava auto joka liikkuu LI-Ion akuilla 700-800 kilsaa on oikeasti kilpailuetu jos se maksaa 50 000 euroa lopputuotteena huippuelektroniikalla ja ajotehostimilla 4-vedolla jne jne. Karvalakkiversion saisi lyijyakuilla 25 000 hintaan ja toimintasäde vain 200 kilsaa.

3lla triljoonalla pyörittäisi jo hyvin avaruusbusinessta; http://www.whitehouse.gov/sites/default/files/omb/budget/fy2014/assets/budget.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Jos tällaisen edullisen ihmeauton rakentaminen olisi mahdollista pienin ponnistuksin, luulisi suurten autovalmistajien jo tuoneen sellaisen markkinoille. Vai väitätkö, että teollisuudessa on joku "automafia", joka jarruttaa kehitystä?
 
Jos tällaisen edullisen ihmeauton rakentaminen olisi mahdollista pienin ponnistuksin, luulisi suurten autovalmistajien jo tuoneen sellaisen markkinoille. Vai väitätkö, että teollisuudessa on joku "automafia", joka jarruttaa kehitystä?


Mitenkäs automafia voisi tästä tietää..itsekkään en tiennyt vielä viikko sitten ?
 
Jos tulevaisuus on sähköautoilun niin eikös silloin tarvita kamalasti sähköä?

Pikaisesti laskin että yksi ydinvoimala maksaa ehkä noin 5mrd euroa, jos niitä myytäisiin tuhat kappaletta vuodessa tulisi liikevaihtoa 5 biljoonaa euroa!

Syytä tarkistaa prioriteettejä sillä tuon rinnalla perheautot ovat lillukanvarsia.
 
Mun sähköauton voi ladata omassa pihassa auringolla ja myydä ylijäämän energiayhtiölle.
 
Sun pitää olla sähköyhtiösi kanssa tosi hyvä veli että saisit myytyä arskasähköä niille. Käsittääkseni Suomessa ei ole mitään velvoitetta ostaa lilliputtituottajien sähköä. Arskasähkölle ei edes makseta syöttötariffia. Jotain yksittäisiä imagonkiillotusprojekteja siellä täällä kai on. Helpompaa panna se vain itelle akkuun jemmaan.

Rauta-nikkeli-akkujen pitäisi kokea uusi renesanssi. Painavampia kuin lyijyakut mutta käytännössä ikuisia. Sopivat aurinkosähkölle kuin nenä päähän. Niitä ei vain nykyisin valmisteta juuri ollenkaan koska eivät sovi esim autoihin koska niistä ei saa hetkellisesti ulos suurta virtaa.
 
Se on jännä tuo ajoneuvon vastuksen laskeminen..kun se on kerran ½ x Cd x A x V^2 niin nopeus ja pinta-ala ja vastuskerroin Cd ovat ainoat ( siis vierintävastuksen lisäksi ).

Tässä huippu Cd...0.15; http://green.autoblog.com/2009/03/26/greenlings-what-is-cd-and-why-does-it-matter/#continued APTERA oli auton nimi.

Olisko tässä sitten 0.2 Cd ( Cw ). http://www.carbodydesign.com/archive/2006/02/28-loremo-ls/

Tesla S on tempaissut Cd:n 0.24 pintaan...hyvä suoritus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Autoon yhdistetty pisaramuoto voi olla korkeintaan 0.1; http://www.atzonline.com/index.php;do=show/site=a4e/sid=GWV/alloc=35/id=147

Tässä on 0.14 Cd;

1982_GM_Aero2000_01.jpg


Tässä Cd 1.37; http://www.christies.com/lotfinder/lot/ford-probe-v-concept-3942143-details.aspx?intObjectID=3942143

Corvette voittaa DeLoreanin CdA:n ; 6.93 sq ft 0.644 m2 1982 Delorean DMC-12 vs.
6.27 sq ft 0.583 m2 1992 Chevrolet Corvette

LOREMO pesee kaikki;
2.69 sq ft 0.250 m2 2009 Loremo

Vakioautoissa;
5.10 sq ft 0.474 m2 1999 Honda Insight

kaukana perässä;
6.20 sq ft 0.576 m2 2012 Tesla Model S [126]
6.20 sq ft 0.576 m2 2014 Toyota Prius
 
Viimeksi muokattu:
Viimeksi muokattu:
Se on jännä tuo ajoneuvon vastuksen laskeminen..kun se on kerran ½ x Cd x A x V^2 niin nopeus ja pinta-ala ja vastuskerroin Cd ovat ainoat ( siis vierintävastuksen lisäksi).

Suhteellinen vastus siis. Fysikaalisen vastuksen laskemiseksi kaavaan pitää kertoa lisäksi vielä ilman tiheys. Se on toki sama kaikille autoille, joten keskinäisessä vertailuissa sen voi jättää pois. Muista myös, että pelkän poikkipinta-alan lisäksi myös auton kolmiulotteinen muoto ja ulokkeet vaikuttavat vastukseen samalla tavalla kuin lentokoneissa. Ilmanvastuksen ja vierintävastuksen lisäksi laakereissa jne. syntyy myös jonkin verran mekaanisia häviöitä.

Pelkän arvailun sijaan voit toki myös laskea tietyin oletuksin auton liikuttamiseen tarvittavan sähkömoottorin tehontarpeen ja siitä edelleen tarvittavan akkukapasiteetin. Samalla voit laskea muitakin suoritusarvoja, esimerkiksi kiihtyvyyden nollasta sataan ja mäennousukyvyn.

edit: 24 MPG on vielä hyvin vanhalle jenkkiautolle...

6000sux.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajoneuvolla ei ole ollenkaan maakosketusta, sen vierintävastus on nolla. Sen maakosketuksen poistaminen on sitten ongelma. Olisikohan mahdollista kehittää kaasu, jolla on heliumia parempi noste. Superhelium, jolla siis tehdään leijuvat ajoneuvot. Tosin sitten tulee ongelmaksi tuuli, joka siirtää hitaasti liikenneruuhkassa liikkuvat ajoneuvot kurssista. Että kai me renkailla liikutaan jatkossakin.
 
Back
Top