Laskuvarjojääkäri

Mitä sotilaan kuntoon tulee, niin oma mielipiteeni ja kokemukseni on se, että harjoituksissa oli monen kokoista ja muotoista miestä mitä voimatasoihin tulee ja kaikki pärjäsivät vaihtelevin tuloksin erilaisista haasteista. Ne taas joilla ei peruskunto ollut kohdallaan eivät pärjänneet.

Johtopäätös -> hyvä peruskunto ja palautumiskyky edellytys sotilaan päivästä selviämiseen. Hyvät voimatasot ainoastaan auttavat tietyissä askareissa. Harvoin tulee mitään sellaista vastaan missä voimatasoiltaan heikompi ei selviäisi.

Hyvä ystävä lähti juuri parisen viikkoa sitten kyseiseen kuntokouluun. Innolla odotan kuulumisia seuraavilta lomilta ;).
 
Mitä sotilaan kuntoon tulee, niin oma mielipiteeni ja kokemukseni on se, että harjoituksissa oli monen kokoista ja muotoista miestä mitä voimatasoihin tulee ja kaikki pärjäsivät vaihtelevin tuloksin erilaisista haasteista. Ne taas joilla ei peruskunto ollut kohdallaan eivät pärjänneet.

Johtopäätös -> hyvä peruskunto ja palautumiskyky edellytys sotilaan päivästä selviämiseen. Hyvät voimatasot ainoastaan auttavat tietyissä askareissa. Harvoin tulee mitään sellaista vastaan missä voimatasoiltaan heikompi ei selviäisi.

Toisaalta voiman puute tulee näkyviin pidemmällä aikavälillä. Kuukausia tai jopa vuosien päästä. Terveet polvet vaatii vahvat reisilihakset. Alaselkä vaatii hyvää keskivartalon voimaa tai välilevyt kuluu pois/turskatelee seinille. Sama homma olkapäiden suhteen.

Toisaalta Utista kotiutuu tervettä porukka joita vuoden palvelus ei ole runnellut, joten oletettavasti sisäänpääsyvaatimukset riittää. Toki sotavehkeet yleensä on sen verran ergonimisesti suunniteltu että hankalapa niiden kanssa on paikkoja paskoakaan jos on nuori torsti kaveri. Käsillä ei nosteta paljoa ja ylipäätään nostetut kuormat on keveistä ja ennenkaikkea rinkka on lantioon tuettu.

Muistelen kuitenkin että ameriikkalaisilla etenkin alaselkä ongelmia on alkanut pitkillä ulkomaan reissuilla (=Irak&Afganistan) ilmetä. Kannetut kuormat jopa ajoneuvoperusteisissa joukoissa voivat olla 50 kiloa, ja jalkapelillä liikkeessä olevilla 60 kiloa. Ja kantovälineet ei ihan rinkkatasoa ole, Uttilaiset kun kuulemani perusteella voivat kantaa about 50 kiloa rauhan aikana kun kaikki leirikalusto on kannossa... Eli jos johonkin partioreppuun joutuu kiinnittelemään tavaraa irtoremmeillä niin siellä voi aika välilevyt turkauttavia kokemuksia olla luvassa. Yhden kuvan olen nähnyt jossa jantteri oli kiinnittänyt Javelin ohjuksen jollakin irtoremmillä repun etupuolelle, vapaasti heiluvana ja mahdollisimman kauaksi painopisteestä... Millainen lie ollut kaverin kävelyasento? Ilman apua ei päässyt ylös kuitenkaan.
 
Toisaalta voiman puute tulee näkyviin pidemmällä aikavälillä. Kuukausia tai jopa vuosien päästä. Terveet polvet vaatii vahvat reisilihakset. Alaselkä vaatii hyvää keskivartalon voimaa tai välilevyt kuluu pois/turskatelee seinille. Sama homma olkapäiden suhteen.

Toisaalta Utista kotiutuu tervettä porukka joita vuoden palvelus ei ole runnellut, joten oletettavasti sisäänpääsyvaatimukset riittää. Toki sotavehkeet yleensä on sen verran ergonimisesti suunniteltu että hankalapa niiden kanssa on paikkoja paskoakaan jos on nuori torsti kaveri. Käsillä ei nosteta paljoa ja ylipäätään nostetut kuormat on keveistä ja ennenkaikkea rinkka on lantioon tuettu.

Muistelen kuitenkin että ameriikkalaisilla etenkin alaselkä ongelmia on alkanut pitkillä ulkomaan reissuilla (=Irak&Afganistan) ilmetä. Kannetut kuormat jopa ajoneuvoperusteisissa joukoissa voivat olla 50 kiloa, ja jalkapelillä liikkeessä olevilla 60 kiloa. Ja kantovälineet ei ihan rinkkatasoa ole, Uttilaiset kun kuulemani perusteella voivat kantaa about 50 kiloa rauhan aikana kun kaikki leirikalusto on kannossa... Eli jos johonkin partioreppuun joutuu kiinnittelemään tavaraa irtoremmeillä niin siellä voi aika välilevyt turkauttavia kokemuksia olla luvassa. Yhden kuvan olen nähnyt jossa jantteri oli kiinnittänyt Javelin ohjuksen jollakin irtoremmillä repun etupuolelle, vapaasti heiluvana ja mahdollisimman kauaksi painopisteestä... Millainen lie ollut kaverin kävelyasento? Ilman apua ei päässyt ylös kuitenkaan.

En tiedä ljk:sta, mutta pitkillä reissuilla tiedustelussa rinkat paino varmaan sen 50-60kg. Vettä ja muonaa oli pelkästään 5kg helposti, miinat/viuhkapanokset, vv:t, radiot ja viestivälineet, sissiteltta, kamiina, vaihtoakut ja patterit kaikkeen, märillä keleillä pakkashousuja oli joka miehellä kahdet jne. Sitä ryhmäkamaa on melkoisesti. Koulutuksellisista syistä (lue kyykytys) kannettiin alkuun auk:ssa myös pirusti turhaa henk koht kamaa mukana. Sitä oppii aika nopeasti huomaamaan mitä tarvitset, mitä et ja vapausasteet kasvaa koulutuksen edetessä.

Rajuimmalla reissulla ryhmässä yksi (silloin tuleva sm-liiga kiekkoilija) sai hermopinteen olkapäähän kantamisesta ja jouduttiin viimeiset 12h+ kantamaan myös sen varusteet paareilla (pl. rynkky ja tetsari). Lepovuoro oli sissiteltan kanto ja vettä tuli koko ajan taivaan täydeltä. Oli varmasti porukan vahvin heppu, mutta ei se aina auta. Enemmän kestävyys kuin voimalaji ja ennen kuin paikat oikeasti hajoaa asenne ja sitkeys vie pirun pitkälle. Hyvä perus ja lihaskunto pitää olla, ei ljk:ssa tai vähän kevyemmissäkään paikoissa sohvaperunat pärjää ja sitten asenne, asenne, asenne. Siellä tarvitaan myös kovaa päätä, koska äitiä saattaa tulla ikävä.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä ljk:sta, mutta pitkillä reissuilla tiedustelussa rinkat paino varmaan sen 50-60kg. Vettä ja muonaa oli pelkästään 5kg helposti, miinat/viuhkapanokset, vv:t, radiot ja viestivälineet, sissiteltta, kamiina, vaihtoakut ja patterit kaikkeen, märillä keleillä pakkashousuja oli joka miehellä kahdet jne. Sitä ryhmäkamaa on melkoisesti. Koulutuksellisista syistä (lue kyykytys) kannettiin alkuun auk:ssa myös pirusti turhaa henk koht kamaa mukana. Sitä oppii aika nopeasti huomaamaan mitä tarvitset, mitä et ja vapausasteet kasvaa koulutuksen edetessä.

Rajuimmalla reissulla ryhmässä yksi (silloin tuleva sm-liiga kiekkoilija) sai hermopinteen olkapäähän kantamisesta ja jouduttiin viimeiset 12h+ kantamaan myös sen varusteet paareilla (pl. rynkky ja tetsari). Lepovuoro oli sissiteltan kanto ja vettä tuli koko ajan taivaan täydeltä. Oli varmasti porukan vahvin heppu, mutta ei se aina auta. Enemmän kestävyys kuin voimalaji ja ennen kuin paikat oikeasti hajoaa asenne ja sitkeys vie pirun pitkälle. Hyvä perus ja lihaskunto pitää olla, ei ljk:ssa tai vähän kevyemmissäkään paikoissa sohvaperunat pärjää ja sitten asenne, asenne, asenne. Siellä tarvitaan myös kovaa päätä, koska äitiä saattaa tulla ikävä.

Meillä kivääri-AUK:ssa urheilijat tunnisti yleensä siitä, että joko ne vemppasi tai sitten luovutti ensimmäisinä. Ei voinu kato vetää itteensä jumiin, kun oli harkat tai peli tulossa.

Varmasti olivat kunnoltaan kovempia ja kivempia ja kovempia panemaan, mutta valitettavasti itsellä oli pää kiveä, joten sitten kannettiin muidenkin ryhmäkamppeita. Silloin kun kvkk-miehellä oli kannossa täyspakkauksen lisäksi teltta kolmatta päivää (koska kk-mies pääsee vähemmällä) ja kaksi Apilasta (koska joillakin tuli väsy), oli päästä itku, kun JJ nosti oikean käden ylös ja pumppasi kahdesti.
 
Tunsin yhden vääpelin, joka otti osaa voimamieskisoihin...mutta varustelaatikon nosto kuorma-autoon ei onnistunut kun "voi mennä paikat rikki"....

VMP...mutta nostin sitten ihan itte kun en halunnu lisää vihamiehiä. :p
 
Tuttua, tullut muutaman kerran sanottua, että mene sinä vitun ämmä helvettiin leikki lihastesi kanssa ja anna sitten sotilaiden toimia. Ei sitä junnuna vielä tajunnut miten voi saada helpollakin noita vihamiehiä.
 
Korjaan vielä, että en tarkoittanut tästä ryhmäkaverista mitään pahaa, sillä hajosi oikeasti paikat. Ilmaisuni oli vissiin hieman tulkinnanvarainen.

Kaveri oli ja on edelleen aivan jäätävässä kunnossa ja helkkarin kovapäinen ja hoisi vähintään osuutensa aina. Pointti oli siinä, että siitä huolimatta voi sattua ja tapahtua, mikä oli esimerkkinä tarkoitettu alleviivaamaan sitä että mitään puistokävelyä steroideilla ei ole odotettavissa vaan se on oikeasti rankkaa. Niin henkisesti kuin fyysisesti. Itselle noi reissut on jäänyt mieleen, mitään niin extreme-haastetta en ole sen jälkeen kohdannut.
 
Eikö tuosta T-10:stä saa irrotettua kupolia maahan saavuttua juuri tuollaisten tilanteiden välttämiseksi, joissa varjo vetää miestä pitkin jänkää mitä tuossa videon alkupäässä näkyy? Olen joskus hypännyt tuolla varjomallilla pari kertaa, mutta ei jaksa enää muistaa. On muuten osassa hyppyjä sen verran tuulta, että enpä haluaisi osua maahan tuolla sivuttaisvauhdilla ainakaan kuivaan, kovaan ja lumettomaan maahan :D.
 
Eikö tuosta T-10:stä saa irrotettua kupolia maahan saavuttua juuri tuollaisten tilanteiden välttämiseksi, joissa varjo vetää miestä pitkin jänkää mitä tuossa videon alkupäässä näkyy? Olen joskus hypännyt tuolla varjomallilla pari kertaa, mutta ei jaksa enää muistaa. On muuten osassa hyppyjä sen verran tuulta, että enpä haluaisi osua maahan tuolla sivuttaisvauhdilla ainakaan kuivaan, kovaan ja lumettomaan maahan :D.

No muisteleppas nyt. Eikö noilla hypätä veteenkin, missä se varjo kyllä pitää saada heti irti. Kuitenkin videolla mainittiin ettei minkäänlaista vihollisuhkaa ollut joten helpompaa varmaan on yrittää vaan saada varjo heti haltuun ja muutenkin RA-tilanteissa toimitaan hiukan eri tavalla kuin tositilanteessa, eikö vain? Sillä yhellä tais olla kanssa ongelmia jo ilmassa kun oli varjon nyörit vähän menny kierrokselle.

T-11 ollut varusmieskoulutuskessa jo viime vuodesta ja just taisivat Lappiin niillä hypätä. Taitaa olla paljon mukavampi nykyisillä taistelijoiden ja varusteiden painoilla.
 
No muisteleppas nyt. Eikö noilla hypätä veteenkin, missä se varjo kyllä pitää saada heti irti. Kuitenkin videolla mainittiin ettei minkäänlaista vihollisuhkaa ollut joten helpompaa varmaan on yrittää vaan saada heti haltuun, vai kuinka? Sillä yhellä tais olla kanssa ongelmia jo ilmassa kun oli varjon nyörit vähän menny kierrokselle.

T-11 ollut varusmieskoulutuskessa jo viime vuodesta ja just taisivat Lappiin niillä hypätä. Taitaa olla paljon mukavampi nykyisillä taistelijoiden ja varusteiden painoilla.
Oma hyppykokemus on pääasiassa sellaisilla varjoilla, joissa veteen hypätessä noustaan valjaissa ilmassa ollessa istualleen, avataan kiinnitys ja sitten vähän ennen veteen osumista pudottaudutaan valjaiden läpi eli vapaudutaan valjaista kokonaan ennen kosketusta veden kanssa. En tiedä hypätäänkö millään varjolla oikeasti valjaiden kanssa veteen asti...kuulostaa äärimmäisen huonolta idealta.

Mitä tulee tuohon varjon vapauttamiseen niin taitaa tuossa T-10:ssäkin olla olkapäissä nuo pikalukot, joilla varjosta pääsee hätätilanteessa eroon nopeasti. Tokihan se varjo saattaa silloin jatkaa matkaansa jonkun verran ennen asettumistaan maahan.

Yhdellä kaverilla oli tosiaan ilmassa vähän kierteitä. Noita tulee joskus halusi tai. Suurin syyllinen on kuitenkin huono poistuminen koneesta, joka sitten aiheuttaa tuon väkkäränä pyörimisen ennen varjon aukeamista. Yleensä kierteet saa ilmassa tyhjää polkemalla aukeamaan itsestään. Ja jos ei saa niin varsinaista vaaraahan noista ei ole niin pitkään kuin eivät ylety niin ylös että haittaavat varjon aukeamista täyteen kokoonsa ja kunhan eivät ole sillä tavalla niskan takana ettei saa katsottua ylös varjon kunnon tarkastamiseksi. Silloin kun varjon kuntoa ei voi tarkastaa on viisainta käyttää varavarjo.
 
Varusveijarit ei ole enää vuosiin hypännyt tarkoituksellisesti veteen.
 
Back
Top