Jos tarkastellaan asiaa täysin ilman sarvia ja hampaita niin on ihan perusteltu kysymys esittää että onko Suomen kokoisessa maassa(näkökulma täysin Suomessa, ei suurissa valtioissa), siinä sodassa jonka tulemme tulevaisuudessa käymään toimijoiden toimittaminen laskuvarjolla toiminta alueelle mahdotonta. Mikä on se operaatio missä Suomalainen erikoisryhmä tai isompi joukko pudotettaisiin laskuvarjolla (nimenomaan laskuvarjolla, ei ilmakuljetuksella) jonnekin suorittamaan tehtävää jalkaisin tai hiihtäen. Mikä olisi riski lentokalustolle, miehistölle ja mikä olisi saavutettava hyöty riskiin nähden? Esimerkki. Tiedustelu tai tuhoaminen lähempänä "linjoja". Soluttautuminen voidaan tehdä maitse tai vesitse tai jättäytämällä jne. Ehkä kaukotiedustelu mutta onko liian riskialtista laitteille ja miehistölle. Ja onko hyödyt kuitenkin liian pienet vrt. kaukovaikutteiset aseet sekä muut tiedustelukeinot. Ehkä jos operaattorit puhuisivat sujuvaa venäjää... Varmasti hyppäämiselle on perusteltu sija sotimisessa nykyäänkin mutta olemme pieni maa ja meillä on pienet resurssit joita tosin nyt pienen joukon hyppykoulutus juurikaan syö.
Itse olen miettinyt ja pohtinut ihan samaa asiaa.
Nykyään tutkat ja ilmatorjunta alkaa olemaan niin hyviä, että kuinkakohan hyvin/turvallisesti tuollainen iso ja suht hidas Casa-kone pääsisi viemään LJK-kaverit toiminta-alueelle ja sieltä vielä palaamaan takaisin lentokentälle?
LJK:n hyppykorkeus on rauhan aikana 300-400 metriä ja tosi tilanteessa selkeästi matalampi. Muistelisin, että sodan aikana 100-150m.
100-150m on melkoisen matala korkeus. 100-150m korkeudella varmaankin pystyttäisiin jo hyödyntämään tutkakatveita.
Mutta noita Casa-koneita ei meillä ole kuin vain 3kpl, joista yhdessä on Dragon-shield elektroninenvalvontajärjestelmä -kontti.
Dragon-shield on PV:lle erittäin tärkeä. Sitä ei mielellään haluta menettää.
http://www.lentoposti.fi/uutiset/pu...ld_valvontaj_rjestelm_t_ydess_foc_valmiudessa
3kpl Casa-koneita on vähän, ei oikeastaan ole varaa menettää niistä yhtäkään saati sitten erikoiskoulutettua porukkaa.
NH-90 koptereita on 20kpl. Melkeinpä järkevämpää olisi siirtää LJK:n porukka koptereilla toiminta-alueelle.
Jotta Casaa ja laskuvarjohyppyjä käytettäisiin, täytyisi kyllä operaatio suunnitella erittäin huolellisesti ja tiedustelutiedon lentoreitin uhista olisi syytä olla paikkaansa pitävää.
Myös lennokit ja dronet-ovat kovaa vauhtia tulossa ja ne kehittyvät koko ajan. Niillä saadaan tiedustelutietoa tietyltä alueelta vaarantamatta ihmishenkiä tai kallista lentokalustoa.
Nekin osaltaan tulee vähentämään tarvetta LJK:n kavereille mitä tulee tiedusteluhavaintoihin.
Ennenhän LJK:hon otettiin sisään n. 110 kaveria. Nykyään määrä on vain noin 60-80 kaveria. Eli melkoisen voimakas laskusuunta.
Kun yllä mainitut asiat otetaan huomioon, niin minusta on alkanut tuntua siltä, että LJK:n perinteinen tarkoitus eli lentokoneesta laskuvarjolla hyppääminen toiminta-alueelle,
alkaa olemaan lähes turhaa ja tiedä vaikka tulevaisuudessa sitä ei enää tapahtuisi ollenkaan.
Mutta koska hyppytoimintaa ei ole vielä kokonaan lakkautettu, niin vissiinkin tuollaiselle toiminnalle on vielä toistaiseksi tarvetta ja sille oma paikkansa löytyy.
Sen ymmärrän paremmin, että Utin palkatulle erikoisjoukolle opetetaan liitovarjohyppäämistä. Liitovarjohyppäämisellä voi tietyissä erikoistilanteissa olla käyttöä/hyötyä.