Learjetin korvaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naulaaja
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Paljonkos noissa Dorniereissä on elinkaarta jäljellä? Käyttöön 1995 eli 20 vuotta lasissa.

Rajavartiolaitoksen Dornier -valvontalentokoneet korvataan uudella kalustolla 2020-luvulla

"...Parhaillaan Rajavartiolaitos valmistautuu lentokonekaluston korvaamiseen esiselvityshankkeella, jonka aikana lennetään mahdollisesti jo koelentoja mahdollisilla Dornierin korvaajaehdokkailla. Reilut 20 vuotta palvelleilla Dorniereilla operoidaan näillä näkymin vielä vuoteen 2025 saakka. Varsinainen lentokonekaluston korvaava hanke käynnistynee viimeistään vuoden 2019 aikana. Rajavartiolaitoksen tarpeisiin hankitaan todennäköisesti jälleen oma kalusto ja suunnitelmissa on kahden valvontakoneen hankinta...."

Lentopostin uutinen.

Liekkö toimittaja lukenut foorumia, kun jutussa vastattiin oikeastaan kaikkiin tämän langan Dornier/RVL-kaavailuihin.
 
Liekkö toimittaja lukenut foorumia, kun jutussa vastattiin oikeastaan kaikkiin tämän langan Dornier/RVL-kaavailuihin.

No en ihmettelisi, sillä onhan foorumilla muitakin toimittajia. ;) Eikä syyttä, MP.NET on alan parhaiden tietolähteiden joukossa.
 

Nyt hankitaan sitten Lentopostin mukaan kolme pientä bisnesjettiä eikä kahta keskikokoista. Embraer on näissä markkinajohtaja, Pilatus haastaa rahtiovellaan ja kyvyllään operoida jopa päällystämättömiltä kentiltä.
 

Nyt hankitaan sitten Lentopostin mukaan kolme pientä bisnesjettiä eikä kahta keskikokoista. Embraer on näissä markkinajohtaja, Pilatus haastaa rahtiovellaan ja kyvyllään operoida jopa päällystämättömiltä kentiltä.

Pilatus PC-24 ei välttämättä olisi huono vaihtoehto jos koko ja muut ominaisuudet riittää. Meillä on jo PC-12 fleetti, en tiedä olisiko noissa kahdessa jotain synergiaa saavutettavissa logistiikan, huollon jne. saralla.

Voisi ainakin kuvitella, että Pilatuksella olisi hinkua laajentaa toimintaa Suomen suhteen. Neuvotteluaseman pitäisi meillä olla hyvä.
 
Pilatus PC-24 ei välttämättä olisi huono vaihtoehto jos koko ja muut ominaisuudet riittää. Meillä on jo PC-12 fleetti, en tiedä olisiko noissa kahdessa jotain synergiaa saavutettavissa logistiikan, huollon jne. saralla.
Embraerin tuotteista Phenom 300E tai Praetor 500 ja Ruotsin/muutaman muun maan ohella kuljetuskalustoon C-390 konetta? Tässäkin voisi olla ihan hyvä "synergiahanke" jossa luulisi saavan neuvotteluvoimaa jos kisuttelee Embraerin suuntaan jatkohankintoja...
 
Embraerin tuotteista Phenom 300E tai Praetor 500 ja Ruotsin/muutaman muun maan ohella kuljetuskalustoon C-390 konetta? Tässäkin voisi olla ihan hyvä "synergiahanke" jossa luulisi saavan neuvotteluvoimaa jos kisuttelee Embraerin suuntaan jatkohankintoja...

Pikavilkaisulla Praetor 500:llä näköjään kantama ja MTOW kaksinkertainen verrattuna Phenomiin ja Pilatukseen. Ei taida painia enää ihan samassa sarjassa tai täyttää pienen suihkukoneen määritelmää?

Mutta tosiaan jos kuljetuskaluston uusiminen on kiikarissa, niin ehdottomasti näitä hankkeita pitäisi Empun suuntaan syöttää yhtä aikaa. Kuljetuskonehankinnassa lienee kuitenkin isommat eurot kyseessä.
 
Tuo kolmen pienen suihkukoneen hankinta viittaa lentelyyn suhteellisen halvalla Suomessa ja Euroopassa. Jos oltaisiin isompaa suihkukonettta haluttu niin synergiaa olisi saatu hankkimalla samaa tyyppiä kun raja. Nythän Bombardier ei valmista enää pieniä suihkukoneita koska Learjet 75 Libertyn valmistus lopetettiin muutama vuosi sitten. Jollei sitten hankita käytettyjä koneita ja modifioida niitä kuten kai Ruotsi on tehnyt. Cessna valmistaa myös jotain, taitaa Helsinki Citycopter operoida Suomessa uutta sellaista ja olen sellaisen kyllä nähnyt platalla.
 

Nyt hankitaan sitten Lentopostin mukaan kolme pientä bisnesjettiä eikä kahta keskikokoista. Embraer on näissä markkinajohtaja, Pilatus haastaa rahtiovellaan ja kyvyllään operoida jopa päällystämättömiltä kentiltä.
49 miljoonaa on aika pieni summa kolmelle bizjetille kaikkine varusteluineen ja varaosineen. Tuon artikkelin perusteella ainakaan Bombardierilta ei löydy sopivaa konetta, heidän pieninkin mallinsa on paljon isompi kuin Learjet. PC-12 ja pienimmät Citationit olisi aika lähellä samaa kokoa.

Tosin Learjettiähän pidettiin alkujaankin liian pienenä, ja se oli ilmavoimille pakkohankinta, kun parempaan koneeseen ei annettu rahaa.
 
Koneiden varustelu jäänee tuolla rahoituksella parhaassa tapauksessakin sateliittipuhelimeen ja paarien asenuusvalmiuteen. Tai sitten hankitaan vain kaksi konetta.
Millaista varustetta nämä voisi tarvita noiden lisäksi? Starlink, datalinkki? Kenties joku EO-gimball.

Onko Learjetin kuvauskykyjen korvaamiselle edes tarvetta? Meille on tulossa Rajan uudet tiedustelukoneet ja satelliitit, tulevaisuudessa kenties miehittämättömät alustat. Lisäksi liittolaisten kyvyt ilmassa ja avaruudessa.
 
AI:t arvioivat (Google ja Grok) PC-24 ja Phenom 300E hinnoiksi 10-13 miljoona euroa kappaleelta uutena (kutakuinkin linjassa Lentopostin hinta-arvioiden kanssa). Kalliimmat 20+ meur koneet on tarkoitettu mannertenvälisiin lentoihin ja niissä rangea tuplasti Lentopostissa mainitun 3400km vaatimukseen nähden.

Hankkeessa on varattu noin 16 meur / kone. Vaikka AI arviot olisivat alakanttiin, niin varustelulle luulisi jäävän varaa puhelinta ja paareja pidemmälle.

Grokin yhteenveto.

The price for a new Pilatus PC-24 is approximately $12.2 million for a 2023 model, based on recent data. The price for a new Embraer Phenom 300E is around $9.45 million before options, though fully equipped models often approach $10 million.

These are base prices and can vary depending on customizations, avionics, and interior options. For precise pricing, contact manufacturers or brokers, as discounts and market conditions may apply.


Muok muok... Vanhemman artikkelin perusteella alunperin Learjetien korvaamiselle oli 2025 budjetissa varattu 25 meur, joka nyt siis käytännössä tuplattu. Tuolla 25 meur:lla olisi ehkä saanut juuri 2 perusvarusteltua pikkujettiä? Nyt budjetissa ilmaa kolmannelle koneelle ja mahdolliselle varustelulle?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top