Ei kannattaisi modata sitä moderniksi taistelukentän väkkyräksi, vaan tyytyä siihen mitä sillä pystyy tekemään. Learjettiin ja muihin siviilikoneisiin verrattuna ilmatankkausominaisuus, mahdollisuus pudottaa sonaareja, torpedoja, laukaista ohjuksia jne. on kaikki plussaa. Toisekseen, ennen kuin koneet poistettiin käytöstä, niihin tehtiin mittavia modernisointeja, esim. näytöt on osin digitalisoitu (ei toki lasiohjaamoa). Eivät ne höyryradioaikakaudella ole.
Maalipussin hinaamiseen mikä tahansa kone on liian kallis. Siihen hommaan tarvitaan halpa miehittämätön laite, ennemmin tai myöhemmin.
Kannattaisiko sittenkin hankkia monitoimikoneiksi ne 2 EADS C-295M CASAa jotka on vielä v.2006 vuoden hankintaoptioina?
http://www.defenseindustrydaily.com/finland-orders-c295-light-transports-02232/
Koneessa olisi kaikki nykajan herkut ja saatavissa myös panssaroituna (kabiini). Potkurikone on toki hitaampi mutta siitä ei ole haittaa noissa ed.mainituissa tehtävissä.
Espanjalla, Chilellä ja Meksikolla on käytössään C-295 MPA-versio jossa on 6 kannatinta siivissä aseille ja monitoiminen kyky merisodankäyntiin, pelastukseen ja valvontaan ym. Ja kyllä, ainakin Espanjan koneesta löytyy myös panssari ohjaamon suojana.
Toiminta-aika on samaa luokkaa S-3 koneen kanssa. Lisäksi CASA voi laskeutua minimissään reilut 300m matkalle ja nousta alle 700m kiitotieltä.
The C295 MPA is a multirole maritime patrol aircraft derived from the C295 military transport aircraft. It has been developed by Airbus Military, a unit of Airbus.
Equipped with a new generation mission system, the aircraft can conduct maritime patrol, anti-submarine warfare (ASW) and anti-surface warfare (ASuW) missions.
In May 2010, Airbus Military conducted the first torpedo launch from a C295 MPA aircraft. In July 2010, the anti-submarine variant was certified by the Spanish authority INTA for its military airworthiness.
Weapon systems of the widely used C295 maritime patrol aircraft
The C295 has up to six underwing hard points for weapon systems. The hard points can hold torpedoes, anti-surface missiles, mines and depth charges.
A C295 MPA anti-submarine variant has successfully conducted its first torpedo launch test in May 2010.
The aircraft is equipped with self-protection equipment including cockpit armour, a radar warning receiver (RWR), a missile approach warning system (MAWS) and a laser warning receiver (LWR).
The aircraft can fire chaff / flares to deceive the incoming radar-directed anti-aircraft artillery (AAA), radar command-guided missiles, radar homing guided missiles and infrared guided missiles.
Performance of Airbus Military's C295
The C295 can fly at a maximum speed of 480km/h. The altitude during normal operations is 7,620m. The maximum takeoff weight is 23,200kg. The aircraft has an endurance of more than 11 hours and a maximum range of 5,630km.
http://www.naval-technology.com/projects/c295maritimepatrolai/
Tietoa S-3 ohjelmasta: kaikki S-3 koneet, 4:ää NASA:n konetta lukuunottamatta makaavat Arizonan aavikolla. Muutama on museoituna.
http://www.lockheedmartin.com/us/100years/stories/s3.html