Learjetin korvaus

CASA C-295 on se Ilmavoimien SIGINT-kone nykyisin.

http://www.puolustusvoimat.fi/wcm/4...ppifactsheet+CC+(nettiversio).pdf?MOD=AJPERES

Sitä käytetään sekä kuljetuksiin että Dragon-moduulin kanssa SIGINT-tehtävissä.

Käytetäänkö kuljetuksiin? Voisin epäillä. Vaikkakin järjestelmän osalta puhutaan modulaarisuudesta ei tämä modulaarisuus välttämättä kovin hyvin kuitenkaan sitä kuvaa. Jos siellä sisällä joku kontti/kontteja on niin ei muista Ilmavoimien C295 kuitenkaan ole SIGINT touhuun vaan se on tuo yksi ja ainoa kone joka ne hommat hoitaa.
 
Käytetäänkö kuljetuksiin? Voisin epäillä. Vaikkakin järjestelmän osalta puhutaan modulaarisuudesta ei tämä modulaarisuus välttämättä kovin hyvin kuitenkaan sitä kuvaa. Jos siellä sisällä joku kontti/kontteja on niin ei muista Ilmavoimien C295 kuitenkaan ole SIGINT touhuun vaan se on tuo yksi ja ainoa kone joka ne hommat hoitaa.

En tarkoittanut että SIGINT-varusteltua käytettäisiin kuljetuksiin, vaan sitä, että modulaarisuuden vuoksi noita voidaan varustella vaihtelevasti.
 
En tarkoittanut että SIGINT-varusteltua käytettäisiin kuljetuksiin, vaan sitä, että modulaarisuuden vuoksi noita voidaan varustella vaihtelevasti.

Niin niitä kahta muuta CASAa voi käyttää niihin kuljetustehtäviin, mutta se SIGINT kone on juuri sitä ja en usko että sitä käytettäisiin mihinkään muuhun. Modulaarisuus on tässä tapauksessa vain yksi sana jolla ei välttämättä ole mitään virkaa. Se kontti siellä ruumassa ei yksin tee yhtään mitään.
 
SIGINT Casan erottaa kahdesta muusta CASA:sta myös ulkoisesti ts. kontti sisällä ei ole ainoa ero.
 
Huokaile ihan rauhassa. Viimeisen 10 vuoden sisään 15 operaatiota Espanjassa, Kanariansaarilla, Kreikassa, Italiassa. Keikat tyypillisesti kuukauden mittaisia. Tuohon päälle Tanskan, Ruotsin avustamista Itämeren öljyvalvonnassa jne. Hommat hoituu Dornierillakin, mutta en yllättyisi, jos painetta on isompaan ja suorituskykyisempään koneeseen. Itse valvontalaitteisto on modernisoitu, koneet uusitaan vuosikymmenen kuluttua.
Nehän oli valitellu toimintasäteen riittämättömyyttä siellä lennettäviin valvontalentoihin. Huokailen kun imo rvl:n tehtävä on lentää täällä valvontaa, ei Kreikassa tai Italiassa. Vaikkakin frontex maksaa kustannukset, eli loppupeleissä jäsenvaltioiden veronmaksajat o_O
 
Learjettien VIP kuljetukset taisivat jäädä sinne 80-90 luvulle. Sisustus vastaa Mauno Kouvistolle räätälöityä junavaunua.
Kyselin muuten kesäkuussa lentonäytöksessä laivueen henkilöstöltä Learjettien käytöstä. Ainakin sanoivat merivalvontaa suoritettavan. Tutka mahassa on kuulemma pätevä. Liekö totta vai kieliposkella kerrottua tuubaa?
 
Learjettien VIP kuljetukset taisivat jäädä sinne 80-90 luvulle. Sisustus vastaa Mauno Kouvistolle räätälöityä junavaunua.

Kyyti ei liene ihan VIP-tasoa, mutta VIP-henkilöitä niillä kuitenkin edelleen kuljetetaan, enemmän tai vähemmän. Mitä CASA-innostukseen tulee, niin isompi kone on tyypillisesti kalliimpi käyttää ja toki koko tuo myös muita rajoituksia. Eli ei ole mitenkään itsestään selvää olisiko CASA kokonaistaloudellisesti parempi vaihtoehto. Riippuu ihan siitä mitä koneilla tehdään.
 
Nehän oli valitellu toimintasäteen riittämättömyyttä siellä lennettäviin valvontalentoihin. Huokailen kun imo rvl:n tehtävä on lentää täällä valvontaa, ei Kreikassa tai Italiassa. Vaikkakin frontex maksaa kustannukset, eli loppupeleissä jäsenvaltioiden veronmaksajat
Täysin samaa mieltä. Mutta pahemminkin voisi olla: Ruotsin merivalvontakone (Bombardier Dash-8 Q300) on ollut kuukausien operaatioissa Seychelleillä. Kyse on EU-politiikasta ja jos EU pysyy koossa, "taakanjako" tulee todennäköisesti lisääntymään.

Sisustus vastaa Mauno Kouvistolle räätälöityä junavaunua.
:)
 
Paljonkos noissa Dorniereissä on elinkaarta jäljellä? Käyttöön 1995 eli 20 vuotta lasissa. Learjet on ollut rivissä kohta 35 vuotta eli Dornierit voisivat yltää vallankin samaan RVL:n puolella. Olisiko tuo Casa-optio vielä silloin voimassa?
 
Paljonkos noissa Dorniereissä on elinkaarta jäljellä? Käyttöön 1995 eli 20 vuotta lasissa. Learjet on ollut rivissä kohta 35 vuotta eli Dornierit voisivat yltää vallankin samaan RVL:n puolella. Olisiko tuo Casa-optio vielä silloin voimassa?

Eiköhän, jos esimerkkejä katsoo.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules

Lockheed C-130 Hercules on nelimoottorinen potkuriturbiineilla varustettu rahtikone. Herculeesta on tehty yli 40 muunnelmaa, jotka palvelevat yli 50 maassa. Joulukuussa 2006 Herculeesta tuli B-52 Stratofortressin ja English Electric Canberran ohella kolmas lentokone, joka on palvellut alkuperäisellä asiakkaallaan (tässä tapauksessa Yhdysvaltain ilmavoimissa) yli 50 vuotta.
 
Paljonkos noissa Dorniereissä on elinkaarta jäljellä? Käyttöön 1995 eli 20 vuotta lasissa. Learjet on ollut rivissä kohta 35 vuotta eli Dornierit voisivat yltää vallankin samaan RVL:n puolella. Olisiko tuo Casa-optio vielä silloin voimassa?

Eiköhän niitä saa ostettua ilman optiotakin.
 
Eiköhän, jos esimerkkejä katsoo.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_C-130_Hercules

Lockheed C-130 Hercules on nelimoottorinen potkuriturbiineilla varustettu rahtikone. Herculeesta on tehty yli 40 muunnelmaa, jotka palvelevat yli 50 maassa. Joulukuussa 2006 Herculeesta tuli B-52 Stratofortressin ja English Electric Canberran ohella kolmas lentokone, joka on palvellut alkuperäisellä asiakkaallaan (tässä tapauksessa Yhdysvaltain ilmavoimissa) yli 50 vuotta.

Herculeksen kyyti on muuten loistokasta menoa, mutta äänekästä, kun rungossa ei ole eristeitä.... :)
Mukaan saa kaikki alkaen kaivinkoneista ja pyöräkuormaajista... :D Loisto peli kulkemiseen... :)
 
Oletettavasti kysymys koski Rajan Dornierien elinkaarta.

Jep.

Riittäneekö rahat, jos kaksi Dornieria korvataan kahdella Casalla? Kaksi on kuitenkin ehdoton minimi, jos toinen kone huollossa tai koulutuksessa. Casassa on Ilmavoimien käytännön mukaan kaksi pilottia ja kaksi matkamekaanikkoa. RVL:n hommissa tähän vielä laiteoperaattorit päälle eli ainakin henkilöstöä yhdelle lennolle tarvittaisiin enemmän.
 
Riittäneekö rahat, jos kaksi Dornieria korvataan kahdella Casalla?

Nyt mennään Wikipedian arvioiden mukaan, joten pientä heittoa todellisuudessa on. Harvoin kauppoja suoraan listahinnoilla tehdään. Kaksi Casaa maksaisi kuitenkin yli 50 miljoonaa euroa, kun kaksi uutta Dornieria maksaisi 14 miljoonaa. Hintoihin ei toki sisälly koneisiin tulevaa laitteistoa, joka nostanee hintaa reilusti.
 
Nyt mennään Wikipedian arvioiden mukaan, joten pientä heittoa todellisuudessa on. Harvoin kauppoja suoraan listahinnoilla tehdään. Kaksi Casaa maksaisi kuitenkin yli 50 miljoonaa euroa, kun kaksi uutta Dornieria maksaisi 14 miljoonaa. Hintoihin ei toki sisälly koneisiin tulevaa laitteistoa, joka nostanee hintaa reilusti.

Jep, siinä on aika kattava varustus.

Varustus:

  • valvontajärjestelmä MSS 6000
  • valvontatutka
  • lämpö-/tv-kamera
  • SLAR-sivututkakulma
  • UV/IR-skanneri
  • AIS-järjestelmä

Öljypäästövalvonnan lisäksi valvontajärjestelmä MSS 6000 on myös ratkaisevan tärkeä Suomen öljyntorjunta-aluksille suuren öljyvahingon tapahtuessa. Pimeällä ja muulloinkin huonon näkyvyyden vallitessa vain valvontalentokoneet voivat osoittaa keräysaluksille öljylauttojen sijainnin. Näin öljyntorjunta-alusten keräyskyky paranee huomattavasti.

https://www.raja.fi/vllv/vartiolentolaivueen_ilma-aluskalusto/do-228_dornier
 
Ketjun luettuani olen tullut siihen tulokseen, että meille paras valinta Learjetien korvaajiksi voisi olla kaksi keskikokoista merivalvontalentokonetta asevalmiudella. Ripustimiin saadaan kyytiin tarvittaessa kaikki mahdollinen tilpehööri, ml. laskeumantiedustelusäiliöt ja maalipussit. Samalla pystytään tiedustelemaan kattavasti merialueita sekä uutena kykynä myös vaikuttamaan mm. lentomiinoittamalla sekä SUTO- ja MT-ohjuksin (mikäli aseita hankitaan). Jos Learjetin kuljetuskyky on osoittautunut tarpeelliseksi, niin järkevintä lienee ostaa lisäksi yksittäinen tai muutama Pilatus PC-12 nykyisten rinnalle ja hoitaa poliitikkojen valtamerten taa suuntautuvat matkat ostopalveluina. Onhan se oma kone hieno, mutta reittilennoillakin pääsee, ja jos tyyli vaatii, niin vuokrattu liikesuihku toimii hyvin.

Varsinainen kysymys onkin, mikä konetyyppi on hyvä? Casan Persuader-malli, ehkä jonkin uudemman konetyypin tiedusteluvarustuksella, olisi hyvä valinta huoltoon ja koulutukseen liittyvien kustannusten minimoimiseksi. Myös hinta on varsin kohtuullinen. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi israelilaisten hiljattain kehittelemä ELI-3360 MPA. Miksei myös vaikkapa ruotsalaisten Saab 2000 MPA.

Mitä tulee Rajavartiolaitoksen Dorniereihin, niin... Casa olisi tietysti looginen, jos puolustusvoimatkin sen valitsee, mutta ehkä liian kallis heikäläisten budjetille. Jos rahasta on todella tiukkaa, niin tässä olisi yksi ratkaisu: P2006T MRI. :D Mikäli halutaan enemmän suorituskykyä, mutta kohtuullisen halvalla pitäisi päästä, niin Piaggio Aero MPA voisi olla toinen vaihtoehto.

Niin niitä kahta muuta CASAa voi käyttää niihin kuljetustehtäviin, mutta se SIGINT kone on juuri sitä ja en usko että sitä käytettäisiin mihinkään muuhun. Modulaarisuus on tässä tapauksessa vain yksi sana jolla ei välttämättä ole mitään virkaa. Se kontti siellä ruumassa ei yksin tee yhtään mitään.

Siinä olet oikeassa, että tuskin ELSO-Casaa käytetään säännöllisesti muissa tehtävissä. Joissakin tilanteissa saatetaan kuitenkin tarvita kaikki mahdollinen kuljetuskapasiteetti, jos esimerkiksi pitää evakuoida Suomen kansalaisia kriisipesäkkeestä. Tällöin modulaarisuus on ratkaisuna erinomainen. Sen kun rullataan kontti ulos ruumasta ja laitetaan penkkejä tilalle. Rungosta törröttävät antennit törröttäköön, eivät ne lentämistä haittaa.

SIGINT Casan erottaa kahdesta muusta CASA:sta myös ulkoisesti ts. kontti sisällä ei ole ainoa ero.

1305915321165


Kuva / HS

http://www.hs.fi/kotimaa/a1420694268081
 
Taitaapi olla kpl hinta suomen PV:n kallein tuossa koneessa, 112 milj. eskoa. Suotavaa olisi että sitä ei mällättäisi ihan heti.
 
Back
Top