Lemmenjoen "kertausharjoitukset", viinaa, vittuilua ja rikossyytteitä

"kaatuilu johtui sopimattomista jalkineista"

Ilmavoimissa kaikki on mahdollista. Ruotsissa on menetetty Gripen, kun pullistelevat G-housut heittivät pilotin koneesta.

"The ejection seat handle – placed between the pilot's thighs – had been activated by the motions of the pilot's flight suit. Repeated jerks on the handle, resulting from the G-suit inflating and deflating during the flight, had ultimately exerted enough force on it to cause the ejection. Moments before the ejection, the pilot had taken the aircraft into a tight turn, thus causing the G-suit to activate."

 
Siellä on kovapohjasilla juhlakengillä liukasteltu, kun ei ole muistettu laittaa palvelusjalkineita jalkaan :D :D :D
 
Kuningas Alkoholi on saaliinhimoinen velkoja, joka ei koskaan säästä ketään vilpitöntä ystäväänsä. Mitään mysteeristä tässä ei ole. Viina ei everstiluutnantille sovi.

Perjantaina kaikki on aluksi ok. Päiviö hoitaa esittelyjä. Ei ole varmaa, onko hänellä oma pullo piilossa, mutta hän humaltuu illalla nopeasti. Onnettomuus pohjustetaan väärällä huonetoveruudella. Nurmeksen kaupunginjohtaja nukkuu komentajan kanssa samassa huoneessa. Noin kello 23 Päiviö töttöröi tupaan, jossa kunnanjohtaja ottaa lepoa. Komentaja sanoo, että täällähän ne homopojat nukkuvat. Kunnanjohtaja kehottaa Päiviötä poistumaan huoneesta. Tarina ei kerro, kysyykö komentaja, onko hänellä mahdollisesti kuukautiset.

Nukkuuko komentaja yöllä lainkaan, kas sitä ei tiedä kukaan. Lauantaina ääni kuitenkin on koventunut entisestään, ja huumori on aggressiivista kuin kakkostyypin alkoholismissa. Komentaja kyselee lääkäriltä, eikö tämä juo raskautensa takia. Sitten hän mörisee, että reissun jälkeen lääkäri on raskaana.

Tämä on epäasiallista, mutta lääkäri on lääkäri eikä ole moksiskaan. Nainen lienee tehnyt diagnoosin. Kaupunginjohtaja sen sijaan kokee syvää vääryyttä koko päivän. Koko homman rajuin loukkaus on tehtävärasti. Käsikranaatinheittotehtävässä Päiviö potkii (ilmeisesti oman joukkueensa ohi menneitä kranaatteja) maaliruutuun. Tämä urheiluvilppi on erityisen tuomittavaa, ja kunnanjohtaja muistaa tämän erityisenä kataluutena vielä käräjilläkin. Hän oikeasti tuo tämän tapahtuman esiin "esimiesaseman väärinkäyttämisenä" sotilastaitotapahtumassa.

Laavulla Päiviö kutsuu kaupunginjohtajaa Suomen paskimmaksi kaupunginjohtajaksi. Emme vielä tiedä, onko kyse kunnallissalaisuuden paljastamisesta vai kunnianloukkauksesta. Sen määrittelee oikeus. Jotain pankinjohtajaa Päiviö kutsuu tyhmäksi nahakapääksi. Esikuntapäällikkö kehottaa Päiviötä menemään nukkumaan humalatilansa vuoksi ennen muita. Komentaja ei innostu ajatuksesta. Mitä sitä nyt nukkumaan, kun vasta juhlat alkavat, tuumii eversti ja vaelluksen jälkeen ravintolassa hän pitää reippaan puheen, jossa kutsuu henkilökuntaa homorunkkareiksi.

Riviin komentamisia ja poistuttamisiakin komentaja yrittää ja seisottaa siviilejä, jotka eivät tunne sitä puolta. Sotilaat ja siviilit ovat hänen kirjoissaan sekaisin kuin tisle pullossa. Muutama yhteiskunnan kerman jäsen mutisee nukkumaan mennessä, että heillä on valtionjohtoon yhteyksiä ja että ottavat yhteyttä, että miten voi olla tällainen lennoston komentaja.

Komentaja jatkaa pämppäämistä, ja voi taevas siitä on varmaan tullut mahtava kankkunen, kun Eskelinen on soittanut maanantaina, että mitä vittua. Olisivatko edes Huovinen tai Paasilinna keksineet yhtä hauskaa novellia?

Homman todellinen tutkinta alkaa loppusyksystä kunnanjohtajan tekemästä rikosilmoituksesta.

Mitä tästä nyt oikein ajattelisi? Varmaa on, että olen ollut sellaisessakin paatissa hommissa, jossa kippari olisi pistetty vain nukkumaan luuvitosen uhalla. Se mikä tapahtui siellä, jäi sinne. Ja se koski kaikkia. Se on tasa-arvoa.

Tuo viinapää ei sovi PR-tehtäviin, ei ollenkaan. Kunnanjohtaja pyytää henkisistä kärsimyksistä 3000 euroa. En kyllä haluaisi olla missään tekemisissä hänenkään kanssaan.
 
Viimeksi muokattu:
Siellä on kovapohjasilla juhlakengillä liukasteltu, kun ei ole muistettu laittaa palvelusjalkineita jalkaan :D :D :D

Tulee mieleeni Ahtisaaren lakeerikengät ysäriltä. Niillä hän selitteli paikattua otsaansa.

Se tapahtui valtiovierailulla Ruotsissa 1994. Matkalla oli mukana Sanoman hallituksen silloinen puheenjohtaja Aatos Erkko, joka yritti viedä humalaista Ahtisaarta yöpuulle Kuninkaanlinnan sviittiin. Mara nappasi vain lisää giniä. Lopulta presidentti osui otsa edellä pöydänkulmaan, kun liukkaat lakeerikengät aiheuttivat vahingon.

Erkko yritti toppuutella Ahtisaaren juomista kerran myös Sanoman rapujuhlissa. Presidentti rojahti sohvapöydälle ja ruhjoi lampunvarjostimen letuksi. Erkko määräsi presidentin adjutantin taluttamaan isäntänsä Mäntyniemen pahnoille selviämään. Vuorineuvos Tauno Matomäki oikoi varjostimen.

Nämä ovat sen verran olleet julkisuudessa, että ne voi jo mainita.

Ruotsissa muuten Pirkko Mattila ja Katja Hänninen heitettiin ulos Ruotsin parlamentin puhemiehen illallisilta, oliko se nyt vuonna 2016. Siinä on kanssa se, että jos jo laivalla alkaa ottaa, siinä on pohjia sitten paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tuolla A-studiossa olisi tarvittu tätä everstiä ja tukevasti humalassa.

Homorunkkareita!!!
 
.

Tuo viinapää ei sovi PR-tehtäviin, ei ollenkaan. Kunnanjohtaja pyytää henkisistä kärsimyksistä 3000 euroa. En kyllä haluaisi olla missään tekemisissä hänenkään kanssaan.

Tilanteeseen sopiva pyyntö olisi ollut noin 30 euroa. :devilish:
 
No, täytyy sanoa todistajalausuntojen pohjalta, että käytös on ollut epäasiallista: alatyylistä nimittelyä, örvellystä ja suoranaista kiusaamista, ihan oppikirjaesimerkkejä simputuksesta.

Myönnän, että tietyissä tilanteissa alaisen haukkuminen voi olla paras ojentamiskeino, mutta samalla on tilanteita joissa alaisen haukkuminen on ihan yhtä tuomittavaa kuin tämän lyöminen. Ja tässä tilanteessa ei näytä olevan mitään mikä olisi vaatinut alaisen ojentamista.
 
Ja tässä tilanteessa ei näytä olevan mitään mikä olisi vaatinut alaisen ojentamista.

No ei tästä ole sanan sijaa tietenkään. Satun tuntemaan alkoholikemiaa tietyissä aivorakenteissa sen verran, etten osaa käsitellä juttua kuin jotain järkevää tapahtumaa.

Päihdeohjelmaanhan tuo kuuluisi.
 
Alkoholi ei ole kuin tekosyy. Ryyppääminen on kivaa, 2 päiväkin on vielä suht hauskaa yms...
Mutta jos sitä ei pysty kontroloimaan, niin vituiksi menee.
Mutta, kaikki ei ryyppää holtittomasti. Osa on ihan ok vaikka ois vetäny keittoa viikon.
Mutta tiedän monia ja monia PV:n porukoita, kun on saatu pari kolme jäykkään alle, niin sit lähtee. Ihan vitun moinen uho, minä olen pomo (pomo asemassa olevat) yms... Alkoholi yleensä kärjistää ihmisten ominaisuuksia. Tosin sit on niin kuin minä... enemmän juo, niin sen lepposampi olen :D
Itsekin olen yhden Evl pistänyt maihin ja läksyttänyt että nyt vittu järki päähän.
Tosin, olen miettinyt tätä alkoholin ja järjen menetyksen ja agressiivisuuden yhteyttä, ja olen samaa mieltä erään tutkimuksen kanssa, jota on jopa kokeiltu suomessa. Verensokeri, lasillinen appelsiini yms mehua kuulema taltuttaa pahimmankin tappajan.
 
Kuningas Alkoholi on saaliinhimoinen velkoja, joka ei koskaan säästä ketään vilpitöntä ystäväänsä. Mitään mysteeristä tässä ei ole. Viina ei everstiluutnantille sovi.

Perjantaina kaikki on aluksi ok. Päiviö hoitaa esittelyjä. Ei ole varmaa, onko hänellä oma pullo piilossa, mutta hän humaltuu illalla nopeasti. Onnettomuus pohjustetaan väärällä huonetoveruudella. Nurmeksen kaupunginjohtaja nukkuu komentajan kanssa samassa huoneessa. Noin kello 23 Päiviö töttöröi tupaan, jossa kunnanjohtaja ottaa lepoa. Komentaja sanoo, että täällähän ne homopojat nukkuvat. Kunnanjohtaja kehottaa Päiviötä poistumaan huoneesta. Tarina ei kerro, kysyykö komentaja, onko hänellä mahdollisesti kuukautiset.

Nukkuuko komentaja yöllä lainkaan, kas sitä ei tiedä kukaan. Lauantaina ääni kuitenkin on koventunut entisestään, ja huumori on aggressiivista kuin kakkostyypin alkoholismissa. Komentaja kyselee lääkäriltä, eikö tämä juo raskautensa takia. Sitten hän mörisee, että reissun jälkeen lääkäri on raskaana.

Tämä on epäasiallista, mutta lääkäri on lääkäri eikä ole moksiskaan. Nainen lienee tehnyt diagnoosin. Kaupunginjohtaja sen sijaan kokee syvää vääryyttä koko päivän. Koko homman rajuin loukkaus on tehtävärasti. Käsikranaatinheittotehtävässä Päiviö potkii (ilmeisesti oman joukkueensa ohi menneitä kranaatteja) maaliruutuun. Tämä urheiluvilppi on erityisen tuomittavaa, ja kunnanjohtaja muistaa tämän erityisenä kataluutena vielä käräjilläkin. Hän oikeasti tuo tämän tapahtuman esiin "esimiesaseman väärinkäyttämisenä" sotilastaitotapahtumassa.

Laavulla Päiviö kutsuu kaupunginjohtajaa Suomen paskimmaksi kaupunginjohtajaksi. Emme vielä tiedä, onko kyse kunnallissalaisuuden paljastamisesta vai kunnianloukkauksesta. Sen määrittelee oikeus. Jotain pankinjohtajaa Päiviö kutsuu tyhmäksi nahakapääksi. Esikuntapäällikkö kehottaa Päiviötä menemään nukkumaan humalatilansa vuoksi ennen muita. Komentaja ei innostu ajatuksesta. Mitä sitä nyt nukkumaan, kun vasta juhlat alkavat, tuumii eversti ja vaelluksen jälkeen ravintolassa hän pitää reippaan puheen, jossa kutsuu henkilökuntaa homorunkkareiksi.

Riviin komentamisia ja poistuttamisiakin komentaja yrittää ja seisottaa siviilejä, jotka eivät tunne sitä puolta. Sotilaat ja siviilit ovat hänen kirjoissaan sekaisin kuin tisle pullossa. Muutama yhteiskunnan kerman jäsen mutisee nukkumaan mennessä, että heillä on valtionjohtoon yhteyksiä ja että ottavat yhteyttä, että miten voi olla tällainen lennoston komentaja.

Komentaja jatkaa pämppäämistä, ja voi taevas siitä on varmaan tullut mahtava kankkunen, kun Eskelinen on soittanut maanantaina, että mitä vittua. Olisivatko edes Huovinen tai Paasilinna keksineet yhtä hauskaa novellia?

Homman todellinen tutkinta alkaa loppusyksystä kunnanjohtajan tekemästä rikosilmoituksesta.

Mitä tästä nyt oikein ajattelisi? Varmaa on, että olen ollut sellaisessakin paatissa hommissa, jossa kippari olisi pistetty vain nukkumaan luuvitosen uhalla. Se mikä tapahtui siellä, jäi sinne. Ja se koski kaikkia. Se on tasa-arvoa.

Tuo viinapää ei sovi PR-tehtäviin, ei ollenkaan. Kunnanjohtaja pyytää henkisistä kärsimyksistä 3000 euroa. En kyllä haluaisi olla missään tekemisissä hänenkään kanssaan.

Mitä lapsuuden traumoja tai tukahdutettuja unelmia löytyy everstin sisimmästä, että kun viina tuo aidon, todellisen luonteen esiin, jälki on noin rumaa? Syvää katkeruutta siellä lienee? Mikä lienee juurisyy käytökseen? Alkoholi ei ole juurisyy. Alkoholi on vain katalysaattori, joka tuo totuuden esiin
 
Mitä lapsuuden traumoja tai tukahdutettuja unelmia löytyy everstin sisimmästä, että kun viina tuo aidon, todellisen luonteen esiin, jälki on noin rumaa? Syvää katkeruutta siellä lienee? Mikä lienee juurisyy käytökseen? Alkoholi ei ole juurisyy. Alkoholi on vain katalysaattori, joka tuo totuuden esiin

In vino veritas

Eli kännissä ihmisistä paljastuu usein se todellinen luonne.
 
Mitä lapsuuden traumoja tai tukahdutettuja unelmia löytyy everstin sisimmästä, että kun viina tuo aidon, todellisen luonteen esiin, jälki on noin rumaa? Syvää katkeruutta siellä lienee? Mikä lienee juurisyy käytökseen? Alkoholi ei ole juurisyy. Alkoholi on vain katalysaattori, joka tuo totuuden esiin
In vino veritas

Eli kännissä ihmisistä paljastuu usein se todellinen luonne.

Olen eri mieltä todellisesta luonteesta. Viinan myötä nousee esiin se toinen mies. Se ei ole välttämättä todellinen luonne, vaan jotain opittua, alitajuntaan painuneiden pelkojen yms. heijastuma, joka puskee tiedostamattoman läpi kun tajunnan kuori heikkenee kemikaalin myötä.
 
Alkoholi ei ole kuin tekosyy. Ryyppääminen on kivaa, 2 päiväkin on vielä suht hauskaa yms...
Mutta jos sitä ei pysty kontroloimaan, niin vituiksi menee.
Mutta, kaikki ei ryyppää holtittomasti. Osa on ihan ok vaikka ois vetäny keittoa viikon.
Mutta tiedän monia ja monia PV:n porukoita, kun on saatu pari kolme jäykkään alle, niin sit lähtee. Ihan vitun moinen uho, minä olen pomo (pomo asemassa olevat) yms... Alkoholi yleensä kärjistää ihmisten ominaisuuksia. Tosin sit on niin kuin minä... enemmän juo, niin sen lepposampi olen :D
Itsekin olen yhden Evl pistänyt maihin ja läksyttänyt että nyt vittu järki päähän.
Tosin, olen miettinyt tätä alkoholin ja järjen menetyksen ja agressiivisuuden yhteyttä, ja olen samaa mieltä erään tutkimuksen kanssa, jota on jopa kokeiltu suomessa. Verensokeri, lasillinen appelsiini yms mehua kuulema taltuttaa pahimmankin tappajan.

Tämä on nimenomaan näin. On tietty tyyppi, jolla verensokerin lasku ja viina voi johtaa väkivaltarikokseen. Tällaisia istuu vankilassakin suremassa, että miksi minä nyt noin. Sitten on erikseen hyvin monimutkainen kortisolihormonin käyttäytyminen, josta on tehty paljon tutkimusta.

Kyse on todellakin aivokemiasta. Jotkut ovat ihan tonttuja päissään. Aukottomasti asiaa ei selvitetä koskaan, mutta heillä on todettu puutteita serotoniinin kulussa aivoissa.

Eli heikko serotoniinin tuotanto + liika kortisolihormoni (stressi) + matala verensokeri = raivokänni.

Jos sinä olet leppoisa, luulisin ihan erilaista kemiapohjaa. Jos addiktoituisit viinaan, se johtuisi enemmän dopamiinituotannon poikkeamista, ei serotoniinin vajaatoiminnasta. Eli sinulla olisi vain nousukännissä niin mukava olla, että se alkaisi ajan kanssa viedä mennessään. Olisit kyllä suuremmassa vaarassa, koska tästä aineksesta tulevat myös harmittomat puliukot. :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse ajatellut, että asia voisi näyttäytyä yhdellä tapaa siten, että kaikkien puolustusmekanismit laskee. Ne jotka joutuvat pitämään normaalisti kulisseja yllä paljastuvat ja ne joilla ei ole mitään traumoja yms. ei välttämättä näy mitään erityistä.

Harkintaa vähemmän, mutta henkilöstä riippuen eri asioita mitä käy harkinnassa.

Tulee mieleen yksi tarina suvusta, jossa 70-luvun alussa vartiopäällikkönä toiminut oli toisinaan melko holtiton juovuksissa. Ampui pistoolilla vartion ruokalan kattoon vahinkolaakin. Kenkää ei tullut vaan siirrettiin jonnekin persreikään töihin muutamaksi vuodeksi. Viina on luultavasti ollut myös venäläisten työkalu sekä tiedustelijapuolella että tässä rajayhteistyössä. Tietynlaisia potentiaalisia aarteita juopot. Hyssyttely mahdollistaa monenlaista, joten väärä kulttuuri voi olla iso rasite. Viina ja hunaja-ansat. Moni arkinen asia voi kääntyä uhkaksi jos liikaa katsellaan läpi sormien.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ei tuo Saatsin korvausvaade kuulosta järkevältä. Mutta ihan oikein teki kun asia päätyi tähän asti. Tällaista kulttuuria ei ole lupa mahdollistaa. Muiden aselajien puolelta tulevat julkiset kommentit jo kertovat karua kieltään asian poikkeuksellisuudesta.

Hällä väliä oikeastaan kertaajista. Miettikää millaista olisi työskennellä jatkossa arkena tuollaisen kanssa. Työsuojelu otettava tältäkin osin vakavasti.
 
Back
Top