Lemmenjoen "kertausharjoitukset", viinaa, vittuilua ja rikossyytteitä

Onko veli-Baikal ollut esimiesasemassa? Esimiesasema on sellainen savotta, että veikkaisin että kukaan esimies tässä maassa ei osaa toimia prikulleen siten kun kaikki pykälät ja asetukset edellyttäisivät. Ei ainakaan silloin jos toimenkuva on muutakin kuin pelkkää esimiestyötä... Voin hyvin uskoa tuon selityksen osaamattomuudesta ja en vetäisi seillä perusteella johtopäätöksiä muista johtajaominaisuuksista. Se mikä tässä mättää on se, että Eskelinen on haivainnut osaamisessaan puutteita, niin miksi hän ei ole ryhtynyt selvittämään asiaa pääesikunnan kanssa. Kysyvä ei yleensä eksy tieltä....
Jotenkin olettaisi kenraalikuntaan kuuluvan henkilön olevan pätevä työssään?
 
Täytyy tuossa olla jotain muutakin tai sitten irtisanoutui kiukussa päissään kun kovisteltiin. Mutta, kyllä järjestelmä on epätasa-arvoinen firmassa. Itse olen pitänyt tiukkaa linjaa, enkä ole suostunut ottamaan pojilta nuuskaa vaikka ovat tarjonneetkin. Mutta koska nuuskamiehet pitää yhtä, niin olen puutteen alaisille antanut, kai siitäkin voisi saada kenkää. Silloin tosin tulee lakimiehet kuvaan, koska vanhaa kettua ei viedä niinkuin nuorta kessua :cool:
Itse kun palvelin alikersanttina, niin päivystysvuorossa naapurikomppanian kapteeni soitti ja kysyi onko meillä nuuskaa. Olihan meillä, kävi hakemassa ja maksoi ostoksensa :D
 
Meille kävi Tikkakoskella nuorempina alikkeina seuraava tapaus. Tupakaverini nuorempi Alik. oli päivystäjänä. Vanhempi alikessu tuli iltalomilta puolisen tuntia myöhässä ja kännissä komppaniaan. Koska tapauksessa oli silminnäkijöitä, kirjasi päivystäjä myöhästymisen pöytäkirjaan. Tästä kaveri ei lainkaan pitänyt, vaan kävi rinnuksiin kiinni. No, mies rauhoitettiin nopeasti kaveriporukalla. Tämänkin päivystäjä kirjasi.
Känniselle vanhemmalle alikesdullw tuli rangaistus, kuten ymmärtääkin, mutta niin tuli päivystäjäkin. Hän kun ei välittömästi (vaan vasta aamulla) ilmoittanut itseensä kohdistuneesta väkivallan uhasta sekä häiriöstä komppaniassa.
Ja me kun vaan yritettiin rauhoittaa yksi känniääliö.
 
Jotenkin olettaisi kenraalikuntaan kuuluvan henkilön olevan pätevä työssään?

Niin... ja miten se työpätevyys mitataan, sanopa se? Ilmavoimien komentajan osalta millä painoarvolla arvotetaan sotilasjuridiikan osaaminen Ilmavoimien johtamisen kokonaisuudessa? Ja kurinpitotapauksessa, josta hyvin harvalla on jotain kokemusta? Tässä voi olla ollut osaamattomuutta, saamattomuutta, haluttomuutta tai näiden summa. Mielenkiintoista nähdä mihin päätelmään tuomioistuin päätyy. :unsure:
 
Onko veli-Baikal ollut esimiesasemassa? Esimiesasema on sellainen savotta, että veikkaisin että kukaan esimies tässä maassa ei osaa toimia prikulleen siten kun kaikki pykälät ja asetukset edellyttäisivät

No kuule olen toki ollut. Onko sinusta siis nyt kyse oikeasti siitä, että ev.se ja se ei OSANNUT käynnistää toimia vai se, että ettei hän HALUNNUT? Käräjillä hlö vakuuttaa, että ei osannut. En tiedä totisesti kumpi on pahempi: osaamattomuus vai haluttomuus? Molemmat vaihtoehdot inhimillisiä, mutta kahto nyt tätä siivoa julkisuudessa. Tosin en tiedä kiinnostaako koko case muita kuin maanpuolustusnetin osallistujia. Tuskin määräänsä enempää.
 
Hitto kun ei löydä uutisia tästä enää. Mutta muistaakseni juuri tollasella se perusteltiin. Asevelvollinen vs henkilökuntaan kuuluva.

Varusmiehellä ei kenties katsottu olleen tosiasiallista mahdollisuutta vastata kieltävästi? Kuulostaa niin älyttömälle että voi hyvinkin pitää paikkansa :oops:
 
Ennen tavattiin sanoa, että esimiehen toive on alaiselle käsky.

Ymmärrän kyllä, että puolustusvoimat vetää tiukkaa linjaa sen sun suhteen, että esimiesasemassa oleva pyytää rahaa, seksiä tai muita palveluksia. Tietty etäisyys alaisten ja esimiesten välilläkään ei ole välttämättä huono juttu ollenkaan.

Toki ainahan sitä voi olla sitä mieltä, "että pummasi röökin vaan". Niinhän se Esa Pakarinenkin lauleskeli kun vallesmanni tiesululla ampui savukkeen suusta. Toisaalta kannattaa muistaa, että maailma on raadollinen paikka. Tulee mieleen se muutaman vuoden takainen juttu tanskalaisten Afganistanin operaatiosta. Oli sotilaiden virkistyskassa ja se oli varmaankin perustettu ihan hyvässä hengessä ja niin poispäin. Asia sitten päätyi tutkintaan kun oli selvinnyt, että vanhemmat aliupseerit oli luoneet käytännön, jossa maksuista luistaneet tai jopa huonosti maksaneet oli laitettu systemaattisesti partioiden kärkimiehiksi ja muihin namipaikkoihin.
 
Selittäkää tyhmälle; miksi kersantti sai potkut kun sai nuskaa alaiselta?

Jos siinä raha liikkui niin se nyt on yksiseliteisesti laitonta, siis nuuskan myyminen. Jos esimies käskee/toivoo alaista tekemään rikoksen, niin aikalailla selvä peli.


Edit: YlPalvO kieltää myös lahjan vastaanottamisen.

"67. Esimies ei saa käyttää esimiesasemaansa eikä käskyvaltaansa saavuttaakseen henkilökohtaista taloudellista hyötyä. Hän ei saa pyytää eikä ottaa lahjaa, lainaa tai lainan takausta palveluksessa olevilta asevelvollisilta eikä muilta henkilöiltä, joiden suoranainen esimies hän on."
 
Viimeksi muokattu:
Taisi kansallinen unilukkarimme todeta tänään -jotain- tästä aiheesta? Taisi sanoa, että -se kulttuuri on loppu nyt-.

Liekö pvkom ollut ylipäällikön tuijotettavana aiheesta? :) Ilmanko komentaja kertoi jo hyvissä ajoin jatkamattomuusaikeistaan.
 
Ja hölmöily jatkuu:


Kolumni: Voiko Puolustusvoimat veloittaa Lemmenjoen kuiteista 28 000 euroa?
Pääesikunnan päällikön Timo Kivisen allekirjoittamassa asiapaperissa vedotaan Ilmavoimien taloushallinnon ja kirjaamon asiantuntijoiden laskelmiin. Lemmenjoen harjoitusten tositteiden etsimisestä veloitettaisiin toimitukselta kymmeniä tuhansia euroja.
Taneli Koponen
Taneli Koponen
KOTIMAA Lännen Media 10.5.2019 7:00 11

KOLUMNI
Taneli Koponen
@lannenmedia.fi
Kenraaliluutnantti Timo Kiviseltä tuli Lännen Median toimitukseen postia maaliskuussa. Olin pyytänyt muutamia viikkoja aiemmin armeijalta kuitteja ja erittelyjä hankinnoista, joita oli tehty vuosina 2016–2019 Lemmenjoella pidettyihin ”vapaaehtoisiin harjoituksiin”.
Pyyntö perustui julkisuuslakiin, joka koskee esimerkiksi virastoja, kuntia ja tuomioistuimia. Lain nojalla kuka tahansa voi pyytää käyttöönsä julkisia asiakirjoja. Viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei laissa erikseen toisin säädetä.
Julkisuuslain tarkoituksena on edistää avoimuutta ja mahdollistaa julkisen vallan sekä varojen käytön valvonta. Tarkoituksenani oli selvittää, millaisiin tarkoituksiin armeijan varoja on käytetty vuosien saatossa Lemmenjoella. Pyynnön taustalla oli syksyn 2017 surullisenkuuluisa harjoitus, jonka tapahtumat päätyivät käsiteltäviksi hovioikeuteen.

Lain mukaan viranomaisella on velvollisuus auttaa pyydetyn tiedon etsimisessä. Usein pyydetyt tiedot luovutetaan maksutta. Toisinaan niistä saatetaan periä kopiomaksu, joka vaihtelee muutamista kympeistä joihinkin satoihin euroihin papereiden määrän mukaan.
Armeijan vastaus tuli säntillisesti kahdessa viikossa. Pääesikunnan päällikön Timo Kivisen allekirjoittamassa asiapaperissa vedotaan Ilmavoimien taloushallinnon ja kirjaamon asiantuntijoiden laskelmiin. Tositteiden etsimisestä veloitettaisiin toimitukselta 28 000 euroa. Tietopyynnössä pyydetyllä ajanjaksolla vuosina 2016–2019 Lemmenjoella on pidetty joitakin kymmeniä armeijan tilaisuuksia. Puolustusvoimien mukaan kyseisten tilaisuuksien hankintojen selvittämiseksi on käytävä käsityönä läpi 42 000 ostolaskua. Tähän kuluisi aikaa 340 tuntia ja loppulasku olisi hieman alle 30 000 euroa.
Eduskunnan oikeusasiamies (EOA) katsoi vuonna 2003 Suomen Pankkia koskevassa ratkaisussaan, että asiakirjakopioista perittävillä maksuilla on suuri merkitys sananvapauden ja julkisuuden toteutumisessa. Toimittaja oli pyytänyt Suomen Pankilta muun muassa matkalaskuja ja edustusautojen ajopäiväkirjojen tietoja. Pankki hinnoitteli asiakirjat lähes 40 000 markan hintaisiksi.
EOA katsoi pankin hinnoittelun lainvastaiseksi. Ratkaisun mukaan tiedon välittäminen on väistämättä sitä rajatumpaa, mitä korkeampia maksut ovat.
Puolustusvoimien asettaman hintalapun tarkoituksena on mitä ilmeisemmin suojella armeijaa ikävältä julkisuudelta ja estää toimittajia saamasta tietoja tositteista.

Armeija ei ole ainoa taho, joka pyrkii jarruttamaan toimintansa tarkastelua. Hiljattain myös valvontavirasto Valvira lätkäisi vanhustenhuollon valvontaa koskeville tiedoille noin 1 600 euron hintalapun.
Armeijan päätöksestä on valitettu EOA:lle. Valviran osalta toimenpiteet ovat harkinnassa.

Ja tässä on ihan turha itkeä että laskettu on. Asiakirjat saanee esille hieman järkeä käyttäen ihan muussa ajassa kuin on pääesikunnan päällikön kirjeen mukaan hankittavissa. Ja kuten lehtimiehen kirjoituksesta ilmenee, asiasta on KHO:n oikeuskäytäntöä.

Jatkoja seurannee...
 
Erinomaista suhdetoimintaa nuo reissut on, jos mitään tämän kaltaista ei pääse tapahtumaan.
Pakkoko sinne on raahata ihmisiä, joille viina ei sovi? Kun/jos oli tietona, että lennoston komentajalla saattaa olla ns. rähinäviinapää, niin olisi jätetty eversti kotiin.
No voisinpa syödä hattuni jos tämä tuli kenellekään häntä tunteville yllätyksenä? Se hyvä tässä julkisuussopassa kai sitten on, että nämä dinosaurukset (ja heidän tekemisiään läpi sormien katsovat) siivotaan sivuun ainakin niiltä tärkeiltä posteilta...
 
Back
Top