Lentokoneita

Informatiivinen ja hauskakin video konekohtaisista laskuvarjoista (CAPS) Yhdysvalloissa (Cirrus-fleet ainoastaan). Dataa on jo jonkin verran, mutta juontaja antaa mielestäni katsojalle hyvin tilaa vetää omat johtopäätöksensä.
Lentäjänoviisi Fremeniä tuollainen kyllä varmasti auttaisi jo pelkällä olemassaolollaan, ainakin itseluottamuksen puolesta. Toisaalta takavuosien pujotteluammattilainen Sami Uotila taisi tulla vuosi sitten tonttiin, eikä ollut vetänyt laukaisijasta... tämänkaltainenkin päätösketju tuodaan videossa hyvin esille, korkea käyttökynnys on todellinen ilmiö.

 
Informatiivinen ja hauskakin video konekohtaisista laskuvarjoista (CAPS) Yhdysvalloissa (Cirrus-fleet ainoastaan). Dataa on jo jonkin verran, mutta juontaja antaa mielestäni katsojalle hyvin tilaa vetää omat johtopäätöksensä.
Lentäjänoviisi Fremeniä tuollainen kyllä varmasti auttaisi jo pelkällä olemassaolollaan, ainakin itseluottamuksen puolesta. Toisaalta takavuosien pujotteluammattilainen Sami Uotila taisi tulla vuosi sitten tonttiin, eikä ollut vetänyt laukaisijasta... tämänkaltainenkin päätösketju tuodaan videossa hyvin esille, korkea käyttökynnys on todellinen ilmiö.

On tilanteita, missä pelastusvarjo on ainoa toivo: täydellinen hallinnan menetys matalalla, esim.sakkkauksen tai siinä johtuneen syöksykierteen takia.

Iso tekninen ongelma, vaikkapa toinen siipi tai peräsimet päättää lähteä omille teilleen. Ilman pelastusvarjoa se on kerralla moro.

Pakkolasku huonoon paikkaan: isopuinen metsä tai kallioinen maasto. Vauriot koneelle ovat pienempiä pelastusvarjoa käytettäessä, myös miehistö säilyy ehjempänä.

Taimikkoon jos pääsee laskemaan, niin lasku on tod. näk. aika pehmeä.

Mikäli varjoa ei ole niin kone on vain survottava parhaaseen paikkaan ja välttämättä se paraskaan ei ole kovin häävi.

Kysymys on ehkä enemmän siitä, että täydellinen hallinnan menetys matalalla, aikaa on käytössä harvinaisen vähän edes varjon laukaisuun. Laskukierroksessa kaartosakkaus, eipä taida ehtiä, on kyllä ihan siinä ja tässä. Sekunti/pari ja maastossa ollaan. Siitä ei pois kävellä.

Pahin mahdollinen paikka tumpuloida lentokoneella on siis laskukierros korkeus. (Matalalla.)
Virhe on usein fataali.

Suorasta sakkauksesta tilannetta harjoitellut pilotti konetyypistä riippuen vielä nippa nappa matalallakin hikikarpalot otsalla mutta kaartosakkauksesta matalalla ei oikein mikään, oikaisutoimille ei riitä aikaa eikä pelastusvarjonkaan laukaisuun välttämättä.

Lentokoneen potkuri onkin tarkkaan ottaen tuuletin. Mikäli se ilmassa pysähtyy, pilotti alkaa hiota välittömästi.
 
Ainakin itselleni uusi video lentäjän tuolista, kyseessä laskeutuminen Luklan kentälle Nepalissa. Mt. Everest tulee kuvaan kohdassa 1:59, juureva musta kartio taka-alalla, joka jää ruudun keskeltä vähän vasemmalle. Eipä näytä olevan kaukana, mutta niin vain kovakuntoinenkin tarpoo viikon ton mäen juurelle Luklasta... kohdassa 6:10 vilahtaa kaunis AMA DABLAM, terävä huippu oikealla sivuikkunasta ja Fremenin bucket listan (viimeinen?) kohde - one of these days baby!
Myöh. kohdassa 6:30 vilahtaa Namche Bazaar, Sagarmathan provinssin pääkaupunki, jonne ei siis ole tietä. Namchessa on Nepalin korkein elintaso, keskitulot noin 3* korkeammat kuin pääkaupunki Katmandussa. Paikalliskentältä kävelee sinne hiki päässä päivässä, tai terveellisesti kahdessa. Namche on jo 3,500m:ssä, joten sinne kannattaa jäädä pariksi päiväksi vetämään kaljaa ja katsomaan vuorikiipeilyfilmejä, jotta akklimatisoituminen sujuu kaikkia perinteitä ja paikallisia sekä vierailevia vuorenpeikkoja kunnioittaen! चियरहरू !

https://en.wikipedia.org/wiki/Tenzing–Hillary_Airport

"Most dangerous airport in the world" - pitänyt ykkössijaa yli 20 vuotta!

Image result for lukla

 
Ainakin itselleni uusi video lentäjän tuolista, kyseessä laskeutuminen Luklan kentälle Nepalissa. Mt. Everest tulee kuvaan kohdassa 1:59, juureva musta kartio taka-alalla, joka jää ruudun keskeltä vähän vasemmalle. Eipä näytä olevan kaukana, mutta niin vain kovakuntoinenkin tarpoo viikon ton mäen juurelle Luklasta... kohdassa 6:10 vilahtaa kaunis AMA DABLAM, terävä huippu oikealla sivuikkunasta ja Fremenin bucket listan (viimeinen?) kohde - one of these days baby!
Myöh. kohdassa 6:30 vilahtaa Namche Bazaar, Sagarmathan provinssin pääkaupunki, jonne ei siis ole tietä. Namchessa on Nepalin korkein elintaso, keskitulot noin 3* korkeammat kuin pääkaupunki Katmandussa. Paikalliskentältä kävelee sinne hiki päässä päivässä, tai terveellisesti kahdessa. Namche on jo 3,500m:ssä, joten sinne kannattaa jäädä pariksi päiväksi vetämään kaljaa ja katsomaan vuorikiipeilyfilmejä, jotta akklimatisoituminen sujuu kaikkia perinteitä ja paikallisia sekä vierailevia vuorenpeikkoja kunnioittaen! चियरहरू !

https://en.wikipedia.org/wiki/Tenzing–Hillary_Airport

"Most dangerous airport in the world" - pitänyt ykkössijaa yli 20 vuotta!

Image result for lukla

Todellista airmanshippiä, lähestymisen pitää sattua ja mielellään kerralla. Ylösveto ei ole vaihtoehto. Saattaisi nippanappa onnistua jyrkällä oikealla kaarrolla, mutta korkealla suurilla kallistuksilla ja pienillä nopeksilla manoverointi ei ole riskitöntä puuhastelua.

Hienosti pilotit koneen siihen pisti. Ei mitään hienostelua, raakasti ja tehokkasti alas, kolmelle pisteelle lähes, reverssit + täysi jarrutus.

Loppuvedon kanssa ei tuolla ole aikaa eikä kiitotietä hienostella.

Hienot maisemat, haastelliset lentotehtävät, pitäsiköhän rueta lupakirjaa päivittämään.:)
 
Todellista airmanshippiä, lähestymisen pitää sattua ja mielellään kerralla. Ylösveto ei ole vaihtoehto. Saattaisi nippanappa onnistua jyrkällä oikealla kaarrolla, mutta korkealla suurilla kallistuksilla ja pienillä nopeksilla manoverointi ei ole riskitöntä puuhastelua.

Hienosti pilotit koneen siihen pisti. Ei mitään hienostelua, raakasti ja tehokkasti alas, kolmelle pisteelle lähes, reverssit + täysi jarrutus.

Loppuvedon kanssa ei tuolla ole aikaa eikä kiitotietä hienostella.

Hienot maisemat, haastelliset lentotehtävät, pitäsiköhän rueta lupakirjaa päivittämään.:)
Tässä kentän keskeiset numerot, joista yksikään ei helpota tehtävää. Lisäksi kiitotie päättyy laskussa kirjaimellisesti vuoren seinämään! Koneet lähinnä Dornier ja Twin Otter. Pilvet ja vuoriston turbulenssi eivät hommaa helpota myöskään.

The runway is 527 m (1,729 ft) × 30 m (98 ft) with an 11.7% gradient. The airport's elevation is 9,334 ft (2,845 m).
 
Tässä kentän keskeiset numerot, joista yksikään ei helpota tehtävää. Lisäksi kiitotie päättyy laskussa kirjaimellisesti vuoren seinämään! Koneet lähinnä Dornier ja Twin Otter. Pilvet ja vuoriston turbulenssi eivät hommaa helpota myöskään.

The runway is 527 m (1,729 ft) × 30 m (98 ft) with an 11.7% gradient. The airport's elevation is 9,334 ft (2,845 m).
Noihin spekseihin vielä lisäksi päälle mahdollinen myötätuuli laskussa.. kiitotien loppu päässä oli mustaa jälkeä, joku oli jarruja topakasti testaillut.
 
Venäjän rikkain nainen ja maan toiseksi suurimman S7 lentoyhtiön perustaja on kuollut lento-onnettomuudessa Saksassa. Kone sakkasi lähestymiskaarrossa, ja osui maahan hyvin jyrkässä kulmassa. Epic LT -konetyypille on sattunut vastaava onnettomuus kerran aikaisemminkin Yhdysvalloissa.
(yhteenveto eri lähteistä, ja siitä että koneen osia löydettiin ainoastaan 20m säteisessä ympyrässä keväisessä pellossa).

 
Jos noilla Harrier Mk.1:llä olisi koskaan lähdetty varsinaiseen tehtävään eli NL:n panssarilauttojen kurmoottamiseen matalalennosta, ei olis kyllä messihallin illallispöydässä tarvinnut mitenkään kyynärpäätuntumalla enää ruokailla... aika vähillä tiskeillä olisi keittiö selvinnyt sinä iltana.
 
Jos noilla Harrier Mk.1:llä olisi koskaan lähdetty varsinaiseen tehtävään eli NL:n panssarilauttojen kurmoottamiseen matalalennosta, ei olis kyllä messihallin illallispöydässä tarvinnut mitenkään kyynärpäätuntumalla enää ruokailla... aika vähillä tiskeillä olisi keittiö selvinnyt sinä iltana.

Joo. GR1 oli vielä keskentekoinen. Mutta idea briteillä oli loistava. Harrier voitiin piilottaa melkeinpä mihin tahansa pusikkoon. Venäläisillä olisi ollut iso työ RAF:n Harrier Forcen tuhoamisessa.
 
Ultrakevyellä Italiasta Uruguayhin 44 tuntia...


ja kolmella n. 700 mailin legillä USA-Eurooppa (ja päinvastoin). PItäähän sitä vähän unelmia jättää eläkepäivillekin :)!

 

Nopeaksi rakennettu liukas ultra saadaan kulkemaan 700 mailin legi ihan helposti. Kuormattavuus ei tuota ongelmia. Jos ei ole pakko ajaa kovaa kulutus 10-14 l/h. Tässä videossa low past noin 300 km/h. Itsekin on tullut lähempänä noita lukemia käytyä, 270 on lähimaastossa. Saa ne kulkemaan, tehot täysille, nokkaa alas ja liukuun, johan alkoi maisemat vaihtumaan. Huomioitava näissä koneen rakenteellinen maksimi nopeus, samoin pelastusvarjon maksimi. Syytä ei ole ylittää. Ylityksen seurauksena voi olla flutteri, joka hajottaa koneen.
 
Back
Top