Lentokoneita

Ruotsalaiset kävivät ulkoiluttamassa lentäviä Drakeneitaan.

Katso liite: 32249

Katso liite: 32250
Se on kaunis kone, jos sitä vertaa aikalaiseen Mig:iin.
Tulee mieleen taas yksi kokemus. Oltiin Rovajärven kesäleirillä vahvasti Kekkosen ja yya:n aikaan.
SA-int show oli ehkä samassa rinteessä, missä yleensä. Täysin yllättäen järjesti Lapin lennosto meille housupyykkiä. Dragenit tulivat tunturin takaa todella matalalla ja löivät urut auki kurussa ja allekirjoittanut meni vaistomaisesti kyykkyyn. Niin myös meni monisatapäinen tykärien ja heitinmiesten joukko.
Meteli otti korviin ja tukka lepatti, jaa ei lepattanutkaan. Ikäni mä muistan sen, oli hieno kokemus.
Olen pahoillani käyttämistäni epäammatillisista käsitteitä.
 
Se on kaunis kone, jos sitä vertaa aikalaiseen Mig:iin.
Tulee mieleen taas yksi kokemus. Oltiin Rovajärven kesäleirillä vahvasti Kekkosen ja yya:n aikaan.
SA-int show oli ehkä samassa rinteessä, missä yleensä. Täysin yllättäen järjesti Lapin lennosto meille housupyykkiä. Dragenit tulivat tunturin takaa todella matalalla ja löivät urut auki kurussa ja allekirjoittanut meni vaistomaisesti kyykkyyn. Niin myös meni monisatapäinen tykärien ja heitinmiesten joukko.
Meteli otti korviin ja tukka lepatti, jaa ei lepattanutkaan. Ikäni mä muistan sen, oli hieno kokemus.
Olen pahoillani käyttämistäni epäammatillisista käsitteitä.

Jos pieni muistelus sallitaan niin Draken on aina ollut minulle SE OIKEA hävittäjä. Alkysyksy 1990 Imatralla. 7v Tulikomento on juuri aloittanut koulutiensä. Palaan kävellen koulusta kotiin ja yhtäkkiä taivaalta alkaa kuulua helvetillisen kovaa jyrinää (pienen kakaran muistikuva huom.). Ja sitten ihmeellisen muotoinen suihkukone pyyhältää matalalla yli sinivalkoiset kokardit siivissä loistaen. Muistan mitenkä leuka loksahti alas ja mielessä kävi ajatus "mikä helvetti TUO oli !?" Juoksin kotiin ja ilmoitin vanhemmille tämän maailman ihmeen. Isäukon oli pakko kaivaa meidän kirjahyllystä eräs maanpuolustusaiheinen kirja esiin. Jonkin aikaa sitä yhdessä sitten selattiin ja kun Drakenin kuva bongattiin niin kovaan ääneen julistin että tuo se oli.

Tuosta kai osittain alkoi sitten meikäläisen elinikäinen kiinnostus sotilasilmailuun ja maanpuolustukseen. :cool:
 
Jos pieni muistelus sallitaan niin Draken on aina ollut minulle SE OIKEA hävittäjä. Alkysyksy 1990 Imatralla. 7v Tulikomento on juuri aloittanut koulutiensä. Palaan kävellen koulusta kotiin ja yhtäkkiä taivaalta alkaa kuulua helvetillisen kovaa jyrinää (pienen kakaran muistikuva huom.). Ja sitten ihmeellisen muotoinen suihkukone pyyhältää matalalla yli sinivalkoiset kokardit siivissä loistaen. Muistan mitenkä leuka loksahti alas ja mielessä kävi ajatus "mikä helvetti TUO oli !?" Juoksin kotiin ja ilmoitin vanhemmille tämän maailman ihmeen. Isäukon oli pakko kaivaa meidän kirjahyllystä eräs maanpuolustusaiheinen kirja esiin. Jonkin aikaa sitä yhdessä sitten selattiin ja kun Drakenin kuva bongattiin niin kovaan ääneen julistin että tuo se oli.

Tuosta kai osittain alkoi sitten meikäläisen elinikäinen kiinnostus sotilasilmailuun ja maanpuolustukseen. :cool:
Merkittävä kone ja kuinka monta kohtalotoveria meillä mahtaa olla.

45539627481_5ef25de1f9_o.jpg
 
Immola 28 Kesäkuuta 1944

EAKYZ3ZWwAIp90a.jpg
 
Minua kiusaa tuo kuvien värjääminen. Onhan siinä toki asia mainittu, mutta silti. Miten voin luottaa siihen, että värittää on selvittänyt juuri noiden kone yksilöiden olleen ohjeiden mukaisissa väreissä kuvanottohetkellä?
Annan esimerkin toisesta tapauksesta, jossa maalaajalle tuli kaksi virhettä. Tunsin maalarin, ihan mukava mies isäni työpaikalta, muuttanut 70-luvulla avioliiton myötä paikkakunnalle. Osasi maalata ihan kelvollisia tauluja. No, hän päätti tehdä sarjan kaupunkimaisemia (ajalta ennen kaupunki oikeuksia) ja otti lähdemateriaaliksi vanhoja paikallisia valokuvia. Taisi tehdä noin 20 kuvan sarjan ihan periaatteessa hyviä maalauksia. Minä huomasin niistä yhden virheen, isäni kaksi.
- Tuo kuvahan on peilikuva!
- Niinpä on. Eikä tuo toinen talo tuossa toisessa kuvassa ole koskaan tuon värinen ollut.
 
Minkähän takia näytöslennolla oli ''pallit'' alla? Eiköhän ne rajoita tiukkaa liikehdintääkin, ne alla on joku määrätty g-raja, jota ei saa ylittää.
Tosin aika tiukkaan se Draksulla veti, tiivistysvanat irtosi siiven päältä:)

Pidemmän aikaa miettinyt samaa. Nyt jo monena vuotena ovat lentäneet pallit alla. Voisi tosiaan liittyä g-rajoituksiin.
 
Back
Top