Lentokoneita

https://theaviationgeekclub.com/tha...light-deck-of-uss-ranger-aircraft-carrier/ampamp

B-52 Pilot: “Ranger, we’re 5 miles out.”
USS Ranger: “We do not have visual…”
B-52 Pilot: “Look down”


Katso liite: 37756Katso liite: 37757Katso liite: 37758

Ryssiltä meni aikoinaan Tu-16 Badger mereen kun koukkivat matalalla lentäen jenkkien tukialusta.

 
No joo, lievää "dutch roll" ilmiötä pukkaa.
Homma lähtee lapasesta jo 0.12 kohdalla. Eli liian hitaasti, korjaa väärään suuntaan ja pilke jalkaa, kun lähtee sakkaamaan, niin pilotti on vetänyt sauvan taakse ja jalka pohjassa, syöksykierteeseen muljahtaa.
 
No joo, lievää "dutch roll" ilmiötä pukkaa.
Homma lähtee lapasesta jo 0.12 kohdalla. Eli liian hitaasti, korjaa väärään suuntaan ja pilke jalkaa, kun lähtee sakkaamaan, niin pilotti on vetänyt sauvan taakse ja jalka pohjassa, syöksykierteeseen muljahtaa.
Minulla on ollut luulo, että tukialuslaskeutuminen on niin vaativa juttu, että ovat jo kohtuullisen kokeneita lentäjiä siinä vaiheessa, kun harjoittelu aluslaskeutumisessa alkaa.
 
Minulla on ollut luulo, että tukialuslaskeutuminen on niin vaativa juttu, että ovat jo kohtuullisen kokeneita lentäjiä siinä vaiheessa, kun harjoittelu aluslaskeutumisessa alkaa.

Apollo-astronautti Pete Conrad on sanonut että Kuuhun laskeutuminen oli lasten leikkiä verrattuna yöllä suoritettavaan tukialuslaskeutumiseen. Ja äijä oli muuten erittäin kokenut laivaston koelentäjä ennen astronautin uraansa.
 
Apollo-astronautti Pete Conrad on sanonut että Kuuhun laskeutuminen oli lasten leikkiä verrattuna yöllä suoritettavaan tukialuslaskeutumiseen. Ja äijä oli muuten erittäin kokenut laivaston koelentäjä ennen astronautin uraansa.
Niin ne ihmiset vertailee erilaisia kokemuksia. Meikäläinen esmes Mäkkäriä ja Heseä, Conrad yölähestymistä tukialukselle tai laskeutumista kuuhun...hmm:unsure:
 
JF-17B
FIUPQPy.jpg

VvlxcVL.jpg

YnGHPto.jpg

cYHHtu5.jpg
 
No joo, lievää "dutch roll" ilmiötä pukkaa.
Homma lähtee lapasesta jo 0.12 kohdalla. Eli liian hitaasti, korjaa väärään suuntaan ja pilke jalkaa, kun lähtee sakkaamaan, niin pilotti on vetänyt sauvan taakse ja jalka pohjassa, syöksykierteeseen muljahtaa.
Legendaarinen tapa kuolla. Ei ollut ensimmäinen tuosta syystä lähtenyt. Kuula poskella, tosiaan korjasi sivuluisua väärällä jalalla, tilanne paheni ja muuttui kriittisestä tappavaksi. Muljahti kierteeseen ja henki pois.

Liian hidas vauhti liian lähellä sakkausrajaa, pari ohjausvirhettä ja se oli siinä. Jos vauhtia olisi ollut enemmän, ohjaaja olisi voinut vapaammin töpeksiä jalan kanssa, mutta tuossa tilanteessa sauva takastopparissa oli viimeinen virhe.

Tukialukselle laskeutuminen ei ole niitä helpoimpia rasteja sotilasilmailussa.

Sakkauksessa väärällä jalan käytöllä kone voi konetyypistä riippuen tehdä todella aggressiivisen lähdön kierteeseen. Näin kävi tässä. Pilotilla ei aikaa eikä mahdollisuuksia enää mihinkään. (Jos tarkoituksella haluaa kierteeseen korkealla, vaikkapa treenailla syöksykierteen oikaisua, ajetaan kone sakkaukseen ja toinen jalka pohjaan. Siitä se muljahtaa.)
 
Legendaarinen tapa kuolla. Ei ollut ensimmäinen tuosta syystä lähtenyt. Kuula poskella, tosiaan korjasi sivuluisua väärällä jalalla, tilanne paheni ja muuttui kriittisestä tappavaksi. Muljahti kierteeseen ja henki pois.

Liian hidas vauhti liian lähellä sakkausrajaa, pari ohjausvirhettä ja se oli siinä. Jos vauhtia olisi ollut enemmän, ohjaaja olisi voinut vapaammin töpeksiä jalan kanssa, mutta tuossa tilanteessa sauva takastopparissa oli viimeinen virhe.

Tukialukselle laskeutuminen ei ole niitä helpoimpia rasteja sotilasilmailussa.

Sakkauksessa väärällä jalan käytöllä kone voi konetyypistä riippuen tehdä todella aggressiivisen lähdön kierteeseen. Näin kävi tässä. Pilotilla ei aikaa eikä mahdollisuuksia enää mihinkään. (Jos tarkoituksella haluaa kierteeseen korkealla, vaikkapa treenailla syöksykierteen oikaisua, ajetaan kone sakkaukseen ja toinen jalka pohjaan. Siitä se muljahtaa.)

Kyseessä ollut konetyyppi oli jenkkilaivaiston suihkuharjoituskone North American T-2 Buckeye. Tämän korvasi T-45 Goshawk.

kone.jpg
 
Australian laivaston lentototukialus HMAS Melbourne. Yllättävän pieni purkki, jolta A-4 Skyhawkit operoivat.



Jenkkien Skyhawk-kuski koettaa laskeutua samalle paatille. Onnistuu vasta kolmannella yrityksellä.

 
Bangladesh Air Force Lockheed C-130J 99-5479 (S3-AGE) taking off on August 2, 2019 at 13:07 UTC for air test and returning to Cambridge Airport two hours later. It was the first flight of the aircraft (ex RAF ZH881) since her complete refurbishment by Marshall Aerospace and Defence Group.
 
Merivoimien Britanniasta aikoinaan hankkima koululaiva Matti Kurki.

Katso liite: 37534
OT: Lankomies palveli Matti Kurjella inttiaikanaan, oli lääkintämies --- tosin aivan monumentaalisen laiska, työtävieroksuva, arka ja verta pelkäävä heppu (erinomainen valinta lääkintämieheksi). Komean näköisiä sotalaivoja nämä Bay-luokan fregatit. Pohjanmaa luokan nimiä muuten arvottaessa, maakuuntanimien lisäksi Matti Kurki ja Klas Horn olivat 20-luvun tykkiveneillä niminä, ja voisihan sitä jatkaa vaikka Jaakko Ilkalla ja vaikkapa Olli Tiaisella.

Fouga sen sijaan näyttää ohittavan saattaja Uusimaan tai Hämeenmaan. Uusimaalla minäkin olen pikku poikana käynyt 60-luvun lopussa isän kanssa, niihin aikoihin kun Turunmaa ja Karjala olivat rakenteilla.

Oma kohtaamiseni Fougan (kahden itseasiassa) kanssa olikin -81 Kymen Lukko sotaharjoituksessa. Vaunukomppania oli ajettu skutsiin ilmasuojaan(!) - valtatieltä vinosti ulos, ja minä olin vaunulla AK:n kanssa vahdissa, sillä aikaa kun muut oli hakemassa safkaa kenttäkeittiöstä. Fougat ilmestyivät näköpiiriini tien suunnassa, hieman kuusien latvoja korkeammalla, lähes peräkkäin - ja katollaan. Tai siis olivat tekemässä jonkinlaista tynnyriä.
Tien toisella puolen ollut BTR.50 avasi tulen PKM:llä ja minä tempaisin coca-cola-kameran silmilleni niin nopeasti, että kalashnikov jäi väliin ja löi minulta etutähtäimellä oikean silmäkulman auki. Yritin ottaa kuvia, mutta eihän niistä yksikään osunut - kuvat minulla on edelleen.
Fougien tynnyri jatkui tien suunnassa kiertäen kuusien väliin ja kohdallani ne olivat lähes samalla tasolla kuin minä seistessäni viisvitosen kannella. Ja siitä heilahtivat metsän ympäri näkymättömiin.

Se oli sekä kaunis että hirvittävä kohtaaminen, koneiden liikkeet ja metalliset kiiltävät rungot, taito ja täydellinen ylivoima tekivät lähtemättömän vaikutuksen. En tiedä mitä rautaa sieltä olisi tositilanteessa tullut niskaan, mutta kokemus oli: ilmavoimat-panssariase 6-0.
 
Back
Top