Liikekannallepanon sietämätön keveys

Yritän tässä muistella niitä mahdollisia skenaarioita, joiden meille on kerrottu johtavan liikekannallepanoon. Sen mitä nyt on tapahtumassa ei pitänyt olla mahdollista, ei edes kansainvälisen tilanteen kiristymisen osalta, joten onko koko asiaan varauduttu. Meillähän piti olla kuukausia aikaa varautua. Nyt tilanne voisi olla teoriassa päällä jo huomenna, mutta juuri mitään ei enää voi tehdä jotta emme "provosoisi". Jos olisin poliitikko Suomessa, olisin minäkin nyt hiljaa koska olisi myöhäistä avata edes suutaan. Liittoutumisen osalta olisi päätökset tullut tehdä jo aikaa sitten. Tähän hätään ei ehditä ja voimme vain toivoa, että järki voittaa ja osapuolet etsivät ns. wi-win ratkaisun ongelmiinsa.
 
Yritän tässä muistella niitä mahdollisia skenaarioita, joiden meille on kerrottu johtavan liikekannallepanoon. Sen mitä nyt on tapahtumassa ei pitänyt olla mahdollista,

Kuka niin on väittänyt?

ei edes kansainvälisen tilanteen kiristymisen osalta, joten onko koko asiaan varauduttu. Meillähän piti olla kuukausia aikaa varautua.

Kuka sanoo ettei nyt ole?

Nyt tilanne voisi olla teoriassa päällä jo huomenna, mutta juuri mitään ei enää voi tehdä jotta emme "provosoisi".

Miksei voisi?

Liittoutumisen osalta olisi päätökset tullut tehdä jo aikaa sitten.

Niinhän se on tehtykin.
 
Vonka, asioita tunteva ystäväni vastaisi tuhon; Suomi käynnistää liikekannallepanon kun maahammamme on jo hyökätty tai aikaisintaan silloin kun mahdollinen hyökkääjä suoraan uhkaa hyökkäyksellä jos emme suostu asetettuihin ehtoihin ja vaatimuksiin. Liikekannallepano on niin mittava toimenpide, ettei sitä voi käynnistää ilman poliittista "lupaa". Monet lait kumotaan sen ajaksi ja uusia astuu voimaan, siihen tarvitaan Eduskunnan päätöksiä. Eri juttu on sitten maahamme suoritettu salamahyökkäys johon puolustusvoimat reagoi yksin, mutta silloin on jo myöhäistä.

Ylipäällikkö ja puolustusministeri voivat sotilaskäskyasiana määrätä reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen. Kiinteistöjen ottaminen käyttöön onnistuu sotilailta rauhanaikana hallinnollisena päätöksenä. Valmiutta saa siis kasvatettua kohtuullisesti ilman eduskunnan myötävaikutustakin.
 
Kummasti nämä LKP-asiat tuntuvat pyörivän keskustelussa. Moneltakin kantilta. Nyt kannattaa laittaa vähän jäätä mietintämyssyyn, kaikki toiminta ei ole aivan mustavalkoista eli 100/0, siinä välissä on erilaisia vaiheita/tasoja.
 
Mielestäni olen monestakin yhteydestä lukenut, että valmiudenkohotus onnistuu nykyisin vieläkin joustavammin ja huomaamattomammin kuin ennen. Eli ei todellakaan tarvitse mennä heti all-in! (täysi liikekannallepano)
 
Kuka niin on väittänyt?



Kuka sanoo ettei nyt ole?



Miksei voisi?



Niinhän se on tehtykin.

Minä sanon ja väitän!
Mielestäni olen monestakin yhteydestä lukenut, että valmiudenkohotus onnistuu nykyisin vieläkin joustavammin ja huomaamattomammin kuin ennen. Eli ei todellakaan tarvitse mennä heti all-in! (täysi liikekannallepano)

Muistakaa, että kyse on kokonaismaanpuolustuksesta, ei siis pelkästään puolustusvoimista!

 
Valmiutta voidaan tehostaa tai kohottaa ihan sotilasläänien komentajienkin päätöksellä, ilman, että edes pääesikunta päättää asiasta mitään, hallituksesta tai eduskunnasta puhumattakaan. En lähde muistelemaan lukuja, mutta aika tuntuvasti jos miesmäärästä puhutaan. Vasta oikeastaan suojajoukkovalmiuden määrääminen vaatii vissiin pääesikunnan päätöksen ja sitä suurempia määriä ei voida palvelukseen laittaa väkeä, ennen kuin eduskunta on päättänyt hyökkäyksen uhan olevan selvästi olemassa ja liikekannallepano on määrätty. Näin siis ulkomuistista. Muut korjatkoot.

Nyt tilanne on se, että meillä on varusmiehiä kasapäin, jotka ovat juuri lopettamassa peruskoulutuskauttaan. Sinällään hyvä sauma tavallaan, vaikka eihän noista nyt kuin kiväärimiehiksi ole mutta eiköhän sekin ole kuitenkin parempi kuin ei mitään. Lisäksi 9-12kk palvelevat ovat vielä laskuissa mukana. Joten tilanne on siltä osin hyvä. Sotaharjoituksissa ei taida reserviläisiä tällä hetkellä olla lainkaan, mikä on tietysti vähän huono asia. Viikonloppu päällä, joten kantapeikot ovat kännissä kotonaan, mikä ei ole hyvä juttu.

Vähintä, mitä nyt minusta pitäisi tehdä on, että varusmiesten lomat olisi pitänyt peruuttaa tältä viikonlopulta ja käyttää viikonloppu mukavan "suojatkaa varuskunta" ja "pikaleiri ampumaradalle" merkeissä. Nopean valmiuden joukkojen sotilaita voisi kutsua muutamia tuhansia palvelukseen ihan vaan näyttämään kykyä ja voimaa, sen pitäisi onnistua alle 24h ajassa. Merivoimat merelle kanssa näyttämään aluksia ja lippua. Ilmavoimat korotettuun valmiuteen, sinne tänne siviililentokentille (no Helsinki-Vantaalle nyt ainakin!) kone tai kaksi valmiuteen, jotta ilmatilan loukkauksiin voidaan reagoida nopeasti. Nämä siis pitäisi tehdä NYT HETI. Ensi viikon alkuun olisi sitten hyvä päräyttää joku 20000 sotilaan harjoitus kaakkois-Suomeen, johon yhdistyy ilmatorjuntaa ja "kriisinhallintaa". Se olisi siinä sitten. Saisivat virolaiset, ruotsalaiset ja venäläiset ihmetellä, kun täällä on kykyä ja halua reagoida, eikä vain seistä peukalo perseessä kun naapurissa tapahtuu.

Niille, joiden mielestä käsitykseni ovat utopistisia, haluan kysyä: Mikä sitten olisi sellainen tilanne, jossa valmiutta pitäisi kohottaa, jos ei nyt? Sota uhkaa Euroopassa ja Venäjä on laittanut joukkonsa Suomenkin rajojen takana korkeaan valmiuteen. Jos ei nyt, niin milloin sitten muka, mitä pitäisi vielä tapahtua, jotta edes jotain selkeätä reaktiota PV:ltä tulisi?
 
Minä sanon ja väitän!

En ole nähnyt missään etäisesti uskottavan tahon väittävän että kv. kriisit Euroopassa ovat mahdottomia (jotkut naivistiset pasifistipiirit ovat näin väittäneet. Toivottavasti tämä nyt toimii vähän herätyskellona).

Joku aika sitten aloin miettimään että voisin aloittaa tänne ketjun aiheesta "todennäköisiä turvallisuusuhkia" jossa mietittäisiin sellaisia konkreettisia skenaarioita jotka voisivat Suomen osalta johtaa sotaan - ei siis yleistä "kv. tilanne on kiristynyt ja vihollinen suorittaa kaappauksenomaisen iskun valtiojohtoa vastaan blaa blaa..." liirumlaarumia. Eräät miettimistäni skenaarioista olivat sisällissota Virossa tai Ukrainassa. Jälkimmäinen ehti melkein tulla vastaan nopeammin kuin ajattelinkaan joten pohdiskeluni olisivat heti olleet vanhentuneita. Tulin kuitenkin siihen tulokseen että sisällissota Virossa olisi vakavampi uhka sekä Suomen että koko Euroopan turvallisuudelle.

Olennaista on kuitenkin huomata että näissä skenaarioissa Suomi ei yleensä ole primäärikohde: sekundäärikohteeksi se voi kyllä joutua - ja jos historiasta on oppiminen, ei ainoastaan Venäjän taholta!

Muistakaa, että kyse on kokonaismaanpuolustuksesta, ei siis pelkästään puolustusvoimista!

Kyllä, ja olennaisena osana sitä on nettoturvallisuushyödyn konsepti! Ilmaisia lounaita ei ole.
 
Valmiutta voidaan tehostaa tai kohottaa ihan sotilasläänien komentajienkin päätöksellä, ilman, että edes pääesikunta päättää asiasta mitään, hallituksesta tai eduskunnasta puhumattakaan. En lähde muistelemaan lukuja, mutta aika tuntuvasti jos miesmäärästä puhutaan. Vasta oikeastaan suojajoukkovalmiuden määrääminen vaatii vissiin pääesikunnan päätöksen ja sitä suurempia määriä ei voida palvelukseen laittaa väkeä, ennen kuin eduskunta on päättänyt hyökkäyksen uhan olevan selvästi olemassa ja liikekannallepano on määrätty. Näin siis ulkomuistista. Muut korjatkoot.

Nyt tilanne on se, että meillä on varusmiehiä kasapäin, jotka ovat juuri lopettamassa peruskoulutuskauttaan. Sinällään hyvä sauma tavallaan, vaikka eihän noista nyt kuin kiväärimiehiksi ole mutta eiköhän sekin ole kuitenkin parempi kuin ei mitään. Lisäksi 9-12kk palvelevat ovat vielä laskuissa mukana. Joten tilanne on siltä osin hyvä. Sotaharjoituksissa ei taida reserviläisiä tällä hetkellä olla lainkaan, mikä on tietysti vähän huono asia. Viikonloppu päällä, joten kantapeikot ovat kännissä kotonaan, mikä ei ole hyvä juttu.

Vähintä, mitä nyt minusta pitäisi tehdä on, että varusmiesten lomat olisi pitänyt peruuttaa tältä viikonlopulta ja käyttää viikonloppu mukavan "suojatkaa varuskunta" ja "pikaleiri ampumaradalle" merkeissä. Nopean valmiuden joukkojen sotilaita voisi kutsua muutamia tuhansia palvelukseen ihan vaan näyttämään kykyä ja voimaa, sen pitäisi onnistua alle 24h ajassa. Merivoimat merelle kanssa näyttämään aluksia ja lippua. Ilmavoimat korotettuun valmiuteen, sinne tänne siviililentokentille (no Helsinki-Vantaalle nyt ainakin!) kone tai kaksi valmiuteen, jotta ilmatilan loukkauksiin voidaan reagoida nopeasti. Nämä siis pitäisi tehdä NYT HETI. Ensi viikon alkuun olisi sitten hyvä päräyttää joku 20000 sotilaan harjoitus kaakkois-Suomeen, johon yhdistyy ilmatorjuntaa ja "kriisinhallintaa". Se olisi siinä sitten. Saisivat virolaiset, ruotsalaiset ja venäläiset ihmetellä, kun täällä on kykyä ja halua reagoida, eikä vain seistä peukalo perseessä kun naapurissa tapahtuu.

Niille, joiden mielestä käsitykseni ovat utopistisia, haluan kysyä: Mikä sitten olisi sellainen tilanne, jossa valmiutta pitäisi kohottaa, jos ei nyt? Sota uhkaa Euroopassa ja Venäjä on laittanut joukkonsa Suomenkin rajojen takana korkeaan valmiuteen. Jos ei nyt, niin milloin sitten muka, mitä pitäisi vielä tapahtua, jotta edes jotain selkeätä reaktiota PV:ltä tulisi?

Rajalla käkkiminen ja moottoreiden ajoittainen lämmittäminen on normipäivä.

Parasta kyllä olisi, jos länsi vähän vääntäisi ruuvia oikeaan aikaan. Mitä minä historiasta olen oppinut, Kuuban kriisistä ja muusta, se tuo slaavilainen luonne uskoo vain ja ainoastaan katteellista voimaa.

Jos sitä ei ole. Se on toinen juttu sitten.
 
Mielestäni Suomen olisi tässä tilanteessa suorastaan typerää alkaa nostamaan valmiutta näkyvin pullisteluin (reservin aseisiinkutsuminen yms.) Mitään todellista uhkaahan ei Venäjän suunnalta meihin tällä hetkellä kohdistu. Hätäily tällaisessa tilanteessa viestisi vahvasti luottamuksen puutteesta ja vainoharhaisuudesta naapuria kohtaan, mikä ei välttämättä tekisi hyvää kahdenkeskeisille suhteille. Jos Läntinen sotilaspiiri määrätään Venäjällä valmiuteen Ukrainan tilanteen takia, tarkoittaa se silloin myös sitä, että lähempänä meitäkin alkaa hyörinä, vaikkei tämä voimannäyttö millään tavalla olisi meillepäin osoitettua. Näkymättömät toimet varautumisen, valmiuden ja tiedustelun saralla ovat oikea ratkaisu tällaiseen tilanteeseen, jossa suoraa sotilaallista uhkaa ei ole, mutta pitkässä juoksussa eskaloitumisen riski on olemassa.
 
Hätäily tuskin antaisi myöskään oikeaa signaalia kansalaisille. Jos varusmiesten lomia lähdetään perumaan niin herkimmät tarttuvat todennäköisesti jo nitropurkkiin. Pullistelu voidaan aloittaa sitten kun venäläismieliset asemiehet ottavat Lappeenrannan Prisman hallintaansa tai tapahtuu jotain muuta mikä on jollain tavalla relevanttia meidän kannalta.
 
Lehtitietojen mukaan Venäjän läntisen sotilaspiirin joukot ja ilmavoimat ovat hälytystilassa myös maamme rajoilla. Ne ovat siis valmiina iskemään tunneissa tai jopa minuuteissa. Kuten monissa kirjoituksissa on jo todettu, nyt on onneksi meneillään harjoitus ja varoitus Ukrainalle, merkkejä varsinaisista hyökkäysvalmisteluista ei siis ole.

Liityn kuitenkin niihin kirjoittelijoihin jotka ovat jo ihmetelleet omien puolustusvoimiemme valmiutta vastata tilanteeseen. Meille on mainostettu, että maatamme uhkaava tilanne ei muodostu hetkessä, siihen menee kuukausia, joten meillä on yllin kyllin aikaa nostaa valmiutta ja käynnistää liikekannallepano.

Mutta miten on?

Ukrainan tilanne saattaa nyt riistäytyä totaalisesti käsistä muutamassa tunnissa, siihen riittää, että joukko höyrypäitä (tai provokaattoroita) hyökää Venäjän tukikohtia vastaan Krimillä. Tästä saattaisi seurata täysmittainen sota Ukrainan alueella, joka samalla romahduttaisi Euroopan (maailman) turvallisuustilanteen ja jopa johtaa Venäjän Suomelle esittämiin vaatimuksiin tai ehtoihin.

Entä me täällä Suomessa, jonka puolustus nojaa yleiseen asevelvollisuuten ja jonka asevelvolliset nojaavat punkkiinsa pitkin maamme varuskuntia? Kuinkahan nopeasti se yleinen liikekannallepano mahtaisikaan käynnistyä jos Venäjä tätä naputellessani olisi juuri hyökkäämässä Ukrainaan.

1. Kuinka kauan on Ukrainan kriisi kestänyt? Muutaman kuukauden?

2. Jos Putin käski keskiviikkona pitää laajat valmiusharjoitukset. Niin perjantaina on alkanut tapahtumaan
 
Olisiko sellainen että uhka kohdistuisi meihin eikä Ukrainaan/Sevastopoliin?
Sitten kun Suomen rajan takana pyörii 150000 sotilasta nollan päivän varoitusajalla ja Venäjän armeijan erikoisjoukot operoivat Suomen alueella, on valmiuden kohottaminen jo liian myöhäistä.

ps. oletko varma ettei esim. ilmavoimissa ole reagoitu meneillään olevaan tilanteeseen mitenkään?
En ole väittänyt, etteikö olisi.
 
Kummasti nämä LKP-asiat tuntuvat pyörivän keskustelussa. Moneltakin kantilta. Nyt kannattaa laittaa vähän jäätä mietintämyssyyn, kaikki toiminta ei ole aivan mustavalkoista eli 100/0, siinä välissä on erilaisia vaiheita/tasoja.

Vieläkö ihmettelette, miksi toin thråådille tässä sen oikean reality-tason PERK:sta? En suinkaan valinnut ajankohtaa vahingossa....huomasin tiettyä tilausta.
 
En myöskään itse katso, että Suomella olisi toistaiseksi ollut syytä nostaa valmiutta näyttävästi. Syy on lähinnä se, ettei asevelvollisuusarmeijan valmiuden nostamisella ole suurtakaan merkitystä jos toinen osapuoli päättää suorittaa strategisen iskun yhteiskuntamme elintärkeisiin kohteisiin. Toisaalta mitään järkeä ei olisi myöskään tulla parilla panssarivaunulla kutittelemaan maamme rajoja jossain Itä-Suomessa.

Olen moneen otteesseen jo aiemmin todennut, että paras turvamme olisi niin voimakas taustatuki, ettei maahamme yksinkertaisesti kannata iskeä, toinen järkevä vaihtoehto lienee sitten nykyinen, eli ollaan hiljaa kuin kusi sukassa ja toivotaan, ettei mitään valu ulkopuolelle. Se kolmas vaihtoehto, eli nykyisillä sotavoimilla uhoaminen olisi sitten kaikkein huonoin malli!
 
Käytin illalla kaikki kontaktini ja suodatin pressin. Mitään viitteitä muusta kuin Krimin varmistamisesta ei toistaiseksi ole.

Asiat voivat muuttua provokatiivisella (jonkin oikeistoryhmän tms. iskulla Krimille tai itäisten alueiden venäläisväestöön tms.) mutta tästäkään ei ole viitteitä. Sen sijan on viitteitä, että Ukrainan hallintoa saatetaan vastustaa aseellisesti yhden pumpun toimesta, mutta siihen on kuulemma jo varauduttu. Vielä askarruttaa, mikä porukka siellä liikehtii (siis Ukrainan puolella).

Jos ammattimainen sakki, ovat samaa kaliiberia kuin parlamentissa (venäläisiä ja osa operaatiota), jos sekalainen, kuuuluvat siihen sisäiseen valtataisteluun, joka myös on olemassa.

Teoriassa myös Krimille voitaisiin järjestää Mainilan laukaukset mikä saisi Lavrovin ja Putinin "valittaen ilmoittamaan, että rauhantahtoisuudestaan ja ponnisteluistaan huolimatta heidän velvollisuutensa on suojella omaa väestöä".

Nämä on siis riskejä, mutta edelleen: Mitään valtioillista hyökkäystoimintaa läntiseen Ukrainaan ei ole todistettavasti menossa. Sen sijaan Krimiä varmistetaan (Mustameren laivasto, enemmistöväestö).

Nyt varmaan toimitaan kuin Georgiassa eli tehdään nurkanvaltaus sen tärkeimmän strategisen kohteen pitämiseksi, ehkä vuokra-ajan ylikin.
 
Käytin illalla kaikki kontaktini ja suodatin pressin. Mitään viitteitä muusta kuin Krimin varmistamisesta ei toistaiseksi ole.

Asiat voivat muuttua provokatiivisella (jonkin oikeistoryhmän tms. iskulla Krimille tai itäisten alueiden venäläisväestöön tms.) mutta tästäkään ei ole viitteitä. Sen sijan on viitteitä, että Ukrainan hallintoa saatetaan vastustaa aseellisesti yhden pumpun toimesta, mutta siihen on kuulemma jo varauduttu. Vielä askarruttaa, mikä porukka siellä liikehtii (siis Ukrainan puolella).

Jos ammattimainen sakki, ovat samaa kaliiberia kuin parlamentissa (venäläisiä ja osa operaatiota), jos sekalainen, kuuuluvat siihen sisäiseen valtataisteluun, joka myös on olemassa.

Teoriassa myös Krimille voitaisiin järjestää Mainilan laukaukset mikä saisi Lavrovin ja Putinin "valittaen ilmoittamaan, että rauhantahtoisuudestaan ja ponnisteluistaan huolimatta heidän velvollisuutensa on suojella omaa väestöä".

Nämä on siis riskejä, mutta edelleen: Mitään valtioillista hyökkäystoimintaa läntiseen Ukrainaan ei ole todistettavasti menossa. Sen sijaan Krimiä varmistetaan (Mustameren laivasto, enemmistöväestö).

Nyt varmaan toimitaan kuin Georgiassa eli tehdään nurkanvaltaus sen tärkeimmän strategisen kohteen pitämiseksi, ehkä vuokra-ajan ylikin.

Jos täysimittaista invaasioita suunniteltaisiin, niin se olisi jo tehty...

Kyllä tässä alusta asti ovat askelmerkit olleet ihan selviä, tarkoituksena on:

1. Varmistaa Sevastopolin laivastotukikohdan hallussapito Venäjällä jatkossakin.

2. Toissijaisena tavoitteena on Krimin niemimaan irroittaminen Ukrainan keskushallinnon vallasta Abhasian ja Etelä-Ossetian tyyliin, ja mahdollisesti liittää se myöhemmin kokonaan Venäjän hallintaan.

3. Kolmanneksi halutaan painostaa Kiovan uutta hallintoa taipumaan erilaisiin Venäjän vaatimuksiin, ja ylläpitaa Venäjän vaikutusvaltaa sen etupiirikseen lukemassa Ukrainassa.

4. Vetää raja NATO:n ja EU:n itälaajentumiselle.

5. Näpäyttää länsivaltoja, ja todistaa niille Venäjän olevan jälleen suurvalta, jota tulee kuunnella.

6. Esitellä Venäjän sotilaallista mahtia ylipäätään ulkovalloille.
 
7. Näyttää sisäpoliittisesti omalle kansalle mistä kana pissii ja täten saavuttaa torjuntavoitto opposition horjuttamispyrkimyksiin nähden.
 
Meille näkymätöntä valmiuden kohottamista tapahtuu esikunnissa, tiedustelussa, ilmatorjunnassa, ilmavoimissa, merivoimissa, uskoisin että näin nytkin.
Kaikilla on myös nyt tai on pian oma kynnysasejärjestelmänsä jota voidaan käyttää suojaamaan liikekannallepanoa ja torjumaan vihollisen ensimmäisiä liikkeitä.

Esimerkiksi jos meidän tiedustelu ei operoi nyt korotetulla valmiudella ja miehityksellä niin kritiikille on aihetta, en usko näin olevan.

Suomi saa myös reaaliaikaista tilannekuvaa suoraan Pentagonista, se on se meidän ainoa oikea sotilaalllinen liittolainen, f*ck the EU.
 
Back
Top