Linnoittaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pstsika
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Konteille voi tehdä sopivan suojakolon niistä yllä esitellyistä legopalikoista, tarvitsee vain katon vastaavasti ylijäämäbetonista tehtynä. Jonkun pitää miettiä sopiva modulaarinen koko, olisiko laatan leveys kaksi legopalikkaa 2400 mm ja pituus neljä 4800 mm sekä paksuus puolikas eli 300 mm. Menee jo noilla mitoilla painavaksi, mutta yltää merikontin katteeksi ja mahtuu kuorma-autojen tai traktoreiden lavoille ongelmitta. Siihen päälle sekä kolmelle sivulle maata kaivurilla niin modulaarinen ja ainakin sirpaleilta suojaa antava rakenne on valmis.
Tarviiko tuossa enää sitä konttia sisään? Tuohan on jo korsu.
No, tosin siinä kontissa vois olla valmiina sisustus.
 
Kestääkö legopalikat pinoamalla maanpainetta, tietty jos ne on suunniteltu maanalaisten korsujen seiniksi
Noissa betonilegoissa on yläpinnassa kohoumat ja alapinnassa kuopat. Eli eivät liu toistensa päältä vaakatasossa mihinkään, vaan niiden pitäisi samalla nousta. Ja yksi kappale painaan n. 1000kg. Eli kestää maanpainetta kohtalaisen hyvin. Aivan hatusta ravistan, että ehkä joku 3 metriä menee vielä maanpainetta ilman kattoa. Ja jos on betonikatto päällä, niin ehkä metrin enemmän. Maanpaine riippuu toki maanlajista ja sen märkyydestä. Kriittisintä on tietysti maan routiminen. Eli jos on märkää savea, hietaa tai hiesua ja 40 pakkasta, niin silloin maanpaine on aivan eri kertaluokassa kuin ilman routimista. Routiminen ei kuitenkaan välittömästi kaada rakennelmaa.

Varmaan joku kanssainsinööreistä löytää todelliset speksit maanpaineen kestosta, koska tuo yllä on vain insinöörin arvaus? Meitä insinöörejä kun on aika monella eri osaamisalueella...
 
Eiköhän metalli ole saman lämpöistä, kuin ympäröivä luonto vrt kivi.
Ei ole. Lisäksi metalli heijastelee helposti ympäröivän maailman lämpötiloja. Tosin noi on aika varmasti tajuttu maalata yli 0,9 emissiivisyyden maalilla joka ei peilaile esim. avaruuden kylmyyttä tai auringon kuumuutta.

Jotku kiinnitysmahdollisuudet pitäisi kannessa olla molemmilla puolin, jotta sais edes jekkulangalla risuja ja sammalta kiinni naamioinniksi. Kyllä tollaset pikkukontit on varmasti hyviä oikein käytettynä. Eli ne pitää asentaa ajoissa ja oikeille paikoille. En silti jättäisi kenttälapiota, sahaa ja kirvestä pois...
 
Maahan haudattavan kontin sisään tehdään tukirakenne puusta. Sen jälkeen pelittää mainiosti. Tuo on siitä hyvä systeemi, että kontin mitoitus on vakio, joten puutavaran voi toimittaa valmiiksi pätkittynä. Tukirakenteen kasaa erittäin nopeasti.

Kuinka paljon sellainen pienentää sisätilaa? Riittääkö tukemaan myös kontin pitkältä sivulta, vai täytyykö keskelle konttia tehdä joko ristikkäinen tukirakennelma joka hankaloittaa käyttöä merkittävästi?

Konteille voi tehdä sopivan suojakolon niistä yllä esitellyistä legopalikoista, tarvitsee vain katon vastaavasti ylijäämäbetonista tehtynä. Jonkun pitää miettiä sopiva modulaarinen koko, olisiko laatan leveys kaksi legopalikkaa 2400 mm ja pituus neljä 4800 mm sekä paksuus puolikas eli 300 mm. Menee jo noilla mitoilla painavaksi, mutta yltää merikontin katteeksi ja mahtuu kuorma-autojen tai traktoreiden lavoille ongelmitta. Siihen päälle sekä kolmelle sivulle maata kaivurilla niin modulaarinen ja ainakin sirpaleilta suojaa antava rakenne on valmis.

Mihin sitä konttia tuossa enää tarvitaan? Jos tekee noin järeän ulkokuoren niin se sisätilan rakentaminen on lähinnä viimeistelyä.

Aikaisemmin mainitsinkin että konttien maahan hautaaminen ei ole täysin mahdoton idea, etenkään jos vain väliaikainen järjestely. Mutta jos vähääkään pysyvämpään käyttöön niin samalla työmäärällä rakentaisi jo kunnollisen varastokorsun.
 
Kuinka paljon sellainen pienentää sisätilaa? Riittääkö tukemaan myös kontin pitkältä sivulta, vai täytyykö keskelle konttia tehdä joko ristikkäinen tukirakennelma joka hankaloittaa käyttöä merkittävästi?



Mihin sitä konttia tuossa enää tarvitaan? Jos tekee noin järeän ulkokuoren niin se sisätilan rakentaminen on lähinnä viimeistelyä.

Aikaisemmin mainitsinkin että konttien maahan hautaaminen ei ole täysin mahdoton idea, etenkään jos vain väliaikainen järjestely. Mutta jos vähääkään pysyvämpään käyttöön niin samalla työmäärällä rakentaisi jo kunnollisen varastokorsun.
Konttia voi suojassa vaihtaa tarpeen vaatiessa nopeastikin koukkulava-autolla, ei tarvitse käsipelillä lastata ryssien tapaan tai jos rintama liikkuu, halutaan vaihdella sijaintia johtokeskukselle yms.

Ja sama tila toimii suurimmalle osalle ajoneuvoja myös suojana, tai henkilöstölle vaikka teltoissa.
 
Kuinka paljon sellainen pienentää sisätilaa? Riittääkö tukemaan myös kontin pitkältä sivulta, vai täytyykö keskelle konttia tehdä joko ristikkäinen tukirakennelma joka hankaloittaa käyttöä merkittävästi?



Mihin sitä konttia tuossa enää tarvitaan? Jos tekee noin järeän ulkokuoren niin se sisätilan rakentaminen on lähinnä viimeistelyä.

Aikaisemmin mainitsinkin että konttien maahan hautaaminen ei ole täysin mahdoton idea, etenkään jos vain väliaikainen järjestely. Mutta jos vähääkään pysyvämpään käyttöön niin samalla työmäärällä rakentaisi jo kunnollisen varastokorsun.
Muistelen täällä mainittavan, että kontti kestää sellaisenaan huonosti hautaamista, se kun on suunniteltu kestämään kantamaan muiden konttien painoa, mutta sivusta siihen ei kohdistu suuria voimia. Tietäjät voivat korjata jos muistan väärin.
 
Konttia voi suojassa vaihtaa tarpeen vaatiessa nopeastikin koukkulava-autolla, ei tarvitse käsipelillä lastata ryssien tapaan tai jos rintama liikkuu, halutaan vaihdella sijaintia johtokeskukselle yms.

Ja sama tila toimii suurimmalle osalle ajoneuvoja myös suojana, tai henkilöstölle vaikka teltoissa.

Jos se kontti on haudattu maahan tai muuten muuten suojattu niin siirtely muuttuu kertaluokkaa hankalammaksi.

Täällä on siis ideoitu että korsun rakenne perustuisi merikonttiin, koska se on halpa ja helppo ratkaisu. Tuo sinun idea kuullostaa että rakennetaan riittävän iso suoja että sinne mahtuu tuomaan/noutamaan kontin, niin se on jo ihan varaston kokoinen rakennelma.
 
Jos se kontti on haudattu maahan tai muuten muuten suojattu niin siirtely muuttuu kertaluokkaa hankalammaksi.

Täällä on siis ideoitu että korsun rakenne perustuisi merikonttiin, koska se on halpa ja helppo ratkaisu. Tuo sinun idea kuullostaa että rakennetaan riittävän iso suoja että sinne mahtuu tuomaan/noutamaan kontin, niin se on jo ihan varaston kokoinen rakennelma.
Se voisi olla kontin mentävä holvirumpu johon mahtuu myös pieni ajoneuvo tai vaikka polttoainesäiliö.
Eteen tarvittaisiin vielä joku ovi ja jotain pieniä puita jotka kasvavat tynnyreissä joissa on pyörät.
IMG_3172-e1689009194913.jpg
 
Se voisi olla kontin mentävä holvirumpu johon mahtuu myös pieni ajoneuvo tai vaikka polttoainesäiliö.
Eteen tarvittaisiin vielä joku ovi ja jotain pieniä puita jotka kasvavat tynnyreissä joissa on pyörät.

Itse arvaisin että tuollainen holvirumpu-rakenne on käyttökelpoisempi kuin kontin hautaaminen maahan.

Kontin etu on sen siirrettävyys, mutta ei ole kovin hyvä tukirakenne linnoitteelle.
 
Back
Top