Lippujuhlapäivä

Ei tuon bemarin ääniä ja savua ole mitenkään mahdollista vaimentaa ja suodattaa?
Se ainoa äänilähdekään ei ole moottori, meteliä lähtee voimansiirrosta ja telakoneistosta. Uudet telat, voimansiirto ja kone niin sillähän se hiljenee - ja sitten vielä jokin äänieristys. Savumerkitkin saisi ehkä pois. Onhan se hassua että jemmassa oleva yksikkö paljastaa itsensä käynnistämällä koneet - kun metsän päälle nousee sininen pilvi.

Olisikohan helpompaa laittaa AMV:hen telat :D
 
Se ainoa äänilähdekään ei ole moottori, meteliä lähtee voimansiirrosta ja telakoneistosta. Uudet telat, voimansiirto ja kone niin sillähän se hiljenee - ja sitten vielä jokin äänieristys. Savumerkitkin saisi ehkä pois. Onhan se hassua että jemmassa oleva yksikkö paljastaa itsensä käynnistämällä koneet - kun metsän päälle nousee sininen pilvi.

Olisikohan helpompaa laittaa AMV:hen telat :D


Bemareihin saa kumitassuja ainakin ihan kaupan hyllyltä, itse lähinnä tuota koneesta tulevan äänen ja savun määrää ottaisin alas.

Sitten jos on kaupan hyllyllä helposti paikalleen sopiva uusi kone olemassa niin miksi ei mutta onko sellaista?
 
PT-76 = BTR-50 tykillä...
Tai pikemminkin BTR-50 on PT-76 matkailuvaunuversiona. Ensinhän oli PT-76, josta BTR-50 kehitettiin.

Aikoinaan kyllä pidettiin molempia laitteita varsin hiljaisina ja ketterinä, sopivina ps-tiedustelutoimintaan ja vaunukomppanian huollon siirtoihin -- ettei tarvinnut järkyttää metsän hiljaisuutta paksun vaunun metelöinnillä.

En kyllä ole koskaan tajunnut mikä arvo PT-76 :lla on ollut muuten kuin rekvisiittana. Vakauttamaton 76millinen tykki heikosti panssaroidussa rakkineessa, joka ei kuitenkaan ole voinut kuljettaa edes jääkäreitä. En ihan heti keksi taistelukenttää .. edes 70/80 -luvulla mihin semmoisesta olisi ollut hyötyä. Tiedustella esim. kenttäkeittiöitä tai joukkosidontapaikkoja o_O (olettaen tietysti että siellä ei kenelläkään ole sinkoa), tai hyökätä uimarannalle? Tai löytää vastapuolen samalla kalustolla oleva yksikkö ja käydä panssaritaistelu PT-76:ien välillä.
 
Bemareihin saa kumitassuja ainakin ihan kaupan hyllyltä, itse lähinnä tuota koneesta tulevan äänen ja savun määrää ottaisin alas.

Sitten jos on kaupan hyllyllä helposti paikalleen sopiva uusi kone olemassa niin miksi ei mutta onko sellaista?
Mikäs kone bemarissa muuten on ? Onko ne samaa sarjaa keskenään ja löytyykö siitä jokin alkuperäinen länsimainen alkuperä. Esim. vanhassa komsomol tykkitraktorissahan taisi olla kone joka perityi vanhasta Fordin koneeetsa ja johon sai vaihdettua Taunuksesta melko helposti uuden. (voi olla panssariurbaanilegenda toki .. kuulopuheita vaunuhallilta).

Teloista lähtevä ääni ei pelkillä kumitassuilla kokonaan hiljene, telakoneisto itse pitää meteliä, kun ne toleranssit on mitä on. Mistä muuten telakengät hankitaan? Ajattelin, että jos niitä joku paja Suomessa valmistaisi niin ehkä jo sillä saisi ääntä pois, toki tela/johto/veto-pyörätkin voisi uusia. Ei ne nyt mitää huipputekniikkaa ole ja todennäköisesti varsin helppo valmistaa.
 
Bemareihin saa kumitassuja ainakin ihan kaupan hyllyltä, itse lähinnä tuota koneesta tulevan äänen ja savun määrää ottaisin alas.

Sitten jos on kaupan hyllyllä helposti paikalleen sopiva uusi kone olemassa niin miksi ei mutta onko sellaista?

Niin siis savun muodostukselle tehtiin M:ssä se mitä pystyttiin eli tehtiin ohjattiin sivulle/alas sen sijaan että ne nousisivat suoraan ylös. Voimansiirto ja koko voimapaketti olisi haluttu vaihtaa koska se olisi myös mahdollistanut myös panssaroinnin parantamisen. Ei tullut koska hinta olisi ollut niin iso.

Toimivaa kumilapputelaa ei BMP:n ole olemassakaan vaan nuo kaupalliset ratkaisut on lähinnä paraateja varten tarkoitettu eikä kestä oikeaa käyttöä. Lisäksi niissä ei ole kuminiveliä, jotka ovat oikeasti ne hiljentävät elementit moderneissa teloissa. Telat pitäisi suunnitella täysin uusiksi jos halutaan toimiva hiljainen tela. Ei taida olla markkinoita tai edes osaamista Suomessa.

Muuten se paljastava pakokaasu ei ole sitä sinistä vaan valkoista ja johtuu osaamattomuudesta, tietäisit jos jotain tietäisit panssarivaunuista.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ole koskaan tajunnut mikä arvo PT-76 :lla on ollut muuten kuin rekvisiittana.

Eihän sitä ole taisteluvaunuksi tehtykään! Eikä siis käymään vastustajan kovimman kärjen kimppuun. Pääasialliset käyttömaastotkin Keski-Euroopan aukeilla vähän erilaisia kun meillä. Vahva aseistus suunnitteluaikakaudella 1950 -luvulla piti sinkomiehet loitolla ja uintikyky vei tarvittaessa yli jokien. Vaihtoehtona olisi ollut suorittaa tiedustelut maastoautolla tai moottoripyörillä. Tykkikin sai myöhemmin vakaajat, mutta ammunnanhallinta taisi silti olla varsin vaatimaton.

Tuli meille heti 1960 -luvun alussa tiedusteluvaunuksi mutta koulutus sillä taidettiin lopettaa jo 1970 -luvun alussa.
 
Eihän sitä ole taisteluvaunuksi tehtykään! Eikä siis käymään vastustajan kovimman kärjen kimppuun. Pääasialliset käyttömaastotkin Keski-Euroopan aukeilla vähän erilaisia kun meillä. Vahva aseistus suunnitteluaikakaudella 1950 -luvulla piti sinkomiehet loitolla ja uintikyky vei tarvittaessa yli jokien. Vaihtoehtona olisi ollut suorittaa tiedustelut maastoautolla tai moottoripyörillä. Tykkikin sai myöhemmin vakaajat, mutta ammunnanhallinta taisi silti olla varsin vaatimaton.

Tuli meille heti 1960 -luvun alussa tiedusteluvaunuksi mutta koulutus sillä taidettiin lopettaa jo 1970 -luvun alussa.
Niitä kuitenkin oli rivissä pitkälle 1970-lukua, mm. tässä ketjussa keskustellussa 1978 lippujuhlapäivän paraatissa ja joskus pikkupoikana muistan nähneeni Dragan varuskunnassa jossain näytöksessä.

Vielä EDIT: Paljonko PT-76:a oli Suomessa? Oliko niiden tehtävä panssaritiedustelu?
 
Niitä kuitenkin oli rivissä pitkälle 1970-lukua, mm. tässä ketjussa keskustellussa 1978 lippujuhlapäivän paraatissa ja joskus pikkupoikana muistan nähneeni Dragan varuskunnassa jossain näytöksessä.

Vielä EDIT: Paljonko PT-76:a oli Suomessa? Oliko niiden tehtävä panssaritiedustelu?
Taisi olla n. 10 kpl. Tehtävä panssaritiedustelu yhdessä BTR-50:n kanssa. Poistettiin käytöstä 1994, (molemmat tyypit
korvattiin BMP-2:lla PSTIEDJ:ssa) ja 3-4kpl paraskuntoisista modattiin PT-A ajokoulutusvaunuiksi BTR-50YVI vaunuja varten poistamalla tykki ja laittamalla ikkuna tilalle 1995. PT-A:tkin ovat joko jo postuneet tai ainakin poistumassa kun BTR-50YVI:t poistuu -18 mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Taisi olla n. 10 kpl. Tehtävä panssaritiedustelu yhdessä BTR-50:n kanssa. Poistettiin käytöstä 1994 ja 3-4kpl paraskuntoisista modattiin PT-A ajokolutusvaunuiksi BTR-50YVI vaunuja varten poistamalla tykki ja laittamalla ikkuna tilalle 1995. PT-A:tkin ovat joko jo postuneet tai ainakin poistumassa kun BTR-50YVI:t poistuu -18 mennessä.
Kiitos infosta! Yllättävän kauan PT-76:t vielä olivat rivissä, jotenkin olin kuvitellut niiden hävinneen jo 1980-luvulla. Yllättävää myös, että BTR-50YVI:t ovat vielä rivissä!
 
Eihän sitä ole taisteluvaunuksi tehtykään! Eikä siis käymään vastustajan kovimman kärjen kimppuun. Pääasialliset käyttömaastotkin Keski-Euroopan aukeilla vähän erilaisia kun meillä. Vahva aseistus suunnitteluaikakaudella 1950 -luvulla piti sinkomiehet loitolla ja uintikyky vei tarvittaessa yli jokien. Vaihtoehtona olisi ollut suorittaa tiedustelut maastoautolla tai moottoripyörillä. Tykkikin sai myöhemmin vakaajat, mutta ammunnanhallinta taisi silti olla varsin vaatimaton.

Tuli meille heti 1960 -luvun alussa tiedusteluvaunuksi mutta koulutus sillä taidettiin lopettaa jo 1970 -luvun alussa.
No eipä tietenkään tst-vaunuksi.. :confused:
Kyllä se vielä 80/81 kuului kalustoon, ja näyttäisi olleen käytössä vuoteen -94 asti. En kyllä huomannut että niissä olisi vakaajat olleet .. tosin ei tuo nyt mikään intohimoisen tutkimisen kohdekaan ollut.
 
Niitä kuitenkin oli rivissä pitkälle 1970-lukua, mm. tässä ketjussa keskustellussa 1978 lippujuhlapäivän paraatissa ja joskus pikkupoikana muistan nähneeni Dragan varuskunnassa jossain näytöksessä.

Vielä EDIT: Paljonko PT-76:a oli Suomessa? Oliko niiden tehtävä panssaritiedustelu?
Visurin mukaan 12 kpl.
 
Taisi olla n. 10 kpl. Tehtävä panssaritiedustelu yhdessä BTR-50:n kanssa. Poistettiin käytöstä 1994, (molemmat tyypit
korvattiin BMP-2:lla PSTIEDJ:ssa) ja 3-4kpl paraskuntoisista modattiin PT-A ajokoulutusvaunuiksi BTR-50YVI vaunuja varten poistamalla tykki ja laittamalla ikkuna tilalle 1995. PT-A:tkin ovat joko jo postuneet tai ainakin poistumassa kun BTR-50YVI:t poistuu -18 mennessä.

millä BTR-50YVI korvataan? Tarkoittaako YVI yhtymän viestiajoneuvoa tms? Kuulostaa tärkeältä vimpaimelta, joten ei varmaan voida yksinkertaisesti poistaa ilman korvaajaa?
 
millä BTR-50YVI korvataan? Tarkoittaako YVI yhtymän viestiajoneuvoa tms? Kuulostaa tärkeältä vimpaimelta, joten ei varmaan voida yksinkertaisesti poistaa ilman korvaajaa?
M18 viestijärjestelmän MTLB-U alustaisella viestiasemalla. (julkista tietoa: PANSSARI-lehti 2-2015)
 
Yllättävän kauan PT-76:t vielä olivat rivissä

Kyllä se vielä 80/81 kuului kalustoon, ja näyttäisi olleen käytössä vuoteen -94 asti.

Mulla on siis käsitys, että PT-76 oli aktiivikäytössä ekat 10 vuotta, kun Psv-pataljoonassa oli Panssaritiedustelukomppania. Oikeasti tosin ainoastaan puolikomppania, koska it muodosti yksikön toisen osan. Kun tämä komppania muuttui pelkäksi Panssari-itkomppaniaksi, siirtyivät PT-76:t kuluttamaan aikaansa pääasiassa pitkäaikaisvarastointiin varikoiden uumeniin. Jokunen saapumiserä välillä sillä koulutettiin. Kuka ylipäänsä on vehkeen harjoituksissa koskaan v 1975 jälkeen nähnyt? Tätä tukee sekin, että PT-A vaunuja modattiin 6 kpl sekä vielä 2 kpl PTM muunnosta. Siis 12:sta 1960 -luvun alussa saapuneesta ainoastaan 4 oli hylkykunnossa yli 30 v käytön jälkeen.

Kun tämä oikeastaan on Lippujuhlapäivä-lanka, niin jo käsitellystä 1978 lippujuhlaparaatista voi sanoa, että aivan varmasti siihen tuotiin PT-76 monen muun varauskaluston tavoin. Paraatihan oli nimenomaisesti voimannäyttö. Eikä turhaan: ainoastaan 1,5 v myöhemmin tapahtui Nliiton kaappaushyökkäys Kabuliin.
 
Jokunen saapumiserä välillä sillä koulutettiin. Kuka ylipäänsä on vehkeen harjoituksissa koskaan v 1975 jälkeen nähnyt?

Muutama PT-76 pyöri rannikolla 80-luvulla. Olivat käytössä mm. alokkaiden psv-koulutuksessa. Eli varmoja havaintoja on harjoituksista sekä maalla että vesillä.
 
Muutama PT-76 pyöri rannikolla 80-luvulla. Olivat käytössä mm. alokkaiden psv-koulutuksessa. Eli varmoja havaintoja on harjoituksista sekä maalla että vesillä.
Samaa tukee oma muistikuva Dragsvikistä olleista vaunuista, olisiko näillä viimeinen saattohoitopaikka ollut rannikolla maihinnousuntorjunnassa?
 
Back
Top