Lippujuhlapäivä

Samaa tukee oma muistikuva Dragsvikistä olleista vaunuista, olisiko näillä viimeinen saattohoitopaikka ollut rannikolla maihinnousuntorjunnassa?

Dragsvikissä tosiaan ja joskus oli liikkeellä useampikin samalla kertaa. Ehkä siellä oli vaunujoukkueen kalusto käytössä? Noilla kuvattiin jossain näytöksissäkin keltaisten maihinnousua jolta sinisen torjuntapumpun urhean uhrautuva puolustus vei heti rantaviivassa onnistumisen edellytykset. Nuo poliitikoille rakennetut näytökset olivat vähän samanlaista silmänlumetta kuin paraatitkin. Ei oltu köyhiä eikä kipeitä kun hylsyä lensi ja ruutia paloi. Koulutuksessa olikin sitten käytössä yksi räkäpää per päivä tms.
 
Käsittääkseni PT-76:t hoitivat samaa virkaa Dragsvikissä kun T-54 ja myöhemmin T-55M:t JPr:ssa, KaiPr:ssa, PO:lla ja KarPr:ssa eli olivat harjoitusvastus. Se että monet näistä olivat myös erillisten SA-PsvK:n (Myöhemmin ErPsvP:n) runkoja oli toinen bonus. Itselleni on täysin epäselvää mitä PT-76:lle oli suunniteltu SA-tehtävinä 1980-luvun lopun jälkeen kun 3.PsvK/PsvP muuttui PsTied koulutusyksiköstä panssarivaunukoulutusyksiköksi jaaloutti T-55M koulutuksen (myöhemmin muuttaen nimensä 1.PsvK:si kun T-72 koulutusta supistettu ja alkuperäinen 1.PsvK lakkautettiin). Voihan se olla että PT-76:t oli jo ennen kun BMP-2:t tulivat korvattu esim T-55:lla SA-PsTiedK:ssa ja PT-76:t siirretty hyvän uintikykynsä ansiosta ErPsvK:si tukemaan silloin kokoonpanoissa ollutta ja Maavoimiin kulunutta SA-RannPr:a ja siksi sijoitettu Dragaan?
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on siis käsitys, että PT-76 oli aktiivikäytössä ekat 10 vuotta, kun Psv-pataljoonassa oli Panssaritiedustelukomppania. Oikeasti tosin ainoastaan puolikomppania, koska it muodosti yksikön toisen osan. Kun tämä komppania muuttui pelkäksi Panssari-itkomppaniaksi, siirtyivät PT-76:t kuluttamaan aikaansa pääasiassa pitkäaikaisvarastointiin varikoiden uumeniin. Jokunen saapumiserä välillä sillä koulutettiin. Kuka ylipäänsä on vehkeen harjoituksissa koskaan v 1975 jälkeen nähnyt? Tätä tukee sekin, että PT-A vaunuja modattiin 6 kpl sekä vielä 2 kpl PTM muunnosta. Siis 12:sta 1960 -luvun alussa saapuneesta ainoastaan 4 oli hylkykunnossa yli 30 v käytön jälkeen.

Kun tämä oikeastaan on Lippujuhlapäivä-lanka, niin jo käsitellystä 1978 lippujuhlaparaatista voi sanoa, että aivan varmasti siihen tuotiin PT-76 monen muun varauskaluston tavoin. Paraatihan oli nimenomaisesti voimannäyttö. Eikä turhaan: ainoastaan 1,5 v myöhemmin tapahtui Nliiton kaappaushyökkäys Kabuliin.
Olet varmaan oikeassa. Meillä oli vaunuhallilla PT-76 ia yksi tai kaksi, ja ne olivat panssarikoulun vaunuja.
Sellainen käsitys on jäänyt että 3. komppania olisi kouluttanut panssaritiedustelijoita, joka oli tietenkin eri saapumiserää kuin me. (aika paljon on aikaa kulunut joten ...)

Herran vuonna 1978 oli kieltämättä jo tarvetta koittaa vähän nostaa fiilistä, neukuilla oli ilmassa semmoista "rakkautta". Muistan kun faija soitti minulle Hollannista työmatkalta, Ustinovin kuuluisan sotaharjoitushärdelin aikaan, ja kysyi että onko kaikki hyvin, vastasin että "ööö, jooo, miten niin niinku" johon kertoi että siellä (Hollannissa) on huhuja että Helsingissä on psv:t ajettu kaduille ja Suomessa mahdollisesti käynnissä liikekannallepano. Se kieltämättä pysäytti. Mun faija ei kuulu niihin herkimpiin veikkoihin, ja työmatkat, kohteet ja asiat oli .. sitä itseään, ja hänen neuvottelukaverinsa .. ammattimiehiä.
PsPr:n valatilaisuudessa -80 oli puheet naapurista ja meidän valmiudesta se verran kovaa tekstiä, että nykysome olisi kyllä täyttynyt koohotuksesta.
 
Että aika peli tuo AMV, joka pystyy hiipimään peitteisessä maastossa lähes täysin äännettä. Mikä tahansa muu melu peittää sen.
Peitteisessä maastossa ääneti hiipivästä AMV:stä tuli mieleen tämä video, missä aussit testaavat AMV:tä. Koneen ääni ei peitä allensa edes kuvaajan askelten kahinaa, vaikka onhan tuo melkoinen järkäle varsinkin tuon tykkitornin kanssa.

 
Lisäksi niissä ei ole kuminiveliä, jotka ovat oikeasti ne hiljentävät elementit moderneissa teloissa. Telat pitäisi suunnitella täysin uusiksi jos halutaan toimiva hiljainen tela.
Jep, tätä hieman tarkoitin, pelkillä uusilla tassuilla ei pärjää. Tutkailin lyhyesti tarjontaa ja ensimmäiseksi osui vain Kurganmashzavod sekä Morozov ja ainakaan niiltä ei löytynyt mainintaa uudesta telasta, jossa olisi tassua kummempaa.. Toisaalta onhan noita toistakymmentätuhatta käytössä, vaikka jättäisi laskuista Venäjän ja jonkun muun merkittävän käyttäjän. BMP-1 ja BMP-2 käyttänee samaa telaa ? Ei se niin huono tuoteidea ole konepajalle, toki metallurgian ja muiden materiaalien kanssa pitää tehdä jonkin verrna kehitystyötä, mutta tuote on loppujen lopuksi kuitenkin varsin simppeli. Telakenkiä menee jotain 160 per vaunu, niin voisihan siinä päästä ihan kunnon sarjoihin. (poliitikot, ja muut syvästi tiedostavat ja maailmanrauhasta huolissaan olevat piirit toki varmaan tekisi kaikkensa moisen sotatavaran valmistuksen ja viennin estämiseksi)

Muuten se paljastava pakokaasu ei ole sitä sinistä vaan valkoista ja johtuu osaamattomuudesta, tietäisit jos jotain tietäisit panssarivaunuista.
Minä kun luulin että sitä valkoista käytetään vain paavin valinnan yhteydessä. No enpä siis nyt tiedä mitä tarkoitat.. mulla tulee veneen kulahtaneesta dieselistä sinistä ja stadissa oli Aleksanterin katu kattoja myöten sinisessä savussa siinä bemareiden kohdalla (taisi olla peräti 2 kpl). Mihin siis viittaat?
 
No enpä siis nyt tiedä mitä tarkoitat.. mulla tulee veneen kulahtaneesta dieselistä sinistä ja stadissa oli Aleksanterin katu kattoja myöten sinisessä savussa siinä bemareiden kohdalla (taisi olla peräti 2 kpl). Mihin siis viittaat?
Näin hän se on kun PS-osaaminen rajoittuu mainosvideoiden kuolaamiseen netissä ja nojatuolikenraaliuteen.

Jokainen joka on joskus panssarivaunuja ajanut tietää, että niillä ajaminen on ihan eri asia kun millään muulla. Katsos PSV:a ajetaan aina lähtökohtaisesti syöttö pohjassa (pl. hallien pihat, tms. alueet) ja vauhtia säädellään vaihteilla. PSV yleisajo-ohje sanoi sen jotakuinkin seuraavasti: "panssarivaunulla ajetaan aina parasta mahdollista tilanteen mahdollistamaa nopeutta", koska liike luo suojaa.

Tarkoittaa sitä, että koneet käyvät korkeilla kierroksilla kokoajan toisin kun esim. kuorma-autoissa jotka käyvät itseasiassa matalilla kierroksilla. Miksikö? Vaunu kun ei käänny jos teloilla ei ole nopeuseroa. Eli jos syöttöä (kaasua teille maalikoille) ei käytetä, niin vaunu ei käänny vaikka toista telaa jarrutetaan käännöksessä kun ei ole sitä nopeuseroa. Siksi vaunu itseasiassa tullessaan mutkaan ensin jarruttaa, sitten vaihtaa pienempää vaihdetta (pienellä vaihteella pienempi kääntösäde), LISÄÄ syöttöä ja sitten kääntää.

No miten tämä liittyy pakokaasuun ja osaamiseen? Neuvosto-
Venäläisessä Dieselmoottorissa syötetään kokoajan enemmän polttoöljyä järjestelmään kun se pystyy kuluttamaan toimintavarmuuden takaamiseksi. Kun konetta käytetään paikallaan tai liian matalilla kierroksilla kertyy palamatonta polttoöljyä pakosarjoihin (tai BMP:n tapauksessa itseasiassa pakokaasupuhaltimeen). Jos samalla koneen lämmöt ovat liian alhaiset (pitäisi pyrkiä pitämään vähintään 90 asteessa, mielummin 95-100), polttoöljy kaasuuntuu eikä pala. Tämä ilmiö korostuu jos kone on käynyt vaikkapa tähystysasemassa liian alhaisin kierroksin (lämmöt alhaalla) ja sitten yhtäkkiä syöksytään tuliasemaan, jolloin pöllähtää suuri paljastava valkea pilvi ilmoille joka on siis polttoöljyä aerosolimuodossa. Näin ollen kyse on siis koulutuksesta: osaava miehistön pitää lämmöt korkeana, jolloin savu on mustan-sinertävää joka hukkuu maastoon eikä paljasta. Neuvosto-Venäläisessä vaunussa ajajan tärkeimmät tehtävät on kokoajan huolehtia lämmöistä ja siitä että kone lataa akkuja.
 
Viimeksi muokattu:
Näin hän se on kun PS-osaaminen rajoittuu mainosvideoiden kuolaamiseen netissä ja nojatuolikenraaliuteen.

Jokainen joka on joskus panssarivaunuja ajanut tietää, että niillä ajaminen on ihan eri asia kun millään muulla. Katsos PSV:a ajetaan aina lähtökohtaisesti syöttö pohjassa (pl. hallien pihat, tms. alueet) ja vauhtia säädellään vaihteilla. PSV yleisajo-ohje sanoi sen jotakuinkin seuraavasti: "panssarivaunulla ajetaan aina parasta mahdollista tilanteen mahdollistamaa nopeutta", koska liike luo suojaa.

Tarkoittaa sitä, että koneet käyvät korkeilla kierroksilla kokoajan toisin kun esim. kuorma-autoissa jotka käyvät itseasiassa matalilla kierroksilla. Miksikö? Vaunu kun ei käänny jos teloilla ei ole nopeuseroa. Eli jos syöttöä (kaasua teille maalikoille) ei käytetä, niin vaunu ei käänny vaikka toista telaa jarrutetaan käännöksessä kun ei ole sitä nopeuseroa. Siksi vaunu itseasiassa tullessaan mutkaan ensin jarruttaa, sitten vaihtaa pienempää vaihdetta (pienellä vaihteella pienempi kääntösäde), LISÄÄ syöttöä ja sitten kääntää.

No miten tämä liittyy pakokaasuun ja osaamiseen? Neuvosto-
Venäläisessä Dieselmoottorissa syötetään kokoajan enemmän polttoöljyä järjestelmään kun se pystyy kuluttamaan toimintavarmuuden takaamiseksi. Kun konetta käytetään paikallaan tai liian matalilla kierroksilla kertyy palamatonta polttoöljyä pakosarjoihin (tai BMP:n tapauksessa itseasiassa pakokaasupuhaltimeen). Jos samalla koneen lämmöt ovat liian alhaiset (pitäisi pyrkiä pitämään vähintään 90 asteessa, mielummin 95-100), polttoöljy kaasuuntuu eikä pala. Tämä ilmiö korostuu jos kone on käynyt vaikkapa tähystysasemassa liian alhaisin kierroksin (lämmöt alhaalla) ja sitten yhtäkkiä syöksytään tuliasemaan, jolloin pöllähtää suuri paljastava valkea pilvi ilmoille joka on siis polttoöljyä aerosolimuodossa. Näin ollen kyse on siis koulutuksesta: osaava miehistön pitää lämmöt korkeana, jolloin savu on mustan-sinertävää joka hukkuu maastoon eikä paljasta. Neuvosto-Venäläisessä vaunussa ajajan tärkeimmät tehtävät on kokoajan huolehtia lämmöistä ja siitä että kone lataa akkuja.
Voi herrajestas - eipä ole vaikea sinua ainakaan provosoida.
Aikoinaan Parolan Nummella vaikutti vanha sodan käynyt herrasmies, teknikkokapteeni Kalevi Kostiainen. Hän kulki vaunuhallissa ja puhutteli meitä näin: "panssarimies, ajatteko taisteluvaunua nöyränä vai korskeana ?" Sinulle olisi kyllä ollut paikallaan saada tätä vanhan miehen opastusta, sille olisi käyttöä.
Minä olen tainnut ajella panssarivaunulla ennenkuin sinä olet olet edes osannut kontata.. niitä neuvostovaunuja. Nöyränä.

En kysynyt sinulta ohjeita panssarivaunun ajamisesta (satuitko huomaamaan.. sisälukutaito), enkä löpön syöttämisestä enkä aerosolisoitumisesta - luuletko tosissasi, että tällä saitilla kukaan panssarissa palvellut ei olisi noista perillä. Alkuperäinen asia koski paraatissa ajaneita bemareita, joista lähti pitkin Aleksia (Aleksanterinkatu - Helsingissä - Suomen pääkaupunki) raamatullinen sininen käry. Ei valkoinen, ei löpö pakosarjassa eikä pakoputkessa ... eikä räjähtämässä paraatiyleisön silmille taivaan vallat. Jos olisi - pitäisi nopeasti vaihtaa kouluttajat.
Mutta siis sinun panssariyksikkösi huippusuoritus on, että ne pojat ei typeryttään paljasta itseään valkoisilla savuilla. Jep jep.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
CV:n juttuja olisi kivempi lukea, jos tällaiset jäisivät vähemmälle.
Näin puolueettomana sivustakatsojana olen sinällään ihan samaa mieltä. Toisaalta ymmärrän kyllä CV:täkin, ja on tuossa heitossa ihan totuuden siementä mukana; yleensä täällä on keskivertoa valveutuneempia ja asiantuntevampia henkilöitä kirjoittelemassa, mutta kyllä täälläkin kivenkovia mielipiteitä jakaa porukkaa joilla ei ole vaunuista juuri mitään kokemusta; on luettu Panssaridivisioonan historia, hyvässä lykyssä panssarijääkärin opas, ja katsellaan juuri CV:n mainitsemia mainosvideoita ja ollaan kaikkiviisaita tietäjiä. Alkaa välillä itselläkin kierrokset nousta; ihmekös tuo, jos vielä pidempään vaikuttaneella ja samat jutut monta kertaa nähneellä on pinna lyhyellä.

edittiä: Toki itsekin olen rautainen asiantuntija parin mallaspirtelön jälkeen, aiheella ei niin väliä. :p
 
CV:n juttuja olisi kivempi lukea, jos tällaiset jäisivät vähemmälle.
Mulla on tyylini tehdä ja mä tiedän että ressut ei siitä tykkää. Kohta varmaan tulee taas bänniä kun olen tallonut varpaita, mutta se on ylläpidon asia. Otan vastaan mitä tulee. Puhutko muuten modena vai omana itsenäisi?

Ja tämä junamies tuntuu olevan sitä osastoa että tietää kaiken paremmin kun ammattilaiset kun on kuitenkin 11kk intissä palvellut, mutta mitäs siinä kukin uskoo ketä tahtoo kn on vapaa maa.
 
Ei nyt aloiteta taas!
Ressut versus ammattisotilaat vastakkainasettelua on varmaan ollut koko satavuotiaan Suomen ajan; poikkeuksena Talvisodan sekä Välirauhan aika. Ylläpidon tehtävä taas on hoidella huonosti käyttäytyvät forumilla. Samoinkun salaisuuksia hölisevät. Omatekoisia sensoreita onneksi ei viime aikoina ole ollutkaan.

Ite ainakin olen forumilla koska täältä saa tietoa josta ei muualta voi lukea. Näitä taas avaavat nimenomaan ammattilaiset. Toimittajien osaaminen kun nykyisin riittää ainoastaan ministeriön tiedotteen 1:1 referointiin.
 
Mulla on tyylini tehdä ja mä tiedän että ressut ei siitä tykkää. Kohta varmaan tulee taas bänniä kun olen tallonut varpaita, mutta se on ylläpidon asia. Otan vastaan mitä tulee. Puhutko muuten modena vai omana itsenäisi?

Ja tämä junamies tuntuu olevan sitä osastoa että tietää kaiken paremmin kun ammattilaiset kun on kuitenkin 11kk intissä palvellut, mutta mitäs siinä kukin uskoo ketä tahtoo kn on vapaa maa.
No en tietenkään tiedä, mutta kun et vain tekisi vastakkainasettelua niin nopeasti - meillä muillakin elämä ja nähty&koettu sen aikana monenlaista. Oikeasti sinun juttusi ja tietosi kuuluvat ehdottomasti foorumin mielenkiintoisimpaan ja parhaimpaan antiin. :salut: On hienoa että olet kommentoimassa.
 
Jos palaan lippupäivänparaatin selostukseen, niin repesin taas totaalisesti kun Timppa kertoi että CV9030:n torni pyörii täydet 360 astetta. Se on jo vakiokommentti häneltä, mutta onhan tuo tuosta rynnäkköpanssarivaunusta yksi tärkeimmistä ominaisuuksista että voi vaikka taaksepäin ampua.... En tiedä miksi nauroin, nauroin nyt kuitenkin.
 
Täällä on aika paljon kalustofilmejä. Minua kiinnostavat myös ihmiset, sillä rauta ei yksin merkitse. Lisään vielä jonkun hyvässä positiossa olleen siviilin ottaman marssikuvan. Kyse ei ole ohimarssista vaan vasta järjestymisestä Senaatintorille.

Harvoin olen paraatissa nähnyt niin hyvin keskittyviä nuoria poikia. Mannerheimintielläkin ruodut olivat suorat ja tahti ok. Näistä joukko-osastoista Puolustusvoimat voi olla ylpeä.

Reserviläisten tulo alkaa kohdassa 7.51 ja kohdassa 8.40 tulevan "Etelä-Suomen maanpuolustuspiirin jäsenten" porukassa on varmasti eniten sotakokemusta yhdessä varttuneempien YK-vanhusten kanssa, jotka tulevat heidän jälkeensä. Naamat ovat kuin petolinnun perseet. Nuoret varusmiehet näyttävät vielä niin siloisilta. Sellainen maailma.

 
Täällä on aika paljon kalustofilmejä. Minua kiinnostavat myös ihmiset, sillä rauta ei yksin merkitse. Lisään vielä jonkun hyvässä positiossa olleen siviilin ottaman marssikuvan. Kyse ei ole ohimarssista vaan vasta järjestymisestä Senaatintorille.

Harvoin olen paraatissa nähnyt niin hyvin keskittyviä nuoria poikia. Mannerheimintielläkin ruodut olivat suorat ja tahti ok. Näistä joukko-osastoista Puolustusvoimat voi olla ylpeä.

Reserviläisten tulo alkaa kohdassa 7.51 ja kohdassa 8.40 tulevan "Etelä-Suomen maanpuolustuspiirin jäsenten" porukassa on varmasti eniten sotakokemusta yhdessä varttuneempien YK-vanhusten kanssa, jotka tulevat heidän jälkeensä. Naamat ovat kuin petolinnun perseet. Nuoret varusmiehet näyttävät vielä niin siloisilta. Sellainen maailma.


Ei sulta löytyisi leikata tuohon videon loppuun TP Niinistön paraatijoukkojen tervehdystä? "Hyvää päivää Herra Tasavallan Presidentti!" kuului Kauppatorille asti. Teini-ikäisen pojan naama venähti siinä kohtaa sellaiseen virneeseen, että tiesin tuosta pojasta kasvaa särmä sotilas :)
 
Ei sulta löytyisi leikata tuohon videon loppuun TP Niinistön paraatijoukkojen tervehdystä? "Hyvää päivää Herra Tasavallan Presidentti!" kuului Kauppatorille asti. Teini-ikäisen pojan naama venähti siinä kohtaa sellaiseen virneeseen, että tiesin tuosta pojasta kasvaa särmä sotilas :)

Se voisi löytyä Yle Areenalta. YouTubessa ei ollut ainakan heti sopivaa.
 
Back
Top