Voin uskoa. Enää ei ole helppoja valintoja, kuten Hornetia valitessa saattoi olla. Nyt on tasan yksi 5. sukupolven monitoimihävittäjä, jonka painotus on ilmasta-maahan toiminnassa, ja monta 4.5 sukupolven monitoimihävittäjää, joista osalla on ilmasta-ilmaan painotus. Koeta nyt sitten päättää tuossa vaihtoehtojen määrässä, että otetaanko ensisijaisesti ilmasta-maahan toimintaan konfiguroitu 5. sukupolven F-35 häiveominaisuuksineen vai enemmän ilmasta-ilmaan toimintaan konfiguroitu 4.5 sukupolven Eurofighter Typhoon.
Tosin veikkaan, että aika ratkaisee tämän ongelman. Ainakin Super Hornet ja EF Typhoon, luultavasti Dassault Rafalekin, putoavat mahdollisista konevaihtoehdoista tuotantolinjan sulkeutumisen takia. Sen jälkeen kisa käydään F-35:n ja Gripen E:n välillä.
Minun mielestäni kiinnostavaa on myös Gripenin ja F-35:n välinen hintaero. Kun vakavasti otettavia kilpailijoita on vain kaksi, amerikkalaiset voivat tavoitella maksimaalista katetta, kunhan arvioivat tarjouksensa hinta-laatu -suhteen Gripeniä paremmaksi. Tämä luo epäilemättä tilanteen, jossa koneet ovat kilpailullisesti hyvin lähellä toisiaan. F-35 on luonnollisesti ilmavoimien toive, mutta pienikin seikka voi parhaimmillaan (tai pahimmillaan) kääntää tilanteen Gripenin hyväksi.
On toki paljon juttua siitä, kuinka F-35:n hankintahinta on laskussa ja 30% edullisempi kuin Gripenin. Tässä on ainakin totuuden siemen, mutta samaan aikaan herää
@baikal :n alkujaan heittämä kysymys: jos asiakkaalla on tasan yksi konevaihtoehto, niin myyjäkö myy sen sopuhintaan? No ei todellakaan, vaan myyjä pyrkii saamaan maksimaalisen katteen tuotteesta, ja asiakas on tyytyväinen, kun ylipäätään saa jotakin ostettavaa. Tämä seikka johtanee epäilemättä varsin kovaan F-35 ja Gripen E -kisaan, kun kumpikin valmistaja pyrkii tarjoamaan omaa tuotettaan karvan verran paremmalla hinta-laatu -suhteella.