Lockheed Martin Havoc / AMV on haudattu

magitsu

Respected Leader
Hyvin vähän luultavasti tiedetään vaikka luultaisiin tietävämme, joten ei varmaan kannata liikaa arvailla kuka myy mitäkin kenelle ja suuttua omien kuvitelmien pohjalta.
 

Sarek1

Kenraali
Eli kun ei voi puhua, täytyy vaieta?

Sävelin sanottuna osimoilleen näin:

;)

EDIT: Joo, oikeastihan ei kannata suuttua. Bisnes on sellaista kun on. Ja meitä suomalaisia pidetään maailmalla hyväuskoisina ja helposti höplästä vedettävinä. Tottahan se toki onkin, ainakin enimmäkseen.

Niin sitä vain, että onko tuo hanke haudattu vai ei?
 
Viimeksi muokattu:

magitsu

Respected Leader
Tältä palstalta tuskin saat siihen vastausta.
Se selviää aikanaan kun julkistavat ko. ohjelmasta lisätietoja. Eikä varmaan silloinkaan keskinäiset kuviot avaudu.
 

Raveni

Respected Leader
En tiedä mutta saattaisiko johtua tästä Patrian lahjusoikeuden käynneistä että ei ole mukava kumppani?
 

Raveni

Respected Leader
Ei muuta kuin uutta kumppania etsimään sitten vaan...
 

Sarek1

Kenraali
Näyttää siltä että Patriaa kusetettu pahemman kerran. LM julkaissut oman version, muistuttaa jotain vastaavaa pahasti. No ainahan sitä kotiinpäin pitää vetää..
Toivottavasti hx hankkeen ja F-35 kanssa tämä otetaan huomioon tavalla tai toisella.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/features/2015/acv-amphibious-combat-vehicle.html
http://snafu-solomon.blogspot.fi/2015/07/lockheed-martin-amphibious-combat.html
Ja jos vähän muistellaan, niin

Jos en ihan väärin muista, niin alun perin Havoc -tyyppisen ajoneuvon hankinta laitettiin jäihin juuri sen vuoksi että ajoneuvolle haluttiin vielä suurempaa merikelpoisuutta jotta se voisi uida maihin kauempaa rannasta vaativammissa merenkäyntiolosuhteissa.

Se, miksi amerikkalaiset ovat puliveivanneet edestakaisin tämän asian kanssa saattaa liittyä osaltaan myös, kas kummaa, kauppapolitiikkaan ja teolliseen protektionismiin (APC -vaihtoehdot olivat suurelta osin ulkomaista alkuperää, vaikka niillä olikin edellytysten mukaisia amerikkalaisia sopimuskumppaneita kuten Patrialla L&M.)

Havoc (AMV) suoriutui alkuperäisissä testeissä ilmeisen hyvin siitä mitä silloin vaadittiin mutta jos suorituskykyvaatimuksissa speksit laitetaan uusiksi uintikyvyn osalta lisäämällä vaatimustasoa, puhutaan jo oikeastaan toisen tyyppisistä vempeleistä. Häviäjät: Patria (=Suomi) ja USMC (todella pätevä APC jäi saamatta).

Nyt L&M puuhaa itsekseen tai jonkun toisen seuralaisen kanssa uutta ehdokasta, Patrian entisiä työntekijöitä toimii omissa firmoissa pyrkien myymään Lämärille meikäläistä tietotaitoa ja osaamista oman toiminimen alla. Patrialle on sanottu kiitos ja näkemiin. Olenko harhassa jos oletan näin?

Voi tietysti olla, että pyörittelen menetetyistä lisenssieuroista ja verotuloista katkerana foliorullaa ja että tässä on enemmän vettä kuin perää mutta suolaiselta tämä maistuu. Sarkastisesti voisi todeta, että amerikkalaiseen bisnesmieheen kannattaa aina luottaa - mutta suurella varauksella (vrt. case Elop).
M.O.T.

Ilmeisesti puhalluksesta aiheutuva pettymys ja mahdollinen siltojen palaminen myös hävittäjäpuolella (alle 60 kpl?) on Lockeed-Martinille taloudellisesti pienempi riski kuin voitto, mikä on tavoiteltavissa Patrialta vohkitulla tietotaidolla tässä ajoneuvokaupassa. Sitä en tiedä vaikuttaako koplaus hävittäjähankintaan mutta paskan maku on ainoa varma asia, mitä Patrialle on jäänyt "yhteistyöstä".
 

BarrelNut

Eversti
En mä nyt oikein ymmärrä miksi tästä pitäisi hermostua, ja että miksi väitetään että tässä Patriaa jotenkin olisi kusetettu.

AMV oli liian pieni ja uintikyvytön USMC:n uusiin vaatimuksiin, joten LM lähti suunnittelemaan uutta vaunua. Heidän uusi ACV kandidaattinsa on selvästi AMV:tä isompi ja uintikykyisempi. LM:n laitteeseen mahtuu n. 15 kyytiläistä, AMV:hen 8 - 10.

 

fulcrum

Respected Leader
Patria näyttää kuitenkin lähteneen projektista ns. ovet paukkuen, joten jonkinlaista puliveivausta näyttää tapahtuneen. Havochan oli mukana kuvioissa pitkään vielä senkin jälkeen kun ACV 1.2 -spesifikaatio tuli julki joten vaatimus isommasta ajoneuvosta ei ollut missään nimessä minkään yllätys tai deal-breaker. Viimeisimmistä vaatimusmuutoksista ilmoitettiin vasta maaliskuussa, tuskinpa LockMart ihan tyhjistä on muutamassa kuukaudessa kehittänyt uutta ajoneuvoa.
 
Top