Lomakuljetukset ja järjenkäyttö

Umkhonto

Ylipäällikkö
Tyttären kaveri on Haminassa intissä. Perjantain suoraan lomakuljetukseen bussivuoroon Hamina-Hki ei kuulemma ehdi, jää 15 minuutista kiinni. Tyttären kertoman mukaan 15 min loman aikaistusta ei myönnetä että ehtisi suoraan Helsinkiin menevään bussivuoroon. Toinen vaihtoehto on Hamina - Kotka - Kouvola - Hki, joka tarkoittaa, että matka Haminasta kotiin Helsinkiin kestää noin 5,5 tuntia. Kolmas vaihtoehto on odottaa reilu kolme tuntia seuraavaa Hamina-Hki-bussia. Jos tällainen käytäntö on jostain komppaukosta kiinni, niin herätys ja valoja tauluun.
 
Viimeksi muokattu:
Tyttären kaveri on Haminassa intissä. Perjantain suoraan lomakuljetukseen Hamina-Hki ei kuulemma ehdi, jää 15 minuutista kiinni. Tyttären kertoman mukaan 15 min loman aikaistusta ei myönnetä että ehtisi suoraan bussiin. Toinen vaihtoehto on Hamina - Kotka - Kouvola - Hki, joka tarkoittaa, että matka Haminasta kotiin Helsinkiin kestää noin 5,5 tuntia. Jos tällainen käytäntö on jostain komppaukosta kiinni niin herätys ja valoja tauluun.
Sama oli KaiPr:ssä 1995-96. Lauantaina alkavalle vlv:lle olisi pitänyt päästä jotain 15-30 minuuttia aiemmin, että olisi ehtinyt bussiin. Muihin suuntiin lomaa aikaistettiin, mutta Sotkamoon/Kuhmoon ei. Seuraavaa bussia piti odottaa muutama tunti. Odotusaika oli pidempi, kuin niillä, joille lomaa aikaistettiin. Sama käytäntö oli sekä perusyksikössä että AUKissa. Käsittääkseni koski koko prikaatia.

Eduskunnan oikeusasiamieskin kävi prikaatilla kuulemassa varusmiehiä ja parin kaverin kanssa valitettiin asiasta, mutta sitä ei kiinnostanut paskaakaan. "Semmoista se joskus on." Kertoili vain, miten oli joskus 1960-luvulla kulkenut bussilla Kainuussa ja hankalaa oli ollut.
 
Outoa... Omassa yksikössäni lomakuljetukset lähtivät perjantaina vasta sen jälkeen kun kaikki komppaniat oli päästetty lomille - mikä muistaakseni tapahtui samalla kellonlyömällä - eikä täten ollut mahdollisuutta missata bussia johon oli itsensä ilmoittanut.
 
Outoa... Omassa yksikössäni lomakuljetukset lähtivät perjantaina vasta sen jälkeen kun kaikki komppaniat oli päästetty lomille - mikä muistaakseni tapahtui samalla kellonlyömällä - eikä täten ollut mahdollisuutta missata bussia johon oli itsensä ilmoittanut.

No voi toki olla, että kyseessä on normaali bussivuoro eikä PV:n järjestämä lomakuljetus. En tiedä mikä tuolla on käytäntö muissa yksiköissä kuin RUK:ssa.

Mutta on se silti arsesta ja syö varusveijareiden motivaatiota, jos myöhästyy dösästä ja joutuu tuollaiselle hop-on hop-off -reitille vain sen vuoksi, että viimeinen puoli tuntia perjantain palvelusta on sitä, että odotetaan lomatarkastusta alkavaksi.
 
Outoa... Omassa yksikössäni lomakuljetukset lähtivät perjantaina vasta sen jälkeen kun kaikki komppaniat oli päästetty lomille - mikä muistaakseni tapahtui samalla kellonlyömällä - eikä täten ollut mahdollisuutta missata bussia johon oli itsensä ilmoittanut.
Joo. Lomakuljetukset. Mutta entäpä jos onkin julkisten yhteyksien varassa?
 
Joo. Lomakuljetukset. Mutta entäpä jos onkin julkisten yhteyksien varassa?
Ekassa viestissä mainittiin "perjantain suora lomakuljetus", niin oletin että lomakuljetuksella tarkoitetaan järjestettyä lomakuljetusta eikä julkista yhteyttä.

Lisättäköön vielä että omassa yksikössäni oli lomakuljetuksille oma vastuuhenkilö, eikä muistaakseni edes mikään skappari vaan ihan vaan joku nainen, joka järjesti kuljetuksia ja johon sai olla yhteydessä jos oli ongelmia. Mutta näin Sodankylässä, ehkä siellä tehtiin asioista liian helppoa.
 
Ainakin omalla RUK:n kurssilla lomakuljetukset järjesti oppilaskunta yhdessä bussiyhtiöiden kanssa.
 
Ekassa viestissä mainittiin "perjantain suora lomakuljetus", niin oletin että lomakuljetuksella tarkoitetaan järjestettyä lomakuljetusta eikä julkista yhteyttä.

Lisättäköön vielä että omassa yksikössäni oli lomakuljetuksille oma vastuuhenkilö, eikä muistaakseni edes mikään skappari vaan ihan vaan joku nainen, joka järjesti kuljetuksia ja johon sai olla yhteydessä jos oli ongelmia. Mutta näin Sodankylässä, ehkä siellä tehtiin asioista liian helppoa.
KaiPr:ssä lomakuljetukset järjesti varusmies, muistaakseni vmtk:n tyyppi. Ne meni ainakin Pohjanmaan suuntaan, eli Kokkolan tietä. Itään mentiin omin kyydein, mikä tietenkin johtui porukan vähyydestä ja matkan suhteellisesta lyhyydestä. Monella oli myös oma auto. Mutta ei tästä sinänsä mitään kiistaa saada aikaan. Meillä oli vain tuommoinen käytäntö.

Edit.
Niin ja varmaankin pohjoiseen oli omat kuljetukset, sillä tykistö-AUK koulutti myös Sodankylän oppilaat.
 
Viimeksi muokattu:
KaiPr:ssä lomakuljetukset järjesti varusmies, muistaakseni vmtk:n tyyppi. Ne meni ainakin Pohjanmaan suuntaan, eli Kokkolan tietä. Itään mentiin omin kyydein, mikä tietenkin johtui porukan vähyydestä ja matkan suhteellisesta lyhyydestä. Monella oli myös oma auto. Mutta ei tästä sinänsä mitään kiistaa saada aikaan. Meillä oli vain tuommoinen käytäntö.

Ei kai tässä mitään kiistelläkään.

Omista vm-ajoista eli vajaan neljännesvuosidan (huh huh) jälkeen on vaan maailma muuttunut melkoisesti. Varuskuntien määrä on vähentynyt radikaalisti ja valtaosa maakunnista on ilman omaa varuskuntaa. Ennen vanhaan oli tapana, että perus nurmiporan hommiin koulutettavat palvelivat lähivaruskunnissa, joten kyytiasiatkaan eivät olleet niin suuri ongelma.

Toisekseen julkisen liikenteen palvelut eivät ainakaan ole parantuneet.

Äkkiseltään matkahuollon sivulta katsottuna pe iltaisin kulkee Kajaani-Joensuu bussi, joka pysähtyy varuskunnan tiehaarassa 18:05 ja jonesissa 21:30. Siitä vaan on sitten matkaa monella vielä kymmeniä kilometrejä ja esim. Ilomantsiin pääsee seuraavan kerran lauantaina klo 15 lähtevällä bussilla.

Miten lie nykyajan varusmiehet ehtivän tuohon portille 18:05? Meidän aikaan lomalle ei tod lähdetty ennen kuin tasan 18 ja sekin on ns. herran hallussa eli jouduttiinko juoksemaan muutamaan kertaan takaisin tupiin vaiko ei. Eipä silti, seuraava auto menee sitten la-aamuna eli pääseehän sitä silläkin.


Edit: Ilomantsilainen varusmies ei vaan sunnuntaina pääse mitenkään Kajaaniin, koska Joensuu - Kajaani bussi kulkee 16:30 - 20:00 ja päivän ainoa bussi Ilomantsista Joensuuhun ajaa 16:30 - 18:00. Eli kotona voi käydä sillä lauantai ainolla bussilla, mutta joutuu palaamaan samalla jo takaisin Joensuuhun.

Hatun nosto niillekin ilomantsilaisnuorille, joiden maanpuolustustahto riittää tuohon.

Eikä Mantsi ole tässä sarjassa suinkaan yksin.
 
Viimeksi muokattu:
Omana inttiaikanani 1970-luvun lopulla mulla oli kyllä tosi helpot "lomakuljetukset". HKL:n bussi 86 meni Sandiksesta keskustaan ja sieltä sitten toisella dösällä himaan. Länsi-Helsingissä kun asuin tuolloin, niin Taivallahdesta oli mvielä helpompaa, n 25 min himaan...
 
KaiPr:ssä lomakuljetukset järjesti varusmies, muistaakseni vmtk:n tyyppi. Ne meni ainakin Pohjanmaan suuntaan, eli Kokkolan tietä. Itään mentiin omin kyydein, mikä tietenkin johtui porukan vähyydestä ja matkan suhteellisesta lyhyydestä. Monella oli myös oma auto. Mutta ei tästä sinänsä mitään kiistaa saada aikaan. Meillä oli vain tuommoinen käytäntö.

Edit.
Niin ja varmaankin pohjoiseen oli omat kuljetukset, sillä tykistö-AUK koulutti myös Sodankylän oppilaat.

Kajaanissa nimenomaan panostettiin niiden lomakuljetusten määrään ja ainakin Pohjanmaan suuntaan, Ouluun ja vähän sinne alemmaskin Savoon pääsi oikein hyvin pikkupitäjiä myöden.

VMTK:n porukka hallinnoi kuljetusten järjestelyjä ja bussien tilauksia. Varmaan sama jatkuu nytkin, sillä käyttövolyymi on kuljetuksille sen verran iso että kyllä sen ainakin yhden jätkän homma on niitä järjestellä viikosta toiseen.

Omana aikanani myös kaikki kyllä ehtivät lomatarkastuksesta autoon. Ei kukaan jäänyt lomabusseista rannalle siksi ettäkö lomatarkastukset olisivat kestäneet liian pitkään tai että niitä olisi tahallaan venytetty siksi että kaikille tuotaisiin mielipahaa siitä.

En kyllä toisaalta yhtään muista että kuinka pitkään itsellä meni siihen että pääsin Kajaanista silloiseen kotipitäjään. Useita tunteja se matka kuitenkin vei, mutta loppua kohden siihen kyllä alkoi jo tottumaan. Joskus taisin mennä sitten niillä litteroilla muiden palvelustoverien kanssa ensiksi muutaman mutkan kautta Ouluun junalla ja jatkoin siitä sitten omalle kotipaikkakunnalle rataa alaspäin "kaupunnista".

Osa komppaniasta taisi olla oikeutettu siihen matka-ajan pidennykseenkin. Eräs kaveri oli naapuripitäjästä ja silloinen yksikköupseeri katsoi että jätkä täytti edellytykset saada matka-ajan pidennystä, joten lähti useimmiten P-kaudella lomille jo joskus aamusta kun muut jäivät vielä hinkkaamaan tupa, kaappi- ja siisteystarkastuksiaan.

Pilkallisinta omassa tilanteessa oli myös se että omalla kotipaikkakunnalla olisi ollut joukko-osasto jossa helposti käydä palvelus kävelemällä noin kilometri. Kiintiö oli vaan niin hemmetin pieni ettei arpa osunut kohdalle. Varmaan joku arvaakin mistä jo nykyisin lakkautetusta joukko-osastosta on kyse.
 
Pilkallisinta omassa tilanteessa oli myös se että omalla kotipaikkakunnalla olisi ollut joukko-osasto jossa helposti käydä palvelus kävelemällä noin kilometri. Kiintiö oli vaan niin hemmetin pieni ettei arpa osunut kohdalle. Varmaan joku arvaakin mistä jo nykyisin lakkautetusta joukko-osastosta on kyse.

En tiedä, mutta ilmavoimat on juuri tuollainen eli varuskunnat ovat kaikki isojen kaupunkien vieressä, mutta palvelukseen otettavien määrät ovat todella pieniä.

Pirkkala, Rissala, Luonetjärvi hyvinä esimerkkeinä suurten kaupunkien varuskunnista.
 
Omana inttiaikanani 1970-luvun lopulla mulla oli kyllä tosi helpot "lomakuljetukset". HKL:n bussi 86 meni Sandiksesta keskustaan ja sieltä sitten toisella dösällä himaan. Länsi-Helsingissä kun asuin tuolloin, niin Taivallahdesta oli mvielä helpompaa, n 25 min himaan...
Itse suoritin viikonloppukuljetukset polkupyörämarssina, samoin reserviin kotiutumisen.
 
Tyttären kaveri on Haminassa intissä. Perjantain suoraan lomakuljetukseen Hamina-Hki ei kuulemma ehdi, jää 15 minuutista kiinni. Tyttären kertoman mukaan 15 min loman aikaistusta ei myönnetä että ehtisi suoraan bussiin. Toinen vaihtoehto on Hamina - Kotka - Kouvola - Hki, joka tarkoittaa, että matka Haminasta kotiin Helsinkiin kestää noin 5,5 tuntia. Jos tällainen käytäntö on jostain komppaukosta kiinni niin herätys ja valoja tauluun.
Tähän kannattaa puuttua esim. omaisten rakentavalla yhteydenotolla kyseisen osaston esikuntaan, ja itse "uhrin" osalta pistämällä asiaa varusmiestoimikunnan kautta eteenpäin, toki myös oman yksikön upseerien jotka eivät kyseistä ongelmaa aiheuta.
 
En tiedä, mutta ilmavoimat on juuri tuollainen eli varuskunnat ovat kaikki isojen kaupunkien vieressä, mutta palvelukseen otettavien määrät ovat todella pieniä.

Pirkkala, Rissala, Luonetjärvi hyvinä esimerkkeinä suurten kaupunkien varuskunnista.

Ilmavoimien lakkautettu joukko-osasto oli itselläkin kyseessä ja siinä ihan samassa "kylässä" kuuluisine patsaineen.

Muistelisin että silloiselta omalta paikkakunnalta ei edes hirveästi ollut vaihtoehtoja minne mennä; merivoimiin jos lähdit niin lähin palveluspaikka taisi olla Turussa(?) ja maavoimien joukko-osaston joko Niinisalossa taikka Kajaanissa. Ilmavoimien lokaatio olisi ollut lähin, mutta kuten todettu niin kiintiöt olivat niin pienet etteivät sinne päässeet kuin paikkakunnalla asuneen kantahenkilökunnan lapset ja muut sidosryhmien jäsenet.

Toisaalta eihän pääkaupunkiseudullakaan suurin osa käy inttiään Santahaminassa vaikka liikenneyhteyksien kannalta näin kannattaisi juurikin olla. Iso osa tungetaan harjoittelemaan sotaa Kouvolaan. Toisaalta isoissa varuskunnissa nuo lomakyyditykset ovat niin järjestelmällisesti organisoituja että kyllä lomille pääsee useimmiten yhden linja-auton kyydissä.

Ikävä juttu nykyään on tuo että varuskuntaverkosto kuihtunut niin paljon että välimatkat ovat väkisinkin pitkät niille jotka asuvat yhtään pohjoisempana. Toki monilla nuorilla on omat autot millä kulkea, mutta kyllä se olisi kiva ettei niihin lomille siirtymisiin menisi sitä 5-6 tuntia pahimmassa tapauksessa.
 
Itsellä lomamatkat oli aina 5-8 tuntia, ei se mun motivaatiota tappanut. Haminasta kun pääsi bussilla melkein tänne asti, niin vielä oli 50km matkaa kotio, sai toivoa että joku muistaa tulla hakemaan.
Toisaalta ymmärrän @Umkhonto n esittämän pointin, mutta aina joku jää kärsimään kyydeistä, aina on se aiempi vuoro johon olisi mukava ehtiä. Kai tämä ikävä asenne johtuu siitä, että täältä on aina pitkä matka jonnekin :D
 
Meillä Dragsvikissa oli sillai hyvin organistoitu että Pohjanmaalle lomalle menevät pääsivät pari tuntia aikaisemmin pois viikonloppulomalle kuin Uudellamaalla asuvat. Matkaa kun riitti ja oltiin Kokkolassa klo 3 yöllä. Ja takaisin klo 15 bussilla sunnuntaina. Eli kotona ehti olla 36 tuntia mukaan lukien nukkumiset.
 
Toisaalta eihän pääkaupunkiseudullakaan suurin osa käy inttiään Santahaminassa vaikka liikenneyhteyksien kannalta näin kannattaisi juurikin olla. Iso osa tungetaan harjoittelemaan sotaa Kouvolaan. Toisaalta isoissa varuskunnissa nuo lomakyyditykset ovat niin järjestelmällisesti organisoituja että kyllä lomille pääsee useimmiten yhden linja-auton kyydissä.

Ei hesalaisilla ole paljoa varaa valittaa, kun Vekaralta ja Parolasta tulee suorat bussit Hesaan. Matka-aikakaan ei ole todellakaan kun moottoriväylää pyyhkäisee.

Näissähän ne suuret massat palvelevat, jos eivät kotipitäjän varuskuntiin pääse. Päälle vielä Upinniemeä, Dragsvikia ja Haminaa, niin kaikki ovat 1,5 h bussimatkan sisällä.
 
Back
Top