Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hösseli kirjoitti:Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Hösseli kirjoitti:Nyt käsittelyssä olevat vaihtoehdothan ovat ne, että meillä on:Museo kirjoitti:Eli kun Suomen oloissa satakunta taistelijaa siirretään koptereilla muutama tunti nopeammin oikeaan paikkaan niin torjuntavoittoja alkaa tulemaan? Ja tästä kannatti maksaa se muutama sata miljoonaa ylimääräistä? Ei siinä mitään jos kerran sotaherrat ovat tuon aikakriittisyyden oikeasti noin pähkäilleet. Jos kunnolla varusteltuja joukkoja on niin vähän että tuohon on ryhdyttävä niin mikäs siinä.
2 kevyttä ilmakuljetteista komppaniaa á n. 150 miestä (tehtaan ilmoittama kuljetuskyky 320 miestä)
tai
1 kevyt ilmakuljetteinen komppania n. 150 miestä ( 6 kpl Cougar à 25 miestä tehtaan ilmoituksena ) ja lisäksi 50 kokonaisuudessaan moottoroitua kivääripataljoonaa raskaine tukiaseineen
Rohkenen väittää jälkimmäistä vaihtoehtoa paremmaksi, jos puhutaan kotimaan puolustuksesta. Käytännössä kannattaisi tietysti puolittaa pataljoonien määrä ja hankkia niille pst-aseita, pimeätoiminta- ja viestivälineitä, jolloin meillä olisikin käytettävissä 25 ajanmukaista, joskin kevyttä, jääkäripataljoonaa.
Tasajaollakin yksi pataljoonista olisi käytännössä enintään 60km (eli tunnin) päässä sieltä, missä sitä tarvittaisiin. Sopivasti painottamalla päästäisiin tärkeillä alueilla suunnilleen puoleen tuntiin. Tuossa ajassa ei kopteriporukkaa kovin pitkälle lennätetä, joten kotialueen harmaan vaiheen puolustus olisi merkittävästi nykytilannetta voimakkaampi ja silti erikoisjoukoille löytyisi myös asianmukaista kopterikalustoa. Kahden sijasta voitaisiin siis reagoida komppanian voimin 76 paikassa yhtaikaa.
Koptereilta säästyvillä käyttökustannuksilla järjestäisi noille pataljoonille erittäin todennäköisesti vielä kertausharjoituksetkin. Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Museo kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Paitsi jos kolmasosa koptereista onkin jossain hiekkaerämaassa, kolmasosa huollossa ja kolmasosa kotimaassa koulutuskäytössä. Tavallinen kansalainen nyt ei vain ymmärrä kopterihankinnan funktiota ilman kansainvälistä elementtiä, taistelukoptereiden olemassaoloa tai kauppapoliittisia vaikuttimia vaikka kuinka pähkäilisi.
ctg kirjoitti:Museo kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Paitsi jos kolmasosa koptereista onkin jossain hiekkaerämaassa, kolmasosa huollossa ja kolmasosa kotimaassa koulutuskäytössä. Tavallinen kansalainen nyt ei vain ymmärrä kopterihankinnan funktiota ilman kansainvälistä elementtiä, taistelukoptereiden olemassaoloa tai kauppapoliittisia vaikuttimia vaikka kuinka pähkäilisi.
No nyt rupes aukenemaan. :a-smiley:
EUn joukkoihin nuo koperit on hankittu, ei kotimaan puolustukseen. Kait me sitten laskemme, että jos pahin sattuu niin nuo samaiset EU joukot tulee apuun.
baikal kirjoitti:Yritäpäs olla Museo-man kärsivällinen, kyllä laitos keksii jotain käyttöä koptereille. Pakkohan se on. Siinä nyt menee joku vuosi, mutta alle 20 kuitenkin.
JOKO kirjoitti:Eikös talvella ollut jotain puhetta turhan suuresta määrästä koptereita? Muistelen uutisissa olleen jonkun puolustusvoimien hepun, joka asiasta mainitsi. Ehkäpä osa koptereista tulee päätymään varaston perukoille ja mahdollisesti myyntiin. Onhan vastaavaa tapahtunut muuallakin.
baikal kirjoitti:ctg kirjoitti:Museo kirjoitti:Hösseli kirjoitti:Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Paitsi jos kolmasosa koptereista onkin jossain hiekkaerämaassa, kolmasosa huollossa ja kolmasosa kotimaassa koulutuskäytössä. Tavallinen kansalainen nyt ei vain ymmärrä kopterihankinnan funktiota ilman kansainvälistä elementtiä, taistelukoptereiden olemassaoloa tai kauppapoliittisia vaikuttimia vaikka kuinka pähkäilisi.
No nyt rupes aukenemaan. :a-smiley:
EUn joukkoihin nuo koperit on hankittu, ei kotimaan puolustukseen. Kait me sitten laskemme, että jos pahin sattuu niin nuo samaiset EU joukot tulee apuun.
Ahaaaa...eli jos EU-joukot ei muuten lähde tulemaan apuun niin haetaan ne vaikka väkisin koptereilla. No nyt rupeaa aukeamaan tämäkin... kyllähän me keksitään ratkaisut joka lähtöön.
Hösseli kirjoitti:Nyt käsittelyssä olevat vaihtoehdothan ovat ne, että meillä on:Museo kirjoitti:Eli kun Suomen oloissa satakunta taistelijaa siirretään koptereilla muutama tunti nopeammin oikeaan paikkaan niin torjuntavoittoja alkaa tulemaan? Ja tästä kannatti maksaa se muutama sata miljoonaa ylimääräistä? Ei siinä mitään jos kerran sotaherrat ovat tuon aikakriittisyyden oikeasti noin pähkäilleet. Jos kunnolla varusteltuja joukkoja on niin vähän että tuohon on ryhdyttävä niin mikäs siinä.
2 kevyttä ilmakuljetteista komppaniaa á n. 150 miestä (tehtaan ilmoittama kuljetuskyky 320 miestä)
tai
1 kevyt ilmakuljetteinen komppania n. 150 miestä ( 6 kpl Cougar à 25 miestä tehtaan ilmoituksena ) ja lisäksi 50 kokonaisuudessaan moottoroitua kivääripataljoonaa raskaine tukiaseineen
Rohkenen väittää jälkimmäistä vaihtoehtoa paremmaksi, jos puhutaan kotimaan puolustuksesta. Käytännössä kannattaisi tietysti puolittaa pataljoonien määrä ja hankkia niille pst-aseita, pimeätoiminta- ja viestivälineitä, jolloin meillä olisikin käytettävissä 25 ajanmukaista, joskin kevyttä, jääkäripataljoonaa.
Tasajaollakin yksi pataljoonista olisi käytännössä enintään 60km (eli tunnin) päässä sieltä, missä sitä tarvittaisiin. Sopivasti painottamalla päästäisiin tärkeillä alueilla suunnilleen puoleen tuntiin. Tuossa ajassa ei kopteriporukkaa kovin pitkälle lennätetä, joten kotialueen harmaan vaiheen puolustus olisi merkittävästi nykytilannetta voimakkaampi ja silti erikoisjoukoille löytyisi myös asianmukaista kopterikalustoa. Kahden sijasta voitaisiin siis reagoida komppanian voimin 76 paikassa yhtaikaa.
Koptereilta säästyvillä käyttökustannuksilla järjestäisi noille pataljoonille erittäin todennäköisesti vielä kertausharjoituksetkin. Vaihtoehtoja siis oli ja toteutettu kopterikauppa oli niiden joukossa sieltä huonoimmasta päästä.
Vai mitä en ole ymmärtänyt?
Elä käsitä kommenttiani väärin, en todellakaan laittaisi koptereita prioriteetti ykköseksi, mutta kun ne on hommattu, niin siinä päätöksessä on elettävä. Ei kukaan saa autoakaan palautettua autokauppaan samaan ostohintaan, vaikka se olisi käyttämätön...Museo kirjoitti:Niin ja mikä niiden kuljetuskopterien todellinen kuljetuskyky sitten on sotatilanteessa ja minkälaisia tappioita on oletettavissa? Operaatiot pitää koordinoida ilmavoimien kanssa paikallisen ilmaherruuden saavuttamiseksi, ilman taistelukoptereita ei uskalleta mennä kovin lähelle vihollista, pitää lentää matalalla ja kiemurrellen, huolto on kenttäolosuhteista johtuen puutteellista, jatkuva lentely samalla alueella aiheuttaa vihollisen vastatoimia yms. Siinähän kehittelevät koptereiden taktiikoita, kyllä tuossakin haastetta riittää.
madmax kirjoitti:Elä käsitä kommenttiani väärin, en todellakaan laittaisi koptereita prioriteetti ykköseksi, mutta kun ne on hommattu, niin siinä päätöksessä on elettävä. Ei kukaan saa autoakaan palautettua autokauppaan samaan ostohintaan, vaikka se olisi käyttämätön...Museo kirjoitti:Niin ja mikä niiden kuljetuskopterien todellinen kuljetuskyky sitten on sotatilanteessa ja minkälaisia tappioita on oletettavissa? Operaatiot pitää koordinoida ilmavoimien kanssa paikallisen ilmaherruuden saavuttamiseksi, ilman taistelukoptereita ei uskalleta mennä kovin lähelle vihollista, pitää lentää matalalla ja kiemurrellen, huolto on kenttäolosuhteista johtuen puutteellista, jatkuva lentely samalla alueella aiheuttaa vihollisen vastatoimia yms. Siinähän kehittelevät koptereiden taktiikoita, kyllä tuossakin haastetta riittää.
Mutta onko muilla länsivaltioilla taisteluhekot saattotehtävissä vai ensisijaisesti pst tai taistelutehtävissä?
baikal kirjoitti:Niin, tuo saattokopterit taisi olla sellainen työnimi poliitikkoja varten, kun tst-kopteri kuulosti liian ärhäkältä.....
Museo kirjoitti:Niin siis pointti tässä oli että koko tuo väite helikopterein erinomaisesta kuljetuskyvystä perustui hanketta käynnisteltäessä 90-luvulla lähinnä kenraalien fiiliksiin ja valmistajien mainospuheisiin. Varmasti helikopterien kuljetuskyky onkin hyvä mutta siihen ei päästä ilman kallista tukijärjestelmää ja pitkään harjoiteltuja käyttötapoja.
Yllättäen se enin helikopteri-into Suomessakin laantui kun kokonaiskustannukset selvisivät. Jos olisivat valmistelleet hankkeen paremmin ja julkisemmin niin koko sekoilulta olisi jopa voitu välttyä ja olisi hankittu pienempi määrä teknisesti vähemmän riskialtista kopterimallia. Harvoin sitä eduskunnan toimintaa tulee kehuttua mutta helvetin hyvä ettei pyydetty avoin sekki ilmamekanisoinnille mennyt aikanaan läpi.
RistoJ kirjoitti:Museo kirjoitti:Niin siis pointti tässä oli että koko tuo väite helikopterein erinomaisesta kuljetuskyvystä perustui hanketta käynnisteltäessä 90-luvulla lähinnä kenraalien fiiliksiin ja valmistajien mainospuheisiin. Varmasti helikopterien kuljetuskyky onkin hyvä mutta siihen ei päästä ilman kallista tukijärjestelmää ja pitkään harjoiteltuja käyttötapoja.
Yllättäen se enin helikopteri-into Suomessakin laantui kun kokonaiskustannukset selvisivät. Jos olisivat valmistelleet hankkeen paremmin ja julkisemmin niin koko sekoilulta olisi jopa voitu välttyä ja olisi hankittu pienempi määrä teknisesti vähemmän riskialtista kopterimallia. Harvoin sitä eduskunnan toimintaa tulee kehuttua mutta helvetin hyvä ettei pyydetty avoin sekki ilmamekanisoinnille mennyt aikanaan läpi.
En kyllä tiedä, mitä meinaat tuolla julkisuuden puutteella. Itse ainakin tiesin 90-luvulla hyvinkin tarkkaan mitä kopterit maksavat ja mitä niiden ylläpito maksaisi ja minkälaiset tukijärjestelmät ne vaatisivat ja mihin niitä suunniteltiin käytettäväksi. Kaikki löytyi helposti julkisista lähteistä. Tuon luulisi onnistuvan poliitikoiltakin.