Museo kirjoitti:RistoJ kirjoitti:Museo kirjoitti:Niin siis pointti tässä oli että koko tuo väite helikopterein erinomaisesta kuljetuskyvystä perustui hanketta käynnisteltäessä 90-luvulla lähinnä kenraalien fiiliksiin ja valmistajien mainospuheisiin. Varmasti helikopterien kuljetuskyky onkin hyvä mutta siihen ei päästä ilman kallista tukijärjestelmää ja pitkään harjoiteltuja käyttötapoja.
Yllättäen se enin helikopteri-into Suomessakin laantui kun kokonaiskustannukset selvisivät. Jos olisivat valmistelleet hankkeen paremmin ja julkisemmin niin koko sekoilulta olisi jopa voitu välttyä ja olisi hankittu pienempi määrä teknisesti vähemmän riskialtista kopterimallia. Harvoin sitä eduskunnan toimintaa tulee kehuttua mutta helvetin hyvä ettei pyydetty avoin sekki ilmamekanisoinnille mennyt aikanaan läpi.
En kyllä tiedä, mitä meinaat tuolla julkisuuden puutteella. Itse ainakin tiesin 90-luvulla hyvinkin tarkkaan mitä kopterit maksavat ja mitä niiden ylläpito maksaisi ja minkälaiset tukijärjestelmät ne vaatisivat ja mihin niitä suunniteltiin käytettäväksi. Kaikki löytyi helposti julkisista lähteistä. Tuon luulisi onnistuvan poliitikoiltakin.
Voisit sitten varmaan eritellä julkisten lähteiden perusteella paljonko seuraavien elementtien kaavailtiin maksavan:
*Hankkeen tarvemäärittely, evaluointi ja hankintaprosessin projektikulut
*Rauhan ajan infra
*Taistelunkestävä huoltojärjestelmä
*Lentäjien ja mekaanikkojen rekrytointi ja koulutus
*Vuosittaiset toimintamenot
*Varaosat
*Yhteisoperaatiot ja koulutus ilmavoimien kanssa
*Helikoptereita käyttävien joukkojen erikoisvarusteet ja koulutus
*Kopterien päivitykset elinkaaren aikana
*Kansainväliset harjoitukset
*Kansainväliset tehtävät
*Tyyppihyväksyntä
*Lastentautien korjaaminen
En minä mitenkään ilkeyttäni kysele. Minulta ja suurelta osaa poliitikkoja kun meni vähän ohi miltä momentilta nämä resurssit oli tarkoitus allokoida.
Kerropa huviksesi mistä asejärjestelmästä nuo tiedot on noin tarkasti julkistettu?
Helikopterien ostokustannuksiksi laskettiin silloin 3,8 miljardia markkaa. Eduskunta sai 17.2.1998 varsin tarkan selvityksen, missä noita kuluja on jaoteltu. Tuosta sitten pudotettiin ne saattokopterit pois, joten hinnaksi tuli 2,2 miljardia markkaa sisältäen varaosat ja koulutuksen. Tämän lisäksi helikoptereiden tukeutumis- ja huoltojärjestelmään myönnettiin 1,07 miljardia markkaa. Lentotunnin hinta pyörii siellä 1500-2000 euron tietämillä NH90-kokoiselle kuljetuskopterille. Tst-kopterit lentotunnit ovat n. 3000-4000 euroa riippuen tyypistä ja varustuksesta.
Ohjaajia alkuperäisessä suunnitelmassa oli tarkoitus olla n. 60-70 ja teknistä henkilöstöä muutama sata. Tarkat määrät olivat vielä auki, koska se riippui mm. hankittavista helikoptereista. Tosin tämän takia tuskin PV:n palkkakustannukset olisivat nousseet, koska henkilömääriä koko PV:ssä ei olisi nostettu. Muutenkin nuo käytön kustannukset olisivat menneet maavoimille budjetoiduista toimintamenoista, eivät olisi olleet siihen lisänä.