Lumikengät sotilaskäytössä?

Mulla on kahdet Tubbs in lumikengät alumiinikehikolla, mutta olen käyttänyt niitä niin vähän, etten voi paljoa kertoa. No seinäpitohan niissä on hyvien teräspiikkien ansioista ja side on hyvä.
Laadukkaan oloiset. Pitäis vaa käyttää miitä enemmän.
 
Minulla on nuo jostain vuodelta 2000...side on kehittynyt uudessa ainakin ja ei kait nämä ihan sysipaskat ole. Sinun painoisella varsinkaan...hhsportilla on yt:t käynnissä, saa nähdä jatkavatko yleensäkään??

Kattelin, että omalle painolle riittäisivät vallan hyvin.
HHSport lopettaa kokonaan, Halpahalliketju kuulemma uusii brandiaan ja ilmeisesti metsästys jne ei sovi siihen. Harmi sinällään, omalla paikkakunnalla ainut liike mistä panokset on aseisiin saanut, nyt joutuu lähtemään naapuripitäjiin.
 
Moro. Itsellä monta vuotta vanhat Tubbsin Hunterit, ostettu Welhonpesä-nimisestä verkkokaupasta. Tuolta mm. kaikki melontakamppeeni hankittu.
Sotakäyttöön lumikenkiä en laittaisi, kyllä sukset on monikäyttöisemmät.
Mulla noille ei paljon kilometrejä talvessa tule, lähinnä mökillä käyttelen ihan pihapiirissä. Jotain pieniä metsälenkkejä tulee tehtyä, etenkin nyt kun lunta ei hiihtämiseen ole. Jaa, kävin minä joulukuusen hakemassa noitten avulla.
Noista liukulumikengistä. Mielestäni ovat vähän samanlainen muotivillitys, kuin tuolla pyöräpuolella nuo läskipyörät. Veikkaan, muutaman vuoden päästä tori.fi:llä myydään vähän käytettyjä halvalla.
 
Moro. Itsellä monta vuotta vanhat Tubbsin Hunterit, ostettu Welhonpesä-nimisestä verkkokaupasta. Tuolta mm. kaikki melontakamppeeni hankittu.
Sotakäyttöön lumikenkiä en laittaisi, kyllä sukset on monikäyttöisemmät.
Mulla noille ei paljon kilometrejä talvessa tule, lähinnä mökillä käyttelen ihan pihapiirissä. Jotain pieniä metsälenkkejä tulee tehtyä, etenkin nyt kun lunta ei hiihtämiseen ole. Jaa, kävin minä joulukuusen hakemassa noitten avulla.
Noista liukulumikengistä. Mielestäni ovat vähän samanlainen muotivillitys, kuin tuolla pyöräpuolella nuo läskipyörät. Veikkaan, muutaman vuoden päästä tori.fi:llä myydään vähän käytettyjä halvalla.

No joo, olishan tänäänkin suksilla mennyt vaikka kuinka pitkälle, mutta otin ajatukseksi tampata polun tuonne jumalan selän taakse, että pääsee tuo koirakin helpommin perille. On sen verran vankasti tuota lunta, että ei koiralla tassu kanna ja menee voimat poloselta. Vaimo oli mukana ja mikäs se hänen oli perässä tulla kun tamppasin edellä :D
 
Joskus 2000 luvun alkupuolina oli PV:llä kokeilukin siitä kumpi pärjää eri taistelulajeissa paksussa lumessa, lumikengin vai suksin varustettu joukkue. Turhaa oli tutkia, aika vähäiselläkin järjellä olisi tulos ollut pääteltävissä.

Lumikengillä on kyllä paikkansa vaikka pääasiassa suksilla liikuttaisiinkin, esimerkkinä (yllätys yllätys) käyköön vaikka kranaatinheitinjoukkue joka siirtyy tuliasemiin suksin mutta pörrää tuliasemissa ainakin osittain lumikengin.
 
Olisin kuvitellut että jyrkemmässä maastossa kengät olisivat paremmat.
 
Kai se on kyse taidosta. Minun hiihtotaidolla voittaa kyllä lumikengät mutta ehkäpä paremmin hiihtävä pärjää paremmin suksilla myös ylämäkeen.
 
Olisin kuvitellut että jyrkemmässä maastossa kengät olisivat paremmat.

Kyllä sitä eilen oli lumikengillä useammin turvallaan kuin olis ollut suksilla. Kömpelöt ne minusta on, varsinkin kun on upottavaa. Mutta kyllä siinä hyvän hien pintaan saa kun muutaman kilsan tampaa menemään :D
 
On sen verran vankasti tuota lunta, että ei koiralla tassu kanna ja menee voimat poloselta

Täällä likellä hukkapilkkoja on aika hyvä kanto lumessa. Ei uppasta suksi kuin noin 10 senttiä ja koiraa kantaa aika hyvin myöskin. Tuo minunkin roikale vetää kuin kesällä. Minä hitaammin.

Pikkukäpästelyyn kannattaa hommata lumikenkä, jossa on helppokäyttöinen side. Pikkukäpistelyssä eivät ne muut ominaisuudet ole ihan niin. Metsäsauvat ovat jees lumikenkäilyssä. Ylärinteisiin oppii kyllä tekniikan, kun muutaman kerran rypee kunnolla. Maltilla ja ajatuksella pahimmat risukot kiertäen....niinkuin suksillakin. Näkeehän tuota jatkuvasti, kun erään alan miehet vetävät gps-ruutua tuijottaen uraa suksilla. Kartta on reitinsuunnittelun a ja o, eikä paikallistuntemuskaan ole haitaksi.

Risukoiden ja komokkojen keskelle on ihan sama minkähintaisilla ja -laatuisilla vehkeillä itsensä ajaa.
 
Joskus 2000 luvun alkupuolina oli PV:llä kokeilukin siitä kumpi pärjää eri taistelulajeissa paksussa lumessa, lumikengin vai suksin varustettu joukkue. Turhaa oli tutkia, aika vähäiselläkin järjellä olisi tulos ollut pääteltävissä. .

PV:llä on ainakin ollut erikseen kuitattavissa olevia lumikenkiä. Vuosia sitten tuli myös niitä testattua, ja ei voi kuin ihmetellä että miten niistä on saatu suunniteltua niin helvetin huonot. Ainoa positiivinen asia muistaakseni oli, että firman suksien siteet kävivät niihin. Muuten hökötykset oli aivan helvetin painavat, n.1,5cm paksusta kuitumuovista/ vast tehdyt lapiot. Kerta riitti.
 
Täällä Tromssassa on nyt miehen (80++kg) kantava hankikanto, olin tossa just iltalenkillä täällä saaressa ja neljä riekkoa vipelsi polun yli ihan jalkojen edestä... mutta näissä maastoissa olisi kyllä omilla hiihtotaidoillakin lumikengillä paikkansa, alas tullaan muuten aika liika haipakkaa varsinkin rinkan kanssa, ja ylös tarvii suksiin nahkat, se on selvä.
Keväisin täällä on ilmeisesti todella reippaasti riekkoa, tässä kuva vajaa kymmenen kilometriä keskustasta, keskitunturissa juuri lumenlähdön aikaan - meikäläisen terrierit tulee menemään ihan onnesta sekaisin!

20161027-223848-0.jpg
 
Keväisin täällä on ilmeisesti todella reippaasti riekkoa, tässä kuva vajaa kymmenen kilometriä keskustasta, keskitunturissa juuri lumenlähdön aikaan - meikäläisen terrierit tulee menemään ihan onnesta sekaisin!
Moro. Onpa riekkoa maisemassa. Mites kun koirat tuohon päästää, parvi lähtee lentoon koirista. Onko Sulla haulikko ison hajonnan pateilla? Meinaan, ei varmaan alle parin sadan metrin päähän pääse. Minkäslaiset muuten nuo luvat on Norjassa? Onko läänikohtaiset vai miten?
 
Moro. Onpa riekkoa maisemassa. Mites kun koirat tuohon päästää, parvi lähtee lentoon koirista. Onko Sulla haulikko ison hajonnan pateilla? Meinaan, ei varmaan alle parin sadan metrin päähän pääse. Minkäslaiset muuten nuo luvat on Norjassa? Onko läänikohtaiset vai miten?
En ole vielä Norjan lupia kattellut, tuskinpa noita myöhään keväällä täälläkään ammutaan... kunhan koirat huvikseen ajelis lintuja ilmaan, pesimä-aikana sitten hihnassa jolleivät osaa käyttäytyä :). Lähinnä mietin että täällä on lääniä missä juosta, ja kaikenlaista uutta.
Riekonmetsästys on täällä kyllä suosittua, itse käyttäisin piekkaria tai vastaavaa, en ole vielä selvittänyt metsästysasiaa lainkaan kun ollut kaikki muut hommat setvittävänä... törmäsiin pariin suomalaiseen täällä jotka käyvät kalalla rannasta ja sillalta, kuulema hyvin tulee ruokakalaa!
Palaan tossa erä-ketjussa asiaan kun pääsen paikalliseen XXL:ään katsomaan vähän alustavia kalavehkeitä näille Atlantin vesille, oma vapa ja Pennin kela enemmän raskasta UL-sarjaa, nilllä voi mennä rautua narraamaan joskus alkukesästä tunturijärville toivottavasti.
Täällä isolla lätäköllä lienee vissisti vankemmat vavat tarpeen!
 
Täällä isolla lätäköllä lienee vissisti vankemmat vavat tarpeen!
Moro. Joo, pari kertaa ollut tuolla Vadsjössä turskapilkillä. Koukku oli suurempi kuin oma koukkuun taivuteltu keskisormi. Kyllähän niitä turskia sieltä tuli. Ja sitten kun avasi auton takapaksin ja tarjosi oppaalle pienen tuikun, no sitten vielä parempia ottipaikkoja alkoi löytymään, mentiin jo rautujärville ja sieltähän sitä punalihaa tuli. Kun en itse tuota tulilientä käytä niin aika hyvä satsaus tuossa oli. Litra viinaa ja kolme kiloa rautua. On noilla norskeilla kyllä nuo fasiliteetitkin kunnossa. Hyvä opas ja saalisvarmat tunturijärvet, kunnon majoitus. Näitä ei sitten löydy internetsistä eikä feisbookista. Löytyy henk.kohtaisilla, silmäsilmästä tapaamisilla.
 
En ole vielä Norjan lupia kattellut, tuskinpa noita myöhään keväällä täälläkään ammutaan... kunhan koirat huvikseen ajelis lintuja ilmaan, pesimä-aikana sitten hihnassa jolleivät osaa käyttäytyä :). Lähinnä mietin että täällä on lääniä missä juosta, ja kaikenlaista uutta.
Riekonmetsästys on täällä kyllä suosittua, itse käyttäisin piekkaria tai vastaavaa, en ole vielä selvittänyt metsästysasiaa lainkaan kun ollut kaikki muut hommat setvittävänä... törmäsiin pariin suomalaiseen täällä jotka käyvät kalalla rannasta ja sillalta, kuulema hyvin tulee ruokakalaa!
Palaan tossa erä-ketjussa asiaan kun pääsen paikalliseen XXL:ään katsomaan vähän alustavia kalavehkeitä näille Atlantin vesille, oma vapa ja Pennin kela enemmän raskasta UL-sarjaa, nilllä voi mennä rautua narraamaan joskus alkukesästä tunturijärville toivottavasti.
Täällä isolla lätäköllä lienee vissisti vankemmat vavat tarpeen!


Siis kauanko aiot siellä olla??
 
Siis kauanko aiot siellä olla??
Kunnes Suomessa tulee hommiin järkeä sen verran että sinne voi tulla takaisin ilman että aivoverisuonet paukkuu... eli jonkin aikaa, valitettavasti.
Olen asunut 16 vuotta eli käytännössä koko aikuisikäni ulkomailla, koti-ikävä on välillä kovaa (keväisin) välilla ei (syksyisin). Täällä on suomenkielen puhujia paljon, joten menee ehkä tappiin saakka.
Jos pilliin vihelletään, olen kyllä paikalla, se on selvä. Ei täällä nyt niin kivaa ole... :uzi:
 
Kunnes Suomessa tulee hommiin järkeä sen verran että sinne voi tulla takaisin ilman että aivoverisuonet paukkuu... eli jonkin aikaa, valitettavasti.
Olen asunut 16 vuotta eli käytännössä koko aikuisikäni ulkomailla, koti-ikävä on välillä kovaa (keväisin) välilla ei (syksyisin). Täällä on suomenkielen puhujia paljon, joten menee ehkä tappiin saakka.
Jos pilliin vihelletään, olen kyllä paikalla, se on selvä. Ei täällä nyt niin kivaa ole... :uzi:

No kauniit mestat olet valinnut, itsellä kyllä Viro veisi voiton vielä mutta täytyy seurata tätä kveeni saagaa.

vikings-news.jpg
 
Kuvissa ei voi olla viikinkejä tai ainakaan vasemmanpuolisen paita on jostain muualta. Mitä olen historioitsioiden juttuja lukenut niin olivat taitavia ompelijoita eikä tuommoista karkeata ommelta olisi sallittu. Jopa minä osaisin ommella hienommin kun ommel tulisi sisäpuolelleja ja ulospäin näkyisi vain sauma.
 
Back
Top