Eikös nuo tarkastajat saa kuitenkin räpeltää itse asetta? Ainakin rajoittamattomalla makasiinilla/lippaalla metsästämisestä jäädään silloin tällöin kiinni, ja vähän veikkaan, että kaikki eivät ole käyttäneet läpinäkyvää lipasta eivätkä ole myöskään ampuneet viranomaisten silmien alla liian montaa laukausta. Vai onko nuo kaikki jääneet kiinni varomattomista puheistaan? "Mitäs patruunoita käytät?" "Vihtavuoren Metsoahan minä olen käyttäny viimeset kolmekymmentä vuotta ja nytkin on kymmenen makasiinissa."
Patruunat pois aseesta, kun tulee ulkopuolinen juttusille. Sillähän tuosta selviää ja aseen voi antaa tarkastettavaksi. Toki jos itselataavan tuubia ei ole rajoitettu, niin kyllähän sen vetoisuuden voi virkamies tarkastaa vaikka latausharjoituspatruunoilla.
Tietysti jos valvova viranomainen näkee, kuinka joku ampuu haulikolla 10 paukkua putkeen keskelle parvea ja tarkastuksessa ase osoittautuu itselataavaksi, niin tilanne on aika selvä.
Itse olen kohteliaasti taittanut haulikon auki, kun vaikkapa metsäautotiellä tulee koiranulkoiluttaja vastaan ja ottanut patruunat taskuun. Jos siinä nyt joku pomppujänis jää ampumatta niin jääköön, mutta normaali ihminen näkee heti, että voi huoletta ohittaa eikä tarvitse jännittää kajahtaako laukaus aivan vierestä.
En käytä TT3 aseita metsällä enkä lyijyä vesilinnuille, joten toistaiseksi ei ole tarvinnut kuumotella tarkastuksia. Tiedän, että asiat on kunnossa, joten voin ne kyllä osoittaa.
Aika moni mehtävaltion alueilla tarkastuksia tekevä on myös metsästystä harrastava poliisi. Että siitä vaan koettelemaan onneaan ja kieltäytyy tylysti tarkastuksista.
Ikinä ei ole edes viitattu haluun tarkastaa reppua, taskuja, kännykkää tai ajoneuvoa vaan tarkastustilanteet ovat olleet hyvin helppoja ja vaivattomia. Vähän niinkuin puhallusratsiaan ajaisi.
Ja hyvä niin, sillä kukaan tuskin haluaa Suomeen niin villiä tilannetta, jossa virkamies epäilee jokaista metsästäjää lähtökohtaisesti rikolliseksi ja metsästäjät suhtaututuvat virkamiehiin vihollisina.
Tiedän toki, että jos poliisi jostain syystä haluaisi tarkastaa oikein perusteellisesti tai toimia muuten täysin mielivaltaisesti, niin siihen kyllä löytyisi keinot. Ei välttämättä kovinkaan lainmukaiset, mutta toimivat ja sellaiset, että kansalainen jää kyllä jalkoihin.
Onneksi meillä ei toistaiseksi kuitenkaan tavallisia kansalaisia kohdella virkamiesten toimesta kuin likaisia nistejä ja myöskään valvontaa suorittavia poliiseja, erätarkastajia tai rajamiehiä ei vastusteta juuri lainkaan fyysisellä tasolla saati poljeta tavattaessa suohon susien seuraksi. Tuskinpa Suomessa koskaan tullaan näkemään esimerkiksi erävalvontaa suorittavien virkamiesten ja metsästäjien välisiä tulitaisteluja, vaikka sellaisia jossain Afrikassa tapahtuukin. Toki silloin kyseessä lienee useimmiten salametsästäjät, mutta kuitenkin.