Märän kelin vaatetus

Talvela

Greatest Leader
Juttua sadeasuista ja erilaisista kalvoista muun vaatetuksen päällä tai alla, mitä kaikkea käytätte?
 
En mitään, lopetin kolme vuotta sitten vähennettyäni jo pidemmän aikaa. Tämä koskien siis sotilaallista kenttätoimintaa.

On vaikea kuvata sitä vitutuksen ja ärsyyntyneisyyden määrää kun asiasta mitään ymmärtämätön kehuu kuinka hyvin se ja tämä vaatekapine hengittää kun on sitä goretexiä.
Tai se kun -20 pakkasella joku vetelee kelmutakkia ylle kuvitellen että nyt ei pakkanen pane taikka halla halaa. Hyvin olen pärjännyt kaikissa sotatoimissa niin koti- kun ulkomaillakin
ensin kastumalla ja sitten kuivattamalla itseni.

Maassamme ja erityisesti PV:ssa on saatu ihmisille iskostettua käsitys siitä, että mikäli pisarakin vettä pääsee iholle tulee kuolema ellei vielä jotakin pahempaa. Kelmua, kalvoa ja koreteksiä
on kohta jo alushousuissakin mutta silti suurimmalle osalle väestöstä ja isolle osalle sotilaistakin sään vaihtelut sade pahimpana ovat vain hyvä tekosyy jättäytyä sisätiloihin.
 
Onnea ja menestystä vaan siinä kelin heiluessa nollan kieppeillä, vettä sataessa ilman mahdollisuuksia kuivata kamppeita. Yöpyminen ulkona vielä lisämausteeksi niin kyllä kiitos, valitsen sadetakin/viitan päälleni enemmän kuin mielelläni.
 
Sadehame ja eVent takki.
 
Brittien DPM-MVP ylijäämäkokonaisuus märälle kelille. Yleensä märällä pärjään takilla ja säärystimillä, menee muuten liian tukalaksi. Sit nollakeleille on KarrimorSF:n Stealth, sillä pärjäilee räntäkelit.
Pikkusateelle en yleensä vaihda sadetakkia päälle, varsinkin jos on lämpöstä tiedossa, että kuivuu kuitenkin.
Itseä ei pääsääntöisesti kelit haittaa, joskus kastuu joskus taas ei ;)
 
Kuten jo nyt huomaa homma jakaa mielipiteitä. :D

Tai vaihtoehtojahan on monia, kalvollinen kuorikerros (itse pidän perkeleestä olevana), kalvoa päälle tai alle sitten kun sataa, sadeviitta ja housut combo jne.
Itse olen nyt katsellut tuota brittien kevyttä kalvoa windproof kuoren alle, se toimisi varmaan m62 allakin josta itse pidän nostalgian ja käyttömukavuuden vuoksi.
 
En mitään, lopetin kolme vuotta sitten vähennettyäni jo pidemmän aikaa. Tämä koskien siis sotilaallista kenttätoimintaa.

On vaikea kuvata sitä vitutuksen ja ärsyyntyneisyyden määrää kun asiasta mitään ymmärtämätön kehuu kuinka hyvin se ja tämä vaatekapine hengittää kun on sitä goretexiä.
Tai se kun -20 pakkasella joku vetelee kelmutakkia ylle kuvitellen että nyt ei pakkanen pane taikka halla halaa. Hyvin olen pärjännyt kaikissa sotatoimissa niin koti- kun ulkomaillakin
ensin kastumalla ja sitten kuivattamalla itseni.

Maassamme ja erityisesti PV:ssa on saatu ihmisille iskostettua käsitys siitä, että mikäli pisarakin vettä pääsee iholle tulee kuolema ellei vielä jotakin pahempaa. Kelmua, kalvoa ja koreteksiä
on kohta jo alushousuissakin mutta silti suurimmalle osalle väestöstä ja isolle osalle sotilaistakin sään vaihtelut sade pahimpana ovat vain hyvä tekosyy jättäytyä sisätiloihin.

Beukku!

Joku oikeasti vedenpitävä kuori tst-varustuksen/kaiken vaatetuksen päälle jos staattista toimintaa kaatosateessa, mutta muuten nopeasti kuivuva, hyvin hengittävä ja villa iholla ovat päivän sana. Gore-tex on mielestäni semijärjetön asia, tai toki just sitä parasta Sumun Nussimiseen ja M05-kuvioidun softshellin puutteessa ainoa mitä jengi sitten haluaa, kun on niin teknistä.

Intin paras sadeasu on M05 helleasu.


*Huom. Mielipide ja ohjenuora, jonka mukaan itse elän. Jos joku tykkää jostain toisesta tavasta, joka toimii hänellä henkilökohtaisesti, niin tosi jees! Niin kauan kuin homma toimii niin ei ole nokan koputtamista.
 
Beukku!

Joku oikeasti vedenpitävä kuori tst-varustuksen/kaiken vaatetuksen päälle jos staattista toimintaa kaatosateessa, mutta muuten nopeasti kuivuva, hyvin hengittävä ja villa iholla ovat päivän sana. Gore-tex on mielestäni semijärjetön asia, tai toki just sitä parasta Sumun Nussimiseen ja M05-kuvioidun softshellin puutteessa ainoa mitä jengi sitten haluaa, kun on niin teknistä.

Intin paras sadeasu on M05 helleasu.


*Huom. Mielipide ja ohjenuora, jonka mukaan itse elän. Jos joku tykkää jostain toisesta tavasta, joka toimii hänellä henkilökohtaisesti, niin tosi jees! Niin kauan kuin homma toimii niin ei ole nokan koputtamista.

Itseä viehättää tuo brittien kevyen asun testaaminen, pienessä sateessa en itsekään siirtymisissä halua kalvoa päälleni.
Tuota on kuitenkin kehuttu normaalia hengittävämmäksi joten kaatosateessa jos jostain syystä on pakotettu liikkumaan sen ei pitäisi olla pahimmasta päästä.
Leirissä touhuiluun pitäisi olla vallan mainio kun kuivattelee oikeita vaatteita ja se tosiaan on kevyt sekä menee pieneen.
On lisäksi todella halpa, mitään satojen eurojen kalvollisia vaatteita en itse ikinä ostaisi.
Tämä on nyt ensimmäinen kalvollinen hankinta, edes kenkiä en suostu hankkimaan, katsotaan jääkö viimeiseksi.
 
Beukku!

Joku oikeasti vedenpitävä kuori tst-varustuksen/kaiken vaatetuksen päälle jos staattista toimintaa kaatosateessa, mutta muuten nopeasti kuivuva, hyvin hengittävä ja villa iholla ovat päivän sana. Gore-tex on mielestäni semijärjetön asia, tai toki just sitä parasta Sumun Nussimiseen ja M05-kuvioidun softshellin puutteessa ainoa mitä jengi sitten haluaa, kun on niin teknistä.

Intin paras sadeasu on M05 helleasu.


*Huom. Mielipide ja ohjenuora, jonka mukaan itse elän. Jos joku tykkää jostain toisesta tavasta, joka toimii hänellä henkilökohtaisesti, niin tosi jees! Niin kauan kuin homma toimii niin ei ole nokan koputtamista.

Isot propsit jos pystyy ilman sadeasua viettämään laatuaikaa metsässä. Kesällä se itsellä menee, silloin kamppeet kuivuu suht nätisti, mutta syksyllä ei ole tarpeeksi enää tahtotilaa tuollaiseen (miehen heikkoutta). Mites sä oot ratkaissut tilanteen useamman vuorokauden metsässä kulkemisessa? Syksyllä ainakin kamppeiden kuivattaminen maastossa alkaa käymään haasteelliseksi.
 
Itseä viehättää tuo brittien kevyen asun testaaminen, pienessä sateessa en itsekään siirtymisissä halua kalvoa päälleni.
Tuota on kuitenkin kehuttu normaalia hengittävämmäksi joten kaatosateessa jos jostain syystä on pakotettu liikkumaan sen ei pitäisi olla pahimmasta päästä.

Vanhempaa eli DPM-takkia käytän siviilimenoissa, viimeksi hiekotushiekkoja poistaessa harjalla ja lapiolla sateessa. Hyvin toimi, hiki ei tullut.

Kurkkusalaatin kasvattajien kokoontumisissa käytän Lekan takkia kaiken päällä. Tuuletus pelaa, ja liikkeen loppuessa kainalot ja etumus kiinni.

Harvemmin on housuille tarvetta, joko intin jakotavara, tai talvisessa maastossa valkoiset tuulihousut.
 
Onnea ja menestystä vaan siinä kelin heiluessa nollan kieppeillä

Kiitoksia vain.

Onnea ja menestystä on tarvittukin niinä moninaisina kertoina kun vaatteet ovat olleet märkiä, yö pimeä, rinkka painava, suolen mutka tyhjä ja unen puute sitä luokkaa että katajapensaat näyttävät elefantilta.

Onneakin tärkeämpi menestystekijä hankalissa olosuhteissa on kuitenkin harjoittelu niin fyysisen, henkisen kuin sosiaalisenkin toimintakyvyn saralla sekä opittujen taitojen käytäntöön sovittaminen ynnä harjaantuminen kerta toisensa jälkeen. Joskus on mieli tehnyt itkeä kun vähäunisen yön jälkeen survoo yllensä nihkeää maastopukua mutta niin vain sekin kuivaa ajan mittaan; yhtään märkää vaatetta ei kaapissani ole. Mikäli vettä ei tule taivaalta lisää kuivaa NYCO-kolttu ylle ruumiinlämmön vaikutuksesta ennemmin tai myöhemmin. Kelmuvaatteelle ei näin tapahdu ja siinä missä jakotavarana olevan maastopuvun voi ripustaa kuivamaan kuumaankin paikkaan käy kalvotakille ohraisesti.

Siviiliretkeilyn puolella olin nuorempana jäätiköllä vähän pidemmänkin aikaa, kalvovaatteet olivat märkiä kummaltakin puolelta jo kolmantena päivänä jatkuvan vesisateen ja hikoilun ansiosta jonka vuoksi niitä säilytettiin teltan absidissa jossa, kuten arvata saattaa, ei juurikaan kuivamista tapahtunut. Samaa rallia jatkui toista viikkoa ja ainut toive oli saada pitää makuupussi kuivana. Osin tästä oppineena, kuten olen täälläkin aiemmin kirjoittanut, pidän makuupussissa aina kuivaa vaatekertaa jonka puen kun nukkumaan menon aika koittaa. Hätätilanteessa tai jos tiedän pääseväni tulen/lämmön/sähkön/tms. äärelle kuivaa joku vaatekappale makuupussissakin kun sinne lykkää vielä kuumavesipullon.

Vaikka tuossa ensimmäisessä viestissäni vähän provosoinkin on totta, kuten Stagideus totesi, että hellepuku on paras sadevaate. Taukotakkina voi sitten pitää vedenpitävää pukinetta mutta siihenkään ei tarvita kalvoa koska silloinhan ei hikoilla. Mies joka on harjaantunut tulemaan toimeen ilman kaikenmaailman venttiä, gorea ja texiä tulee kyllä toimeen jos hänelle lyödään reppuun vaikka minkälainen avaruuspuku. Se, joka järjestää asiansa niin ettei koskaan ole märkää eikä muutenkaan ikävää tulee kokemaan karmaisevan yllätyksen kun asiat eivät mene halutulla tavalla vaan perse kastuu ja pipo huurtuu.
 
Koska kuulun jo maanpuolustuksen ulkokehän laitimmaiseen piiriin, niin jätän sotilaille suosiolla mahdollisuuden pukea ylleen vaikka hevosloimen.:cool:

Väljä sadeasu toimii mulla sadevaatteena. Väljä tarkoittaa sitä, että hihan-lahkeensuut ja vaatteet ovat väljät, ne on helppo riipaista ylle ja riisua pois. Väljä tuulettuu edes jollain tavalla päälläkin, kun mallit ovat oikeat. Housunvyötärö ei saa olla kuminauha vaan henkselit, torvilahje ja väljä vyötärö ovat kuin hormi. Takki samaa mallia ja tuuletus kainalo-hartialeikkauksissa plus nepparia auki rintapielessä.

Lämpimillä vesisateilla on parasta tyytyä kastumaan sateesta kuin hautoa itseään muovin sisällä.

Yllä esiin tuotu helleasu on kesällä paras sadeasu on mielestäni Juuri SE.

Kun viimeksi tapasin todella ryytyneitä ihmisiä, niin he olivat puetut goreloimiin, jotka kiristivät perseestä, hartioista, mahasta ja lahkeista ja päällä oli helvetinmoiset kantamukset. Jaloissa sata ellei jopa kymmenen rakkoa....helvetinmoiset lähesvuoristosaappaat paino varmaan reilu kilo per kpl. Maasto sellaista, että kesälämpimillä itse hipaisin mennä lenkkareilla. Mv.

Liikkuvan ihmisen vaatteena suosin väljiä kamppeita. Aina. Olipa ne rumia tms. epämuodikkaita tms. niin siitä vaan, minusta ne toimivat ja pitävät kantajansa osaltaan vedossa.
 
Kalvovaatteet kannattaa käsitellä vettä hylkivällä kalvovaatteille tarkoitetuilla aineella (esim Nikwax) ja pestä näille tarkoitetuilla pesuaineilla.
Kuivaa hyvin ihan vain jättämällä vaivaiskoivun päälle.
Vähentää myös kahinaa.
Käytän siis kevyitä kalvovaatteita ja varsinainen lämmöneristys tapahtuu alemmilla kerroksilla.
Voi myös käyttää M05:n ja ghillien alla.
 
Minäkin olen puhdas sivilisti enkä harrasta yön yli retkeilyä. Mutta jos on tarvetta sadevaatteelle niin silloin vedän päälleni BGS ponchon. Se on totaalisen vedenpitävä jotain muovia mutta koska kyljistä auki niin ei juuri hiosta. Ja hyväksyn sen että käsivarret/hihat kastuvat.
61cmjJ5Yq3L._SY355_.jpg
 
Koska kuulun jo maanpuolustuksen ulkokehän laitimmaiseen piiriin, niin jätän sotilaille suosiolla mahdollisuuden pukea ylleen vaikka hevosloimen.:cool:

Väljä sadeasu toimii mulla sadevaatteena. Väljä tarkoittaa sitä, että hihan-lahkeensuut ja vaatteet ovat väljät, ne on helppo riipaista ylle ja riisua pois. Väljä tuulettuu edes jollain tavalla päälläkin, kun mallit ovat oikeat. Housunvyötärö ei saa olla kuminauha vaan henkselit, torvilahje ja väljä vyötärö ovat kuin hormi. Takki samaa mallia ja tuuletus kainalo-hartialeikkauksissa plus nepparia auki rintapielessä.

Lämpimillä vesisateilla on parasta tyytyä kastumaan sateesta kuin hautoa itseään muovin sisällä.

Yllä esiin tuotu helleasu on kesällä paras sadeasu on mielestäni Juuri SE.

Kun viimeksi tapasin todella ryytyneitä ihmisiä, niin he olivat puetut goreloimiin, jotka kiristivät perseestä, hartioista, mahasta ja lahkeista ja päällä oli helvetinmoiset kantamukset. Jaloissa sata ellei jopa kymmenen rakkoa....helvetinmoiset lähesvuoristosaappaat paino varmaan reilu kilo per kpl. Maasto sellaista, että kesälämpimillä itse hipaisin mennä lenkkareilla. Mv.

Liikkuvan ihmisen vaatteena suosin väljiä kamppeita. Aina. Olipa ne rumia tms. epämuodikkaita tms. niin siitä vaan, minusta ne toimivat ja pitävät kantajansa osaltaan vedossa.

Näin itsekin olen tähän asti mennyt, tai sitten housut ja sadeviitta.
Tosiaan kesä kuivaa nopeasti mutta nykyään jäätävää sadetta voi tulla vuoden ympäri, haluan kokeilla tuota brittien alle puettavaa settiä.
 
enkä harrasta yön yli retkeilyä

Yksittäisellä päiväretkellä ei välttämättä ole mitään väliä vaikka kastuisi. Silloin ihminen jaksaa ihan hyvin liikkua niin pitkään, että kehon lämmöntuotto kuivattaa vaatteet päälle. Noin tunnin reipas rinkkavaellus riittää jo aika hyvin.

Haasteet kosteudesta alkavat tulemaan joskus 3-4 päivän jälkeen, jos ollaan koko ajan märissä ja kylmissä oloissa ilman mahdollisuutta lämmittelyyn ja kuivatukseen. Märässä ja kylmässä kun kaikki tahtoo hiljalleen kostua. Jos on fyysisesti raskasta, väsyttää myös unimielessä eikä ole riittävästi (lämmintä) ruokaa, niin sitten voi tulla oikeasti suru puseroon. Siihen asti ei periaatteessa kyse ole kuin mukavuus ja asennoitumiskysymyksestä.

Itse olen myös sitä näkökulmaa, että hiki on ärsyttävämpää kuin pieni sade. Mutta rankkasateelta on hyvä taas suojautua, koska siinä on muuten samantien täysin läpimärkä. Se on ikävä tunne, kun kylmä puro virtaa pitkin selkärankaa alas kohti persvakoa. Siksi jotain helposti ja nopeasti päälle heitettävää.
 
Moro. Käyttämäni sekoitekankainen partioasu kastuu ja kuivaa nopeasti. Eli pikkusateessa en käytä sadeasua ollenkaan. Sitten kovassa sateessa ja etenkin jos sitä tulee päivätolkulla käytössä on pari ratkaisua riippuen kohdealueesta. Metsäseuduilla käytössä sadeviitta ja mahdollisesti säärystimet jos ei ole saappaita. Tuntureilla rinkassa kulkee ikivanha Didrikson-merkkinen asu. Tuo on jotain kumimaista kangasta, väljä takki (parille rippikouluikäiselle saisi tuosta majoitteen) ja henkselihousut. Ei kyllä hengitä pätkän vertaa mutta tuo väljyys auttaa.
Tuolla toisessa ketjussa tuli kyllä mielipiteeni selväksi näistä kalvoasuista, kun erään jäsenen kanssa vähän väännettiin.
 
Sadeviitta. Aivan ehdoton varuste. Saa nopeasti päälle ja pois päältä. Ei tarvii purkaa rinkkoja/reppuja/testsareita/liivejä pois päältä. Tuulettuu alta hyvin, toisinkin kuin sadeasut.
Tosin M13 sadea-asua en ole päässyt kokeilemaan.
 
Back
Top