Mönkijät sotilaskäytössä

Minkä verran olette huomanneet MSKOssa sen vaikuttavan ja auttavan? Olen huomannut, että joissain oloissa antavat paljonkin hyötyä. Nyt on muuten täällä paskat MSKO-kelit, on sitä pöppyrälunta, karkeaa, joka jauhautuu alla, ei siirry edes mihinkään vaan mylttäytyy pyörien alla ja välissä.....tulee ainakin nelipyöräisellä sellainen humputusefekti ja ei pääse oikein mihinkään. Yksi juttu mitä olen epätieteellisesti epäillyt, on että ketjujen käyttäminen saattaa syödä voimansiirtoa aika rankalla kädellä, en tiedä, mutta epäilen. Se on melkoista reutomista, kun milloin mikäkin vetävä pyörä ottaa kiinni ketjun ansiosta ja toiset ei....jne. Akselisysteemeissä on varmasti eri vehkeiden välillä eroa.

Kiinalaiset halppismönkkärit ovat vaan suoraan sanoen pas..ja. Niitä ei kenenkään kannata ostaa, eikä sotavaltion niitä kannata missään oloissa riesakseen ottaa.

Ketjut on käytössä kesät-talvet. Ei ole ollut ongelmia voimansiirron yms kanssa. Ja paljon on tullut ajeltua raskasta työajoa
 
Telat on umpihangessa jees, auttaa paljon. Ainoat miinukset on hinta, kasvanut kääntösäde ja hajonneet murrokset. Telojen hinnalla saa jo melkein halvan mönkijän!

Niin, siksi aloitin sillä k-sanalla. Tulee mieleen tässäkin Eppujen riimittely: "miks kaikki kaunis on niin naivia - ja markkinoiden voimissa vain draivia"... Tosipaikassa ne olemassa olevat telakoneistot otetaan tietysti käyttöön silloin kun kelit ovat passelit (kuten kaikki muukin) mutta ei niitä kovin suureen määrään mönkkäreitä riitä.

Kinuskimönkkäritkin voisivat kelvata hyvinkin joihinkin siltavahtien huolto- ja tukitehtäviin tai muihin ei niin rymyhommiin.
 
Siltavahti voi ajaa autolla käytännössä aina kun ylipäätään jollain panssaroimattomalla voi ajaa, ja jos ei voi niin... No joo, voihan sillä jälkirinkiä ajaa tai suppeaa apaa. Mönkkäri on kuitenkin kokonaisuudessaan erinomainen otus kun irrotaan tosissaan pääväyliltä.
 
Luulisi että nuo Rokonit olisivat erinomaisia tiedustelijoille ja läheteille tms.!?! Paljon parempia kuin kevarit.
 
Tollasen vois hankkia itselle mutta ei tuollaista taida saada mihinkään rekisteriin :D Mahtavan näköinen peli...
 
Tollasen vois hankkia itselle mutta ei tuollaista taida saada mihinkään rekisteriin :D Mahtavan näköinen peli...

Miten hankala moottoripyörä on saada rekisteriin? Mopona tai kevarina ei mee koska kuutioita on 160-200 mallista riippuen. Todella matala viritysaste kun tehot luokkaa 5-7hp. Vaaditaanko mp-valoissa CE-merkintä, eikös ne niistä kitise jenkkiomatuontiautoissa. Rakenteen puolesta kyllä helppo vaihtaa joku tarvikelyhty motonetistä. Ohjeiden mukana tulee täydelliset rakennekuvat, valmistaja kannustaa huoltamaan/virittelemään itse.
 
Mitä jos mönkijän kärryyn iskisi G-veneestä tutun penkin, siihen menisi noin 5 miestä tavaroineen?

Niillä saisi miehet tasalle yllättävistäkin suunnista ilman rasitusta.
 
Katsoin että tämä ketju on 6v vanha kun aloin haeskella enemmän infoa maastoskootterin käytöstä / hyödyntämisestä kun aihepiiri kiinnostaa sellaisen hankinnan jälkeen. Onko tällä rintamalla mitään uutta esim kaluston suhteen? Aiemmin omaan silmään osui ainoastaan Polariksen 6x6 malleja, onko siellä laajemmin muita? Yksittäisinä näkyi 15v sitten mm John Deeren 4x5 rakenteista "pickup-mönkijää" rannikkojoukkojen linnakkeen huollossa.
Olen itse todella hämmästynyt miten syvässä sohjossa huonolla pohjalla nelivetomönkkäri voi kulkea (ja vielä kiskoa kuormaakin) kun tuli sellainen oman privaattitukikohtani ylläpitoon ja lähilogistiikkaan.
 
John Deeret ja vastaavat ovat tainneet olla enemmän "kiinteistöhuollollisissa" tehtävissä, mutta toki niitä voi esim linnakkeella käyttää tositoimiinkin.

PV:llä ei taida olla muita varsinaisessa käytössä kuin Polaris Sportsman 6x6. Sitä käytetään jalkaväki, huolto ja esim ilmatorjunnan tukena ja soveltuu varmasti hyvin sotahommiin. Eiköhän jossain vaiheessa tule suomessakin käyttöön Polaris MRZR tyyppisiä sotilaskäyttöön suunniteltuja "mönkijöitä".
 
On noita huhuja, ettei Polariksen ole laatu ole samalla tasolla japsien kanssa. Tuo 6x6 puute on japseilla. Mahtaako 6x6 Honda - kehityskelpoinen ja jäykät taka-akselit. Kawa, yamaha ja Suzuki ovat helpompia kuin Honda, jossa on vaihteet.
 
On noita huhuja, ettei Polariksen ole laatu ole samalla tasolla japsien kanssa. Tuo 6x6 puute on japseilla. Mahtaako 6x6 Honda - kehityskelpoinen ja jäykät taka-akselit. Kawa, yamaha ja Suzuki ovat helpompia kuin Honda, jossa on vaihteet.
En toki osaa sanoa noista mönkijöistä mutta ainakin kelkoissa se laatu on ihan samaa ja yhtä hyvää kuin ns Suomalaisessa kelkassa.
 
En toki osaa sanoa noista mönkijöistä mutta ainakin kelkoissa se laatu on ihan samaa ja yhtä hyvää kuin ns Suomalaisessa kelkassa.
Polariksen 500 ja 570 mallit tuntuu nauttivan melkoisen hyvää mainetta meillä ja maailmalla joten voisin sanoa omienkin kokemusten perusteella että laadullisesti samalla tasolla kuin kotimaiset tai japanilaiset valmistajat.
 
Siis kelkat vai mönkijät? Eikös nuo laadulliset ja mekaniikan vahvuus taida mennä Japanilaisten puoleen. Polariksen tukivarret ja nivelet ei taida olla mitoitettu samaan ( military polaris on eri asia). Meillä ei taida olla noita military versioita ?
 
Itsellä on kyllä ollut aika vahva käsitys että 2000-luvulla Polaris on todellakin ollut se joka mönkijä markkinaa on hallinnut. Ensimmäinen vuosikymmen täysin suvereenisti ja edelleenkin vaikka erot ovat toki kaventuneet ja todellisia kilpailijoita löytyy nykyään eri puolilta. Mönkijät ovat lähtökohtaisesti kevyitä ajoneuvoja ja siten kestävyydessä on aina varmasti toivomisen varaa. Noissa tärkeimpiä ominaisuuksia ovat mielestäni kyvyt maastossa.

Sotilaspuolella Polaris on aivan ylivoimainen.
 
Back
Top