Maailman kaupungit

New Yorkin "kapeat" pilvenpiirtäjät.
http://gizmodo.com/how-nycs-super-skinny-skyscrapers-stack-up-next-to-the-1777687172


You don't have to be a New Yorker to know what New York City looks like. Simply turn on the TV, and you can have a bird's eye view of the famous metropolitan city. Our common perception of the city, however, is about to change as new skyscrapers are being designed and built. Architectural firms such as Zaha Hadid Architects, Bjarke Ingels Group, SHoP Architects, Diller Scofidio + Renfro, Herzog & de Meuron, and Ateliers Jean Nouvel are leading the movement.
 
New Yorkin yksi upeimmista rakennuksista, Chrysler Building. Seuraavassa pätkässä tutustutaan tähän ikoniseen rakennukseen John Malkovichin matkassa;

 
Viimeksi muokattu:
Onko tähän ketjuun pakko laitella kuvia ja videoita ? Ajattelin vaan että laittaisin kommentteja joistakin itseäni miellyttävistä kaupungeista.

1. Berliini.

Kävin viikonloppureissulla keväällä 2013. Mahtava upea suurkaupunki. Liikkuminen pirun helppoa julkisilla. S-bahn ja U-bahn toimivat kellosepäntarkkuudella ja viikonlopun Berliini-kortti maksoi muistaakseni n. 20 euroa. Kaupunki on täynnä historiaa. Omalla reissullani tutustuin Luftwaffen museoon, Tekniikan museoon ym. toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikaisiin kohteisiin. Majoituin hostelliin entisen Itä-Berliinin alueella. Halvaksi tuli ja majoitus oli ihan hyvää tasoa. Plussaa siitä että alakerrassa oli erinomainen irlantilainen pubi, jossa tuli nautittua alkoholipitoisia juomia.

2. Krakova.

Kaupunki eteläisessä Puolassa. Myöskin täynnä historiaa. Vierailin itse paikalla 2004, joten aikaa on kulunut. Mutta tuolloin hintataso oli edullinen ja historiallinen miljöö upea. Puhumattakaan puolalaisista naisista. No joo, kyllä finskipojallekin oli kysyntää. :rolleyes: Lähistöllä mm. Auschwitz, tuo humanismin nollapiste.

3. Tukholma.

Jostain kumman syystä pidän kovasti länsinaapurin pääkaupungista. Selvästi Helsinkiä suurempi. Helppo matkata. Nopeinta ja helpointa lentää Norwegianilla Hesasta, eikä maksa liikaa. Helppo suunnistaa ja liikkua. Armemuseum on vierailun arvoinen ja vanha kaupunki on mukava.
 
Onko tähän ketjuun pakko laitella kuvia ja videoita ? Ajattelin vaan että laittaisin kommentteja joistakin itseäni miellyttävistä kaupungeista.

1. Berliini.

Kävin viikonloppureissulla keväällä 2013. Mahtava upea suurkaupunki. Liikkuminen pirun helppoa julkisilla. S-bahn ja U-bahn toimivat kellosepäntarkkuudella ja viikonlopun Berliini-kortti maksoi muistaakseni n. 20 euroa. Kaupunki on täynnä historiaa. Omalla reissullani tutustuin Luftwaffen museoon, Tekniikan museoon ym. toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikaisiin kohteisiin. Majoituin hostelliin entisen Itä-Berliinin alueella. Halvaksi tuli ja majoitus oli ihan hyvää tasoa. Plussaa siitä että alakerrassa oli erinomainen irlantilainen pubi, jossa tuli nautittua alkoholipitoisia juomia.

2. Krakova.

Kaupunki eteläisessä Puolassa. Myöskin täynnä historiaa. Vierailin itse paikalla 2004, joten aikaa on kulunut. Mutta tuolloin hintataso oli edullinen ja historiallinen miljöö upea. Puhumattakaan puolalaisista naisista. No joo, kyllä finskipojallekin oli kysyntää. :rolleyes: Lähistöllä mm. Auschwitz, tuo humanismin nollapiste.

3. Tukholma.

Jostain kumman syystä pidän kovasti länsinaapurin pääkaupungista. Selvästi Helsinkiä suurempi. Helppo matkata. Nopeinta ja helpointa lentää Norwegianilla Hesasta, eikä maksa liikaa. Helppo suunnistaa ja liikkua. Armemuseum on vierailun arvoinen ja vanha kaupunki on mukava.

Itse olen mietiskellyt reissua kunnon suurkaupunkiin koska kaikenlaiset rantalomat eivät ole ikinä olleet minun juttu (muutamalla käynyt). Oletkos käynyt New Yorkissa? Se on ollut omalla listalla jo pidempään.
 
Itse olen mietiskellyt reissua kunnon suurkaupunkiin koska kaikenlaiset rantalomat eivät ole ikinä olleet minun juttu (muutamalla käynyt). Oletkos käynyt New Yorkissa? Se on ollut omalla listalla jo pidempään.

Jenkkilä on valitettavasti minulle täysin tuntematon. Siellähän noita kohteita olisi. Esim. Cape Kennedy, National Naval Aviation Museum, National Museum of the United States Air Force ja pääkaupunki Washington DC:n mahtava ilmailumuseo.

Mutta joo, ei minuakaan rantalomat kiinnosta. Mamma tykkää maata auringossa, minä en.
 
Kävin viikon Turkissa ja oli se hullun hommaa kun yli 40 asteen yläpuolella kuumimmillaan. Poltti pihakiveys jalkapohjia.

Ois niitä suurkaupunkeja myös Euroopassa ja niissä tekisi mieli käydä. Pariisi, Berliini, ehkä Roomakin(mutta se menee taas liian lähellä kuumaa aluetta..) ja monta kymmentä muuta. Eikä tarvii passia tai mitään hemmetin sormenjälkiä ja selaushistoriaa toimittaa, senkus pakkaa vaatteita ja häipyy. Olisi silti kiva käydä Ameriikassa. Minusta olisi mukavaa lainata auto ja ajaa sen mantereen poikki tyyliin New Yorkista Los Angelesiin. Mutta sitä rahaakin pitäs olla paksumpi tukko sitten.

Intiassa vieläkin osa porukasta vääntää paskan pihalle/kadulle ja siellä käyneet on kommentoineet sitä odööriä joka leijailee siellä. Kiva syödä jotain ja katsella merta kun rannalla joku intialainen vääntää torttua naama rusetilla. :D
 
Onko tähän ketjuun pakko laitella kuvia ja videoita ? Ajattelin vaan että laittaisin kommentteja joistakin itseäni miellyttävistä kaupungeista.

1. Berliini.

Kävin viikonloppureissulla keväällä 2013. Mahtava upea suurkaupunki. Liikkuminen pirun helppoa julkisilla. S-bahn ja U-bahn toimivat kellosepäntarkkuudella ja viikonlopun Berliini-kortti maksoi muistaakseni n. 20 euroa. Kaupunki on täynnä historiaa. Omalla reissullani tutustuin Luftwaffen museoon, Tekniikan museoon ym. toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikaisiin kohteisiin. Majoituin hostelliin entisen Itä-Berliinin alueella. Halvaksi tuli ja majoitus oli ihan hyvää tasoa. Plussaa siitä että alakerrassa oli erinomainen irlantilainen pubi, jossa tuli nautittua alkoholipitoisia juomia.

2. Krakova.

Kaupunki eteläisessä Puolassa. Myöskin täynnä historiaa. Vierailin itse paikalla 2004, joten aikaa on kulunut. Mutta tuolloin hintataso oli edullinen ja historiallinen miljöö upea. Puhumattakaan puolalaisista naisista. No joo, kyllä finskipojallekin oli kysyntää. :rolleyes: Lähistöllä mm. Auschwitz, tuo humanismin nollapiste.

3. Tukholma.

Jostain kumman syystä pidän kovasti länsinaapurin pääkaupungista. Selvästi Helsinkiä suurempi. Helppo matkata. Nopeinta ja helpointa lentää Norwegianilla Hesasta, eikä maksa liikaa. Helppo suunnistaa ja liikkua. Armemuseum on vierailun arvoinen ja vanha kaupunki on mukava.


Itse pidän Lontoosta ja Tukholmasta, varsinkin niiden museoiden tarjonnasta, joissa aika kuluu aina liian nopeasti.
Berliini oli myös mukava yhden kerran käyneenä.
 
Shanghai... asuin tuolla vuoden, ainoa kaupunki (tämä on standardi-testini* reservin upseerina, onnistunut mm. Lontoossa (pohjoiseen) ja Pariisissa (itään)) josta yhdessä päivässä ulos käveleminen ei yksinkertaisesti onnistu... aivan liian hapokasta.) Ehkä 35-40 miljoonaa asukasta, kukaan ei tiedä virallisesti ainakaan. Todellinen 24h kaupunki. Jos haluat 04.00 käydä kaupassa, syömässä, laulaa karaokea ja mennä sen jälkeen keilaamaan, kaikki onnistuu. Samassa rakennuksessa.
Ainoa mesta missä menet 40 kerrosta ylös yökerhoon, hissistä ulos tullessa kävelet vesitunnelin läpi jossa ui haikaloja.
ps. kuulemma haikalat piti 'vaihtaa' aina 3kk välein koska bassomusiikin resonanssi vahingoitti niiden tasapainoelimiä pahasti.

Welcome to The Central Kingdom - 中国.

*eli pakkaan aamulla eväät, tsekkaan kartasta hyvän reitin, kunnon jalkineet, viikonloppu ja alan kävellä. Maailmassa on lisääntyvä määrä kaupunkeja joissa tämä ei ole suomalaiselle reserviläisellekään enää mahdollista... Aasian ja Etelä-Amerikan suurkaupungit nyt etunenässä. NYC ja LA voisivat myös olla aika haastavia, käytännössä jos linnuntieta ei 35km:n säteellä pääse luontoon/ maaseudulle niin homma ei toimi, kaupunki on liian suuri ihmiselle. Oma mielipiteeni tosin vain, mutta pätee myös katastrofi/ kriisi-tilanteeseen.
 
Anteeksi huonosti jäsennelty viesti, lisäinspiraatio-peikko iski puolessa välissä, järkevä editointi mahdotonta...:confused:
 
Odotellaan ja katsellaan kuinka moni näistä toteutuu. Jos nuo kaikki rakennetaan tulee Lontoo näyttämään todella erillaiselta.
London will construct dozens of new skyscrapers in the next decade. New developments such as Wood Wharf and One Nine Elms represent London's investment in new infrastructure. This video sums up all the projects that have been proposed, or are already under construction in the greater London area.
 
Hyvä esitelmä siitä että miksi kannattaa rakentaa ylöspäin eikä laajentaa jatkuvasti.


Mitäs foorumilaisten mielestä... keskustoiden lähelle korkeita itsemurhakuutioita vaiko pienehköjä kuuden kerroksen taloja ripoiteltuna useamman kilometrin päähän kaupungista? Itse asuisin mieluummin korkeassa talossa lähellä palveluita ja kauppoja (30+ kerrosta).
 
Mitäs foorumilaisten mielestä... keskustoiden lähelle korkeita itsemurhakuutioita vaiko pienehköjä kuuden kerroksen taloja ripoiteltuna useamman kilometrin päähän kaupungista? Itse asuisin mieluummin korkeassa talossa lähellä palveluita ja kauppoja (30+ kerrosta).
Off topic, mutta jos saisin valita niin mieluiten omakotitalossa kauempana maaseudulla. Mielellään pellon laidalla, pohjoisessa keskellä kesytöntä erämaata, omissa lapsuudenkodin maisemissa Iijoen rannalla. Nykyinen asumismuoto korkealla kerrostalossa, keskellä kaupungin vilskettä on alkanut vanhemmiten kypsyttää ja kaipaisin enemmän omaa rauhaa. Joskus nuorena, ennen muuttoa kaupunkiin isäni tivasi että mikä siellä muka on paremmin? Nykyään olen jo alkanut tajuta mitä isä tarkoitti.

porot_iijokivarressa_taimi_mahosenahon_kuva.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Euroopan ulkopuolisista paikoista ehkä Tunis ja Jerusalem. Jerusalemin täytyy kyllä olla omalaatuisin suurkaupunki jossa olen käynyt. Aivan omanlaisensa tunne kun katselee kaupunkia läheiseltä kukkulalta, sitä ei pysty tässä sanoin kuvailemaan, mutta jotain erilaista siinä on kuin muualla. Ja tietty taivaalla lentävät taisteluhekot ja tietullien sijaan moottoriteiden varsilla seisovat Merkavat.. joiden putket muuten osoittavat valmiiksi suoraan kohti liikennettä :D
 
2. Krakova.

Kaupunki eteläisessä Puolassa. Myöskin täynnä historiaa. Vierailin itse paikalla 2004, joten aikaa on kulunut. Mutta tuolloin hintataso oli edullinen ja historiallinen miljöö upea. Puhumattakaan puolalaisista naisista. No joo, kyllä finskipojallekin oli kysyntää. :rolleyes: Lähistöllä mm. Auschwitz, tuo humanismin nollapiste.

Olen viime aikoina jotenkin kummasti viehättynyt Puolaan, ja Krakovan visiitti on ollut mielessä. Parin lyhyen vierailun perusteella Varsova ei ole järin mielenkiintoinen, ainakaan noin äkikseltään ja etukäteen paikoista selvää ottamatta. Vanhakaupunki tietty joo, mutta se on äkkiä käyty ja muu Varsovan keskusta ei mielestäni ole kovin kiinnostava - aika suoria ja leveitä ovat valtakadut siellä. Ilmeisesti hyvin pitkälti sodan jälkeen uusiksi rakennettu sosialistisen realismin hengessä. Voi tietty olla, että olen käynyt väärissä paikoissa.

Ruoka, majoitus jne on Puolassa vieläkin erinomaisen edullista.
 
Kävin viikon Turkissa ja oli se hullun hommaa kun yli 40 asteen yläpuolella kuumimmillaan. Poltti pihakiveys jalkapohjia.

Ois niitä suurkaupunkeja myös Euroopassa ja niissä tekisi mieli käydä. Pariisi, Berliini, ehkä Roomakin(mutta se menee taas liian lähellä kuumaa aluetta..)

Pariisi on kyllä hieno paikka, pidän kovasti. Marraskuun lopussa käväisin muutaman tunnin taas käppäilemässä ja einehtimässä, kun kokoustamisen jälkeen jäi hieman aikaa. Jutut töykeistä ja kielitaidottomista/-haluttomista ranskalaisista tuntuvat kuuluvan menneisyyteen, jopa englannilla pääsääntöisesti pärjää.
 
Back
Top