Maanpuolustus C-miehille

Joskus olen ollut kuulevani luovemmissa puheissa, että niin sivareita kuin C-miehiäkin olisi houkutusta käyttää mm. väestönsuojelussa ja esim suojelumiehinä siviiliväestön turvana. Jos jompi kumpi homma natsaa yhtään niin sen vapaaehtoisen koulutuksen hankkiminen on varmaan myös tiukan paikan tullen puolustusvoimien mieleen.

Koulutuksen hankkiminen auttaa selviytymään siitä tehtävästä.

MPK:n siviilikoulutus kuuluu kaikille Suomen kansalaisille. Varautumiskoulutusta ja väestönsuojelukoulutusta on luultavasti tämänkin kauden aikana. Jos ei löydy omalta alueelta, kannattaa mennä toiselle alueelle. Jos oikein keskittyy, voi alkaa itse kouluttajaksi.
 
Nykyään kun Suomessa on näitä C-miehiä aika paljon, ja kokonaisuudessaan varusmiespalveluksen suorittaa vain 65% ikäluokan miehistä. Pitäisikö käyttöön ottaa Sveitsissä jo käytössä oleva armeijavero? Eli ne ketkä eivät suorita palvelustaan missään muodossa, eli lähtökohtaisesti: jehovantodistajat, naiset, totaalit ja C-miehet maksaisivat 2% tuloistaan armeijaveroa. Mielestäni tämä on ihan hyvä ja reilu ratkaisu.
 
Nykyään kun Suomessa on näitä C-miehiä aika paljon, ja kokonaisuudessaan varusmiespalveluksen suorittaa vain 65% ikäluokan miehistä. Pitäisikö käyttöön ottaa Sveitsissä jo käytössä oleva armeijavero? Eli ne ketkä eivät suorita palvelustaan missään muodossa, eli lähtökohtaisesti: jehovantodistajat, naiset, totaalit ja C-miehet maksaisivat 2% tuloistaan armeijaveroa. Mielestäni tämä on ihan hyvä ja reilu ratkaisu.

Siis veroa esim. siitä että jokin synnynnäinen sairaus?
Kuulostaa veneveron jälkeiseltä ideariiheltä valtiovarainmisteriössä..
 
Veroa ei pidä sekoittaa sakkoon eli rangaistukseen. Minuakin arveluttaa C-jätkien lisäverottaminen mutta se olisi tapa toteuttaa maanpuolustusvelvollisuus. Lisäksi pitäisi miettiä ikäluokat läpi sillä toimintakyky tuppaa laskemaan iän myötä, vaivojen kertyessä. Joutuisivatko eläkeläiset maksamaan armeijaveroa?

Loppupelissä olen ideaa vastaan sillä Suomen ongelma on varojen surkea käyttö ja korruptio. Mikään määrä lisätuloja ei paranna tuhlaamisongelmaa.
 
Itse kyllä kannatan ajatusta maanpuolustusverosta. Koska C-miehet eivät nykyisellään osallistu maanpuolustukseen rauhan aikana, voitaisiin heitä verottaa aivan yhtä lailla, kuin muitakin varusmies- tai siviilipalveluksen käymättömiä.

Lisäksi pitäisi miettiä ikäluokat läpi sillä toimintakyky tuppaa laskemaan iän myötä, vaivojen kertyessä. Joutuisivatko eläkeläiset maksamaan armeijaveroa?

Itse olen pohtinut sellaista mallia, että:

- maanpuolustusvero 2-5% tuloista (määritellään tarpeen mukaan)
- kaikille 18-60 -vuotiaille

- vapautuksen siitä saa:
+ käymällä asepalveluksen ja sitoutumalla reserviin aseellisissa tehtävissä
tai
+ käymällä aseettoman kriisiaikaan valmentavan palveluksen (siviilipalvelus muutettuna enemmän valtiolliseen kriisiajan käyttöön, ollen yhä 12 kk) ja sitoutumalla reserviin ei-aseellisissa tehtävissä (mahd. kuitenkin PV:n tehtäviä)

- reserviin sitoutuminen kuuluu asepalvelukseen ja kriisiaikaan valmentavaan palvelukseen; mikäli suorittaa palveluksen loppuun, sitoutuu reserviin
- reserviin sitoutuminen kestää 60-vuotiaaksi

- mies, joka ei suorita varusmiespalvelusta tai kriisiaikaan valmentavaa palvelusta, tuomitaan nykyiseen tapaan 6 kk vankeuteen, mikäli häntä ei ole todettu palveluskelvottomaksi (C-mies), kuten nykyäänkin

- aseellisista tehtävistä voisi reservissä siirtyä aseettomiin, mikäli käy aseettomiin tehtäviin valmentavan koulutuksen loppuajan verran täydennyspalvelusta (eli 6 kk miehillä toiset 6 kk, 9 kk miehillä 3 kk), mutta kuitenkin vähintään sen verran, että uusiin tehtäviin saadaan koulutettua (12 kk miehillä jokin minimipituus)

- mikäli kieltäytyy käsketyistä tehtävistä reservisitoumuksen aikana, tuomitaan RL 45 mukaisesti vankeuteen niskuroinnista (RA max. 1 v, SA max 4 v, tai jos teko on vaaraksi muulle joukolle max. 10 v, kuten nytkin) ja maksamaan takautuvasti kaiken sen maanpuolustusveron, jonka on välttänyt sitoumuksellaan - tarvittaessa tämä ulosmitataan

- mikäli tahallaan tekee itsensä palveluskelvottomaksi reservissä ollessaan, siirtyy maanpuolustusverovelvolliseksi ja on velvollinen maksamaan takautuvasti kaiken sen veron, jonka on sitoumuksensa aikana välttänyt
- mikäli edellä oleva tapahtuu ylimääräisen palveluksen, liikekannallepanon tai valmius- tai puolustustilalain aikana, tuomitaan tahallisesta palveluksen välttelystä (uusi rikosnimike; vastaava on ainakin Itävallassa käytössä juuri tässä yhteydessä) lisäksi vankeuteen

- totaalikieltäytyjä on maanpuolustusverovelvollinen
- nainen, joka ei suorita asepalvelusta, on maanpuolustusverovelvollinen
- C-mies on maanpuolustusverovelvollinen (PV:n terveystarkastusohjetta noudatetaan C-luokitusten jakamisessa)
- palveluksen muista syistä kesken jättäneet tai välttäneet (ulkomailla kutsuntoja ja palvelusta pakoilleet tai T-papereilla ulos potkitut) ovat maanpuolustusverovelvollisia
- ulkomaan kansalaiset, jotka oleskelevat pysyvästi Suomessa, ovat maanpuolustusverovelvollisia

- työttömät saavat pienen reserviläiskorotuksen toimeentulotukeensa (tai jos kansalaispalkka otetaan käyttöön, olisi se reserviin kuuluvilla 2-5% suurempi)

- yleisen liikekannallepanon aikana voidaan määrätä myös reserviin kuulumattomat palvelukseen (kuten nytkin voidaan tehdä)
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvää settiä, jopa lakialoitekelpoista. Mulle ainakin olis helvetin tärkeää että ne varat ohjattaisiin suoraan puolustusbudjettiin, Puolustusvoimille tmv., eikä mihinkään yleiseen valtion verokassaan.
 
Mulla on ollut toistuva masennus johon on liittynyt itsetuhoisuutta, joten sain C:n paperit kutsunnoissa aikoinaan, vaik kovasti halusin inttiin. Lisäksi vielä se että mulla on Aspergerin oireyhtymä, vaikka se ei oo työntekoa haitannutkaan. Kun luin noita terveystarkastusohjeita, niin niissä sanottiin useampaan otteeseen että yksikin itsemurhayritys riittää siihen ettei oteta inttiin. Vaikka lautakunnassa sanottiin että mä voin hakea uuden lääkärintodistuksen ja päästä uuteen tarkastukseen, niin ei varmaan kannata ees yrittää, jos on tällanen historia. Lääkityksiä tai mitään sellasta mulla ei kyllä ole ja 4 vuotta ollu kaikki oireet poissa.

Ja mua tää hävettää todella paljon, että oon ollut nuorempana typerä. Haluisin olla jotenkin avuksi tälle yhteiskunnalle kuitenkin, ja korvata sen että sain nuorena kuntoutusta autismiin ja pystyin käymään koulut loppuun. Oon matematiikan maisteri mut aika turhalta sekin tuntuu. Mietin myös noita maanpuolustuskursseja ja ensiapukursseja ja jopa että hakisin lääkikseen. En mä oleta että mä kenenkään kunnioitusta ikinä saisin tai edes ansaitsisin, mut mietin et mitä valintoja voisi tehdä niin että olis ees vähän vähemmän taakka tälle yhteiskunnalle. Sujuis oma elämäkin mielekkäämmin ku ei tuntis olevansa heikompaa ainesta josta ei oo mitään hyötyä.
 
Mulla on ollut toistuva masennus johon on liittynyt itsetuhoisuutta, joten sain C:n paperit kutsunnoissa aikoinaan, vaik kovasti halusin inttiin. Lisäksi vielä se että mulla on Aspergerin oireyhtymä, vaikka se ei oo työntekoa haitannutkaan. Kun luin noita terveystarkastusohjeita, niin niissä sanottiin useampaan otteeseen että yksikin itsemurhayritys riittää siihen ettei oteta inttiin. Vaikka lautakunnassa sanottiin että mä voin hakea uuden lääkärintodistuksen ja päästä uuteen tarkastukseen, niin ei varmaan kannata ees yrittää, jos on tällanen historia. Lääkityksiä tai mitään sellasta mulla ei kyllä ole ja 4 vuotta ollu kaikki oireet poissa.

Ja mua tää hävettää todella paljon, että oon ollut nuorempana typerä. Haluisin olla jotenkin avuksi tälle yhteiskunnalle kuitenkin, ja korvata sen että sain nuorena kuntoutusta autismiin ja pystyin käymään koulut loppuun. Oon matematiikan maisteri mut aika turhalta sekin tuntuu. Mietin myös noita maanpuolustuskursseja ja ensiapukursseja ja jopa että hakisin lääkikseen. En mä oleta että mä kenenkään kunnioitusta ikinä saisin tai edes ansaitsisin, mut mietin et mitä valintoja voisi tehdä niin että olis ees vähän vähemmän taakka tälle yhteiskunnalle. Sujuis oma elämäkin mielekkäämmin ku ei tuntis olevansa heikompaa ainesta josta ei oo mitään hyötyä.

Pistän muutaman kommentin boldaamistani asioista.

1. PV:n jutuissa toimitaan aseiden ja muun kivan kanssa, jotka ovat luonnostaan tarkoitettu henkeen ja terveyteen vaikuttaviksi jutuiksi. Ymmärrettävistä syistä itsetuhoiset ihmiset karsitaan hyvin helposti.

2. Miksei kannata yrittää? Jos olet omasta mielestäsi ja lääkärin mielestä terve...niin jos halua on, siitä vaan.

3. Nyt kelpaa joka mies, kunhan se paikkansa täyttää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi vielä se että mulla on Aspergerin oireyhtymä, vaikka se ei oo työntekoa haitannutkaan.
Jos yhtään helpottaa niin jenkkien asevoimat blokkaavat Aspergerit systemaattisesti. (huom. en ole varmentanut tätä väitettä mutta)
https://www.quora.com/Is-it-unfair-that-the-military-bans-all-people-with-Aspergers-syndrome
About a year ago, I used to embrace my Asperger's until I read the evil DOD 6130.03 Instruction which stated that ANYBODY on the Autistic spectrum is permanently disqualified from serving in the Armed Forces.
Toki sinutkin varmasti esim. huoltohommiin kelpuutettaisiin. Inventaariota tekemään, pitämään kirjaa materiaalista, laatikkoa kantamaan... Maanpuolustus on suuri kokonaisuus. Jokaista suomalaista sotajumalaa ja rynnäkkökivääribarbaaria kohti tarvitaan useita puolijumalallisia huolto- ja tukihenkilöitä. Ja sitten kun alkaa miestä kuolemaan, niin uusia tarvitaan tilalle, eli joku hyväkuntoinen huoltosotilas otetaankin taistelijaksi, ja siitä avautuu paikka sitten puolestaan seuraavalle...
 
Mulla on ollut toistuva masennus johon on liittynyt itsetuhoisuutta, joten sain C:n paperit kutsunnoissa aikoinaan, vaik kovasti halusin inttiin. Lisäksi vielä se että mulla on Aspergerin oireyhtymä, vaikka se ei oo työntekoa haitannutkaan. Kun luin noita terveystarkastusohjeita, niin niissä sanottiin useampaan otteeseen että yksikin itsemurhayritys riittää siihen ettei oteta inttiin. Vaikka lautakunnassa sanottiin että mä voin hakea uuden lääkärintodistuksen ja päästä uuteen tarkastukseen, niin ei varmaan kannata ees yrittää, jos on tällanen historia. Lääkityksiä tai mitään sellasta mulla ei kyllä ole ja 4 vuotta ollu kaikki oireet poissa.

Ja mua tää hävettää todella paljon, että oon ollut nuorempana typerä. Haluisin olla jotenkin avuksi tälle yhteiskunnalle kuitenkin, ja korvata sen että sain nuorena kuntoutusta autismiin ja pystyin käymään koulut loppuun. Oon matematiikan maisteri mut aika turhalta sekin tuntuu. Mietin myös noita maanpuolustuskursseja ja ensiapukursseja ja jopa että hakisin lääkikseen. En mä oleta että mä kenenkään kunnioitusta ikinä saisin tai edes ansaitsisin, mut mietin et mitä valintoja voisi tehdä niin että olis ees vähän vähemmän taakka tälle yhteiskunnalle. Sujuis oma elämäkin mielekkäämmin ku ei tuntis olevansa heikompaa ainesta josta ei oo mitään hyötyä.
Jos haet sitten palvelukseen ja pääset, muista sitten, että tuolla taustalla ei ole häpeä, jos silloin, jos oireet palaavat, keskeyttää. Kyse on kuitenkin sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja omasta mielenterveydestä.

Ja sitten ihan tuota maintsemaasi Aspergeria varten, kaikki vittuilu siellä ei todellakaan ole pahantahtoista tai edes moitetta, eikä siitä pidä ottaa itseensä.
 
Omasta mielestäni motivoituneille c-miehille voisi järjestää esim vapaaehtoisia väestönsuojelu- ja pelastustehtäväkursseja taikka muita sotatilanteessa hyödylliseen toimintaan valmentavia koulutuksia.

Jokaisen toimintakyky ja soveltuvuus tehtävään tietysti arvioitaisiin erikseen, mutta esim asperger tai diabetes ei nähdäkseni estä tämän kaltaisissa tehtävissä toimimista.

Itse olen A-mies, mutta tunnen muutamia C-miehiä jotka olisivat muuten armeijaan mielellään menneet, mutta esim. diabeteksen tai toispuoleisen huonon kuulon takia C-paperit tulivat automaattisesti. Heitä voisi hyvinkin käyttää tällaisissa tehtävissä, jos kerran motivaatiota löytyy.

Sitten ovat tietysti ne muutamat C-miehet jotka ovat olemattomilla vaivoilla hankkineet itselleen vapautuksen, koska heillä on liian kiire kaljoitella kotona ja muutenkin jatkaa päämäärätöntä elämäänsä entiseen malliin. Näitä kavereita ei tietenkään kannata edes yrittää patistaa mihinkään tavoitteelliseen toimintaan.
 
Veroa ei pidä sekoittaa sakkoon eli rangaistukseen. Minuakin arveluttaa C-jätkien lisäverottaminen mutta se olisi tapa toteuttaa maanpuolustusvelvollisuus. Lisäksi pitäisi miettiä ikäluokat läpi sillä toimintakyky tuppaa laskemaan iän myötä, vaivojen kertyessä. Joutuisivatko eläkeläiset maksamaan armeijaveroa?

Loppupelissä olen ideaa vastaan sillä Suomen ongelma on varojen surkea käyttö ja korruptio. Mikään määrä lisätuloja ei paranna tuhlaamisongelmaa.

Jos nyt ensin saataisiin keskimääräinen C-aines tuottamaan yhteiskunnalle edes tuloveroja.
 
Omasta mielestäni motivoituneille c-miehille voisi järjestää esim vapaaehtoisia väestönsuojelu- ja pelastustehtäväkursseja taikka muita sotatilanteessa hyödylliseen toimintaan valmentavia koulutuksia.

Niitähän järjestetään jo nyt. Kannattaa kysyä lähimmästä VPK:sta.

Eikä kannata veetuiluna ottaa vaan VPK:laisten panos kansakunnan turvallisuuden eteen on oikeastikin merkittävä. Paljon suurempi kuin jonkun reserviläisseuran. Maalaispitäjissä vpk:laiset ovat etulinjassa kaiken aikaa myös rauhan aikana ja kaupungeissakin kyse on tärkeästä pelastustoimen ja väestönsuojelun resursseista.
 
Omasta mielestäni motivoituneille c-miehille voisi järjestää esim vapaaehtoisia väestönsuojelu- ja pelastustehtäväkursseja taikka muita sotatilanteessa hyödylliseen toimintaan valmentavia koulutuksia.

Jokaisen toimintakyky ja soveltuvuus tehtävään tietysti arvioitaisiin erikseen, mutta esim asperger tai diabetes ei nähdäkseni estä tämän kaltaisissa tehtävissä toimimista.

Itse olen A-mies, mutta tunnen muutamia C-miehiä jotka olisivat muuten armeijaan mielellään menneet, mutta esim. diabeteksen tai toispuoleisen huonon kuulon takia C-paperit tulivat automaattisesti. Heitä voisi hyvinkin käyttää tällaisissa tehtävissä, jos kerran motivaatiota löytyy.

Sitten ovat tietysti ne muutamat C-miehet jotka ovat olemattomilla vaivoilla hankkineet itselleen vapautuksen, koska heillä on liian kiire kaljoitella kotona ja muutenkin jatkaa päämäärätöntä elämäänsä entiseen malliin. Näitä kavereita ei tietenkään kannata edes yrittää patistaa mihinkään tavoitteelliseen toimintaan.


Nykyään saa palvella diabeteksen kanssa, en tiedä minkä muiden tilojen mutta tehtäviä on olemassa nykyään melkein kaikille.
Väestönsuojelu ja pelastustehtävät ovat todella tärkeitä ja niihin sijoittaisin myös kaikki siviilipalveluksen valinneet.
 
Väestönsuojelu ja pelastustehtävät ovat todella tärkeitä ja niihin sijoittaisin myös kaikki siviilipalveluksen valinneet.

Siviilipalveluksen suorittaminen ei tuo henkilölle minkäänlaista poikkeusolojen sijoitusta.

Eikä se sen puoleen tuo minkäänlaista pätevyyttä toimia missään poikkeusolojen tehtävissä.

Sivarin valinneet lääkärit toki toimivat lääkäreinä myös poikkeusoloissa.
 
Siviilipalveluksen suorittaminen ei tuo henkilölle minkäänlaista poikkeusolojen sijoitusta.

Eikä se sen puoleen tuo minkäänlaista pätevyyttä toimia missään poikkeusolojen tehtävissä.

Sivarin valinneet lääkärit toki toimivat lääkäreinä myös poikkeusoloissa.


Tämän muuttaisin, me emme tarvitse kopiokoneen käyttöön tai akvaarion siivoamiseen erikoistuneita virastoihin tai kirjastoihin.
Kaikille löytyy järkevä sijoitus kriisiin aikana.
 
Jos nyt ensin saataisiin keskimääräinen C-aines tuottamaan yhteiskunnalle edes tuloveroja.
Tarkoititko verotuloja? Luin juuri erään Riikka Suomisen (pasifisti) kokemuksia 3 vkoa kestäneestä maanpuolustuskurssista, joten saatan olla "liikuttuneessa mielentilassa." Siinä hän mainitsi ohimennen syrjäytymisen ehkäisemisen maanpuolustuksen muotona. Minusta korruptioon ja varojen väärinkäyttöön puuttuminen on oiva tapa ehkäistä syrjäytymistä, sekä kasvattaa motivaatiota ja yhteiskuntaan osallistumista. Tai edes saada heidät tuntemaan huonoa omatuntoa, jos karttavat työllistymistä tarkoituksellisesti. Tai vastaavasti voidaan me jatkaa miljoonien kusemista vääriin asioihin ja toivoa että sellainen lietsoo maanpuolustustahtoa. Edelleen, jankuttamisen uhallakin, mikään määrä lisätuloa ei voi korjata hankittujen varojen väärinkäyttöä eli tuhlausta.

Entä mitäpä on "keskimääräinen C-aines", mikä on heidän työllistymisprosenttinsa, koulutustasonsa, ja millaista todellista (ei rahallista) hyötyä he jo tuovat yhteiskunnalle? Tätäkö sinä ajoit takaa? Ehkäpä on sittenkin väärin pohtia mitään lisäveroa, sillä olemassaolevat C-miehet (kaikista ikäluokista) saattavat hyvinkin olla pitoisuudeltaan insinöörejä, lääkäreitä ynnämuuta hyödyllistä ja korkeakoulutettua sakkia - en voi tietää suuntaan tai toiseen. Kuka tietää? 18-vuotiaan C-miehen tulevaisuus ei ole kiveen hakattu totuus, vaan hänen tulevien tekojen hedelmät siviilissä voivat olla maanpuolustusarvoltaan hyvinkin suuria, tai sitten eivät.

Keitä siis ovat C-miehet, ryhmänä ja kokonaisuutena? Mitä he ovat siviilissä ja miten he vertautuvat esim. A ja B-ihmisiin? Miten katkeroituneita, syrjäytyneitä tai motivoituneita he ovat kokonaisuutena? Voisiko tilanne olla jopa niin hullu että C-miesten hyöty siviilissä on suurempi kuin A-miesten, ja olisi siten oikeudenmukaisempaa pohtia että pitäisikö sittenkin verottaa A-miehiä lisää, tai vastaavasti sallia verohelpotusta C-miehille?
 
Onko aiheesta statistiikkaa?

On siitä statistiikkaakin tutkittuna ja asepalveluksesta suoriutumisella on todettu olevan korrelaatio muun yhteiskunnassa pärjäämisen kanssa, onhan asevelvollisuus yksi yhteiskunnan instituutio muiden joukossa. Näistä kavereista on jonkinlainen fingerspitzgefühl, minkä perusteella uskallan tehdä pienimuotoisen yleistyksen ja samalla hieman epäillä heidän veronmaksukykyään.

Tietty prosenttiosuus ihmisistä vain on sellaisia, etteivät pärjää kunnolla koulussa, työelämässä tai yhteiskunnassa, sen enempää kuin asepalveluksessakaan. He eivät tyypillisesti ole sitä ainesta, joka tuottaa yhteiskunnalle lisäarvoa ja vie sitä eteenpäin, taustatekijöiden ollessa hyvin monisyiset. Tämä pätee tietysti vain keskimäärin, koska myös poikkeuksia on joukossa.
 
Back
Top