Maastoautojen vapautus ajoneuvoverosta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
http://www.autowiki.fi/index.php/Maastoauto

"Suomessa on myyty eniten nelivetoisia maastoautoja vuonna 1983, lähes 4000 yksilöä. Nelivetoiset maastoautot olivat tuolloin autoverosta vapaita, jos niissä oli voiman ulosotto. Verovapaus perustui Puolustusvoimien toiveeseen saada maassa ylläpidettyä maastoautokantaa. Jo 1970-luvulla suunniteltiin autoveron kantamista myös maastoautoilta, mutta Puolustusvoimien toivomuksesta maastoautot jäivät vielä silloin verottomiksi.
Verovapaus kuitenkin loppui vuoden 1985 viimeisenä päivänä. Veroksi määrättiin henkilöautoja alhaisempi 30 % autovero 1.1.1986 alkaen. Veron kiristyksen taustalla oli maastoautojen ennätyksellinen myynti 1983. Valtiovarainministeriön virkamiehet kiinnittivät asiaan huomiota ja puhuivat "bulevardimaastureista" (Tekniikan Maailma 16/1984). Tuolloin käytettiin myös nimitystä "herrasmaasturi", jolla tarkoitettiin hyvin varusteltuja maastoautoja, joita käytettiin kuin raskaasti verotettuja henkilöautoja.
Ennen veron kantamista maastoautoja rekisteröitiin 1-6/1983 1965 yksilöä ja veron asettamisen jälkeen 1-6/1984 noin 750 yksilöä.
22.11.1989 maastoautojen vero nousi 50 prosenttiin. Vuonna 1993 autoveron muutoksen yhteydessä maastoautojen veroetu poistui ja hallitus määräsi maastoautot verotettavaksi kuten henkilöautot 3.5.1993 alkaen. Täyden autoveron seurauksena nelivetoisten maastoautojen myynti romahti vuonna 1994. Sen jälkeen niiden myynti on vähitellen kasvanut. Vuonna 1994 rekisteröitiin vain 66 maastoautoa ja 1995 vain 59 maastoautoa."
 
Valtiollista tempoilua.
Ensin vapautetaan verosta, se aiheuttaa että niitä ostetaan runsaasti jonka jälkeen valtion mielestä se ei sovi että niitä käytetään kaupungeissa jotenka korotetaan vero että saadaan kauppa tyrehtymään.
 
OT:
Verotuksesta puheen ollen, kai kaikki muistitte juhlia tilapäisen autoveron 60-vuotisjuhlia?
wikipedia kirjoitti:
"Autovero otettiin Suomessa käyttöön 1. tammikuuta 1958 voimaan tulleella lailla. Lakia säädettäessä eduskunta ilmoitti ”edellyttävänsä, että vero on vain tilapäinen ja valtion senhetkisestä poikkeuksellisen kireästä rahatilanteesta johtuva ja että verosta pyritään luopumaan etenkin halvemman hintaluokan ajoneuvojen osalta heti, kun valtiontalous antaa siihen mahdollisuuden”."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Suomen_autovero
 
Lainaus autowikistä: "Verovapaus kuitenkin loppui vuoden 1985 viimeisenä päivänä. Veroksi määrättiin henkilöautoja alhaisempi 30 % autovero 1.1.1986 alkaen. Veron kiristyksen taustalla oli maastoautojen ennätyksellinen myynti 1983. Valtiovarainministeriön virkamiehet kiinnittivät asiaan huomiota ja puhuivat "bulevardimaastureista" (Tekniikan Maailma 16/1984). Tuolloin käytettiin myös nimitystä "herrasmaasturi", jolla tarkoitettiin hyvin varusteltuja maastoautoja, joita käytettiin kuin raskaasti verotettuja henkilöautoja."

Eli kyse oli kateudesta. Virkamiehiä vitutti kun hallintoalamaiset ajelivat hienoilla autoilla. Tämän lopettamiseksi laitettiin moinen homma verolle.
 
Kuten nykyäänkin. Jos ympäristö olisi ykkösasia, vero perustuisi vain päästöihin mutta ei hintakäsitykseen.
 
Olikos se vuosi -74 tai jotain, kun kertaluonteisesti myös tuulilasitarra piti ostaa?
 
Jotain sellaista, mutta itse en ollut silloin vielä todistamassa maailmanmenoa.
No minä synnyin -66 ja muistan nuorena koulupoikana noita nähneeni. Ja maamme autokannan iän huomioiden sitten vielä pitkään. Lukikohan tarrassa vuosiluku ja rahasumma? Keltapunaruskea tai jotain se oli.
 
Näitä Lamboja oli yksi Laaksolahdessa Espoossa, joka tahkosi jatkuvasti meidän köyhien asuttaman Viherlaakson läpi... hurja peli. Vuosi oli jotain 1983-85 jne. LM002 on tyyppinumero.

 
Auton piti olla nelivetoinen ja muistaakseni siinä piti olla voiman ulosotto. Nykyiset maasturit eivät menisi läpi. Tarkkaa aikaa veroedun loppumiselle en muista, mutta taisi olla 80-luvulla.
Oliko vielä vaatimuksena alennusvaihteisto ja riittävän pienet keula-ja peräylitykset? Voimanotto-akselia oli varmaan tarkoitus hyödyntää vinssin käytössä? Verottaja tietysti pilasi ( tämänkin) hyvän asian ahneudessaan..
 
Oliko vielä vaatimuksena alennusvaihteisto ja riittävän pienet keula-ja peräylitykset? Voimanotto-akselia oli varmaan tarkoitus hyödyntää vinssin käytössä? Verottaja tietysti pilasi ( tämänkin) hyvän asian ahneudessaan..

Saattoi hyvinkin olla, olen sen verran nuori, ettei auto ollut ihan vielä ajankohtainen omalla kohdalla.
 
Back
Top