Maastoautojen vapautus ajoneuvoverosta?

peelo

Ylipäällikkö
#21
Veroetu on toki iso, mutta ajoneuvon hankintahinnassa ei välttämättä ole eroa tuon hyväksi. Toyota Hiluxin saa alle 40 t€
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#22
Veroetu on toki iso, mutta ajoneuvon hankintahinnassa ei välttämättä ole eroa tuon hyväksi. Toyota Hiluxin saa alle 40 t€
Saa, mutta ei tuolla pitkällä ohjaamolla 5-paikkaisena. 46730 euroa karvalakkiversio.
https://www.toyota.fi/autot/rakenna...odytypes/e1610f96-e7f9-4cb1-8d64-a659fee2b768

Edit: Vielä tuosta Truck Master ka-Hiluxista:
Kevytkuorma-autosta ei peritä autoveroa, joten vastaaviin viisipaikkaisiin avolava-autoihin verrattuna hinta on Truck Mastersin mukaan 18 000, jopa 25 000 euroa alhaisempi. Alvin voi vähentää täysimääräisesti, ja vuotuiset verot ovat noin kymmenesosa siitä, mitä viisipaikkaisissa pick-upeissa.
 
Viimeksi muokattu:

peelo

Ylipäällikkö
#23
Onko joku joskus kysellyt oman ajoneuvonsa SA-sijoituksen perään? Erityisesti kiinnostaisi siinä mielessä että minkälaisia ajoneuvoja otetaan sijoitettavaksi. HILUX, Defender, G-mersu jne. on tietysti ihan päivänselviä (poislukien noista ehkä G:n "ökyversiot"), mutta mitä muita?

PV:lle kelpaa elektronisesti ohjatut (monilevykytkin) nelivedotkin, koska eikös kaikissa Transportereissa/Caravelleissa ole HALDEX ja nykyään hankinnassa olevissa Vitoissa MB:n vastaava?
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#25
Onko joku joskus kysellyt oman ajoneuvonsa SA-sijoituksen perään? Erityisesti kiinnostaisi siinä mielessä että minkälaisia ajoneuvoja otetaan sijoitettavaksi. HILUX, Defender, G-mersu jne. on tietysti ihan päivänselviä (poislukien noista ehkä G:n "ökyversiot"), mutta mitä muita?

PV:lle kelpaa elektronisesti ohjatut (monilevykytkin) nelivedotkin, koska eikös kaikissa Transportereissa/Caravelleissa ole HALDEX ja nykyään hankinnassa olevissa Vitoissa MB:n vastaava?
Joskus oli foorumilla epävirallista juttua, että valittavat autot olisivat suhteellisen uusia ja että samantyyppisiä autoja sijoitettaisiin samoihin yksiköihin huollon helpottamiseksi. Kuulostaa ihan fiksulta.

Automallien osalta epäilisin, että tätä nykyä joudutaan valitsemaan melko ei-maastokelpoisiakin ajoneuvoja. Rekisteröintimäärät kun ovat mitä ovat, esim. avolavoja yhteensä tuhatkunta vuodessa (lava-autoilla lienee usein jonkinlaista työkäyttöä esim. maatiloilla ja kiinteistöhuollossa). Varsinaisia maastureita rekisteröidään enää kourallinen (esim. Landcruisereita alle 50 vuodessa ja Pajeroita alle 10 vuodessa). Farmarien nelivetoiset crossover-versiot olisivat varmaan kysyttyjä kuten useimmat city-maasturitkin, Hiluxeja saati Landcruisereita ei riitä jakotavaraksi asti.

Ottoajoneuvoista aikaisemmin mm. seuraavissa ketjuissa:

https://maanpuolustus.net/threads/ottoajoneuvot-ent-teknikaalit-ottoajoneuvot-suomessa.3684/page-5
https://maanpuolustus.net/threads/perustiedot-moottoritekniikasta.5899/page-2
https://maanpuolustus.net/threads/onko-autollasi-sota-ajan-tehtävä.4280/

PS. Huhut tuotantoni päättymisestä ovat vahvasti liioiteltuja. :D (Löytyi netistä tietoa haeskellessa, ei varsinaisesti liity aiheeseen.)
 

Huhta

Ylipäällikkö
ELSO 2.0
#26
Onko netissä nähtävissä mitkä SA:lle on parhaiten soveltuvia kulkineita, tuskin vaimon RX 450h kelpaa.....:unsure:
Ei ole. Se olisi epäreilua autonomistajia ja toisaalta myyjiä kohtaan, kuten eräs upseeri toteaa Onko autollasi sota-ajan tehtävä? -ketjussa.

Lyhyesti sieltä lainattua:

”Henkilö- ja pakettiautoissa Puolustusvoimien suositusikäraja sijoituksille on 4–5 vuotta tai sitä nuoremmat ajoneuvot. Kuorma-autoissa ja työkoneissa suositusikärajaa ei ole,” sanoo komentaja Taneli Uosukainen.
Listalle pääsevät autot ovat paitsi uudehkoja, myös melko yleisiä merkkejä ja malleja. Harvinaisia merkkejä Puolustusvoimat välttelee.
Yksi tärkeimpiä poikkeusoloihin sopivan auton ominaisuuksia on kuljetuskapasiteetti.
Eli jos ette kestä pakko-ottoa, niin älkää ostako uutta autoa. Ja ostatte uuden, niin älkää ainakaan ostako mitään yleistä merkkiä, vaan jokin harvinaisuus. Ja mielellään mahdollisimman ahdas. :D
 
#27
Ei ole. Se olisi epäreilua autonomistajia ja toisaalta myyjiä kohtaan, kuten eräs upseeri toteaa Onko autollasi sota-ajan tehtävä? -ketjussa.
Maastoautojen verotuki on esimerkki käytännöistä, joita oli voimassa Suomessa (ja monisssa muissakin maissa) kylmän sodan aikana mitä kautta sen ajan ja nykyajan puolustusmenoja ei voi verrata vain numeroin - erilaisia tukikäytäntöjä oli niin paljon.

Rationaalisesti ajateltuna saman kaltaista veroetua voisi käyttää nykyäänkin kunhan kriteerit olisivat läpinäkyvät. En usko että kukaan ajattelisi autonsa menettävän lkp:ssä, nauttisivat vaan halvemmasta hankintahinnasta.
 
Tykkäykset: PSS

jak

Majuri
Lahjoittaja
#29
Voisiko veroedun suunnata vain pariin auto merkkiin ja malliin. Ostajalle olisi tietysti sitten selvää että auto lähtee varmasti kun rytinä alkaa.
 
#30
Voisiko veroedun suunnata vain pariin auto merkkiin ja malliin. Ostajalle olisi tietysti sitten selvää että auto lähtee varmasti kun rytinä alkaa.
Tulisi valitusta epäreilusta kilpailuedusta. Riittävät kriteerit kehiin. En usko, että lkp:n myötä ehdittäisiin autoja murehtimaan. Säästyneillä rahoilla voi ostaa tonnin Corollan.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#31
Säästyneillä rahoilla voi ostaa tonnin Corollan.
Tai uutena alle 15 k euroa maksavan maasturin.

https://www.is.fi/autot/art-2000000628294.html
Bensakone, kakkua palaa reilusti, kamala maantiellä, tekniikka 70-luvulta, mutta sitten kun maasto-ominaisuuksia kysellään, moneltakin monttu loksahtaa auki.
Olen päässyt erähommissa näkemään, Niva kulki vielä hyvin, kun millään muulla autolla ei enää päästy lähes puolen metrin lumessa eteen eikä taakse.
 

hansai

Ylipäällikkö
#32
Tai uutena alle 15 k euroa maksavan maasturin.

https://www.is.fi/autot/art-2000000628294.html
Bensakone, kakkua palaa reilusti, kamala maantiellä, tekniikka 70-luvulta, mutta sitten kun maasto-ominaisuuksia kysellään, moneltakin monttu loksahtaa auki.
Olen päässyt erähommissa näkemään, Niva kulki vielä hyvin, kun millään muulla autolla ei enää päästy lähes puolen metrin lumessa eteen eikä taakse.
18999€ 83hv/216g
1299€, ilmastointi

http://lada-auto.fi/4x4/4-x-4-urban/

Henkistä tukeakin tarjolla...

Foorumiin voi tutustua osoitteessa www.ladakerho.fi/ladaboard/

Ladalla ajava ei jää koskaan yksin!
 
Viimeksi muokattu:

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#33
[QUOTE="hansai, post: 573061, Kurssi levoton ]18999€ 83hv/216g
1299€, ilmastointi

http://lada-auto.fi/4x4/4-x-4-urban/[/QUOTE]
Näkyy nousseen tuonkin hinta. Kursailematon maasturi.
Jos tuo 18 tonttua pitäisi maasturiin pistää, niin ehkä kumminkin laittaisin roposeni käytettyyn Hiluxiin, hyvin etenee sekin.

Toisaalta dieselveroa tuosta bensavehkeestä ei tarvitse maksaa.

Etenemiskyvyltään Land Cruiser, Hilux, Pajero, Defender ja Jeepit lienee parhaasta päästä sekä Mersun G.
Katumaastureista yksikään tähän asti vastaan tulleista ei ole pärjännyt 4 wd Hiacelle lumessa, joka jatkuvasti vetävällä nelivedollaan on yllättävän hyvä. Hiacen kytkin kestää lumessa kahlaamisen, toisin kuin katumaastureiden kytkin.
Muutenkin se on tekniikaltaan todella luja.

Volkkareista ei mitään kokemusta ja Vitoista en ole kuullut mitään hyvää. Koskaan enkä missään.
Espanjalaista Mersu laatua. Kaverilla oli, hän pari vuotta katseli sen ruostumista, sen rutinan saattoi suorastaan kuulla.
Osteli siihen jatkuvasti kalliita varaosia ja möi auton kiirellä pois. Toivottavasti uudet 4wd Vitot ovat laadultaan parempia.
 
Viimeksi muokattu:
#34
Ei taitais Nivan tai Dacian verojelpotukset tukea Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita
 
#35
Ladalla ajava ei jää koskaan yksin!
Hinausauto tulee perässä? ;)

Ei taitais Nivan tai Dacian verojelpotukset tukea Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteita
Aina voi tehdä poikkeuksia jos haluaa - varsinkin puolustussyistä. PV:n käyttöön sopivat ajoneuvot tulisivat olemaaan joka tapauksessa marginaaliryhmä maamme kolmesta miljoonasta henkilö- ja pakettiautosta.
 

hansai

Ylipäällikkö
#36
Näkyy nousseen tuonkin hinta. Kursailematon maasturi.
Jos tuo 18 tonttua pitäisi maasturiin pistää, niin ehkä kumminkin laittaisin roposeni käytettyyn Hiluxiin, hyvin etenee sekin.

Toisaalta dieselveroa tuosta bensavehkeestä ei tarvitse maksaa.

Etenemiskyvyltään Land Cruiser, Hilux, Pajero, Defender ja Jeepit lienee parhaasta päästä sekä Mersun G.
Katumaastureista yksikään tähän asti vastaan tullut ei ei ole pärjännyt 4 wd Hiacelle lumessa, joka jatkuvasti vetävällä nelivedollaan on yllättävän hyvä. Hiacen kytkin kestää lumessa kahlaamisen, toisin kuin katumaastureiden kytkin.
Muutenkin se on tekniikaltaan todella luja.

Volkkareista ei mitään kokemusta ja Vitoista en ole kuullut mitään hyvää. Koskaan enkä missään.
Espanjalaista Mersu laatua. Kaverilla oli, hän pari vuotta katseli sen ruostumista, sen rutinan saattoi suorastaan kuulla.
Osteli siihen jatkuvasti kalliita varaosia ja möi auton kiirellä pois. Toivottavasti uudet 4wd Vitot ovat laadultaan parempia.
Sukulaismies on tarkka valinnoistaan ja osaa myös teknisesti vertailla. Fanaattinen metsämies ja työskentelee metsässä...valinta oli uusin momentinmuunnin laatikolla oleva Volkkari...ei kait se ihan paska ole..
Tosin samalla rahalla saa kolme Nivaa ja polttoainetta...
 

Rajajääkäri

Kenraali
Lahjoittaja
#37
Tuli mieleen sellainen kysymys, että, jos sellainen kriisi tulee eteen, että PV pakko-ottaa maastoautoa/ajoneuvoja sotakäyttöön, niin luultavasti niistä ainaki osa saa nopeasti maastovärityksen/ talvella valkoisen?
Kuinka se tapahtuu nopeasti? onko olemassa jo vasitut maalit, mitä siinä tilanteessa käytetään? Paikalliset automaalaamot vai PV:n jotkin varikot?
 
Tykkäykset: jak

Woodsman

Eversti
Lahjoittaja
#38
Tuli mieleen sellainen kysymys, että, jos sellainen kriisi tulee eteen, että PV pakko-ottaa maastoautoa/ajoneuvoja sotakäyttöön, niin luultavasti niistä ainaki osa saa nopeasti maastovärityksen/ talvella valkoisen?
Kuinka se tapahtuu nopeasti? onko olemassa jo vasitut maalit, mitä siinä tilanteessa käytetään? Paikalliset automaalaamot vai PV:n jotkin varikot?

Vois kuvitella, että heillä on jotain kivan epäterveellistä maalia/jauhetta joka jatketaan liuottimella/vedellä ja sit vaan hutastaan pikapikaa väriä pintaan. Ei taida ihan tulla automaalaamolaatua, mutta liekö tuolla väliä.
 
#39
Teknoksen INERTA 70 on ainakin virallinen maali, en tiedä saako perusmaalia suoraan kaupasta, vai pitääkö ne tilata aina tehtaalta?
"MAALITYYPPI INERTA 70 on täyshimmeä polyuretaaninaamiomaali.
KÄYTTÖ Käytetään naamiomaalausjärjestelmissä K110, K111, K113 ja K130.
ERIKOISOMINAISUUDET Maali täyttää Suomen Puolustusvoimien teknisen vaatimusmäärittelyn M 064 versio 2.0 naamiotekniset ominaisvaatimukset."
http://194.100.44.55/tseloste.nsf/a...089dcf9bc2369de8c2257aae003a5c84?OpenDocument
 

Woodsman

Eversti
Lahjoittaja
#40
Teknoksen INERTA 70 on ainakin virallinen maali, en tiedä saako perusmaalia suoraan kaupasta, vai pitääkö ne tilata aina tehtaalta?
"MAALITYYPPI INERTA 70 on täyshimmeä polyuretaaninaamiomaali.
KÄYTTÖ Käytetään naamiomaalausjärjestelmissä K110, K111, K113 ja K130.
ERIKOISOMINAISUUDET Maali täyttää Suomen Puolustusvoimien teknisen vaatimusmäärittelyn M 064 versio 2.0 naamiotekniset ominaisvaatimukset."
http://194.100.44.55/tseloste.nsf/a...089dcf9bc2369de8c2257aae003a5c84?OpenDocument
Ainakin aiemmin noita pv-hyväksyttyjä sai Teknokselta tilaamalla, mutta toimituserät oli suht isoja. Piti aikasemmassa elämässä joskus ostella maaleja, niin noihinkin törmäs.
 
Top