Maastoautojen vapautus ajoneuvoverosta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja StmSvejk
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitenkäs noita sitten olisi isoissa erissä nopeasti saatavissa.
Lisäys: Kun siinä on traktorit ja kuorma-autotkin maalattavana.
 
Mitenkäs noita sitten olisi isoissa erissä nopeasti saatavissa.
Kun Teknos niitä tekee, eli pistetään tuotantolinja tekemään. Kyllä sitä sitten syntyy.
Suurin osa teollisista märkä ja jauhemaaleista on nykyään tilauskamaa, ei Teknos taikka muut valmistajat enää hyllytä kuten aiemmin. Jotain perusvärejä ainaa löytyy, mutta erikoisemmat värit/efektit aina tilauksesta.
 
[QUOTE="hansai, post: 573061, Kurssi levoton ]18999€ 83hv/216g
1299€, ilmastointi

http://lada-auto.fi/4x4/4-x-4-urban/
Näkyy nousseen tuonkin hinta. Kursailematon maasturi.
Jos tuo 18 tonttua pitäisi maasturiin pistää, niin ehkä kumminkin laittaisin roposeni käytettyyn Hiluxiin, hyvin etenee sekin.

Toisaalta dieselveroa tuosta bensavehkeestä ei tarvitse maksaa.

Etenemiskyvyltään Land Cruiser, Hilux, Pajero, Defender ja Jeepit lienee parhaasta päästä sekä Mersun G.
Katumaastureista yksikään tähän asti vastaan tulleista ei ole pärjännyt 4 wd Hiacelle lumessa, joka jatkuvasti vetävällä nelivedollaan on yllättävän hyvä. Hiacen kytkin kestää lumessa kahlaamisen, toisin kuin katumaastureiden kytkin.
Muutenkin se on tekniikaltaan todella luja.

Volkkareista ei mitään kokemusta ja Vitoista en ole kuullut mitään hyvää. Koskaan enkä missään.
Espanjalaista Mersu laatua. Kaverilla oli, hän pari vuotta katseli sen ruostumista, sen rutinan saattoi suorastaan kuulla.
Osteli siihen jatkuvasti kalliita varaosia ja möi auton kiirellä pois. Toivottavasti uudet 4wd Vitot ovat laadultaan parempia.[/QUOTE]

Tässä pari "katumaasturia" joilla ei tarvitse jäädä pulaan maastossa.:)
https://www.landrover.fi/uudet-autot/uusi-range-rover/yleiskatsaus.html
ja budjetti versio
https://www.landrover.fi/uudet-autot/discovery/yleiskatsaus.html

Volkkareista kokemusta työn kautta ja ovat hyviä autoja varaosa kauppiaalle, tai korjaamolle. Mersut on ihan kestäviä ja nykyinen Vitokin on aika kaukana niistä alkuperäisistä joihin taidat viitata. Maastokykyä ei kummallakaan voi kuitenkaan kehua.
 
Eli jos haluaa täysin oikeaa maalia niin ei voi vain mennä lähimpään maalinsävytyskoneen omistavaan kauppaan ja sanoa "AN11:ta 10-litraa laskulle PV:n nimellä.
Mikäli polttoaineiden säännöstely ei ala välittömästi, niin kaupunkiolosuhteissa autoja ei kannata välttämättä edes maalata, mistä vihollinen voi tietää että onko joku kadulla kulkevista sinisistä, valkoisista tai vaikkapa harmaista pakuista se jolla sinkopartio on liikkeellä, se ainoa naamiomaalattu paku taas erottuu kaupunkiolosuhteissa turhankin helposti.
Iltalehti kirjoitti:
Maahantuojan nettisivuilla on hinnoiteltu vain 4x4 Urban -malli, 18 999 euroa. Ilman autoveroa hinta jäisi alle 12 000 euron, mutta ikääntyneen moottorin korkeiden päästöjen takia Nivan autovero on peräti 6 615 euroa.
Lada 4 x 4 Urban

Mikä auto: Lada Nivan hieman päivitetty malli 4x4 ja 4x4 Urban.

Mikä tekniikka: jatkuva neliveto, keskitasauspyörästön lukitus ja alennusvaihteisto.

Mikä moottori: 1,7 -litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Teho 83 hv ja vääntö 129 Nm/4 000 rpm.

Suorituskyky: huippunopeus 140 km/h ja kiihtyvyys 0 - 100 km/h 17 sekuntia.

Kulutus ja päästöt: keskikulutus 9,9 litraa/100 km ja CO2-päästöt 216 g/km.

Pituus/leveys/korkeus mm: 3 640/1 680/1 640. Tavaratila 265 litraa.

Hinta: 18 999 euroa.
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201801032200642189_oa.shtml
 
Viimeksi muokattu:
Mutta, mutta...Minä taas veikkaisin että Suomen ja Venäjän välille syttyvä sota olisi semmoinen että silloin ei siviilitkään olisi turvassa eli kaikki mikä liikkuu olisi maali.
 
Niinhän se taitaa venäläisten kanssa mennä että venäläinen ampuja käyttää erästä elokuvasta opittua kikkaa että lapsia ja vanhuksia ammuttaessa otetaan lyhyempi ennakko.:uzi::facepalm:
 
Mitenkäs noita sitten olisi isoissa erissä nopeasti saatavissa.
Lisäys: Kun siinä on traktorit ja kuorma-autotkin maalattavana.

Varmaan sieltä heitetään ensihätään takaloosteriin purkillinen vihreää talomaalia ja pensseli. Ei muuta kun sutimaan kun joutaa.
 
Onko tietoa tarjolla? Norja vaihtaa Mercedes G- sarjaa ja tilalle VwnAmarok. Saisiko niitä ostettua Suomeen?
Luulisi G:n kelpaavan vielä pitkälle vai onko ilmastonmuutos tai joku muu syynä?
Amarokin momentinmuunninlaatikolla oleva on kyllä varmaan hyvä vetopeli. Serkku ainakin kehui omaansa.

Lorinser kauppaa parhaillaan saksan ja sveitsin G:tä..
 
Ajattelin, että PV tarvii halvalla jonkunlaisia maastoautoja, ottoautojen lisäksi. Terrängbil11 ruotsista tai G- mersu Norjasta (poistumassa?). Näistä voisi saadaa halvalla varastoitavaa kalustoa ja aika kelpoa köyhälle isänmaalle.
 
Ajattelin, että PV tarvii halvalla jonkunlaisia maastoautoja, ottoautojen lisäksi. Terrängbil11 ruotsista tai G- mersu Norjasta (poistumassa?). Näistä voisi saadaa halvalla varastoitavaa kalustoa ja aika kelpoa köyhälle isänmaalle.
Norjalaisten ja miksei muidenkin autoissa saattaa olla vain sellainen ongelma, että ovat loppuun ajettuja.
 
Taitavat tässä maailmantilanteessa poistomarkkinat halpojan ja hyvien kohdalta olla menneitä.
 
Onko tietoa tarjolla? Norja vaihtaa Mercedes G- sarjaa ja tilalle VwnAmarok. Saisiko niitä ostettua Suomeen?

Ajattelin, että PV tarvii halvalla jonkunlaisia maastoautoja, ottoautojen lisäksi. Terrängbil11 ruotsista tai G- mersu Norjasta (poistumassa?). Näistä voisi saadaa halvalla varastoitavaa kalustoa ja aika kelpoa köyhälle isänmaalle.

Amarokia on ostanut myös Hollannin armeija korvaamaan G-Mersuja. Luulen kuitenkin, että käytettyihin maastohenkilöautoihin ei kannata panostaa. Maastoliikkuvuus ei ole lopulta niin kummoinen ja kuljetuskapasiteetti on alhainen. Varastoinnista syntyy kustannuksia ja ko. kalustoa on helpohkoa hankkia kriisiaikanakin pienellä viiveellä. Ei muuta kuin sotilasasiamiehet hieromaan kauppaa jobbareiden kanssa miljoonat attaseasalkuissa ja yli-ikäiset ressut ajamaan ostokset Suomeen.

Taitavat tässä maailmantilanteessa poistomarkkinat halpojan ja hyvien kohdalta olla menneitä.

Varmaan isolta osin... Tosin helmiäkin voi joskus olla joukossa, kuten erikoiskuljetusyhdistelmät Belgiasta ja DAF:t Iso-Britanniasta.

Nämä käytetyt ajoneuvot kuuluisivat kyllä periaatteessa ihan muualle, mutta joissakin maissa armeijoilla tuntuu edelleen olevan liikaa kalustoa/rahaa. Belgia on yksi näistä, asiasta on ollut juttua mm. Miehistön kuljetuksessa sekä Markkinoilla olevassa käytetyssä kalustossa. Maa on uusimassa tällä vuosikymmenellä mm. Unimog-alustaiset MRAP:nsä (200+ kpl), Piranha III:t (200+ kpl) ja Iveco LMV:t (400+ kpl). Viimeksi mainittu tuntuisi kutkuttelevammalta suhteessa G-Mersuun, jos jotakin panssaroimatonta, kevyehköä kuljetuskalustoa pitäisi ostaa varastoihin.

 
Nämä käytetyt ajoneuvot kuuluisivat kyllä periaatteessa ihan muualle, mutta joissakin maissa armeijoilla tuntuu edelleen olevan liikaa kalustoa/rahaa. Belgia on yksi näistä, asiasta on ollut juttua mm. Miehistön kuljetuksessa sekä Markkinoilla olevassa käytetyssä kalustossa. Maa on uusimassa tällä vuosikymmenellä mm. Unimog-alustaiset MRAP:nsä (200+ kpl), Piranha III:t (200+ kpl) ja Iveco LMV:t (400+ kpl). Viimeksi mainittu tuntuisi kutkuttelevammalta suhteessa G-Mersuun, jos jotakin panssaroimatonta, kevyehköä kuljetuskalustoa pitäisi ostaa varastoihin.

Tämä selittyy sillä että Belgia on päätynyt lakkauttamaan panssarijoukot lopullisesti ja iskukyky tulevaisuudessa rakentuu 40mm tykillä varustetun tiedustelupyöräpanssarin (60 kpl) varaan.. Säästyyhän siinä muutama euro.

Nuo Iveco 4x4:t eivät ilmeisesti ole kestäneet kk-tornien painoa ja rungot huonolla hapella. Tästä syystä joutuvat uusimaan suht tuoreet ajokit.
 
Tämä selittyy sillä että Belgia on päätynyt lakkauttamaan panssarijoukot lopullisesti ja iskukyky tulevaisuudessa rakentuu 40mm tykillä varustetun tiedustelupyöräpanssarin (60 kpl) varaan.. Säästyyhän siinä muutama euro.

Nuo Iveco 4x4:t eivät ilmeisesti ole kestäneet kk-tornien painoa ja rungot huonolla hapella. Tästä syystä joutuvat uusimaan suht tuoreet ajokit.

Näin luin itsekin postattuani ensin linkkini. :D Tosin siinä mainitaan, että asia koskisi 120 ajoneuvoa, joissa on sekä panssarointi että RWS. Loput panssaroimattomat lienevät paremmassa käyttökunnossa.

Alustarikoista:


Translate kirjoitti:
120 Multi-role light vehicles temporarily out of service

Following extensive inspection and maintenance (TIM) of several light multi-purpose vehicles, the Defense Staff made the decision to temporarily deactivate some of this type of vehicle. "Safety comes first, and we don't want to take unnecessary risks," said the Material Resources Directorate. They are 120 RPK and SPS LYNX vehicles, armored and equipped with additional weapons. The 320 unarmoured vehicles are still in use.

In the context of permanent risk management, the General Staff regularly carries out checks and inspections. During the TIM, cracks were found on the chassis of some vehicles. This required a complete disassembly of these. The exact number of vehicles involved is not yet known. The rest of the fleet is currently under review using an RX scanner. 29 vehicles of this type participate in operations and exercises abroad. In addition, there are 26 vehicles used for the security of our national air bases. They have also been taken out of service and will be inspected as soon as possible.

The LYNX, a light multirole vehicle (LMV), has been used by the Ministry of Defense since 2007. It is mainly intended to serve as a liaison vehicle for battle groups during humanitarian and peace support operations. It is used by the Earth, Air and Medical Components. Current threats, such as terrorism and the uncontrolled spread of weapons of mass destruction, are pushing Defense into a new kind of operation requiring the rapid engagement of extremely light and light mid-sized troops. This type of light all-terrain vehicle fits into this framework.

Huolestuttavaa on kyllä myös tämä:

In external operations even more than during their use in Belgium and maneuvers in NATO countries, mechanics have long complained about this vehicle because of the heavy and expensive maintenance it requires as operated by the Belgian army, a problem nevertheless by far inferior to the tremendous maintenance cost and consequent immobilization problems faced with the Piranha IIIC.

Vähän samanlaistahan on vihjailtu Suomen AMV-kalustosta tällä foorumilla, ja kyllähän myös CV9035:stä on kuulunut Tanskasta samantyylistä. Mikä modernia sotilaskalustoa vaivaa, aina kallista ja epäluotettavaa??!! Liekö Piranhan haaveilu kannattaa unohtaa ja kääntää katseet Sisu GTP:n suuntaan?
 
Vähän samanlaistahan on vihjailtu Suomen AMV-kalustosta tällä foorumilla, ja kyllähän myös CV9035:stä on kuulunut Tanskasta samantyylistä. Mikä modernia sotilaskalustoa vaivaa, aina kallista ja epäluotettavaa??!! Liekö Piranhan haaveilu kannattaa unohtaa ja kääntää katseet Sisu GTP:n suuntaan?

Näppituntumalta heittäisin että näin rauhan aikana suorituskyky voittaa kilpailut, ja suorituskyvyn maksimointi tehdään tekniikan luotettavuuden kustannuksella. Myöskään laitteiden tuotantomääristä ei useinkaan ole mitään varmuutta, joka nostaa alkupään tuotannon hintoja. Lisäksi luonnollisesti kaikissa uusissa vempaimissa on myös lastentauteja jotka paljastuvat vasta kun laitteita on käytetty riittävästi.
Sitten kun mennään kiireelliseen kriisinaikaiseen tuotantoon ja tarvitaan paljon kalustoa, niin laitteista karsitaan kaikki ominaisuudet minimiin ja korvataan hajoavat osat uusilla vähemmän hienoilla palikoilla.

Tämä on aika normaali kehityskaari. Esimerkiksi WW2 kynnyksellä brittiarmeijan edustajat totesivat että emme tarvi omia brittiläisiä konepislareita, koska voimme ostaa maailman parhaita Thompsoneita jenkeistä. Sittemmin totesivat että ai niin, nämä Thompsonit rauhanajan hienomekaanisina tuotoksina maksavat muuten noin 4000 nykytaalaa per kappale eikä saatavuus ole mitenkään varma. Tästä ei mennyt montaa kuukautta että briteissä oli ensimmäinen Sten-linjasto pystyssä kasaamassa säilykepurkkipyssyjä, joita sai yhden Thompsonin hinnalla noin 30 kpl eikä tarvinut roudata meren yli.
 
Viimeksi muokattu:
Onko uutisia siihen suuntaan että maasturit joissa on neliveto erikseen kytkettävissä, vapautuisivat ajoneuvoverosta? Eikös tuollaiset vanhemmat ole lähinnä harrasteautoja eikä niinkään käyttöautoja?
 
Onko uutisia siihen suuntaan että maasturit joissa on neliveto erikseen kytkettävissä, vapautuisivat ajoneuvoverosta? Eikös tuollaiset vanhemmat ole lähinnä harrasteautoja eikä niinkään käyttöautoja?

Kyllä noita ominaisuuksia löytyy nykyautoistakin, kun mennään kotirouvien lastenkuljetusautojen ulkopuolelle. Ainakin pickupeissa kohtuu yleisesti ja joistakin maastureistakin, tyyliin Jeepit ja Land Cruiser.
 
Back
Top