Hyvä aihe ketjulle! Sen verran minussakin on autoharrastajaa, että mattavihreät kuorma-autot ovat aina jotenkin puhutelleet! Tyyppikirjo on edelleen huima, mutta mikä mahtaa olla puolustusvoimien yleisin maastokuorma-auto tällä hetkellä?
Erinomainen tietolähde suomalaisiin sotilasajoneuvoihin on Markku Mäkipirtin erinomaiset kirjat. Niiden tietoihin pohjautuen voisi tietysti tehdä yhteenvedon maastokuorma-autoista, joita puolustusvoimilta löytyy käytössä tai mahdollisesti vielä luolien perukoilta.
Aloitetaan legendaarisesta Ziltonista eli ZiL-131 -maastokuorma-autosta. Malli esiteltiin 1966 ja se oli valmistuksessa vuoteen 1991. Suomeen näitä tuli kahdessa erässä 1973-1979 ja 1987-1991 yhteensä 525 kappaletta. Mäkipirtin kirjojen mukaan parisensataa saattaisi vielä löytyä perimmäisen varastoluolan viimeisestä siivestä. Autossa on 150 hv (110 kW) 5,96 l bensa-V8. Maasto-ominaisuuksia kehutaan hyviksi, mutta muuten kyseessä on perinteinen neuvostotuote perinteisellä laadulla.
ZiL-131 (Kuva: Wikipedia)
Toinen legendaarisen maineen saanut kulkuväline on aito Ukrainan tuote eli KrAZ-255. Malli esiteltiin Krementšukin autotehtaalla 1966 ja sarjatuotanto alkoi seuraavana vuonna. Suuren vauhdintunteen tuottaa 14,86 l diesel-V8:n 176 kW teho. Suomeen näitä hankittiin erityisesti ponttoniautoina ja tykkien vetäjiksi vuosina 1972-1979 ja 1988-1991. Hankintamäärä Suomeen oli 419 kpl, mutta näitä ei välttämättä enää ole edes varastoissa. KrAZin ääni on kyllä legendaarinen!
KrAZ-255B (kuva: Wikipedia)
Kotimainen klassikko on Masi-Sisu eli Sisun maastokuorma-autot SA-150, SA-151 ja SA-130. Vuosina 1982-1991 valmistui noin 330 SA-150 ja SA-151 -maastokuorma-autoa. Moottorina on 6,6-litrainen Valmetin suorakuutos-diesel, jonka teho on 150 kW. Tuotanto jatkui vuosina 1992-1993 mallilla SA-130, joita valmistui 120 kappaletta. Hämmästyttävää on, että Masi on edelleen erittäin yleinen näky huolimatta autojen 30-40 vuoden iästä! Jossain joku puolustusvoimien edustaja kommentoi, että auton edulliset käyttökulut kannustavat pitämään autot rivissä.
Sisu SA-150 (Kuva: Wikipedia)
Sisu SA-240/241 eli Rasi on tunnetusti kolmiakselinen versio Masista. Rasia on perinteisesti käytetty erityisesti tykinvetäjänä. Moottorina on 246 kW Cummins. SA-240 -Raseja valmistettiin vuosina 1984-1990 ja vuosina 1990-1991 tuotannossa oli malli SA-241. Rasien valmistusmäärästä minulla ei ole mitään tietoa, mutta arvaus on jotain 200-300 kpl.
Seuraava Sisun kehitysversio olikin jo aloituspostauksessa mainittu Sisun SK-sarja. Puolustuvoimat tilasi suurehkon sarjan SK-181 MIL -maastokuorma-autoja 1990-luvun alussa. Ajoneuvoja valmistettiin 1990-1993 ja vuonna 1994 tuotanto siirtyi malliin Sisu SK-192 4*4 MIL. Moottorina on kuusisylinterinen Cummins. Yksi erikoisversioista oli ammuskuljetuksiin tarkoitettu SK-250 6*6 MIL, joka oli tuotannossa 1990-1993. Valmistusmäärä ei ole minulla tiedossa, mutta puhdas arvaus on, että näitä olisi valmistettu jotain nelisensataa. SK-sarja perustui siviilikuorma-autoon ja tämän suurin valtti oli edullisuus: kahden Masin hinnalla oli mahdollista hankkia kolme SK-sarjan maastokuorma-autoa. Myös näiden elinkaari on ollut pitkä, yli kolmekymmentä vuotta ja näitä näkee edelleen tasaisesti.
Sisu SK-181 4*4 MIL (Kuva: pottupellossa.fi)